Rijles

VRB: Meer passieve uren in 40-urige stage rijinstructeur

VRB (Vereniging Rijschool Belang) wil dat rijinstructeurs in opleiding meer passieve uren tijdens de verplichte stage lopen, voordat ze beginnen aan het actieve deel. De brancheorganisatie wil het totale aantal van 40 uur stage gelijk laten, maar de verhouding van 5 passieve en 35 actieve uren moet worden bijgesteld.

Het voorstel van de VRB is, om het aantal passieve stage uren te verhogen naar 15 uren, waardoor het aantal actieve uren komt op 25 uren.

Stage

“40 uren stage betekent een belangrijke kwaliteitsverbetering is voor de sector”, licht VRB-bestuurdslid Boudewijn Pijnappel toe. “Maar met deze wijziging zal de belasting voor de rijscholen met hun kandidaten minder worden, waardoor meer rijscholen zich zullen melden om een stagiaire op te leiden.”

“Ook blijkt uit de praktijk dat stagiaires ook lang niet altijd geschikt zijn om al na 5 passieve uren op de stoel te gaan zitten van de instructeur. De stagiaires hebben vaak al hun handen vol om te wennen aan hun nieuwe situatie, als rijinstructeur. De stagiaires komen in het begin amper toe aan rijles geven en coaching.”

Dubbele bediening

Verder pleit de VRB ervoor om verplicht minimaal 1 uur te besteden aan het bedienen van de dubbele bediening, waarbij de stagiaire gedurende dit uur alle handelingen uitvoert vanaf zijn bijrijderstoel.

Binnenkort zal de VRB deze voorstellen neerleggen in het CEC-overleg (rijscholenbranche overlegorgaan die het IBKI adviseert), zo kondigt Pijnappel aan.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

37 reacties op “VRB: Meer passieve uren in 40-urige stage rijinstructeur”

John|14.09.11|13:01

Waarom preken deze instanties altijd zo opzichtig voor eigen parochie ? “40 uren stage betekent een belangrijke kwaliteitsverbetering is voor de sector” Waar blijkt dat dan uit?? En gaan er echt meer stageplaatsen komen als er meer passief en minder actief stage wordt gedaan?? Ik geloof daar helemaal niets van. Het zijn allemaal veronderstellingen, gedachtes en aannames. >>

John|14.09.11|13:01

>> Onderzoek eerst eens dingen voordat je weer eens iets roept. Of lees het onderzoek dat het IBKI heeft laten uitvoeren (en de adviezen die daarin staan) nog eens door.

Bert de Weerd|14.09.11|13:47

Ik kan mij wel in het voorstel vinden.
Alleen is de stage nu te veel een voorbereiding op het
uitvoeren van het protocol ipv een voorbereiding op de dagelijkse lespraktijk!

John|14.09.11|14:43

Als de VRB toch advies wil geven in de CEC over de stage geef dan het advies de enorme administratie te vereenvoudigen (digitaal invullen, uitprinten, van handtekening voorzien, scannen en naar IBKI mailen) En maak de opleiders verantwoordelijk voor de stage. Dus de dure cursus aanbieden INCLUSIEF de stage. Laat ze maar eens werken voor hun geld.

Bert|14.09.11|16:57

@ John,

Helemaal met je eens.

Henk|14.09.11|18:27

Deze opleiding is een grote melkkoe geworden voor de opleiders.
Ik hoop dat men met betere voorstelllen gaat komen en het allemaal werkbaar blijft, zowel voor de stage leerling als de bijscholing voor instructeurs.

Jan2|14.09.11|19:40

Dat slechts 5 passieve uren te weinig is, daar ben ik het helemaal mee eens!
Vandaar dat men bij mij de ‘vrijwillige keuze’ had om eerst meer passieve uren mee te draaien voordat men voorin mocht plaats nemen; zo niet dan hield het verhaal hier al op………
Op die manier leert men de leerlingen ook beter kennen en weet men ook beter op welke manier jij ze zelf opleidt.
Om de leerlingen niet te veel tot last te zijn, mag er de komende tijd geen stagiaire meer mee.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|15.09.11|14:29

@ Jan2, totaal begrijpelijk en goede keuzes van jou. Dit is ook waar de VRB op doelt, zowel betere voorbereiding op de actieve uren voor de stagiare en minder last voor de leerlingen. Als dat zo al is geregeld, dan lijkt mij ook dat vanzelf het resultaat is dat er meer plek komt voor de beschikbare stagiares.

Anton autorijschool rijBwijs|15.09.11|15:54

Zelf ben ik sinds April geslaagd voor mijn instructeursdiploma en trots eigenaar van mijn eigen autorijschool rijBWijs. Ik zeker de moeite meegemaakt om een goede en redelijke stageplaats te vinden. Bij de rijschool waar ik mijn stage heb gelopen komen een aantal problemen gelijk boven drijven
1) het inleveren van een planning vooruit (wat niet altijd haalbbaar is)
2) niet elke leerling wil een les van een stagiare
3) de schrik van elke rijschoolhouder, een onervaren iemand achter de pedalen

Anton autorijschool rijBwijs|15.09.11|15:55

Met punt 3 heb ik desondanks door mijn 19 jaar ervaring als beroepstouringcarchauffeur minder problemen ervaren. Omdat de weg weinig geheimen kent, kan ik hierdoor meer focussen op de leerling.

