lesbord, lesauto, rijles

Bovag wil dat UWV stopt met opleiden rijinstructeurs

De Nederlandse gemeenten (VNG) en UWV moeten stoppen met een groot aantal reïntegrerende werkzoekenden op te laten leiden tot rijinstructeur. Daartoe roept de Bovag hen op.

De werkgelegenheid en marges in de rijschoolbranche staan al jaren onder druk vanwege de grote concurrentie.

Werkloosheid

“Zijn de Nederlandse gemeenten en UWV niet bezig om werkzoekenden op te laten leiden voor een nieuwe werkloosheidsuitkering?”, vraagt Bovag zich af.

UWV en Bovag hebben in 2007 een convenant opgesteld om werkzoekenden op te leiden tot rijinstructeur, met een baangarantie bij een rijschool die een concrete vacature heeft.

Vacature

“Nu deze vacatures tijdelijk niet voorhanden zijn, heeft het echter voorlopig geen zin om toch door te gaan met het opleiden van werkzoekenden voor een sector waarin grote werkloosheid en leegloop heerst”, schrijft Roger Keijbeck, voorzitter Bovag Rijscholen.

“Dat is niet alleen zinloos voor de reïntegrerende werkzoekenden, maar zet ook de rijscholenbranche onnodig onder grote druk. De rijscholensector is een kwetsbare bedrijfstak waarin de bedrijfsrendementen flinterdun zijn door onder meer het grote verloop van zelfstandig gevestigde rijinstructeurs.”

Bovag

Bovag roept de bestuurders van VNG en UWV op in gesprek te gaan, maar vooral ook in gesprek te blijven met Bovag.

Keijbeck: “Zo kunnen wij allemaal adequaat reageren als de arbeidsmarkt voor rijinstructeurs weer aantrekt. Het is namelijk niet uitgesloten dat op termijn weer een tekort aan rijinstructeurs ontstaat, zoals ten tijde van het bovengenoemde convenant tussen UWV en Bovag.”

“Bovendien zijn reïntegreerders met een WRM-bevoegheidspas nog geen ondernemers. Ook daarin zit een deel van onze vrees”, licht Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen, toe.

Lees hier de brief van Bovag aan het UWV

Bekijk de reactie van Roger Keijbeck over dit onderwerp vanaf 2:11 minuten.

Auteur: Bart Pals

81 reacties op “Bovag wil dat UWV stopt met opleiden rijinstructeurs”

WJ|20.05.11|10:58

Goede morgen bovag,

Zijn jullie dan eindelijk wakker? Na 2 jaar onder een steen geslapen te hebben?
Owh wacht.. het was goed voor de rijscholen branche..
* zie rij instructeurs opleidingen
* auto verkopers/ garage bedrijven
Waar ligt jullie belang nu werkelijk? Het is nu echt tijd voor verandering in plaats van dit mee lopers gedrag om wederom een graantje mee te pakken. Zieltjeswinnerij is het van de eerste categorie

WJ|20.05.11|11:00

maak van die 2 jaar gerust 3 a 4 jaar.

B.B.|20.05.11|11:45

Zo zie je maar, het begin is er. Nu de rest van de problemen nog.

B.B.|20.05.11|12:19

Eigenlijk geeft de bovag hier toe dat ze in het verleden een verkeerseconomische blunder hebben begaan. Of zie ik dat verkeerd?

Frans Bastiaansen|20.05.11|13:26

BOVAG stelt er prijs op dat er gediscussieerd wordt op basis van feiten. De feiten zijn deze: BOVAG Rijscholen heeft met UWV in 2007 afgesproken om alleen dán werkzoekenden op te leiden tot rijinstructeur, als er een baangarantie bij een rijschool was. Reden: In 2007 was er een tekort aan rijinstructeurs. Nu zien wij dat UWV zich niet aan deze afspraak houdt en werkzoekenden opleidt zónder baangarantie als rijinstructeur. In een tijd dat er géén tekort is. Daartegen komen wij nu in het geweer.

B.B.|20.05.11|13:42

Meneer Bastiaansen,er is hierdoor schade geleden in de rijschool wereld. Kunnen wij het UWV hiervoor aansprakelijk stellen?

pietje precies|20.05.11|13:46

Volgens mij leidt UWV niemand op, maar doen de leden van Bovag Rijscholen dat. Over het houden aan de feiten gesproken…

Frans Bastiaansen|20.05.11|13:52

De eerste prioriteit van BOVAG Rijscholen is nu om het opleiden van werkzoekenden tot rijinstructeur te beëindigen en om daarover het gesprek aan te gaan met UWV en VNG. UWV laat inderdaad instructeurs opleiden, maar niet bij de leden van BOVAG Rijscholen.

