Arnold Beumer, BOA, LBVI

LBVI roept minister op snel met WRM-aanpassing te komen

De belangenvereniging voor rijinstructeursopleidingen LBVI wil dat het ministerie van Infrastructuur onbeperkt herkansen voor WRM-praktijkbegeleidingen zo snel mogelijk invoert. Voorzitter Arnold Beumer heeft in een brief namens de LBVI minister Schultz van Haegen verzocht haar beslissing te heroverwegen. “Wij hebben de overtuiging, dat de ernst van deze kwestie door u en uw ambtenaren onderschat wordt”, schrijft Beumer.

De LBVI wijst de minister er fijntjes op dat haar voorganger Camiel Eurlings duidelijk de mogelijkheid heeft opengelaten om tussentijds aanpassingen aan de nieuwe WRM door te voeren.

Gediplomeerd rijinstructeur

Beumer: “Het feit dat een gediplomeerd rijinstructeur binnen de huidige regeling na een onvoldoende resultaat voor de praktijkbijscholing slechts één herkansing heeft, die bovendien in een voor hem of haar totaal vreemd lesgebied moet plaatsvinden, zorgt inmiddels voor ernstige bezorgdheid, stress en onrust binnen de rijschoolbranche.”

De volgende aanpassing kan volgens LBVI snel gedaan worden door de minister. “Ons voorstel is om een rijinstructeur onbeperkt te laten herkansen voor deze praktijkbijscholing tot de datum van het einde van zijn/haar bevoegdheid. Dit zal bij gemotiveerde rijinstructeurs veel onbegrip, stress en weerstand wegnemen.”

Kwaliteit

Wil de beoogde kwaliteitsverbetering van de WRM daadwerkelijk lukken, dan is het volgens LBVI noodzakelijk dat de rijschoolbranche de manier van toetsing ook daadwerkelijk accepteert.

“We vinden uiteraard allen dat de nieuwe WRM moet leiden tot kwaliteitsverbetering. De huidige wijze van toetsen van rijinstructeurs op kwaliteit alléén is daarvoor niet voldoende. Wij denken dat acceptatie door de doelgroep van de wijze van toetsen en kwaliteit handhaven, en de daarmee gepaard gaande rust binnen de rijschoolwereld, evenzeer noodzakelijk is om tot de beoogde kwaliteitsverbetering te kunnen komen”, aldus Beumer.

IBKI

De opmerkingen van IBKI dat de cijfers geen aanleiding zouden geven tot aanpassing van de sanctie (slagingspercentage 90%) snijden voorlopig nog weinig houdt, zo stelt de LBVI vast. Vooral omdat nog geen 10% van het aantal rijinstructeurs de praktijkbegeleiding heeft gevolgd.

LBVI verzoekt minister Schultz van Heagen dan ook snel met een heroverweging te komen. “Per slot van rekening is de verkeersveiligheid gebaat bij een brede acceptatie binnen de rijschoolwereld”, besluit Beumer.

Rijschoolbranche

“Ik merk op dat deze uitkomst door het geringe aantal begeleidingen niet voldoende representatief is. Ook staat IBKI ver van de dagelijkse praktijk waar wij opleiders veel meer mee te maken hebben”, vindt Beumer.

“De vertegenwoordigers van de rijschoolbranche, te weten de VRB, BOVAG, FAM en het CBR delen eveneens deze mening en zien de ernst van de situatie dan ook in.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

33 reacties op “LBVI roept minister op snel met WRM-aanpassing te komen”

Richard|10.11.11|14:09

Als je als doelstelling hebt om de kwaliteit te verbeteren, dan moet je ook formuleren hoe je dat denkt te gaan doen. Anders is het geen duidelijke doelstelling, maar een vaag verhaal.

zarrin|10.11.11|17:45

Kan iemand mij vertellen of er nog meer beroepen zijn waar men zijn bevoegdheid kan verliezen na een toetsing.
Volgens mij zijn wij de instructeurs, de enige die hier in Europa voor in aanmerking komen.
Ben benieuwd of het volgens de europeese wetgeving wel mag wat hier gebeurd.
Al dit geschrijf op dit forum we kunnen beter uitlaten zoeken of nederland zich wel aan de regels houd.

