Koos Spee

Koos Spee wil 5-jaarlijkse bijscholing iedere automobilist

Als het aan oud-verkeersofficier Koos Spee ligt, moeten alle Nederlandse automobilisten een 5-jaarlijkse ‘apk-keuring’ ondergaan. Hierbij worden ze verplicht theoretische bijscholing en één praktijkles te volgen.

Daartoe pleitte Spee zondagavond tijdens het televisieprogramma Brandpunt op Nederland 2.

Verkeersslachtoffers

De maatregel zal volgens Spee leiden tot minder verkeersslachtoffers. Dat zorgt niet alleen tot minder maatschappelijke schade, ook hoeven minder families te kampen met een ingrijpende gebeurtenis als het verliezen van een naaste door een verkeersongeval.

Koos Spee is onlangs met pensioen gegaan als Landelijk Verkeersofficier van Justitie. Hij is daardoor niet meer gebonden aan politiek beleid om advies te geven over het Verkeersbeleid in Nederland. Nu is hij een eigen adviesbureau opgestart: VerkeerDeBaas Handhavingsadvies.

Auteur: Bart Pals

29 reacties op “Koos Spee wil 5-jaarlijkse bijscholing iedere automobilist”

John|04.07.11|13:36

Hoera. Ik roep dat al jaren. Eindelijk eens iemand die nadenkt!

Rob|04.07.11|17:50

Word er ook 1 wakker :)
Heb zelf ook wat zitten peilen bij vrienden en leerlingen, maar over het algemeen zijn die er wel over te spreken over een dergelijk plan.
Sterker nog ze hebben er wel oren naar en dan te bedenken dat ze tussen de 18-25 jaar zijn.

Bert de Weerd|04.07.11|23:29

Ook ik roep dit al jaren!
Zeker wanneer men het over begeleid rijden heeft, is dit een heel sterk plan.

Bert de Weerd|04.07.11|23:33

Ik zou er nog aan toe willen voegen dat een beginnend bestuurder 1 jaar na het behalen van het rijbewijs verplicht een praktijkles volgt van minimaal 2 uur.

John|05.07.11|00:01

Kijk dat gaat wel de verkeersveiligheid verbeteren waar instructeurs opleiden tot toneelspelers dat niet doet. Maar het probleem zal wel weer zijn dat geen politieke partij zijn handen hier aan wil gaan branden.

Kleine Kanttekening|05.07.11|14:06

Zet mijn vraagtekens bij de haalbaarheid. De burger zal het als directe geldklopperij ervaren, immers leg eens uit dat de rijbevoegdheid van de één op de andere dag van 30 jaar geldigheid naar 5 jaar daalt. Toch past het binnen de gedachte van een betere verkeersveiligheid maar nog meer binnen de omzetstijging voor de branche die daarmee in één keer uit het slob wordt getrokken. Ik doe mee meneer Spee…

Ed|05.07.11|16:22

Ik denk persoonlijk niet dat vermindering van ernstige verkeersslachtoffers door een herhaalde 5 jaarlijkse training de oplossing is.
Onderzoeken wijzen uit dat snelheid en alcohol de grootste oorzaken zijn.
Mensen die zulke ongelukken veroorzaken, haal je niet uit die trainingen, die doen het daarna!
Infra struktuur van de Nederlandse wegen optimaliseren zal meer rendement opleveren waar het verkeer kan doorrijden, gevaarlijke situaties verbeterd worden en gevaarlijke remsituatie verminderd!

John|05.07.11|17:41

@ Ed,

Het zal zeker het aantal slachtoffers verminderen. En niet de snelheids en/of alcoholslachtoffers. Die moet je veel sneller en langer het rijbewijs afnemen. Maar ik ben er wel zeker van dat er veel minder schades en minder slachtoffers gaan vallen. Hoeveel automobilsten geven b.v. richting aan naar rechts als ze de rotonde oprijden en dan rechtdoor rijden? Waarom ze dat doen? Omdat ze denken dat het zo moet. Of mensen die nog steeds een auto vanrechts uit een erf geen voorrang verlenen?