Maar zoals ik ook heb gemerkt tijdens de opleiding bij een gerenomeerd opleider in het midden van het land, zitten er ook mensen tussen die maar gestuurd zijn door het UWV. Die zullen vast meer problemen hebben met het verkeer als ze bijv. uit een bankwezen vandaan komen.

Anton autorijschool rijBwijs|15.09.11|15:55

Uiteindelijk heb ik denk meer dan 40 uren passief gemaakt en een gelijk aantal uren actief. Ik heb een goede basis gelegd om zo ook het examen van IBKI in 1x goed te halen. Dus ik denk dat de 40 uren stage gewoon moeten worden verhoogt naar 80. Hierdoor kan zo een gelijkwaardige verdeling gemaakt worden in 2x 40uur en laten we allemaal eerlijk zijn, van kijken/voordoen leert men ook!

Maurice Alessie|15.09.11|15:58

Het opleidingsinstituut is verantwoordelijk voor het afleveren van een SRI (stagerijinstructeur) die toe is aan de stage. De voorbereide SRI moet in staat zijn rij- en oeftentaken uit te leggen, zeker met aanvullingen van de stagementor.
Mijn ervaring is dat de SRI in het begin begeleidt moet worden door de mentor in oa coaching. De mentor kan dat vanaf de achterbank prima doen. Helaas gedraagt een mentor op de achterbank zich vaak passief. Maar bij de SRI voorin zijn er 2 actieve instructeurs!

Wilda|15.09.11|17:34

Ik heb een keer een stagaire gehad, dit heeft mij toen hij voor in ging zitten al bijna 2 keer mijn lesauto gekost.
Gelukkig is alles goed gegaan maar bij de 2e keer had hij mensen dood kunnen rijden.
Wij kwamen uit een uitrit situatie de leerling die op dat moment reed keek nergens naar scheurde zo van het uitrit af en de stagair deed niets Ik heb dan ook goed even mijn keel opgezet.
Dit was ook de laatste keer ik stond gewoon te trillen want op die plaats rijden veel fietsers
en kinderen

Jan|15.09.11|20:14

Ik vind een paar pedalen achterin dan ook geen overbodige luxe. Maar zeg nu eerlijk, bij deze opleiding is het toch hetzelfde als met het halen van het rijbewijs. Je leert pas autorijden wanneer je geslaagd bent en alleen in de auto zit. Ik pleit ook voor meer passieve uren maar dan verdeeld. Eerst 5uur passief 10 uur aktief vervolgens 5 uur passief en 20 uur aktief. Bij de tweede 5 uur passief weet de SRI tenminste waar deze op moet letten, en hoe het dus anders/beter kan

Bert|15.09.11|21:27

Ik heb al heel wat stagiares gehad. Zij gingen pas na een aantal dagen voorin zitten, en dan nog nadat ik ze zelf ook heb laten rijden. Gewoon om te kijken wat voor vlees ik in de kuip kreeg.
En inderdaad, soms zie je wel eens een situatie aankomen die zij niet zien. En daarvoor zitten wij achterin.
Tijdig een hint geven als je ziet dat er iets fout dreigt te gaan. Heeft nog nooit problemen gegeven.

John|15.09.11|22:01

@ Anton autorijschool rijBwijs
Stage verhogen naar 80 uur? Er is nu al moeilijk aan stageplaatsen te komen. Wat denk jij dat er gaat gebeuren als de stage 80 uur moet worden? Dan worden stageplaatsen nog veel schaarser. Ik heb pas de bijscholing stagementor gedaan. Aan het eind van de cursus gaven alle cursisten aan geen enkele stagair op te willen leiden. Redenen waren te veel administratieve rompslomp, het protocol en leerlingen willen geen stagair. En bij ons is de klant nog wel belangrijk.

toon|15.09.11|22:46

dit roepen wij al vanaf het begin en passen we ook al vanaf het begin (juni 2009) toe. ergens ongeveer een jaar geleden heb ik een gastopinie geplaatst op dit forum over dit onderwerp, dikke discussie tot en met jim schouten aantoe en wij zitten nu achterover en zien hoe we steeds meer gelijk krijgen. welke veranderingen er OFFICIEEL ook plaats gaan vinden, onze stagiaires zijn meer dan voorbereid op het examen en- veel belangrijker nog- op de praktijk. we nemen ze zelf als eerste in dienst

RijbewijsExpress|15.09.11|23:26

Het is inderdaad lastig een goed stageadres te vinden, veel mentoren zien de stage als een melkkoe … geld van de leerling en geld van de stagair. Eigenlijk is het ook belachelijk dat stagiaires gelijk met echte CBR leerlingen aan de slag moeten. Wellicht is het een beter idee om eerst een aantal uur “les te geven” aan de mentor om zo te kunnen wennen aan het bedienen van het voertuig vanaf de instucteurskant.