B.B.|20.05.11|14:07

U zegt zelf dat het UWV en Bovag in 2007 een convenant opgesteld hebben om werkzoekenden op te leiden tot rijinstructeur. Nu beweert U echter dat het UWV instructeurs laat opleiden, maar niet bij de leden van BOVAG rijscholen.
Een heel vreemde zaak. Wilde U bestaande BOVAG rijscholen niet tegen U in het harnas jagen?
Beetje bang dat het ledental nog meer zou afnemen?
Of wilde U niet-BOVAG rijscholen pesten?
U zegt het maar. Hier kan iedereen zijn conclusies uit trekken.

B.B.|20.05.11|14:28

Het grote probleem tegenwoordig is dat grote organisaties geleid worden door managers die weinig feeling met hun achterban hebben.Dit hoor je op tv bijv. ook over hogescholen.Het UWV wil ook pronken: Kijk eens hoeveel mensen we weer aan het werk hebben!!!
Dat ze anderen hierbij het leven zuur maken zal ze een worst wezen.
Gelukkig hebben we nu een regering die de subsidiekraan dicht draait.
Witteboorden criminelen noem je dit soort mensen.
BOVAG ga eens echt praten met de rijscholen!!!!!!!!!

nico|20.05.11|14:43

Mijn heer Bastiaansen alle rijschoolhouders en instructeurs hebben al ruim anderhalf jaar terug naar het UWV en de Bovag geroepen en gevraagd of dit tot staan kon worden gebracht.
Maar dat was niet het geval volgens de Bovag, de Bovag kon er niets aan doen!! Terwijl u wist dat het UWV door ging met de opleidingen verstrekken. (waar blijven de belangen van de rijschoolhouders en instructeurs)

nico|20.05.11|14:44

En nu blijkt dat de Bovag een convenant met het UWV heefd, (DIT IS MIJN MENING) maar dan had U als voorzitter van de Bovag eerder aan de bel kunnen trekken bij het UWV en dat was op een het moment dat de rijschoolhouders en instructeurs er melding van maakten dat er te veel instroom van instructeur`s was maar er werd te lang gewacht met het aan de bel trekken door de Bovag naar het UWV toe. (MIJN MENING)

John|20.05.11|15:39

Misschien dat het de Bovag ook wel iets vaker controle zou uit hebben moeten uitvoeren. Iedereen weet dat die “baangarantie” een oplichterspraktijk was. Bij het inmiddels failliete Compact moest een ll hier zelfs voor betalen. En wat hield die baan dan in? Een contract van 6 maanden bij een rijschool die stageplaatsen aanbood. Daarna weer lekker de ww in. En IEDEREEN in de branche wist dit zoals ook IEDEREEN wist dat er GEEN tekort aan instr. was. IEDEREEN belhalve de BOVAG.

Bert|20.05.11|15:46

Er zijn “tijdelijk” geen vacatures…. Dat zal nog wel even duren ook als er 9000 instructeurs zijn terwijl er werk is voor 4500…..

Of kunnen we nu verwachten dat er nu heel veel instructeurs om zeep worden geholpen tijdens hun praktijkrit?

Frank2|20.05.11|16:14

Wow, de BOVAG verantwoordelijk voor dat convenant met baangarantie…Wat een eye-opener! Ineens is ook duidelijk wie die 1000 leden zijn van ze, of alleen de koopjesjagers die via die veel te dure verzekeringsmaatschappij van de bovag 20% korting op de verzekering uitdeelt in ruil voor lidmaatschap. Beste BOVAG, waar blijft de CAO voor je 1000 leden? Hr. Keijbeck, u heeft weer unaniem 3 jaar de tijd, gaat u het nu ook regelen? Mijn mening? BOVAG rijscholen, de stekker eruit, ik zeg DOEN!

WJ|20.05.11|17:40

20.05.11 | 13:52 | Frans Bastiaansen

De eerste prioriteit van BOVAG Rijscholen is nu om het opleiden van werkzoekenden tot rijinstructeur te beëindigen en om daarover het gesprek aan te gaan met UWV en VNG. UWV laat inderdaad instructeurs opleiden, maar niet bij de leden van BOVAG Rijscholen.

Past u wel op dat u niet de partners in business voor de schenen schopt? De leegloop van de school banken bij rij instructeur opleiders.

Dit was de bovag “doet” deugt niet naar mijn inzien.

WJ|20.05.11|17:44

Ik kan me immers ook niet voorstellen dat deze praktijken jullie veel leden opleveren.
Deze berichtgeving geeft des te meer aan dat de BOVAG RIJSCHOLEN faalt.