Pim|05.07.11|22:44

Wat een onzin om dit voor iedereen te doen. Weer een voorbeeld van totale regelzucht. Doe dit bij een serieuze overtreding en dan snap ik het. Maar niet weer bij iedereen. De tijd van het communisme is toch echt voorbij

John|08.07.11|01:17

05.07.11 | 22:44 | Pim
Wat een onzin om dit voor iedereen te doen. Weer een voorbeeld van totale regelzucht. Doe dit bij een serieuze overtreding en dan snap ik het. Maar niet weer bij iedereen. De tijd van het communisme is toch echt voorbij

Gelukkig is een democratische meerderheid van bijna 60 % het niet met jou maar met de stelling van Koos Spe eens.
http://www.verkeerspro.nl/verkeerskunde/2011/07/07/automobilisten-willen-examen-doen-bij-verlenging-rijbewijs/

Johan|08.07.11|13:01

Ben er al jaren voor aan het pleiten om applicatie ook voor rijbewijs-bezitters verplicht te stellen.
Dit zal er ooit wel van komen, maar laten we eens beginnen om aan een rijbewijs een verplicht theorie-certificaat te verbinden dat b.v.om de 5 jaar gehaald moet worden.
Volgens mij is dit al een redelijk goed begin om het ongevalscijfer terug te brengen.

Bert de Weerd|08.07.11|16:18

De Hele theorie over doen en daar een examen aan koppelen lijkt mij geen sterk plan.
Dit schiet het doel: verkeersveiligheid verbeteren denk ik voorbij.
Een theoriecursus die speciaal bedoeld is voor rijbewijsbezitters lijkt mij veel beter.
Je kunt dan ingaan op de eventuele veranderingen in de wetgeving ed., de essentiele
verkeersregels (voorrang, snelheden, borden) nog eens goed behandelen en wat doen aan
gevaarherkenning en bewustwording.

Bert de Weerd|08.07.11|16:21

één uur praktijkles lijkt mij hierbij een goede aanvulling.

Jan|08.07.11|17:45

Ik denk dat een veel strengere handhaving van verkeersregels veel meer effect heeft dan een bijscholing die op vrijwillige basis zal zijn en geen sanctie kent. Dus: meer gerichte politiecontroles waardoor een grotere pakkans ontstaat. Voor bijscholing zijn er gewoon te weinig rijinstructeurs die van bijscholing verstand hebben.

John|09.07.11|16:27

08.07.11 | 17:45 | Jan
Voor bijscholing zijn er gewoon te weinig rijinstructeurs die van bijscholing verstand hebben.

Kunnen de opleidingsinstituten weer een mooie nieuwe bijscholing ontwikkelen.

Ed|11.07.11|10:46

In Nederland komen steeds meer mensen, dus ook in het verkeer. Een optel som zou zijn ook meer ongevallen? Daarom blijf ik bij een betere infra, wat gelukkig door het vorige kabinet in gang gezet is omdat jaren de kraan dicht is gedraaid! Voorbeeld de A2, rijd veel beter door en minder ongevallen! We draaien in NL een beetje door met regels en hoe erg het allemaal is, vergelijk maar met andere landen, dan doen wij het percentueel heel goed

corrytjuh|16.07.11|00:03

@ Johan Dit zal er ooit wel van komen, maar laten we eens beginnen om aan een rijbewijs een verplicht theorie-certificaat te verbinden dat b.v.om de 5 jaar gehaald MOET worden.

Beetje vreemd dat je van automobilisten verlangt dat ze theorie moeten halen, dit terwijl wij zelf zo tegen de sanctie zijn die wij hebben als we onze praktijkbegeleiding niet goed doen.

Laat ze net als wij willen bijscholing krijgen. Zonder sanctie.