Anton autorijschool rijBwijs|16.09.11|13:28

@Jan, hoezo maar toch nog steeds die 40uur?
@John, hoezo stageplaatsen worden schaarser, er zijn zoveel UWVers die niet alleen een rijschool kunnen betalen, dus in loondienst en volgens mij levert het een eigenaar ook korting op als je zo iemand in dienst neemt! Of rij je liever zelf 58uur pw? werk gewoon een werkweek van max 45uur! En soms graag minder! Een vracht- touringcarchauffeur mag ook maar in 14dagen 90uur rijden!!! Dus waarom mag/moet een instructeur meer rijden?

Anton autorijschool rijBwijs|16.09.11|13:33

@RijbewijsExpress, ik heb geen cent betaald, dat mag ook eens gezegd worden. Er zijn inderdaad rijscholen (ook in mijn regio!) die zo maar E. 1000,- willen voor een stage van 40uur en dan de kandidaat ook maar gewoon de volle lesprijs laten betalen. Als we dan over zgn “zakkenvullers” hebben dan zijn het DEZE wel. Kijk die stagerijschool van COMPACT was dus niet zo slecht, goedkoop lessen en ook voor een goedkoop bedrag! Dat is pas echt eerlijkheid! En er zitten ook goede asp instructeurs bij!

Bert|16.09.11|13:55

Goedkoop lessen goed? Het klopt dus dat er ondernemers zijn die niet echt kunnen ondernemen.
Je moet namelijk wel alle kosten berekenen, en dan bestaat het niet dat je goedkoop kunt zijn.

Natuurlijk, er zijn genoeg rijscholen die zich nergens voor verzekeren, die geen andere auto aan willen schaffen, en die nooit eens dure pech met de auto krijgen, en die weten dat ze toch niet oud worden, en daarom geen buffer hoeven op te bouwen voor hun pensioen.

Ja, dan kun je de prijs laag houden

Anton autorijschool rijBwijs|16.09.11|17:41

dure pech/hoge tarieven kan vaak gevolg zijn van dure of verkeerde aanschaf van de auto

Bert|16.09.11|17:49

Houden we nog de verzekeringen over voor de auto, en jezelf plus de kandidaten.
Ben je per maand al snel minimaal 400 Euro voor kwijt. Dan spaar je nog niet eens voor je oude dag.

En DAT is de reden dat na 2á 3 jaar heel veel rijschooltjes het loodje leggen.

Informeer ook eens wat een proces, wat je aan je broek kunt krijgen als je een zwaar ongeval krijgt tijdens je werk, je kan gaan kosten…

John|16.09.11|19:59

@ Anton autorijschool rijBwijs,

Waarom stageplaatsen schaarser worden? Omdat voor 80 uur je nog meer leerlingen nodig hebt die er geen probleem mee hebben les te krijgen van een stagair. IK heb waarschijnlijk hele rare leerlingen want de meesten willen geen les van een stagair en diegenen die daar geen problemen mee hebben willen dan wel korting op de lesprijs. En wie gaat mij dat verschil betalen? En wie betaalt de tijd die ik extra nodig heb om de stagair te begeleiden? >>

John|16.09.11|20:05

>> Ik krijg stage aanvragen van mensen die 150 tot 200 kilometer bij me vandaan wonen. Zullen ze dat doen omdat ze om de hoek een stageplaats kunnen vinden. Ga jij maar eens je bevoegdheid voor b.v. motor halen. Denk je dat jij bij de concurrent terecht kunt? Aan jouw verhaal van die UWV-ers en de stage kan ik geen touw vastknopen overigens.

Anton autorijschool rijBwijs|16.09.11|20:56

ik praat over 80 uur, 40 actief, ipv 35 en 40 passief ipv 5. Dus er zou maar voor 5 uur extra voorin geen plek ineens meer zijn? En op de achterbank geen plek meer voor 35uur? Want daar praat ik over… Je moet elkaar ook wat gunnen. En tevens leerde mijn mentor ook wel wat dingetjes, dus het mes snijdt 2 kanten. Mensen gaan geen bv. 1000 euro betalen om stage te lopen op een dure opleiding (5500,-) die al betaald wordt door 80% vd cursisten het UWV. Dus men zoekt en zoekt, zelfs 200km!

Anton autorijschool rijBwijs|16.09.11|21:00

En over concurrentie, mijn stage begeleider wist van de plannen om voor mijzelf te gaan beginnen. En als ik ruimte heb en hij omhoog zit werk ik nog steeds voor hem en dat gaat ook wederzijds. En ook al ben ik geen Feyenoord-fan maar HAND-in-HAND kameraden toch? Wordt nog spannend als er een CAO gaat komen!

