CBR Gebouw

Minister: CBR voldoet aan voorwaarden en blijft bestaan

DEN HAAG – Er komt geen alternatief voor het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). De organisatie mag in de huidige vorm blijven bestaan. Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vrijdag bekendgemaakt.

Volgens Schultz heeft het CBR voldoende verbetering laten zien en voldoet het instituut aan alle voorwaarden.

CBR

Eerder dit jaar verbond de minister voorwaarden aan het voortbestaan van het CBR. Het instituut, dat valt onder het ministerie van Infrastructuur, had zijn financiën niet op orde en kende ‘moeizame arbeidsverhoudingen’.

”Ik ben blij dat de directie, de raad van toezicht en de medewerkers erin geslaagd zijn om in een relatief korte periode het tij te keren.” Maar ze vindt wel dat de organisatie ”moet doorpakken” en zal het CBR dan ook kritisch blijven volgen en zo nodig bijsturen.

Pensioenregeling

Belangrijke punten van verbetering zijn volgens de minister dat er een oplossing is voor het pensioenprobleem en dat de prestaties bij het instituut zijn verbeterd.

Het CBR is verheugd over het vertrouwen dat de minister van Infrastructuur en Milieu heeft uitgesproken in een zelfstandige toekomst van het CBR. De organisatie  heeft in de afgelopen maanden hard ‑en met succes‑ gewerkt aan de uitvoering van het door de directie opgestelde Verbeterprogramma 2011-2014.

CAO

Er is in 2011 een goede start gemaakt met het duurzaam verbeteren van de organisatie. De arbeidsverhoudingen zijn genormaliseerd. Er is een akkoord over een nieuwe cao inclusief een nieuwe pensioenregeling die zorgt voor beheersbare pensioenlasten.

Voor de komende jaren verwacht het CBR een jaarlijks positief financieel resultaat. De prestaties van de divisies Rijvaardigheid, Theorie en Vakbekwaamheid zijn op orde, zo meldt het bureau. Ook bij de divisie Rijgeschiktheid zijn verbeteringen zichtbaar. In 2011 heeft het CBR 99 procent van de producten en diensten op tijd geleverd.

Verbeterprogramma

De minister geeft het CBR het vertrouwen en de tijd om de kwaliteit van de dienstverlening en de prestaties verder te verhogen en het Verbeterprogramma 2011-2014 door te zetten. Het verbeteren en professionaliseren van de organisatie ligt op schema, maar er moet nog veel gebeuren om ook de klanten van het CBR te laten merken dat de prestaties, de klantbediening en de service sterk verbeterd zijn.

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.