rijles, rijbewijs, lesauto

Belgische ANWB: Rijles door instructeur verplicht stellen

Het huidige rijopleidingssysteem in België staat ter discussie. Jonge bestuurders in België moeten voortaan eerst professioneel rijles volgen voordat zij begeleid worden door hun ouders. En die begeleiders moeten bovendien ook een cursus volgen. Daartoe pleiten de Belgische automobilistenverenigingen VAB en Touring.

Aanleiding is een dodelijk ongeval met een 17-jarige jongen uit Heist-op-den-Berg die rijles kreeg van zijn moeder. Zij overleefde de klap niet.

Rijopleiding

Het dramatische ongeval wakkert de discussie aan over de veiligheid van de rijopleiding in België. Velen kiezen nu immers voor het systeem van ‘vrije begeleiding’, waarbij de leerling-chauffeur les krijgt van een familielid of kennis met enkele jaren rijervaring. Dat is goedkoper dan opteren voor een professionele instructeur van een rijschool.

”

‘We zijn een van de weinige landen waar een beginnende bestuurder na het behalen van een theoretisch rijbewijs meteen de weg op mag met een niet-professionele begeleider’, zegt Maarten Matienko van de mobiliteitsorganisatie VAB in het Nieuwsblad.

Rijinstructeur

Het lijkt hem beter eerst een minimaal aantal uur praktijkervaring op te doen met een professionele rijinstructeur en nadien overschakelen naar de vrije begeleiding. De bestuurders die als begeleider meerijden, zouden ook moeten worden opgeleid.

Ervaren chauffeurs hebben immers niet altijd de pedagogische kwaliteiten om het autorijden aan te leren. Het eerste jaar is erg belangrijk voor een nieuwe chauffeur. Dan loopt hij of zij een groter risico bij een ongeval betrokken te geraken.

Autorijscholen

Jeroen Smeesters van de Federatie van Autorijscholen pleit voor het afleggen van een vervroegd rijexamen zoals in Nederland bij het begeleid rijden (2toDrive). De kandidaat-chauffeur mag enkel na een opleiding door een professioneel instructeur en het slagen in een rijexamen met een vrije begeleider op de openbare weg rijden.

Er vallen regelmatig doden in België bij ongevallen met een leerling-chauffeur en een niet-professionele begeleider.

Auteur: Bart Pals

13 reacties op “Belgische ANWB: Rijles door instructeur verplicht stellen”

Gert|11.08.11|17:24

Dit is echt erg krom.
Eerst met een profecionele instructeur en daarna een fammilie lid die ook eerst een opoleiding moet hebben waarom dan niet de hele rijopleiding bij de rijschool net als bij ons.
Niet iedereen is geschikt om instructie te geven.

Conny|12.08.11|08:34

Vreselijk voor die mevrouw maar ik vind het ook totaal onverantwoord.
Ze hebben geen rem, koppeling of gaspedaal. En geen extra spiegels!!
Hoe kun je iemand die nog niet kan rijden dan begeleiden?
Het wordt totaal onderschat.

Voor hier in Nederland een tip:
We zouden zelfs voor de mensen met een rijbewijs een aantal lessen kunnen geven hoe ze iemand het beste kunnen begeleiden met 2toDrive.

John Willemsen|12.08.11|15:07

Denk maar niet dat er echt veranderingen zullen worden doorgevoerd: dit is teveel een politiek spelletje. Wie zou er immers kiezers willen verliezen door dit in te voeren?

Kees Manteau|12.08.11|22:04

Ik vrees een praktijk waar iemand als 17-jarige zijn rijbewijs haalt, vervolgens niet rijdt tot hij /zij 18 is en dan zonder ervaring alsnog de weg opgaat…..

diana de wit|13.08.11|09:04

In Turkije is het nóg leuker!! vrienden vertelden ons dat je theorie moet volgen. Maar als jij zegt niet naar school te kunnen dan kun je dat afkopen voor ca € 600!! Vervolgens theorie-examen doen waarbij men via facebook/twitter de goede antwoorden doorkrijgtt. Je slaagt en dan een ‘stukje’ rijden met examinator. Als deze het wel goed genoeg vindt heb je je rijbewijs!!! Vandaar dat ze hier met hun Turks rijbewijs zo krom en onverantwoord rijden qua veiligheid, sociaal en verantwoordelijk!!

John Willemsen|13.08.11|12:03

Het zou natuurlijk fabtastisch zijn als ze/we in Belgie eindelijk eens van dit idiote systeem afstappen; het enige land waar je kunt zakken voor je examen om vervolgens alleen weg te mogen rijden onder het mom; “eerst nog wat meer oefenen, dan terugkomen”. Kortom: je laat op je examen zien dat je niet het vereiste niveau hebt om alleen te mogen rijden, waarna je NOG MEER alleen mag gaan rijden..!