En daar dan ook nog om heen proberen te draaien. Dan het volgende punt waar de Bovag over een jaar of 4 pas achter komt…

Het is nu web 2.0 en niet meer die larie zoals in het verleden. Mensen hebben een mening en delen die ook. Zeker als je product of dienst niet deugt.

Het valt niet meer onder stoelen of banken weg te moffelen!

WJ|20.05.11|17:50

ik zie hier ook nog wel enige vergelijking met de katholieke kerk. Uiteraard niet het misbruik gebeuren maar gewoon de vergelijking.

Daar hebben ze ook stellig vol gehouden dat er niks aan de hand was.
Uit eindelijk vallen ze toch door de mand. Mooie praatjes vullen immers geen gaatjes.

Waarom hielden zij angstvallig hun mond over hun falen? Om leeg loop te voorkomen.

This is your wakeup call…

Wees eens eerlijk en beken je fouten als organisatie. in plaats van dit gedraai

WJ|20.05.11|18:04

This is your wake up call…

Bovag rijscholen ga eens iets doen wat echt van belang is voor de branche. De rijscholen branche en ook alleen die branche..

Er volgt leegloop naar aanleiding van al dit gedraai en graantjes overal mee pikken.
(Dat is zeer waarschijnlijk al aan de gang)

De mooie praatjes vullen geen gaatjes.. Die tijd is geweest…
Is de bovag vertegenwoordigd door enkel grijsharige die zich niet (meer) kunnen aanpassen aan de huidige realiteit?

WJ|20.05.11|18:09

Als de BOVAG rijscholen nog enig sinds moeite wil doen verwacht ik hier toch echt een tegen bericht op. Of iig een bevestiging van gelezen. En wel voor maandag ochtend 9:00 want de rijscholen branche heeft geen 9 tot 5 baantje.

nic|20.05.11|19:34

Chapaeau WJ!!

John|20.05.11|20:47

20.05.11 | 13:26 | Frans Bastiaansen
Nu zien wij dat UWV zich niet aan deze afspraak houdt en werkzoekenden opleidt zónder baangarantie als rijinstructeur. In een tijd dat er géén tekort is. Daartegen komen wij nu in het geweer.

M.a.w. het is niet onze (Bovag) schuld. Neeeeee Het UWV houdt zich niet aan de afspraken. Het enige wat de Bovag heeft gedaan is niet luisteren naar de noodkreten (2 jaar lang) van haar achterban.

Bert de Weerd|20.05.11|22:18

Complimenten aan iedereen die reageert! Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Ik kan het mij eigenlijk niet voorstellen, maar stel dat men bij de Bovag nu eindelijk tot inzicht is gekomen. Waarom wordt dat dan niet eerlijk toegegeven? In het verleden heeft de Bovag naar mijn mening meer negatieve invloed gehad op de rijschoolbranche en daarmee indirect ook de verkeersveiligheid dan positieve!

gert|21.05.11|01:16

zou het dan ook niet beter zijn dat de grote opleiders van rij instructeurs wat eerlijker worden?
Mij is vertelt dat dit de tijd was om in te stromen we verwachten een te kort aan instructeurs!!!!!
En trouwens een baan garantie kost 1500 euro binnen 4 weken een baan met contract voor 9mnd anders krijg je je geld terug.
Maar er wordt niet verteld datt het ook wel eens 6 weken kan duren maar je krijgt ook geen geld terug.
ik heb zo’n +/- 7000 euro betaald voor de opleiding dus das lekker>>>>>>

gert|21.05.11|01:22

< <<<< snel verdiendt laat maar komen die LL maakt niet uit.
als je het mij vraagt moeten we toch eerst de algehele mentaliteiten veranderen.
het zijn de grote jongens die het grote geld verdienen en geen hart voor de branche hebben.
is de markt echt verzadigd dan moet er een stop komen in de opleiding(en).
Maar zolang er grote bedragen te verdienen zijn zal er niks veranderen dit is toch nog steeds een verrijkings maatschappij.

Bert de Weerd|21.05.11|02:13

In het artikel heeft de Bovag het over een “baangarantie” Dit stelt in de rijschoolbranche niet zoveel voor. Zie onderstaand artikel:

http://www.verkeerspro.nl/special/2011/03/22/als-rijschool-een-rijinstructeur-in-vaste-dienst-ontslaan/

Wanneer de Bovag toch goed bezig wil zijn, wil de Bovag zich dan ook inzetten voor een betere ontslagbescherming voor rijinstructeurs in loondienst?