Wilda|21.07.11|12:03

Hier spreekt men al jaren over en er gebeurt niets, wij moeten bijscholing alshebben en de andere weggebruikers stappen met 18 de auto in met rijbewijs en komen er bij wijze van spreken pas met hun 75e er weer uit verder nooit wat bijgeleerd
Het wordt tijd voor een verplichte bijscholing haal je ook de gekken van de weg.

Pascal|30.07.11|22:14

Ga eerst voor een theoretische bijscholing want ik als instructeur wordt ook nog weleens verrast door nieuwtjes laat staan iemand die 20 jaar zijn rijbewijs heeft en 20 jaar geleden zijn laatste theorie les/examen heeft gehad. praktijk wordt natuurlijk wat met al die egootjes die je naast je krijgt zitten. zij vinden zichzelf natuurlijk erg goed rijden, moeten wij ze dan met 1 lesuurtje motiveren dat het op vele punten anders moet. ga er maar aan staan

JAN.ijzendoorn|31.07.11|21:10

Hallo Bert.de Weerd,sorry op jouw leuke reactie heb ik een foutje gemaakt kijk bij rijden in een porsche. Jan

Bert de Weerd|31.07.11|21:23

Hallo Jan IJzendoorn, ik heb het gelezen.
Even kopieren en plakken en je hebt het hier ook staan ;)
Grot, Bert

JAN.ijzendoorn|01.08.11|09:23

Hallo Bert,een goed plan een theorie cursus te ontwikkelen die speciaal voor rijbewijs houders is een uitstekend idee.Maar dan wel verplicht .IK ben vooral gecharmeerd van de woorden gevaar herkenning en bewustwording.vr.gr.Jan.nu wel goed.

CRIS|12.11.11|22:03

Niet doen de ouderen onder ons zullen de dupe worden terwijl de jongeren er een potje van maken tevens spek je de overheid weer we worden al uitgekleed als je deelneemd aan het dagelijks verkeer

Pascal|14.11.11|18:42

Zeer goed idee meneer van Spee want het niveau van de automobilist daalt met de dag. Ik zou eerst eens beginnen met een theoretische bijscholing zowel de verkeersregels als ook gevaarherkenning. Remweg is daarbij een belangrijk issue. Want bijna alles staat of valt op gebied van remmen. Denk aan bumper kleven ofwel ruinte kussen houden, te hard naar kruispunten rijden dus te laat remmen, Veelal met zo goed als maximum snelheid over kruispunten razen niet moeilijk maar hoe ga je het remmen enz .

Pascal|14.11.11|18:44

verdikkie het is ruimte maar dat snappen jullie hopelijk wel. sorry.

Pascal|14.11.11|19:29

Geld is meestal het probleem, ik vind daarom ook dat zo’n bijscholing heel betaalbaar moet zijn.
In ieder geval niet die idiote bedragen die wij als instructeur moeten neertellen. Buiten het geld om blijft het een goed idee.

Jan.IJzendoorn|16.11.11|14:20

Hallo pascal,eindelijk eens een uitstekende reactie dit is vakvrouw schap.vr.gr.Jan.IJzendoorn

Wilda|16.11.11|21:09

Ik vraag me momenteel echt af wie en welke instanties er zich nog meer moeten bemoeien met het les geven.
Dit is toch alleen weggelegd voor rijscholen maar die hebben straks geen tijd meer er moeten cursussen gehaald worden KOOS is met pensioen moet ie mooi doen .
De Bovag rent nu als een kip achter 2todrive aan en ontwikkeld zo oneerlijke concurrentie door 16,5 jarigen brieven te sturen en ze door te sturen naar hun leden
Wie gaat er nog meer in het potje roeren???????????