John Willemsen|13.08.11|12:03

Laten we hopen dat zo’n minimum-vorming er inderdaad komt, en deze dan 20 uur bedraagt (dit is nu het minimum om alleen de weg op te mogen (zonder begeleider dus) met een voorlopig rijbewijs)

Viatura.nl|15.08.11|19:20

Lijkt me een goed plan toe.

Gradje|16.08.11|21:37

is het niet zo dat belgie op de 15e plaats staat met zijn verkeersveiligheid?
en deze plaats gedeeld met polen?

je kunt het best je cursisten waarschuwen voor voertuigen met een wit kenteken met rode tekens.

ik denk dat belgie eens bij de opleiding in andere landen moet kijken.

jammer dat nederland een voorbeeld aan belgie overneemt

misschien kunnen we straks ook met polen en belgie de 15e plaats delen?

succes

Y. van Ark|23.08.11|17:17

Goed plan van die belgen.
Begeleider ook opleiden- moeten ze hier ook doen bij 2toDrive.

nederbelg|20.09.11|11:49

Ik ben een Nederbelg. Heb mijn rijbewijs in Nederland gehaald en in de stad gewoond. Ben eigenlijk altijd vrij zeker geweest op de weg, maar hier in België heb ik het gevoel dat ik aan duizend kanten ogen nodig heb. Geen voorrang van rechts, schieten vlak voor je de weg op zodat je met 90 op de rem moet.Ik ben nu al twee keer van achter af aangereden in de file en aangereden op het zebrapad door een leerling. Een minimum aantal rijlessen bij een professional zou uitstekend zijn.

John Willemsen|20.09.11|19:27

Ik vertel mijn leerlingen hier in Brussel altijd extra op te letten voor bepaalde categorieen voertuigen, waarbij de politie op de eerste plaats komt. Zelden zie ik zulke onverantwoordelijke en ronduit gevaarlijke bestuurders die elke regel en elke wet zo met voeten treden en elk aspect betreffende veiligheid compleet negeren. Ik geef hier nu inmiddels dik 2 jaar les: ik weet dus waarover ik het heb. Maar dit gewegd hebbende: hoe erg denk je dat de gemiddelde bestuuder dan wel is?

John Willemsen|20.09.11|19:28

Dit is, qua verkeer, het vreselijkste land dat ik ooit heb gezien; en ik ben in aardig wat landen geweest. Belgie zou zich vreselijk diep moeten schamen. In plaats daarvan gaat het hele land lekker door met hun idiote en ontzettend gevaarlijke capriolen in het verkeer. Ik kan niet wachten tot ik hier eindelijk weg ben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belgische ANWB: Rijles door instructeur verplicht stellen | RijschoolPro
rijles, rijbewijs, lesauto

Belgische ANWB: Rijles door instructeur verplicht stellen

Het huidige rijopleidingssysteem in België staat ter discussie. Jonge bestuurders in België moeten voortaan eerst professioneel rijles volgen voordat zij begeleid worden door hun ouders. En die begeleiders moeten bovendien ook een cursus volgen. Daartoe pleiten de Belgische automobilistenverenigingen VAB en Touring.

Aanleiding is een dodelijk ongeval met een 17-jarige jongen uit Heist-op-den-Berg die rijles kreeg van zijn moeder. Zij overleefde de klap niet.

Rijopleiding

Het dramatische ongeval wakkert de discussie aan over de veiligheid van de rijopleiding in België. Velen kiezen nu immers voor het systeem van ‘vrije begeleiding’, waarbij de leerling-chauffeur les krijgt van een familielid of kennis met enkele jaren rijervaring. Dat is goedkoper dan opteren voor een professionele instructeur van een rijschool.

”

‘We zijn een van de weinige landen waar een beginnende bestuurder na het behalen van een theoretisch rijbewijs meteen de weg op mag met een niet-professionele begeleider’, zegt Maarten Matienko van de mobiliteitsorganisatie VAB in het Nieuwsblad.

Rijinstructeur

Het lijkt hem beter eerst een minimaal aantal uur praktijkervaring op te doen met een professionele rijinstructeur en nadien overschakelen naar de vrije begeleiding. De bestuurders die als begeleider meerijden, zouden ook moeten worden opgeleid.

Ervaren chauffeurs hebben immers niet altijd de pedagogische kwaliteiten om het autorijden aan te leren. Het eerste jaar is erg belangrijk voor een nieuwe chauffeur. Dan loopt hij of zij een groter risico bij een ongeval betrokken te geraken.

Autorijscholen

Jeroen Smeesters van de Federatie van Autorijscholen pleit voor het afleggen van een vervroegd rijexamen zoals in Nederland bij het begeleid rijden (2toDrive). De kandidaat-chauffeur mag enkel na een opleiding door een professioneel instructeur en het slagen in een rijexamen met een vrije begeleider op de openbare weg rijden.

Er vallen regelmatig doden in België bij ongevallen met een leerling-chauffeur en een niet-professionele begeleider.