Zarrin

John|10.11.11|21:26

Is er wel eens iemand beter geworden van toetsing??? Typisch een verhaal van iemand die geen standpunt in durft te nemen. Gewoon op zoek naar het compromis. Natuurlijk omdat de leden van zijn organisatie hieraan heel veel geld kunnen verdienen. Als ik op de verschillende examencentra met collega’s over de bijscholing van gedachte wissel wordt er steen en been geklaagd. De cursussen zijn inhoudsloos, er wordt een stapel kopieën uitgedeeld en de docent leest wat sheets voor. >>

John|10.11.11|21:26

>> Natuurlijk wordt er veel afgedwaald en heel veel over de sanctie gesproken. En bijna iedereen is het er over eens dat deze cursussen niets toevoegen. Nu deze cursus weer. “omgaan met 16 jarigen” Als deze cursus echt nodig is dan zeggen de opleiders dus dat hun opleidingen niet deugden. Het van onderwijskunde is dan vergeten “leerling-verschillen” goed te onderwijzen. Derhalve pleit ik ervoor dat de opleiders deze fout kosteloos repareren.

Wilda|11.11.11|00:08

Je hebt gelijk zarrin volgens mij kan dit helemaal niet men is in Nederland bezig werklozen en bijstanders te kweken Ik denk niet dat dat Europees gezien kan.
Maar door al dat gezeur zit ik er sterk over te denken er mee te stoppen heb een ding pech mijn leeftijd maar kan altijd nog zoeken

Ram|11.11.11|07:15

Het lijkt wel zo dat LBVI de echte baas is op de Minister.
We moeten toch echt wachten tot 2014.
En nog iets:mijnheer John we zouden toch op 31 oktober 2011 in Den Haag actie voeren?
Zoals u middels weet ,was ik wel uit Friesland naar Den Haag gereden,en tussen 07.00 – 08.30 uur op jullie gewacht maar helaas,toen terug naar Friesland.
Dank u wel,

John|11.11.11|08:17

@ Ram,

Even voor de goede orde. Ik ben niet diegene die opgeroepen heeft tot die actie op 31-10. Ik vond (en vind) het voor actie’s nog te vroeg omdat wij nog via andere wegen bezig zijn de WRM z.s.m. aangepast te krijgen. Lees er alle reacties maar op na.

Ram|11.11.11|09:24

Mijnheer John,sorry,vergeef mij,als u het nog kan.
Succes,mijnheer John

peter|17.11.11|11:31

Beste rij instructeurs zitten wij niet in een beroep dat al jaren voor een hongerloon werkt met de hoogste santie. Ik geef al 30 jaar les en moet nog steeds knokken overleven
Groene instructeursbewijs ,aplicatie curcus nu weer bijscholing waar ik voor het eerst BANG voor ben, ondanks mijn bekwaamdheid en ervaring
Kosten stijgen verdiensten zijn na komst euro nauwlijks gestegen.
Onzekerheid voor mijn bestaan heeft mij getroffen
Hoe vertel je de leerlingen dat je geen les mag geven
Einde

Peter|17.11.11|13:58

Ik denk dat er maar weinig beroepen die op deze manier hun bevoegdheid kwijtraken.
Volgens mij staat de minister ver van de werkelijk af.

Jan|17.11.11|14:13

Het is een kromme wereld en die nieuwe “toets” of “examen” is gewoon te gek voor woorden.
Ik geef al jaren geen les meer, maar heb wel pas examen gedaan om mijn papieren geldig te houden.
Heb bij een instituut een “cursus” gedaan, wat echt nergens op sloeg er werd alleen maar gepraat hoe slecht het IBKI wel niet is en dat de “RIS” veel beter is.
Ik heb verschillende keren aangegeven dat ik voor de cursus RVV kwam.
Laatste uurtje is nog even over het RVV gesproken.
Te gek voor woorden.

Jan|17.11.11|14:19

Die dag RVV was een verplicht onderdeel voor examen, maar werd door de docent van dat instituut niet serieus genomen.
Daarna een dag training Praktijkbegeleiding, die was wel goed en heb veel geleerd.
Maar wat schetst mijn verbazing dat ik een voorbedrukt Lesplan kreeg met de mededeling: Lees dit maar gewoon voor en dan slaag je.

