ibki

CEC spreekt vrijdag over WRM-praktijkbegeleiding

De Centrale Examen Commissie (CEC) van IBKI vergadert vrijdag 10 juni over de bezwaren vanuit de rijschoolbranche op de huidige vorm van de WRM-praktijkbegeleiding. Inmmiddels pleiten diverse partijen voor aanpassingen. Vooral het binnen 7 dagen intrekken van de lesbevoegdheid na falen voor de herkansing IBKI-praktijkbegeleiding stuit op bezwaren.

Bovag, VRB, FAM en LBVI willen dat rijinstructeurs voortaan onbeperkt kunnen herkansen tijdens hun bevoegdheid voor de verplichte praktijkbegeleiding bij IBKI. Hierdoor wordt voorkomen dat rijinstructeurs plotseling werkloos zijn of de rijschool failliet gaat.

Verplichte stage

Bovag wil bovendien dat de verplichte stage in de WRM-opleiding geschrapt wordt en een stapsgewijze invoering van de WRM-praktijkbegeleiding. “Bij een volgende herziening van de WRM kan het regime dan worden aangescherpt”, vindt Bovag.

VRB en LBVI pleiten er in een brief naar IBKI onder meer voor het theoretisch gedeelte in het herintrederstraject te vervangen door een praktisch herintrederstraject bij een WRM-opleidingsinstituut.

Tweede Kamer

Niet alleen brancheorganisaties komen met voorstellen voor aanpassingen van de huidige WRM. Ook individuele rijschoolhouders organiseren werkgroepen en schrijven brieven naar de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Milieu.

“De sanctie moet mede verdwijnen omdat er te veel negatieve aspecten aan zijn verbonden voor de rijinstructeur of rijschoolhouder. Leningen, hypotheken en financieringen worden moeilijker omdat het risico bestaat dat een instructeur binnen vijf jaar zonder werk kan raken”, schrijft Wim Klapwijk van rijschool Regio West.

Bijscholing

“Een rijinstructeur verdient de kans zich in het onderdeel waarin hij onvoldoende scoorde te verbeteren. Het overdoen van de gehele opleiding heeft daarbij geen zin. Bijscholing voor het onderdeel waarvoor onvoldoende gescoord is wel”, vindt Bert de Weerd van Autorijschool Bert.

Toch is niet iedereen voorstander van onbeperkt herkansen. “Er wordt soms vergeten wat de bedoeling is van de praktijkbegeleiding; slecht presterende instructeurs naar een hoger niveau te tillen of om hen uit de markt te halen”, zegt VVB-woordvoerder Gijs Kantelberg in Rij-instructie.

WRM-examinator IBKI

Overigens moeten de WRM-examinatoren van IBKI aan een aantal eisen voldoen om een neutrale beoordling van de praktijkbegeleiding te garanderen. “Ervaring met rijinstructie en bevoegd als rijinstructeur voor de betreffende categorie. En als het gaat om praktijkbegeleiding: geen betrokkenheid bij rijschoolactiviteiten. Het is dus niet mogelijk dat rijinstructeurs door een collega-rijschoolhouder beoordeeld worden”, licht IBKI-directeur Jim Schouten toe.

Update 7-6-211:

De CEC WRM is als volgt samengesteld:

  • VRB, FAM en BOVAG namens de rijscholen;
  • LBVI en VVB namens de opleidingsinstituten;
  • CBR, Politie (Politieacademie), Defensie (OTCRij) en KNMV vanuit hun specifieke deskundigheden.
  • De CEC heeft een onafhankelijke voorzitter.

Daarnaast zijn er altijd vertegenwoordigers van IBKI aanwezig en is het ministerie van Infrastructuur in een aantal gevallen vertegenwoordigd (vanuit juridische zaken en/of beleid).

De CEC brengt advies uit aan IBKI. Er wordt eigenlijk nooit hoofdelijk gestemd en per onderwerp beoordeelt IBKI de gewichten van de verschillende meningen. IBKI en – zeker als het wetgeving betreft – het ministerie nemen de formele besluiten.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

34 reacties op “CEC spreekt vrijdag over WRM-praktijkbegeleiding”

B.B.|06.06.11|16:33

Kan iemand mij vertellen wie er nu precies in de CEC zitten?
Dus hoeveel leden en ook hoeveel per organisatie. Wat zijn verder de stemverhoudingen.Wie is de voorzitter.
Op internet kan ik geen precieze samenstelling vinden. Alleen vaagheden zoals: die en die zitten er onder andere in.
Duidelijkheid en transparantie aub!!!!!!