John|18.09.11|18:41

@ Anton autorijschool rijBwijs,

Kijk ik doe niet aan “taxi rijden” dat is bij mijn rijschool 1 van de redenen waarom leerlingen voor mijn rijschool kiezen. Want de meeste leerlingen vinden het heel vervelend dat ze iemand op moeten halen en iemand thuis moeten brengen. Die leerlingen hebben dus wel bezwaar tegen iemand op de achterbank. En je slaat de spijker op zijn kop: leerlingen betalen een kapitaal aan de opleiders en vinden dat de stage dan niet door deze opleiders geregeld hoeft te >>

John|18.09.11|18:47

>> worden. Alles voor de opleider die daarna zijn handjes er lekker van aftrekt. Dus de opleiders bieden voor heel veel geld een 1/2 opleiding aan en kunnen dan het vingertje heffen naar al die rijschoolhouders die “een ander niets gunnen” Let wel de stage is, net zoals de sanctie, de praktijkbegeleiding enz., niet door ons verzonnen. En omdat de minister weigert de sanctie op te heffen gaan veel rijscholen stagairs weigeren. Nu kun je zeggen dat je dat niet de manier vindt. En als ik in de >>

John|18.09.11|18:50

>> schoenen van een stagair zou staan dan zou ik wellicht hetzelfde vinden. Maar als de minster het normaal vindt dat iemand na 2 x een toneelstukje te hebben gedaan op straat komt te staan, dan zou ik er toch begrip voor op kunnen brengen. Stel dat je 56 jaar bent en je een eigen bedrijf hebt. Je slagingspercentages zijn boven gemiddeld en je zakt 2 x dan heb je geen recht op welke uitkering dan ook. Dus al je bezittingen verkopen en dan bijstand. Daar heb je dan al die jaren voor gewerkt.>>

John|18.09.11|18:54

>> Al die jaren wilde de belastingdienst, de verzekeraar, de pomp enz. je centen graag hebben. Maar nu sta je op straat en niemand helemaal niemand helpt je. 56 jaar en geen opleiding. Je opleiding is immers ongeldig verklaard. Werk zul je nooit meer krijgen en ik heb huwelijken door minder op de klippen zien lopen. Zoals iemand eerder opmerkte: het is wachten op de eerste rij instructeur die de hand aan zichzelf slaat. En dan weet ik wie daar verantwoordelijk voor zijn!

Jacob|27.09.11|18:25

En dán denk jij dat de daadwerkelijke oplossing is:”Nee zeggen tegen die rot-stagiars ? !”
Hoeveel stagiars zouden er nú al in de door jou geschetste situatie verkeren??

Jaap|10.07.12|10:39

Even terugkomend op de eigenlijke discussie. Ik ben op dit moment zelf stagair en ben ervan overtuigd dat het beter is om meer pasieve uren te maken en om tijd in te plannen om te wennen aan het “ingrijpen” wanneer iets fout dreigt te gaan. Ik heb redelijk veel ervaring in het autorijden, maar het is toch heel anders als je bij je vrouw in de auto stapt dan wanneer je dat bij een leerling doet. Alhoewel ik ook bij haar graag dubbele bediening zou willen zien. Ook pleit ik ervoor dat het >>>

Jaap|10.07.12|10:51

handig zou zijn om het les geven in de theorie meegenomen dient te worden in de stage.
Door mijn jaren lange ervaring in het auto rijden heb ik niet alleen een eigen rijstijl, maar ook de verkeersregels zijn de gewoonste zaak van de wereld. Hoe ga je aan een leerling uitleggen waaraan hij of zij een 60km weg kan herkennen wanneer ze het bord “60” gemist hebben.
Ook vind ik het belachelijk dat je minimaal 5 dagen van te voren je stagerooster bij IBKI moet inleveren. >>>

Jaap|10.07.12|11:04

Dit geeft extra druk bij zowel de stagementor als stagair. En dan natuurlijk niet te vergeten de “leerling”, deze betaalt een fors bedrag voor de rijopleiding en ziet het vaak niet zitten om door een stagair opgeleid te worden. Om al helemaal te zwijgen over het examen van een stagair. Ik ken voorbeelden waarbij de leerling nog veel zenuwachtiger is dan de stagair zelf.
Dit alles zou opgelost kunnen worden door de stagair beter voor te bereiden en hem of haar op voor hand te tillen naar >>>

Jaap|10.07.12|11:08

het niveau van een “echte” rijinstructeur.

Mocht iemand nog een stageadres weten in NH, ik houd me aanbevolen.
Ben zelf door persoonlijke omstandigheden mijn stage tijdelijk gestopt, maar wil het nu weer oppakken.