John|21.05.11|11:30

Het idee van de sanctie kwam van de Bovag. Zelfs de belangenvereniging voor de opleiders was tegen maar de Bovag heeft dit doorgedrukt. En nu verontwaardigd doen en de sanctie er af willen hebben. Ik hoop dat dit lukt maar raad deze “belangenbehartiger” aan voortaan eens met instructeurs te PRATEN. Want dat schijnt zo moeilijk te zijn. Ja wel praten met de opleiders natuurlijk…

WJ|21.05.11|18:12

Ze mengen zich totaal niet in de discussie.
Wellicht maandag als hun werkdag weer begint. Of simpel om dat ze klem zitten in al het gedraai.

Bovag.. Waar staan jullie eigenlijk voor.
Is dit wel helder bij jullie zelf?

Het is dat jullie vroeger een naam opgebouwd hebben en de oude fossielen onder ons wellicht nog vertrouwen in jullie hebben. Met vroeger was alles beter..

Naar mijn inzien is de bovag niet meer van deze tijd. In ieder geval de BOVAG Rijscholen tak.

B.B.|21.05.11|18:45

Ze zien de bui al hangen WJ. Hier komt nog vervolg op.

nic|23.05.11|09:40

De Bovag pretendeert DE belangenbehartiger te zijn en zij hebben op een of andere manier de macht in handen terwijl de naast gelegen bonden (lees VRB en CNV)veel meer leden hebben dan de Bovag. Waarom wordt er dan niet meer naar hun geluisterd want overal in de besluitvorming kom je tegen in overleg met BOVAG en CBR. Slechte zaak dat de kleinste en meest partijdige gehoord wordt in Nederland en de instructuers/rijschoolhouders in de kou blijven staan.

B.B.|23.05.11|10:37

Meneer Bastiaansen, probeer de nederlandse rijinstructeurs eens uit te leggen wat de BOVAG
doet met betrekking tot verkeersveiligheid.

Jim Schouten - directeur IBKI|23.05.11|10:42

De reacties op de BOVAG roepen bij mij twee vragen op: (1) willen we de markt voor rijinstructie reguleren om te veel instroom van rijinstructeurs te voorkomen? en, zo ja, (2) hoeveel rijinstructeurs zijn er in Nederland eigenlijk nodig?
Voor de bestaande rijscholen lijkt het aantrekkelijk om de instroom te beperken. Dat creëert enige schaarste en dat is waarschijnlijk goed voor de marges. Aan de andere kant zijn dan regels nodig en die leiden tot veel discussie en ontevredenheid.

Jim Schouten - directeur IBKI|23.05.11|10:44

(vervolg)
Het aantal rijinstructeurs is waarschijnlijk wel uit te rekenen. Hoeveel leerlingen kan iemand per jaar opleiden en hoeveel leerlingen verwachten we? Welk aantal hoort daar in 2011 bij? Dat zou dan de basis kunnen zijn voor de re-integratieprojecten.

B.B.|23.05.11|11:22

Meneer Schouten u heeft het over verkeerseconomische punten. Wat de rij-instructeurs aangaat gaat het over verkeersveiligheid, dat zijn twee verschillende belangen.
Even een voorbeeld: ik woon in een dorp met 16.000 inwoners en 10 rijscholen, waarvan een aantal in de loop der jaren ons door het UWV door de strot gedouwd zijn.De ene de bijstand uithelpen en de andere er bijna in douwen. Wat zijn we toch sociaal.
In Duitsland mogen er per zoveel inwoners maar een beperkt aantal rijscholen zijn

Bert de Weerd|23.05.11|11:38

@Jim Schouten,
Ik wil hier graag een derde vraag aan toevoegen:
Wie hebben er volgens u inspraak wanneer het gaat om het bepalen van het aantal benodigde rijinstructeurs?
Wanneer er zoals in het verleden en nu helaas nog steeds, alleen maar gelet wordt op “vekeerseconomische punten” zoals B.B. terecht aangeeft heeft het niet zoveel zin om de instroom te reguleren, dan raken we alleen maar verder van huis.

Bert de Weerd|23.05.11|11:45

@Jim Schouten,
Mijn advies: leer uit het verleden en het heden. Hiermee bedoel ik, kijk eens wat er nu gebeurd.
De branche is tegen de sanctie en andere vreemde zaken in de WRM. Hoe komt dit, er is niet geluisterd naar de branche (de rijinstructeurs). Dus begin binnen het IBKI met het aanpassen van de Commissies zodat deze niet meer alleen bestaan uit rijschoolmanagers en opleidingsinstituten, deze horen m.i. alleen een adviserende rol te hebben en geen beslissende rol

Bert de Weerd|23.05.11|11:47

Ik vind het overigens goed dat u zich in deze discussie mengt en hoop dat u daardoor beter beeld krijgt van wat de branche wil en hiermee aan de slag gaat!