John|06.06.11|21:10

Bovag moet stoppen met die onzin van “Bij een volgende herziening van de WRM kan het regime dan worden aangescherpt” Nee. De achterlijke, onredelijke sanctie moet worden afgeschaft om daarna nooit meer terug te komen. En anders moeten wij als rijscholen ook eens actie gaan voeren om de aandacht van Nederland te krijgen. B.v. dat we gezamelijk eens een lesje geven “snelweg rijden” op de A2 op maandagochtend.

corrytjuh|06.06.11|23:43

Zie in het artikel weer staan ; onbeperkt herkansen (?) nog steeds KASSA!!
Geeft gewoon gerichte bijscholing zonder sanctie en dan bijscholing waar we wat aan hebben!!
En dan misschien 1x praktijk is die onvoldoende geef daar bijscholing in maar geen examen!!
Ga met 3 instr. op pad en geef elkaar practische tips wissel van plaats 1 ochtend van 4 uur is dan lang genoeg.
Gooi dat examen er helemaal uit, we hebben allemaal al examen gedaan en de”slechte” instructeur krijgt vanzelf geen klanten meer

JvM|07.06.11|00:09

Actie John een goed plan alleen werkt dat dus ook niet een paar jaar geleden hadden we de RAG opgericht (Rijscholen Actie Groep) we hebben met zo’n 600 rijscholen gedemonstreerd voor verlaging BTW, afschaffing BPM en afschaffinf sanctie met de 5 jarige applicatie, die sanctie is gedeeltelijn verdwenen (klopt die BOVAG weer op de borst van dat hebben we maar mooi voor elkaar gekregen) helaas BOVAG niet dus dat was de RAG.

JvM|07.06.11|00:12

Vandaag applicatie therorie gedaan en binnenkort praktijk, zak je voor die praktijk mag je dus nog een keer, zak je weer moet je alles van de theorie over doen en geen praktijk terwijl je daar voor gezakt ben, HOE KROM KAN DAT ZIJN. Alles bij elkaar ben je weer
ruim € 1000,= achter de wagen, kun je veel leuke dingen voor doen.
Bedankt Den Haag en BOVAG…..steek je nek eens uit doe wat je moet doen misschien word ik dan ook wel lid, hoewel………………………………………………..

John|07.06.11|00:22

07.06.11 | 00:09 | JvM
Actie John een goed plan alleen werkt dat dus ook niet

Nou dan nemen we hele trage leerlingen en doen dat elke maandagochtend tijdens de spits voor een jaar lang. Ik zie overigens “onze minister” net op T.V. Het openbaar vervoer in enkele grote steden gaat staken. Onze minister heeft hier prachtig commentaar op.>>

John|07.06.11|00:24

>> De minister wil niet dat de reizigers de dupe worden van de staking. “Dat vind ik heel erg slecht”, zegt Schultz. “Als de vervoersbedrijven en gemeenten problemen hebben met het kabinetsbeleid, moeten ze zelf naar Den Haag komen, in hun vrije tijd.”

O, ja. Staken in hun vrije tijd. hahaha. En dan met z’n allen hard “Foei”roepen zeker? Nee, Franse toestanden moeten we hier gaan zien. Openbaar vervoer stil en tegelijk overal lesauto’s. i have a dream.

JvM|07.06.11|00:37

Dream lekker verder John, staken on her openbaar vervoer heeft ook al geen zin, je kan het volk beter een week gratis met het openbaarvervoer laten rijden dat komt voor de werkgevers veel harder aan en die lesauto’s op de snelweg zie er maar in elke oproepplaats 20 – 30 bij elkaar te krijgen lukt nooit als je er 5 krijgt mag je, je handen dicht knijpen en als je dat met die 5 doet staat er in no time een stelletje onderbetaalde politie agentjes voor je neus € 250,= boete is een WRM examen hahaha

JvM|07.06.11|00:39

Sorry een paar foutjes in de tekst, is al laat he

Jim Schouten - directeur IBKI|07.06.11|11:31

Beste B.B. en anderen,

(Is het een optie om onder eigen naam te reageren in plaats van die ‘criminele’ afkortingen?)

De CEC WRM is als volgt samengesteld:
* VRB, FAM en BOVAG namens de rijscholen;
* LBVI en VVB namens de opleidingsinstituten;
* CBR, Politie (Politieacademie), Defensie (OTCRij) en KNMV vanuit hun specifieke deskundigheden.

De CEC heeft een onafhankelijke voorzitter.

> vervolg

Jim Schouten - directeur IBKI|07.06.11|11:34

(vervolg)

Daarnaast zijn er altijd vertegenwoordigers van IBKI aanwezig (in de regel één vanuit ontwikkling, één vanuit uitvoering en ondergetekende) en is het ministerie in een aantal gevallen vertegenwoordigd (vanuit juridische zaken en/of beleid).