Bilici|15.07.12|08:30

Beste mensen,
die mensen die over stagiairs negatief denken,moesten in verleden ook zelf,hetzelfde route bewandelen.
Daarom zou ik zeggen denkt niet pessimistisch en help mekaar!!
Zo lever je ook een bijdrage aan onze maatschappij!

mvg

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VRB: Meer passieve uren in 40-urige stage rijinstructeur | RijschoolPro
Rijles

VRB: Meer passieve uren in 40-urige stage rijinstructeur

VRB (Vereniging Rijschool Belang) wil dat rijinstructeurs in opleiding meer passieve uren tijdens de verplichte stage lopen, voordat ze beginnen aan het actieve deel. De brancheorganisatie wil het totale aantal van 40 uur stage gelijk laten, maar de verhouding van 5 passieve en 35 actieve uren moet worden bijgesteld.

Het voorstel van de VRB is, om het aantal passieve stage uren te verhogen naar 15 uren, waardoor het aantal actieve uren komt op 25 uren.

Stage

“40 uren stage betekent een belangrijke kwaliteitsverbetering is voor de sector”, licht VRB-bestuurdslid Boudewijn Pijnappel toe. “Maar met deze wijziging zal de belasting voor de rijscholen met hun kandidaten minder worden, waardoor meer rijscholen zich zullen melden om een stagiaire op te leiden.”

“Ook blijkt uit de praktijk dat stagiaires ook lang niet altijd geschikt zijn om al na 5 passieve uren op de stoel te gaan zitten van de instructeur. De stagiaires hebben vaak al hun handen vol om te wennen aan hun nieuwe situatie, als rijinstructeur. De stagiaires komen in het begin amper toe aan rijles geven en coaching.”

Dubbele bediening

Verder pleit de VRB ervoor om verplicht minimaal 1 uur te besteden aan het bedienen van de dubbele bediening, waarbij de stagiaire gedurende dit uur alle handelingen uitvoert vanaf zijn bijrijderstoel.

Binnenkort zal de VRB deze voorstellen neerleggen in het CEC-overleg (rijscholenbranche overlegorgaan die het IBKI adviseert), zo kondigt Pijnappel aan.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

37 reacties op “VRB: Meer passieve uren in 40-urige stage rijinstructeur”

John|14.09.11|13:01

Waarom preken deze instanties altijd zo opzichtig voor eigen parochie ? “40 uren stage betekent een belangrijke kwaliteitsverbetering is voor de sector” Waar blijkt dat dan uit?? En gaan er echt meer stageplaatsen komen als er meer passief en minder actief stage wordt gedaan?? Ik geloof daar helemaal niets van. Het zijn allemaal veronderstellingen, gedachtes en aannames. >>

John|14.09.11|13:01

>> Onderzoek eerst eens dingen voordat je weer eens iets roept. Of lees het onderzoek dat het IBKI heeft laten uitvoeren (en de adviezen die daarin staan) nog eens door.

Bert de Weerd|14.09.11|13:47

Ik kan mij wel in het voorstel vinden.
Alleen is de stage nu te veel een voorbereiding op het
uitvoeren van het protocol ipv een voorbereiding op de dagelijkse lespraktijk!

John|14.09.11|14:43

Als de VRB toch advies wil geven in de CEC over de stage geef dan het advies de enorme administratie te vereenvoudigen (digitaal invullen, uitprinten, van handtekening voorzien, scannen en naar IBKI mailen) En maak de opleiders verantwoordelijk voor de stage. Dus de dure cursus aanbieden INCLUSIEF de stage. Laat ze maar eens werken voor hun geld.

Bert|14.09.11|16:57

@ John,

Helemaal met je eens.

Henk|14.09.11|18:27

Deze opleiding is een grote melkkoe geworden voor de opleiders.
Ik hoop dat men met betere voorstelllen gaat komen en het allemaal werkbaar blijft, zowel voor de stage leerling als de bijscholing voor instructeurs.

Jan2|14.09.11|19:40

Dat slechts 5 passieve uren te weinig is, daar ben ik het helemaal mee eens!
Vandaar dat men bij mij de ‘vrijwillige keuze’ had om eerst meer passieve uren mee te draaien voordat men voorin mocht plaats nemen; zo niet dan hield het verhaal hier al op………
Op die manier leert men de leerlingen ook beter kennen en weet men ook beter op welke manier jij ze zelf opleidt.
Om de leerlingen niet te veel tot last te zijn, mag er de komende tijd geen stagiaire meer mee.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|15.09.11|14:29

@ Jan2, totaal begrijpelijk en goede keuzes van jou. Dit is ook waar de VRB op doelt, zowel betere voorbereiding op de actieve uren voor de stagiare en minder last voor de leerlingen. Als dat zo al is geregeld, dan lijkt mij ook dat vanzelf het resultaat is dat er meer plek komt voor de beschikbare stagiares.

Anton autorijschool rijBwijs|15.09.11|15:54

Zelf ben ik sinds April geslaagd voor mijn instructeursdiploma en trots eigenaar van mijn eigen autorijschool rijBWijs. Ik zeker de moeite meegemaakt om een goede en redelijke stageplaats te vinden. Bij de rijschool waar ik mijn stage heb gelopen komen een aantal problemen gelijk boven drijven
1) het inleveren van een planning vooruit (wat niet altijd haalbbaar is)
2) niet elke leerling wil een les van een stagiare
3) de schrik van elke rijschoolhouder, een onervaren iemand achter de pedalen

Anton autorijschool rijBwijs|15.09.11|15:55

Met punt 3 heb ik desondanks door mijn 19 jaar ervaring als beroepstouringcarchauffeur minder problemen ervaren. Omdat de weg weinig geheimen kent, kan ik hierdoor meer focussen op de leerling.