Jim Schouten - directeur IBKI|23.05.11|12:14

Over de inspraak bij IBKI. Om te beginnen hebben de commissies altijd slechts een adviserende stem. Uiteraard luistert IBKI serieus naar dat advies, maar IBKI moet de wettelijke taak netjes uitvoeren en neemt die verantwoordelijkheid ook. Zo niet, dan kan de minister nog ingrijpen.

Ik ervaar niet zoiets als ‘de branche’. Was het maar zo eenvoudig! Er zijn verschillende brancheorganisaties met overlappende én verschillende belangen.

Jim Schouten - directeur IBKI|23.05.11|12:18

(vervolg)
Ook de niet-georganiseerde rijinstructeurs zijn het lang niet allemaal 100% met elkaar eens. Kijk maar op dit forum waarbij ik geen idee heb of die reacties representatief zijn. Ik weet dat sommigen niet reageren, omdat het er vaak heftig aan toe gaat. Ik ga graag met rijinstructeurs in gesprek, maar 11.000 tegelijk is wat veel.
Daarbij lopen in veel discussies de commerciële belangen en de verkeersveiligheid onduidelijk door elkaar. Ook dat zie je op dit forum regelmatig terugkomen.

Bert de Weerd|23.05.11|12:47

U schrijft “ik ervaar niet zoiets als de branche”
Ik ben rijinstruteur en kan mij voorstellen dat u dit zo ervaart!
Ik denk dat u daar verandering in kunt brengen door naar de samenstelling van de CEC te kijken en te concluderen dat de opleidingsinstituten (VVB en LBVI) en de grote rijscholen (Bovag en FAM) hierin oververtegenwoordigd zijn. Sinds kort zit er iemand in van het VRB die zelf rijinstructeur is, maar dit is dan ook de enige.

Bert de Weerd|23.05.11|12:52

Het CNV heeft enkele jaren terug gevraagd om iemand in de CEC op te nemen, zodat ook deze groep rijinstructeurs vertegenwoordigd is. Dit verzoek is destijds afgewezen.
Ik neem aan dat dit ook bij de IBKI bekend is aangezien onder de brief de naam van iemand staat die werkzaam is (of was) bij het IBKI!
Is dit bij u bekend?

gert|23.05.11|12:58

Wanneer er geen vertrouwen meer in de bonden is waarom starten wij rij instructeurs dan zelf geen organisatie op die onze belangen voorop stellen.
Wanneer iedereen dan lid wordt en bij de grote bonden weg zijn kunnen ze niet meer om ons heen en zullen ze moeten samenwerken.
Zo zijn bonden in het verleden allemaal begonnen.

B.B.|23.05.11|13:11

We hebben een vereniging Gert ” VRB ” maar die wordt als het de andere partijen niet uikomt aan de kant geschoven.

John|23.05.11|13:36

23.05.11 | 12:18 | Jim Schouten – directeur IBKI
Ook de niet-georganiseerde rijinstructeurs zijn het lang niet allemaal 100% met elkaar eens.

Ooit wel eens 2 mensen ontmoet die het 100 % met elkaar eens waren? Maar ik spreek dagelijks verschillende instructeurs en ik kan u vertellen dar MINIMAAL 90 % van de instructeurs de sanctie buiten proporties vindt. Vind u dat wel redelijk. Als u b.v. weet dat instructeurs door die onzekerheid geen hypotheek o.i.d. krijgen?

Bert|23.05.11|13:44

@ John,

Maak je niet ongerust, er zal helemaal niemand van de hoge heren wakker liggen als jij je baan kwijt raakt, je huis uitgezet wordt of wat dan ook.
Zij hebben ons gewoon te pakken omdat instructeurs ongeorganiseerd zootje zijn. Verdeel en heers, en je hebt ze te pakken.
Begin jaren 90 was er ook sprake van dat elke automobilist elke 10 jaar een praktijkrit zou moeten doen, en dat was snel weer over.
Dus pak je nu onder ’t mom van veiligheid de instructeurs aan.

John|23.05.11|15:16

@ Bert,
Noem mij naïef maar ik geloof in de redelijkheid van iedere mens. Ik geloof echt dat als men toenertijd nagedacht had en wist dat die sanctie dergelijke gevolgen zou hebben ze de sanctie achterwege gelaten zou hebben. Ik denk ook dat niet iedereen kan/mag zeggen het oneens te zijn met de sanctie. Maar ik ben nog niemand tegen gekomen, of deze nu instructeur is of een ander beroep heeft, die het eens is deze sanctie. En het beoogde doel wordt hier m.i. ook niet mee bereikt.

Jim Schouten - directeur IBKI|23.05.11|16:05

Het bericht van de BOVAG ging over de instroom via het UWV. De sanctie is weer een ander onderwerp. Volgens mij kunnen we dat beter op het nieuwe forum van Verkeerspro behandelen.