De CEC brengt advies uit aan IBKI. Er wordt eigenlijk nooit hoofdelijk gestemd en per onderwerp beoordeelt IBKI de gewichten van de verschillende meningen. IBKI en – zeker als het wetgeving betreft – het ministerie nemen de formele besluiten.

nico|07.06.11|13:08

ik vind het heel jammer dat er hier alleen maar geklaagd word en dat men NIET verder kijkt ofwel kijk ook eens op het forum van verkeerspro naarst de vacatures rechts boven als je daar dan ook eens je mening op wil schrijven zou het veel meer helpen.

nico|07.06.11|13:09

Nu zijn het er nog geen hand vol de zelfde mensen die WEL reageren en zich sterk (willen) maken, dan is het niet te verteren dat daar NIET gereageerd word nu hebben we een forum waar we onze mening kwijt kunnen en waar ook gereageerd word door het IBKI.
Dus kijk verder dan je neus lang is.
Ik ben het eens met Jim en reageer onder eigen naam.

Y. van Ark|07.06.11|21:23

FORUM!

B.B.|07.06.11|21:29

Meneer Schouten bedankt voor de heldere uitleg.

wim klapwijk|08.06.11|22:25

B B heeft daar een goede uitleg over
het gaat om het verkeerseconomische deel oftewel uw centjes en die van de leden van de LBVI
en natuurlijk onze kant het verkeerstechnische deel oftewel de veilgheid en begin nu een ste denken aan hoe krijgen wij de les leerlingen ind e lesauto i p v in de disco dan spreekt met van alle partijen te vrede en de slagingspercentage s schieten omhoog

m vr grt Wim Klapwijk

Bert de Weerd|09.06.11|10:00

Bij deze wil ik jullie attenderen op dit onderwerp op het forum:

http://www.verkeerspro.nl/forum/viewtopic.php?f=2&p=209#p209Geachte

Groet, Bert

HJ|09.06.11|14:10

“Er wordt soms vergeten wat de bedoeling is van de praktijkbegeleiding; slecht presterende instructeurs naar een hoger niveau te tillen of om hen uit de markt te halen”, VVB-woordvoerder Gijs Kantelberg in Rij-instructie.”

Best heer Kantelberg, een klant is tegenwoordig mondig en opgeleid genoeg om zelf te bepalen of er goede of slechte kwaliteit wordt geleverd. Slechte kwaliteit faseert zich namelijk zelf uit de markt. Men is vrij om over te stappen naar een andere rijschool.

John|09.06.11|19:52

Juist HJ.En kwaliteit gaat door een toneelstukje/sanctie niet omhoog. Maar men wil natuurlijk wel nieuwe instructeurs blijven opleiden.
Mijn nichtje wordt wegbezuinigd bij de marine. Krijgt van defensie een opleiding tot rij instructeur. Een vader van een van mijn leerlingen wordt wegbezuinigd bij PTT. Krijgt opleiding tot rij instructeur van PTT. Vanwege het tekort aan rij instructeurs. Dat er niet is.

jan lammers|09.06.11|19:52

Geen sanctie maar bijscholen aan slechte instructeurs of die onder de maat presteren. Schijnbaar zijn ze in de loop der tijd dan slechter gaan functioneren want iedereen die in dit beroep zit,zoals bij alle beroepen, heeft (ooit) zijn certiticaat behaald en is dus geschikt bevonden. Doelgericht te werk gaan wil dus niet zeggen dat je iemand uit zijn funcite zet maar een gedegen bijscholing geeft. Wij zijn het enige beroep waar je diploma ongeldig wordt verklaard. Dat pikken we toch niet?

jan lammers|09.06.11|19:59

Je kan geen instructeurs uit hun vak gaan zetten omdat ze niet geschikt zijn. Iedereen heeft zijn diploma (ooit) gehaald en is/was dus een goede instructeur anders slaag je niet. Degene die in de loop der tijd misschien achteruit zijn gegaan ga je toch niet uit het vak zetten?De enige mogelijkheid en doelstelling moet bij deze groep zijn: bijscholen.Er is geen een beroep waar je diploma maar voor 5 jaar gelldig is.Dat pikken we toch niet? Discriminatie van onze beroepsgroep is dat.