Auteur: Bart Pals

13 reacties op “Belgische ANWB: Rijles door instructeur verplicht stellen”

Gert|11.08.11|17:24

Dit is echt erg krom.
Eerst met een profecionele instructeur en daarna een fammilie lid die ook eerst een opoleiding moet hebben waarom dan niet de hele rijopleiding bij de rijschool net als bij ons.
Niet iedereen is geschikt om instructie te geven.

Conny|12.08.11|08:34

Vreselijk voor die mevrouw maar ik vind het ook totaal onverantwoord.
Ze hebben geen rem, koppeling of gaspedaal. En geen extra spiegels!!
Hoe kun je iemand die nog niet kan rijden dan begeleiden?
Het wordt totaal onderschat.

Voor hier in Nederland een tip:
We zouden zelfs voor de mensen met een rijbewijs een aantal lessen kunnen geven hoe ze iemand het beste kunnen begeleiden met 2toDrive.

John Willemsen|12.08.11|15:07

Denk maar niet dat er echt veranderingen zullen worden doorgevoerd: dit is teveel een politiek spelletje. Wie zou er immers kiezers willen verliezen door dit in te voeren?

Kees Manteau|12.08.11|22:04

Ik vrees een praktijk waar iemand als 17-jarige zijn rijbewijs haalt, vervolgens niet rijdt tot hij /zij 18 is en dan zonder ervaring alsnog de weg opgaat…..

diana de wit|13.08.11|09:04

In Turkije is het nóg leuker!! vrienden vertelden ons dat je theorie moet volgen. Maar als jij zegt niet naar school te kunnen dan kun je dat afkopen voor ca € 600!! Vervolgens theorie-examen doen waarbij men via facebook/twitter de goede antwoorden doorkrijgtt. Je slaagt en dan een ‘stukje’ rijden met examinator. Als deze het wel goed genoeg vindt heb je je rijbewijs!!! Vandaar dat ze hier met hun Turks rijbewijs zo krom en onverantwoord rijden qua veiligheid, sociaal en verantwoordelijk!!

John Willemsen|13.08.11|12:03

Het zou natuurlijk fabtastisch zijn als ze/we in Belgie eindelijk eens van dit idiote systeem afstappen; het enige land waar je kunt zakken voor je examen om vervolgens alleen weg te mogen rijden onder het mom; “eerst nog wat meer oefenen, dan terugkomen”. Kortom: je laat op je examen zien dat je niet het vereiste niveau hebt om alleen te mogen rijden, waarna je NOG MEER alleen mag gaan rijden..!

John Willemsen|13.08.11|12:03

Laten we hopen dat zo’n minimum-vorming er inderdaad komt, en deze dan 20 uur bedraagt (dit is nu het minimum om alleen de weg op te mogen (zonder begeleider dus) met een voorlopig rijbewijs)

Viatura.nl|15.08.11|19:20

Lijkt me een goed plan toe.

Gradje|16.08.11|21:37

is het niet zo dat belgie op de 15e plaats staat met zijn verkeersveiligheid?
en deze plaats gedeeld met polen?

je kunt het best je cursisten waarschuwen voor voertuigen met een wit kenteken met rode tekens.

ik denk dat belgie eens bij de opleiding in andere landen moet kijken.

jammer dat nederland een voorbeeld aan belgie overneemt

misschien kunnen we straks ook met polen en belgie de 15e plaats delen?

succes

Y. van Ark|23.08.11|17:17

Goed plan van die belgen.
Begeleider ook opleiden- moeten ze hier ook doen bij 2toDrive.

nederbelg|20.09.11|11:49

Ik ben een Nederbelg. Heb mijn rijbewijs in Nederland gehaald en in de stad gewoond. Ben eigenlijk altijd vrij zeker geweest op de weg, maar hier in België heb ik het gevoel dat ik aan duizend kanten ogen nodig heb. Geen voorrang van rechts, schieten vlak voor je de weg op zodat je met 90 op de rem moet.Ik ben nu al twee keer van achter af aangereden in de file en aangereden op het zebrapad door een leerling. Een minimum aantal rijlessen bij een professional zou uitstekend zijn.

John Willemsen|20.09.11|19:27

Ik vertel mijn leerlingen hier in Brussel altijd extra op te letten voor bepaalde categorieen voertuigen, waarbij de politie op de eerste plaats komt. Zelden zie ik zulke onverantwoordelijke en ronduit gevaarlijke bestuurders die elke regel en elke wet zo met voeten treden en elk aspect betreffende veiligheid compleet negeren. Ik geef hier nu inmiddels dik 2 jaar les: ik weet dus waarover ik het heb. Maar dit gewegd hebbende: hoe erg denk je dat de gemiddelde bestuuder dan wel is?

John Willemsen|20.09.11|19:28

Dit is, qua verkeer, het vreselijkste land dat ik ooit heb gezien; en ik ben in aardig wat landen geweest. Belgie zou zich vreselijk diep moeten schamen. In plaats daarvan gaat het hele land lekker door met hun idiote en ontzettend gevaarlijke capriolen in het verkeer. Ik kan niet wachten tot ik hier eindelijk weg ben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.