WJ|23.05.11|16:33

Daar heeft u inderdaad gelijk in Jim Schouten.
_________________________________
Echter waar blijft de reactie van de BOVAG?
Daar gaat het uiteindelijk om of hebben jullie nu eindelijk de tijd nodig om een eenduidig verhaal te verzinnen. Of beter nog één standpunt…waar de bovag rijscholen stak nu daad werkelijk voor staat.

Bert de Weerd|24.05.11|09:04

Wilt u (Jim Schouten) een antwoord geven op de vraag die ik heb gesteld op
23.05.11 | 12:52???

Wanneer het u belemmerd om onder dit artikel de vraag te beantwoorden omdat inderdaad de vraag niet gaat over het artikel, wil ik deze vraag wel bij een ander artikel plaatsen.

Jim Schouten - directeur IBKI|24.05.11|11:36

@Bert de Weerd 24.05.11 | 09:04

Excuses, Bert. Ik had die concrete vraag over het hoofd gezien.

Het verzoek van CNV om te worden toegelaten tot de Centrale Examencommissie (CEC) WRM is in 2008 door ons afgewezen. De CEC adviseert over inhoudelijke WRM-onderwerpen en is niet de onderhandelingstafel tussen werkgevers en werknemers. Daarnaast was de organisatiegraad van rijinstructeurs destijds zeer laag. Ik vermoed dat daar sindsdien weinig verandering in is gekomen.

Dolf Polders (bestuurder CNV Vakmensen)|24.05.11|13:49

@ Jim Schouten,

Het is niet mijn gewoonte om via het forum een discussie te voeren, maar gezien de reactie van het IBKI wil ik even iets recht zetten. Het CNV heeft een verzoek ingediend voor toelating tot de CEC, maar dit ging om een plaats voor rij-instructeurs in loondienst in de CEC. De indruk is dat de CEC bestaat uit rijschool houders en opleidingsinstituten. Iemand die “met zijn poten inde klei” staat zit hier niet in. Het was/is dus niet bedoelt voor onderhandelingen met werkgevers.

WJ|24.05.11|13:49

@ Jim Schouten – directeur IBKI
____

Ik denk dat daar zeker wel verandering in plaats vind dan wel aan het komen is.
Wellicht een idee om dit verzoek te heropenen?

B.B.|24.05.11|14:05

Om hoeveel personen in loondienst gaat het meneer Polders?

Bert de Weerd|24.05.11|14:51

Precieze gegevens ontbreken er volgens mij, wanneer iemand het precieze aantal weet, laat het dan SVP weten. Op de site van het CNV wordt deze vraag ook beantwoord.

Bert de Weerd|24.05.11|14:52
Bert de Weerd|24.05.11|14:57

En kijk vervolgens bij “veelgestelde vragen” naar het antwoord op de eerste vraag:
Hoeveel rij-instructeurs zijn er in Nederland?

Bert de Weerd|24.05.11|15:14

Weer even terug naar de inhoud van het artikel, al eerder schreef ik:

In het artikel heeft de Bovag het over een “baangarantie” Dit stelt in de rijschoolbranche niet zoveel voor. Zie onderstaand artikel:

http://www.verkeerspro.nl/special/2011/03/22/als-rijschool-een-rijinstructeur-in-vaste-dienst-ontslaan/

Bert de Weerd|24.05.11|15:20

@Frans Bastiaansen,
Een paar vragen aan u:
1. Wanneer de Bovag toch goed bezig wil zijn, wil de Bovag zich dan ook inzetten voor een betere ontslagbescherming voor rijinstructeurs in loondienst?
2. Wil de Bovag zolang deze ontslagbescherming er nog niet is voor rijinstructeurs het alstublieft niet meer hebben over een “baangarantie”, want dit stelt zoder ontslagbescherming zoals deze in andere branches er wel is natuurlijk niet zoveel voor?
Ik ben benieuwd naar uw reactie!

Jim Schouten - directeur IBKI|24.05.11|15:21

Ik stel voor om het onderwerp ‘Vakbonden in de CEC WRM’ te openen op het forum. Nu gebruiken we een artikel naar aanleiding van een brief van de BOVAG voor dit onderwerp. Dat lijkt me minder overzichtelijk.
Over blijft het discussiëren via dit soort fora ook voor mij een experiment.

Bert de Weerd|24.05.11|15:23

Ik had dezelfde gedachte, daarom de vragen aan de heer Bastiaansen naar aanleiding van de inhoud van het artikel!