Wilda|16.11.11|21:29

En wat denk je va VW rijbewijs laten ze auto’s verkopen en niet bemoeien met het rijbewijs halen .
Daar kunnen ze zich beter mee bemoeien wordt de VW misschien eedkoper van

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Koos Spee wil 5-jaarlijkse bijscholing iedere automobilist | RijschoolPro
Koos Spee

Koos Spee wil 5-jaarlijkse bijscholing iedere automobilist

Als het aan oud-verkeersofficier Koos Spee ligt, moeten alle Nederlandse automobilisten een 5-jaarlijkse ‘apk-keuring’ ondergaan. Hierbij worden ze verplicht theoretische bijscholing en één praktijkles te volgen.

Daartoe pleitte Spee zondagavond tijdens het televisieprogramma Brandpunt op Nederland 2.

Verkeersslachtoffers

De maatregel zal volgens Spee leiden tot minder verkeersslachtoffers. Dat zorgt niet alleen tot minder maatschappelijke schade, ook hoeven minder families te kampen met een ingrijpende gebeurtenis als het verliezen van een naaste door een verkeersongeval.

Koos Spee is onlangs met pensioen gegaan als Landelijk Verkeersofficier van Justitie. Hij is daardoor niet meer gebonden aan politiek beleid om advies te geven over het Verkeersbeleid in Nederland. Nu is hij een eigen adviesbureau opgestart: VerkeerDeBaas Handhavingsadvies.

Auteur: Bart Pals

29 reacties op “Koos Spee wil 5-jaarlijkse bijscholing iedere automobilist”

John|04.07.11|13:36

Hoera. Ik roep dat al jaren. Eindelijk eens iemand die nadenkt!

Rob|04.07.11|17:50

Word er ook 1 wakker :)
Heb zelf ook wat zitten peilen bij vrienden en leerlingen, maar over het algemeen zijn die er wel over te spreken over een dergelijk plan.
Sterker nog ze hebben er wel oren naar en dan te bedenken dat ze tussen de 18-25 jaar zijn.

Bert de Weerd|04.07.11|23:29

Ook ik roep dit al jaren!
Zeker wanneer men het over begeleid rijden heeft, is dit een heel sterk plan.

Bert de Weerd|04.07.11|23:33

Ik zou er nog aan toe willen voegen dat een beginnend bestuurder 1 jaar na het behalen van het rijbewijs verplicht een praktijkles volgt van minimaal 2 uur.

John|05.07.11|00:01

Kijk dat gaat wel de verkeersveiligheid verbeteren waar instructeurs opleiden tot toneelspelers dat niet doet. Maar het probleem zal wel weer zijn dat geen politieke partij zijn handen hier aan wil gaan branden.

Kleine Kanttekening|05.07.11|14:06

Zet mijn vraagtekens bij de haalbaarheid. De burger zal het als directe geldklopperij ervaren, immers leg eens uit dat de rijbevoegdheid van de één op de andere dag van 30 jaar geldigheid naar 5 jaar daalt. Toch past het binnen de gedachte van een betere verkeersveiligheid maar nog meer binnen de omzetstijging voor de branche die daarmee in één keer uit het slob wordt getrokken. Ik doe mee meneer Spee…

Ed|05.07.11|16:22

Ik denk persoonlijk niet dat vermindering van ernstige verkeersslachtoffers door een herhaalde 5 jaarlijkse training de oplossing is.
Onderzoeken wijzen uit dat snelheid en alcohol de grootste oorzaken zijn.
Mensen die zulke ongelukken veroorzaken, haal je niet uit die trainingen, die doen het daarna!
Infra struktuur van de Nederlandse wegen optimaliseren zal meer rendement opleveren waar het verkeer kan doorrijden, gevaarlijke situaties verbeterd worden en gevaarlijke remsituatie verminderd!

John|05.07.11|17:41

@ Ed,

Het zal zeker het aantal slachtoffers verminderen. En niet de snelheids en/of alcoholslachtoffers. Die moet je veel sneller en langer het rijbewijs afnemen. Maar ik ben er wel zeker van dat er veel minder schades en minder slachtoffers gaan vallen. Hoeveel automobilsten geven b.v. richting aan naar rechts als ze de rotonde oprijden en dan rechtdoor rijden? Waarom ze dat doen? Omdat ze denken dat het zo moet. Of mensen die nog steeds een auto vanrechts uit een erf geen voorrang verlenen?