Maar zoals ik ook heb gemerkt tijdens de opleiding bij een gerenomeerd opleider in het midden van het land, zitten er ook mensen tussen die maar gestuurd zijn door het UWV. Die zullen vast meer problemen hebben met het verkeer als ze bijv. uit een bankwezen vandaan komen.

Anton autorijschool rijBwijs|15.09.11|15:55

Uiteindelijk heb ik denk meer dan 40 uren passief gemaakt en een gelijk aantal uren actief. Ik heb een goede basis gelegd om zo ook het examen van IBKI in 1x goed te halen. Dus ik denk dat de 40 uren stage gewoon moeten worden verhoogt naar 80. Hierdoor kan zo een gelijkwaardige verdeling gemaakt worden in 2x 40uur en laten we allemaal eerlijk zijn, van kijken/voordoen leert men ook!

Maurice Alessie|15.09.11|15:58

Het opleidingsinstituut is verantwoordelijk voor het afleveren van een SRI (stagerijinstructeur) die toe is aan de stage. De voorbereide SRI moet in staat zijn rij- en oeftentaken uit te leggen, zeker met aanvullingen van de stagementor.
Mijn ervaring is dat de SRI in het begin begeleidt moet worden door de mentor in oa coaching. De mentor kan dat vanaf de achterbank prima doen. Helaas gedraagt een mentor op de achterbank zich vaak passief. Maar bij de SRI voorin zijn er 2 actieve instructeurs!

Wilda|15.09.11|17:34

Ik heb een keer een stagaire gehad, dit heeft mij toen hij voor in ging zitten al bijna 2 keer mijn lesauto gekost.
Gelukkig is alles goed gegaan maar bij de 2e keer had hij mensen dood kunnen rijden.
Wij kwamen uit een uitrit situatie de leerling die op dat moment reed keek nergens naar scheurde zo van het uitrit af en de stagair deed niets Ik heb dan ook goed even mijn keel opgezet.
Dit was ook de laatste keer ik stond gewoon te trillen want op die plaats rijden veel fietsers
en kinderen

Jan|15.09.11|20:14

Ik vind een paar pedalen achterin dan ook geen overbodige luxe. Maar zeg nu eerlijk, bij deze opleiding is het toch hetzelfde als met het halen van het rijbewijs. Je leert pas autorijden wanneer je geslaagd bent en alleen in de auto zit. Ik pleit ook voor meer passieve uren maar dan verdeeld. Eerst 5uur passief 10 uur aktief vervolgens 5 uur passief en 20 uur aktief. Bij de tweede 5 uur passief weet de SRI tenminste waar deze op moet letten, en hoe het dus anders/beter kan

Bert|15.09.11|21:27

Ik heb al heel wat stagiares gehad. Zij gingen pas na een aantal dagen voorin zitten, en dan nog nadat ik ze zelf ook heb laten rijden. Gewoon om te kijken wat voor vlees ik in de kuip kreeg.
En inderdaad, soms zie je wel eens een situatie aankomen die zij niet zien. En daarvoor zitten wij achterin.
Tijdig een hint geven als je ziet dat er iets fout dreigt te gaan. Heeft nog nooit problemen gegeven.

John|15.09.11|22:01

@ Anton autorijschool rijBwijs
Stage verhogen naar 80 uur? Er is nu al moeilijk aan stageplaatsen te komen. Wat denk jij dat er gaat gebeuren als de stage 80 uur moet worden? Dan worden stageplaatsen nog veel schaarser. Ik heb pas de bijscholing stagementor gedaan. Aan het eind van de cursus gaven alle cursisten aan geen enkele stagair op te willen leiden. Redenen waren te veel administratieve rompslomp, het protocol en leerlingen willen geen stagair. En bij ons is de klant nog wel belangrijk.

toon|15.09.11|22:46

dit roepen wij al vanaf het begin en passen we ook al vanaf het begin (juni 2009) toe. ergens ongeveer een jaar geleden heb ik een gastopinie geplaatst op dit forum over dit onderwerp, dikke discussie tot en met jim schouten aantoe en wij zitten nu achterover en zien hoe we steeds meer gelijk krijgen. welke veranderingen er OFFICIEEL ook plaats gaan vinden, onze stagiaires zijn meer dan voorbereid op het examen en- veel belangrijker nog- op de praktijk. we nemen ze zelf als eerste in dienst

RijbewijsExpress|15.09.11|23:26

Het is inderdaad lastig een goed stageadres te vinden, veel mentoren zien de stage als een melkkoe … geld van de leerling en geld van de stagair. Eigenlijk is het ook belachelijk dat stagiaires gelijk met echte CBR leerlingen aan de slag moeten. Wellicht is het een beter idee om eerst een aantal uur “les te geven” aan de mentor om zo te kunnen wennen aan het bedienen van het voertuig vanaf de instucteurskant.