Redactie|24.05.11|16:08

Beste lezers,
Het staat jullie vrij om zelf topics te openen op het forum. Klik daarvoor in het juiste forum op ‘nieuw bericht plaatsen’.
Groet, Bart Pals
VerkeersPro.nl

Peter|26.05.11|11:07

Beste Lezers,

Het is te gek voor woorden ik als zelfstandige krijgt het nu wel heel erg benauwd? Ook ik heb hard moeten knokken als zelfstandige ondernemer net als mijn collega’s in Almere.
Jaren er over gedaan om dat te bereiken.
En dat wordt nu teniet gedaan door bepaalde instanties BEDANKT.
Als je kijkt hoeveel rijscholen er in Almere zijn schrikbarend.
Voor een APPEL en een EI wordt er rijles gegeven.Wat eigenlijk onmogelijk is heren doe hier wat aan A.U.B.

B.B.|26.05.11|11:21

Mijnheer Schouten. Kunt U uw administratie op orde brengen?
Volgens uw site zouden ik en mijn vrouw niet bevoegd zijn. Gegevens:
Ben Bridel 25-07-1955 Pasnr. 221287. Geldig tot 17 mei 2016
Y.Bridel-Breen 10-12-1958 Pasnr. 133849. Geldig tot 17 mei 2016
Dan kunnen we tenminste ook meedoen op het forum.
Hartelijk dank!!!!!!

Roger|26.05.11|12:16

Bert heeft het over 9000 instructeurs, dat cijfer kreeg ik ook boven water. Is dit correct? Ik kom op fulltime werk voor een kleine 4000 instructeurs. Dat zegt dan genoeg.
Niet alleen rijscholen maar ook de TNT en vele bedrijven hebben een constante behoefte aan nieuw personeel. als u daaraan wilt voldoen geeft u de reeds aanwezige instructeurs die knokken voor een beter loon, pensioen e.d., als het ware een dolksteek in de rug.
Dit stoort mij, daar de beslissingen in het pluche genomen worden.

Piet Noordzee|26.05.11|13:27

Naar mijn idee hebben instructeurs rond de 30 actieve leerlingen om een full-time werkweek te kunnen werken. Dus de berekening valt te maken hoeveel instructeurs er nodig zijn. Op het ogenblik kan ik mijn instructeurs nog geen 20 actieve leerlingen doen toekomen. Zij zijn gelukkig op de hoogte van alles wat er in de branche aan de hand is, en proberen het in deze tijden toch vol te houden, in de hoop dat het binnenkort toch beter zal gaan. Hierin dus een belangrijke taak voor de BOVAG etc.

Jan Nonnekes|26.05.11|13:35

We hebben jaren opgeleid was geld genoeg voor. Nu is het geld bij UWV ook op en dan is het wel erg makkelijk om te zeggen dat het UWV moet stoppen. Dat moeten ze al, en komt dus niet van de heren van de Bovag af.

Jim Schouten - directeur IBKI|26.05.11|13:55

Geachte heer Bridel,

(Goed om nu een naam te zien bij B.B.) U bent inderdaad bevoegd. Het WRM-register is op dat punt op orde; de koppeling van de gegevens naar onze website kennelijk niet. Goed dat u dat opmerkt. Ik heb ondertussen de beheerder van het forum gevraagd u toe te laten. Nu kijken waar het probleem met de website zit en dan het probleem oplossen.

Jim Schouten - directeur IBKI|26.05.11|13:59

Bij ons zijn ruim 13.000 bevoegde rijinstructeurs geregistreerd. Wij kunnen helaas niet zien welke daarvan actief zijn en in welke mate. Vele zijn niet (meer) actief, andere geven rijles op kleine schaal en voor weer andere is het hun volledige weektaak.

B.B.|26.05.11|14:11

Bedankt voor de moeite meneer Schouten.

Gert|26.05.11|14:15

Zou het dan niet handig zijn om dat eens bij te gaan houden hoeveel bevoegde rijinstructeurs nog aan het werk zijn.
Dan wordt het ook snel duidelijk of er en hoeveel instroom er gewenst is.
Hiermee kunnen we dan de werkende instructeurs beschermen tegen een vloedgolf van nieuwe instructeurs.
Ik ben zelf ook een instructeur in opleiding ik stroom in door middel van reintegratie.
Maar ik snap de commentaren heel goed op dit forum.
Ik wil absoluut en dat ben ik ook niet iemand die een ander >>

Gert|26.05.11|14:20

<<<<< zijn brood af wil gaan pakken.
Ik wil graag samen werken.En met anderen zorgen dat er goede bestuurders op de weg komen.
Ik ben in oktober begonnen en heb in die tijd een passie opgebouwd voor dit vak.
Daarnaast wil ik voor mijn gezin zorgen.
Ik hoop ook dat de bestaande instructeurs mij willen geloven als ik zeg dat door opleiders gouden bergen worden beloofd die nu ik op dit forum mee lees iets anders in elkaar steekt dan de waarheid.
Dus in kaart brengen van hoeveel werkende <<<<<

Gert|26.05.11|14:21

>>>>> instructeurs er zijn zal mischien een goed begin zijn.