Pim|05.07.11|22:44

Wat een onzin om dit voor iedereen te doen. Weer een voorbeeld van totale regelzucht. Doe dit bij een serieuze overtreding en dan snap ik het. Maar niet weer bij iedereen. De tijd van het communisme is toch echt voorbij

John|08.07.11|01:17

05.07.11 | 22:44 | Pim
Wat een onzin om dit voor iedereen te doen. Weer een voorbeeld van totale regelzucht. Doe dit bij een serieuze overtreding en dan snap ik het. Maar niet weer bij iedereen. De tijd van het communisme is toch echt voorbij

Gelukkig is een democratische meerderheid van bijna 60 % het niet met jou maar met de stelling van Koos Spe eens.
http://www.verkeerspro.nl/verkeerskunde/2011/07/07/automobilisten-willen-examen-doen-bij-verlenging-rijbewijs/

Johan|08.07.11|13:01

Ben er al jaren voor aan het pleiten om applicatie ook voor rijbewijs-bezitters verplicht te stellen.
Dit zal er ooit wel van komen, maar laten we eens beginnen om aan een rijbewijs een verplicht theorie-certificaat te verbinden dat b.v.om de 5 jaar gehaald moet worden.
Volgens mij is dit al een redelijk goed begin om het ongevalscijfer terug te brengen.

Bert de Weerd|08.07.11|16:18

De Hele theorie over doen en daar een examen aan koppelen lijkt mij geen sterk plan.
Dit schiet het doel: verkeersveiligheid verbeteren denk ik voorbij.
Een theoriecursus die speciaal bedoeld is voor rijbewijsbezitters lijkt mij veel beter.
Je kunt dan ingaan op de eventuele veranderingen in de wetgeving ed., de essentiele
verkeersregels (voorrang, snelheden, borden) nog eens goed behandelen en wat doen aan
gevaarherkenning en bewustwording.

Bert de Weerd|08.07.11|16:21

één uur praktijkles lijkt mij hierbij een goede aanvulling.

Jan|08.07.11|17:45

Ik denk dat een veel strengere handhaving van verkeersregels veel meer effect heeft dan een bijscholing die op vrijwillige basis zal zijn en geen sanctie kent. Dus: meer gerichte politiecontroles waardoor een grotere pakkans ontstaat. Voor bijscholing zijn er gewoon te weinig rijinstructeurs die van bijscholing verstand hebben.

John|09.07.11|16:27

08.07.11 | 17:45 | Jan
Voor bijscholing zijn er gewoon te weinig rijinstructeurs die van bijscholing verstand hebben.

Kunnen de opleidingsinstituten weer een mooie nieuwe bijscholing ontwikkelen.

Ed|11.07.11|10:46

In Nederland komen steeds meer mensen, dus ook in het verkeer. Een optel som zou zijn ook meer ongevallen? Daarom blijf ik bij een betere infra, wat gelukkig door het vorige kabinet in gang gezet is omdat jaren de kraan dicht is gedraaid! Voorbeeld de A2, rijd veel beter door en minder ongevallen! We draaien in NL een beetje door met regels en hoe erg het allemaal is, vergelijk maar met andere landen, dan doen wij het percentueel heel goed

corrytjuh|16.07.11|00:03

@ Johan Dit zal er ooit wel van komen, maar laten we eens beginnen om aan een rijbewijs een verplicht theorie-certificaat te verbinden dat b.v.om de 5 jaar gehaald MOET worden.

Beetje vreemd dat je van automobilisten verlangt dat ze theorie moeten halen, dit terwijl wij zelf zo tegen de sanctie zijn die wij hebben als we onze praktijkbegeleiding niet goed doen.

Laat ze net als wij willen bijscholing krijgen. Zonder sanctie.