Anton autorijschool rijBwijs|16.09.11|13:28

@Jan, hoezo maar toch nog steeds die 40uur?
@John, hoezo stageplaatsen worden schaarser, er zijn zoveel UWVers die niet alleen een rijschool kunnen betalen, dus in loondienst en volgens mij levert het een eigenaar ook korting op als je zo iemand in dienst neemt! Of rij je liever zelf 58uur pw? werk gewoon een werkweek van max 45uur! En soms graag minder! Een vracht- touringcarchauffeur mag ook maar in 14dagen 90uur rijden!!! Dus waarom mag/moet een instructeur meer rijden?

Anton autorijschool rijBwijs|16.09.11|13:33

@RijbewijsExpress, ik heb geen cent betaald, dat mag ook eens gezegd worden. Er zijn inderdaad rijscholen (ook in mijn regio!) die zo maar E. 1000,- willen voor een stage van 40uur en dan de kandidaat ook maar gewoon de volle lesprijs laten betalen. Als we dan over zgn “zakkenvullers” hebben dan zijn het DEZE wel. Kijk die stagerijschool van COMPACT was dus niet zo slecht, goedkoop lessen en ook voor een goedkoop bedrag! Dat is pas echt eerlijkheid! En er zitten ook goede asp instructeurs bij!

Bert|16.09.11|13:55

Goedkoop lessen goed? Het klopt dus dat er ondernemers zijn die niet echt kunnen ondernemen.
Je moet namelijk wel alle kosten berekenen, en dan bestaat het niet dat je goedkoop kunt zijn.

Natuurlijk, er zijn genoeg rijscholen die zich nergens voor verzekeren, die geen andere auto aan willen schaffen, en die nooit eens dure pech met de auto krijgen, en die weten dat ze toch niet oud worden, en daarom geen buffer hoeven op te bouwen voor hun pensioen.

Ja, dan kun je de prijs laag houden

Anton autorijschool rijBwijs|16.09.11|17:41

dure pech/hoge tarieven kan vaak gevolg zijn van dure of verkeerde aanschaf van de auto

Bert|16.09.11|17:49

Houden we nog de verzekeringen over voor de auto, en jezelf plus de kandidaten.
Ben je per maand al snel minimaal 400 Euro voor kwijt. Dan spaar je nog niet eens voor je oude dag.

En DAT is de reden dat na 2á 3 jaar heel veel rijschooltjes het loodje leggen.

Informeer ook eens wat een proces, wat je aan je broek kunt krijgen als je een zwaar ongeval krijgt tijdens je werk, je kan gaan kosten…

John|16.09.11|19:59

@ Anton autorijschool rijBwijs,

Waarom stageplaatsen schaarser worden? Omdat voor 80 uur je nog meer leerlingen nodig hebt die er geen probleem mee hebben les te krijgen van een stagair. IK heb waarschijnlijk hele rare leerlingen want de meesten willen geen les van een stagair en diegenen die daar geen problemen mee hebben willen dan wel korting op de lesprijs. En wie gaat mij dat verschil betalen? En wie betaalt de tijd die ik extra nodig heb om de stagair te begeleiden? >>

John|16.09.11|20:05

>> Ik krijg stage aanvragen van mensen die 150 tot 200 kilometer bij me vandaan wonen. Zullen ze dat doen omdat ze om de hoek een stageplaats kunnen vinden. Ga jij maar eens je bevoegdheid voor b.v. motor halen. Denk je dat jij bij de concurrent terecht kunt? Aan jouw verhaal van die UWV-ers en de stage kan ik geen touw vastknopen overigens.

Anton autorijschool rijBwijs|16.09.11|20:56

ik praat over 80 uur, 40 actief, ipv 35 en 40 passief ipv 5. Dus er zou maar voor 5 uur extra voorin geen plek ineens meer zijn? En op de achterbank geen plek meer voor 35uur? Want daar praat ik over… Je moet elkaar ook wat gunnen. En tevens leerde mijn mentor ook wel wat dingetjes, dus het mes snijdt 2 kanten. Mensen gaan geen bv. 1000 euro betalen om stage te lopen op een dure opleiding (5500,-) die al betaald wordt door 80% vd cursisten het UWV. Dus men zoekt en zoekt, zelfs 200km!

Anton autorijschool rijBwijs|16.09.11|21:00

En over concurrentie, mijn stage begeleider wist van de plannen om voor mijzelf te gaan beginnen. En als ik ruimte heb en hij omhoog zit werk ik nog steeds voor hem en dat gaat ook wederzijds. En ook al ben ik geen Feyenoord-fan maar HAND-in-HAND kameraden toch? Wordt nog spannend als er een CAO gaat komen!