Bert de Weerd|09.06.11|22:10

@ Jan Lammers,

Helemaal mee eens!
Bovendien is de beoordeling volgens het protocol zoals deze er nu ligt en de sanctie die er op kan volgen een belediging voor ons vak!

ton|10.06.11|19:38

Mensen kijk nou eens om je heen.
Kijk eens kritisch naar je collega,s of concurrenten.
Er zitten te veel slechte rijinstructeurs in deze branche.
Opzouten met die gasten !
Dan word de branch misschien weer gezond.
B.v. Bij mij in de stad een rijschool tot 150 examens met een slagingsoercentage van 26 % .
Weg met die rijscholen.
Rijles geven is geen beroep maar een roeping , wat uit je hart moet komen en niet om er rijk van te worden.
want dat lukt niet.

jan lammers|10.06.11|23:49

@ton
Dus ben je met een laag slagingspercentage een slechte instructeur?Er zijn ook rijscholen met een hoog slagingspercentage die selecteren.Zijn die beter dan?Daarbij doet het niet terzake of ik andere rijscholen goed of niet vind.Dat maakt de klant wel uit.Het gaat erom dat er in geen enkele beroepsgroep zo’n zware sancties worden uitgedeeld.Zelfs bij artsen niet. En daar zitten ook artsen bij die hun oordeel over collega-artsen hebben.Daarbij ben je geen goede instr als je toneel kan spelen

jan lammers|10.06.11|23:59

Ik heb een rijschool gekend in de regio met een laag slagingspercentage en een prima instr.Als deze instructeur met dat lage slagingspercentage goed een standaardles uit zijn hoofd kan leren met wat toneelspel wordt hij namelijk helemaal niet uit zijn vak gezet.Wie zijn we om over het werk van een ander te gaan oordelen.Sla de handen in een en denk eens rationeel na dan ben je toch wel gek als je achter deze discriminerende maatregel staat.Steun elkaar en leer v elkaar ipv “weg met collega’s”

B.B.|11.06.11|00:18

Oordeel niet te snel over lagere slagingspercentages. Enkele voorbeelden: veel ouderen in de les,veel allochtonen die met dit hectische verkeer niet zijn opgegroeid, woon je in een dorp waar je kandidaten het drukke verkeer niet gewend zijn.
Conclusie: het is een complexe materie, `slechte` rijscholen prijzen zichzelf uit de markt.
Die `slechte instructeur` kan misschien beter toneelspelen dan die `goede`instructeur en gaat weer vrolijk verder met `slecht`lesgeven.
Ben en Yvonne Bridel

appie|12.06.11|00:59

Inderdaad Ben en Yvonne want diegene die niet goed lesgeeft die zijn doorgaans altijd met toneelspel bezig want ze beduvelen de kluit leze de leerling .

appie|12.06.11|01:03

Hierbij een algemene oproep aan iedre instructeur .
Waarom kan de overheid en andere met ons spele en ons alles weer verplicht aansmeren ?
antw . wij zijn allemaal individueeen en zijn dienaangaande geen geheel .
laten wij nu allemaal een grote club gaan vormen en ons aansluiten bij een groep cq vereniging of bond en wel eentje die iets doet voor jou en de rest en niet eentje die aslleen centjes slurpt en die wij telkens wakker moeten maken denk hier eens over na
groetjes Wim

wim klapwijk|14.06.11|22:16

Groot gelijk Appie wie volgt

Jan v M|15.06.11|00:15

Mooie gedachte Appie volgens mij is dit meer iets voor de instructeursopleidingsinstituten (wat een zin) denk dat zij eerst het voortouw moeten nemen, hoewel ze lopen dan wel veel eurie mis natuurlijk.
Een nieuwe grote club (weer een) ik weet het niet, een aantal jaren geleden hebben we met een aantal rijscholen en insrtucteurs de RAG (Rijscholen Actie Groep) op gezet.
Diverse acties georganiceerd maar helaas wijnig respons.
Ga er over nadenken alvast suc6

Jim Schouten - directeur IBKI|16.06.11|05:39

Buiten het forum om ben ik gevraagd naar de uitkomsten van de CEC-vergadering. Dat is een begrijpelijke vraag. Afgesproken is dat die uitkomsten eerst worden afgestemd met het ministerie. Tot die tijd zullen daar geen inhoudelijke mededelingen over worden gedaan om verwarring te voorkomen. Uiteraard doen we ons best om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven.

corrytjuh|16.06.11|10:28

@ appie er zijn er 2 die hun best doen, CNV en VRB.

Bert|22.06.11|21:16

Jammer dat degenen die het echt aangaat weer te laat geïnformeerd worden.
Dan kunnen onze zogenaamde branche vertegenwoordigers ons straks weer de schuld geven dat we onze mening niet hebben gegeven, en dat het onze eigen schuld is dat “dit” er uit is gekomen.

B.B.|22.06.11|22:29

Ga naar : http://www.tweedekamer.nl . Daar kun je de debatten van infrastuctuur en milieu vaak live volgen.
Groeten Ben

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.