Wilda|21.07.11|12:03

Hier spreekt men al jaren over en er gebeurt niets, wij moeten bijscholing alshebben en de andere weggebruikers stappen met 18 de auto in met rijbewijs en komen er bij wijze van spreken pas met hun 75e er weer uit verder nooit wat bijgeleerd
Het wordt tijd voor een verplichte bijscholing haal je ook de gekken van de weg.

Pascal|30.07.11|22:14

Ga eerst voor een theoretische bijscholing want ik als instructeur wordt ook nog weleens verrast door nieuwtjes laat staan iemand die 20 jaar zijn rijbewijs heeft en 20 jaar geleden zijn laatste theorie les/examen heeft gehad. praktijk wordt natuurlijk wat met al die egootjes die je naast je krijgt zitten. zij vinden zichzelf natuurlijk erg goed rijden, moeten wij ze dan met 1 lesuurtje motiveren dat het op vele punten anders moet. ga er maar aan staan

JAN.ijzendoorn|31.07.11|21:10

Hallo Bert.de Weerd,sorry op jouw leuke reactie heb ik een foutje gemaakt kijk bij rijden in een porsche. Jan

Bert de Weerd|31.07.11|21:23

Hallo Jan IJzendoorn, ik heb het gelezen.
Even kopieren en plakken en je hebt het hier ook staan ;)
Grot, Bert

JAN.ijzendoorn|01.08.11|09:23

Hallo Bert,een goed plan een theorie cursus te ontwikkelen die speciaal voor rijbewijs houders is een uitstekend idee.Maar dan wel verplicht .IK ben vooral gecharmeerd van de woorden gevaar herkenning en bewustwording.vr.gr.Jan.nu wel goed.

CRIS|12.11.11|22:03

Niet doen de ouderen onder ons zullen de dupe worden terwijl de jongeren er een potje van maken tevens spek je de overheid weer we worden al uitgekleed als je deelneemd aan het dagelijks verkeer

Pascal|14.11.11|18:42

Zeer goed idee meneer van Spee want het niveau van de automobilist daalt met de dag. Ik zou eerst eens beginnen met een theoretische bijscholing zowel de verkeersregels als ook gevaarherkenning. Remweg is daarbij een belangrijk issue. Want bijna alles staat of valt op gebied van remmen. Denk aan bumper kleven ofwel ruinte kussen houden, te hard naar kruispunten rijden dus te laat remmen, Veelal met zo goed als maximum snelheid over kruispunten razen niet moeilijk maar hoe ga je het remmen enz .

Pascal|14.11.11|18:44

verdikkie het is ruimte maar dat snappen jullie hopelijk wel. sorry.

Pascal|14.11.11|19:29

Geld is meestal het probleem, ik vind daarom ook dat zo’n bijscholing heel betaalbaar moet zijn.
In ieder geval niet die idiote bedragen die wij als instructeur moeten neertellen. Buiten het geld om blijft het een goed idee.

Jan.IJzendoorn|16.11.11|14:20

Hallo pascal,eindelijk eens een uitstekende reactie dit is vakvrouw schap.vr.gr.Jan.IJzendoorn

Wilda|16.11.11|21:09

Ik vraag me momenteel echt af wie en welke instanties er zich nog meer moeten bemoeien met het les geven.
Dit is toch alleen weggelegd voor rijscholen maar die hebben straks geen tijd meer er moeten cursussen gehaald worden KOOS is met pensioen moet ie mooi doen .
De Bovag rent nu als een kip achter 2todrive aan en ontwikkeld zo oneerlijke concurrentie door 16,5 jarigen brieven te sturen en ze door te sturen naar hun leden
Wie gaat er nog meer in het potje roeren???????????

Wilda|16.11.11|21:29

En wat denk je va VW rijbewijs laten ze auto’s verkopen en niet bemoeien met het rijbewijs halen .
Daar kunnen ze zich beter mee bemoeien wordt de VW misschien eedkoper van

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.