John|18.09.11|18:41

@ Anton autorijschool rijBwijs,

Kijk ik doe niet aan “taxi rijden” dat is bij mijn rijschool 1 van de redenen waarom leerlingen voor mijn rijschool kiezen. Want de meeste leerlingen vinden het heel vervelend dat ze iemand op moeten halen en iemand thuis moeten brengen. Die leerlingen hebben dus wel bezwaar tegen iemand op de achterbank. En je slaat de spijker op zijn kop: leerlingen betalen een kapitaal aan de opleiders en vinden dat de stage dan niet door deze opleiders geregeld hoeft te >>

John|18.09.11|18:47

>> worden. Alles voor de opleider die daarna zijn handjes er lekker van aftrekt. Dus de opleiders bieden voor heel veel geld een 1/2 opleiding aan en kunnen dan het vingertje heffen naar al die rijschoolhouders die “een ander niets gunnen” Let wel de stage is, net zoals de sanctie, de praktijkbegeleiding enz., niet door ons verzonnen. En omdat de minister weigert de sanctie op te heffen gaan veel rijscholen stagairs weigeren. Nu kun je zeggen dat je dat niet de manier vindt. En als ik in de >>

John|18.09.11|18:50

>> schoenen van een stagair zou staan dan zou ik wellicht hetzelfde vinden. Maar als de minster het normaal vindt dat iemand na 2 x een toneelstukje te hebben gedaan op straat komt te staan, dan zou ik er toch begrip voor op kunnen brengen. Stel dat je 56 jaar bent en je een eigen bedrijf hebt. Je slagingspercentages zijn boven gemiddeld en je zakt 2 x dan heb je geen recht op welke uitkering dan ook. Dus al je bezittingen verkopen en dan bijstand. Daar heb je dan al die jaren voor gewerkt.>>

John|18.09.11|18:54

>> Al die jaren wilde de belastingdienst, de verzekeraar, de pomp enz. je centen graag hebben. Maar nu sta je op straat en niemand helemaal niemand helpt je. 56 jaar en geen opleiding. Je opleiding is immers ongeldig verklaard. Werk zul je nooit meer krijgen en ik heb huwelijken door minder op de klippen zien lopen. Zoals iemand eerder opmerkte: het is wachten op de eerste rij instructeur die de hand aan zichzelf slaat. En dan weet ik wie daar verantwoordelijk voor zijn!

Jacob|27.09.11|18:25

En dán denk jij dat de daadwerkelijke oplossing is:”Nee zeggen tegen die rot-stagiars ? !”
Hoeveel stagiars zouden er nú al in de door jou geschetste situatie verkeren??

Jaap|10.07.12|10:39

Even terugkomend op de eigenlijke discussie. Ik ben op dit moment zelf stagair en ben ervan overtuigd dat het beter is om meer pasieve uren te maken en om tijd in te plannen om te wennen aan het “ingrijpen” wanneer iets fout dreigt te gaan. Ik heb redelijk veel ervaring in het autorijden, maar het is toch heel anders als je bij je vrouw in de auto stapt dan wanneer je dat bij een leerling doet. Alhoewel ik ook bij haar graag dubbele bediening zou willen zien. Ook pleit ik ervoor dat het >>>

Jaap|10.07.12|10:51

handig zou zijn om het les geven in de theorie meegenomen dient te worden in de stage.
Door mijn jaren lange ervaring in het auto rijden heb ik niet alleen een eigen rijstijl, maar ook de verkeersregels zijn de gewoonste zaak van de wereld. Hoe ga je aan een leerling uitleggen waaraan hij of zij een 60km weg kan herkennen wanneer ze het bord “60” gemist hebben.
Ook vind ik het belachelijk dat je minimaal 5 dagen van te voren je stagerooster bij IBKI moet inleveren. >>>

Jaap|10.07.12|11:04

Dit geeft extra druk bij zowel de stagementor als stagair. En dan natuurlijk niet te vergeten de “leerling”, deze betaalt een fors bedrag voor de rijopleiding en ziet het vaak niet zitten om door een stagair opgeleid te worden. Om al helemaal te zwijgen over het examen van een stagair. Ik ken voorbeelden waarbij de leerling nog veel zenuwachtiger is dan de stagair zelf.
Dit alles zou opgelost kunnen worden door de stagair beter voor te bereiden en hem of haar op voor hand te tillen naar >>>

Jaap|10.07.12|11:08

het niveau van een “echte” rijinstructeur.

Mocht iemand nog een stageadres weten in NH, ik houd me aanbevolen.
Ben zelf door persoonlijke omstandigheden mijn stage tijdelijk gestopt, maar wil het nu weer oppakken.

Bilici|15.07.12|08:30

Beste mensen,
die mensen die over stagiairs negatief denken,moesten in verleden ook zelf,hetzelfde route bewandelen.
Daarom zou ik zeggen denkt niet pessimistisch en help mekaar!!
Zo lever je ook een bijdrage aan onze maatschappij!

mvg

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.