Roger|26.05.11|14:24

Oh, ik dacht 1850 werkuren per jaar voor de gemiddelde Nlander, delen door 40 lesuren geeft 46 l.lingen per jaar, of delen door 45 lesuren geeft 41 l.lingen per jaar. Dat is in onze kring hooguit 30 % van de rijscholen. Correct me if wrong. De rest is bijverdiener. resultaatgenieter, vaak verliesdraaier als je de auto te duur gefinancierd gekocht hebt.
vergis je niet heel veel zzp-ers draaien verlies en sluiten hun ogen hiervoor. Een typisch Nederlandse eigenschap. Nuchterheid zeker.

John|26.05.11|14:27

@ Gert
Als ik een schatting zou moeten maken hoeveel instructeurs er nu nodig zijn zou ik zeggen 0. En dat de opleiders gouden bergen beloven is niet iets van de laatste jaren. Er komen ook steeds meer opleiders bij. De grote rijscholen zijn ook bijna allemaal gestart met instructeursopleidingen.

Gert|26.05.11|14:56

En daar zit dan ook als eerst het probleem.
Weet je hoeveel subsidie een bedrijf kan ontvangen als hij iemand uit reintegratie een baan geeft.
Stel ik verdien straks een salaris van 2200 bruto.
De eerste maand krijgt het bedrijf waar ik werk het salaris van mij met 100% terug en dat loopt ongeveer per maand met 10% terug.
Na een jaar moet het bedrijf mijn salaris volledig betalen en zegt dan mijn arbeids contract op en begint later met een nieuwe herintreder.
Zo werkt het in de praktijk

John|26.05.11|15:02

26.05.11 | 14:56 | Gert
Stel ik verdien straks een salaris van 2200 bruto.

Ik ben bang dat je dat salaris niet gaat krijgen. In ieder geval niet in de rij instructie. Er zijn mij ook al meerdere herintreders aangeboden dus ik weet hoe het werkt. Toen ik mijn opleiding deed waren er ook veel UWV-ers. De meesten waren dikwijls te laat, kwamen helemaal niet of hingen ongeintresseerd in de stoel. Maar er was er ook 1 die zeer gemotiveerd was. Met hem heb ik veel geoefend destijds>>

John|26.05.11|15:03

>>Ik meen uit jou verhaal te lezen dat het met jouw motivatie in ieder geval wel goed zit. Veel succes met de opleiding.

Gert|26.05.11|16:56

Hoi john.
Ik weet dat ik dat niet zal verdienen hoor het is maar een voorbeeld.
Mij is alleen wel verteld dat hoe meer aplicaties je hebt hoe meer je kunt verdienen.
Mijn vrouw zal straks ook wel gaan werken anders redden wij het niet.
Maar wij zijn dan ook niet op geld uit maar alleen een beetje meer dan dat we nu van de soos krijgen.
En ik verdien liever zelf mijn 1200 netto bij elkaar dan dat ik mijn hand op houd elke maand.

toon|27.05.11|22:05

ik herinner mij een gastopinie uit oktober/november 2010 waarop destijds door velen (o.a. jim schouten) nogal heftig gereageerd werd. wat ik nu zie gebeuren is geloof ik precies wat in dat artikel werd voorspeld en waarvoor gewaarschuwd werd. instroomniveau veel te soepel, theoretische examinering veel te makkelijk, moeilijkheden met het vinden van stageplaatsen, laat staan baangarantie! het was vanaf het begin al duidelijk dat de Nieuwe W.R.M.een groot fiasco zou worden

John|27.05.11|23:32

@ Toon,

Ja dat was de mening van de mensen op de werkvloer die dagelijks dat werk doen. Die kunnen dat toch niet weten? Nee, we gaan vergaderen met de Bovag en de opleiders. Die weten tenminste waar het in de praktijk over gaat. En een beetje handjeklap tussen deze partijen en de beurs is ook weer gevuld.

B.B.|09.06.11|22:37

Meneer Frans Bastiaanse, heeft u inmiddels al een reactie terug gekregen op de brief die u op 2 mei 2011 verzonden had naar het UWV en de Nederlanse gemeenten? Zo ja, zou u die dan hier of op het forum willen plaatsen? Zo niet dan ga ik mijzelf op de hoogte stellen ! groeten Ben Bridel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.