Jan|17.11.11|14:21

Ik ben met 91 punten geslaagd dat wel, maar wat is de waarde van dit examen?
Wat wordt door dit examen getoetst?
En krijgen we hier betere instructeurs door?
Of is dit examen in het leven geroepen om de opleidingsinstituten en het IBKI in stand te houden?
Wie het weet mag een antwoord geven.
Maar deze hele poppenkast heeft niets met goed rijles geven te maken!!!!
Daarom moet deze hele poppenkast op de schroothoop.
Ik stel voor om elk jaar verplichte bijscholing in te stellen.

Jan|17.11.11|14:25

Een bijscholing waar wel een toets aan verbonden is.
Is deze toets beneden peil, dan vervolg cursus die uitgebreider is en wederom een toets.
Zo elk jaar een ander detail.
Zolang iemand de cursus doet en de toetsen aflegt binnen de gestelde tijdslimiet, kan zijn/haar instructiebevoegdheid niet afgenomen worden.
Zo bereik je wel dat men zich bijschoolt en kennis up to date houd.

bert|17.11.11|19:24

De regering mag zich wel eens druk gaan maken om hun vriendjes aan te pakken, ja… die hoogleraren die om de haverklap hun “wetenschappelijk onderzoek” maken/ frauderen.

Jasper|17.11.11|23:31

Ik had van die mooie fantasieën over praktijkbegeleiding en kwaliteitsverbetering. Ik zag mezelf mijn ding doen in de leswagen met een collega achterin en daarna een goed gesprek over wat er volgens hem/haar beter kon en hoe hij/zij dat zou doen. Want dat is praktijkbegeleiding.
Hoe anders is de werkelijkheid. Ik ga, samen met mijn dochter, het protocol naar de letter volgen.
>>

Jasper|17.11.11|23:31

>>
Zonde van de tijd en het geld maar enfin, als ze het zo willen kunnen ze het zo krijgen.
Daarna heb ik nog 5 jaar om de zaak af te bouwen. In die 5 jaar zal ik geen enkele bijscholing m,eer volgen. Zoals gezegd. Als ze het zo willen kunnen ze het zo krijgen.

Bert de Weerd|18.11.11|16:23

@Jasper, zo was ook mijn beleving, maar helaas, praktijkbegeleiding blijkt een praktijkexamen te zijn. Jammer dat het IBKI goedwillende rijinstructeurs het zo moeilijk maakt (:

Bert de Weerd|18.11.11|16:24

Smiley moest natuurlijk net andersom :( :)

G.Klein|19.11.11|11:34

Sharon Dijksma ( PvdA ) vind de opleiding rijinstructeur te gemakkelijk
waardoor er teveel beunhazen werkzaam zijn
ze mogen maar onbeperkt herkansen en hoeven maar 70% van de theorievragen
goed te beantwoorden,

ze stelt komende week kamervragen aan Melanie Schultz Ghegheghe…,

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/11/opleiding-rijleraar-te-makkelijk

Dirk|19.11.11|21:09

G.Klein,

Je moet niet alles geloven wat ze zeggen!

Ik vind de opleiding best wel pettig genoeg, als je kijkt naar een examinator van het CBR die hebben maar een korte opleiding van 3 maanden achter de rug.

Dirk|19.11.11|21:22

Met de WRM stelt het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) hogere eisen aan de examinering en bijscholing van rijinstructeurs. Het doel hiervan is om de rijinstructie te verbeteren en daarmee het aantal verkeersongelukken te verminderen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-rijinstructeur-worden.html

Wat een onzin! ik las hier ergens op het forum dat de verkeersongelukken de laaste jaren juist is gedaald.

John|19.11.11|23:44

Ik denk dat het afschaffen van de praktijkbegeleiding na de onderstaande uitspraak van Kamerlid Dijksma niet meer tegen te houden is. Haar uitspraak:

“” Ze hebben destijds vooral de praktijklessen aangepakt. Maar die lessen zijn zo vaag dat er niet goed op getoetst kan worden”

Op grond hiervan worden mensen binnen 7 dagen werkloos en dan zegt een Kamerlid dit???? Ze heeft op dit punt overigens wel gelijk.

Ram|20.11.11|11:59

Mijnheer John,dus beunhazen klopt overigens ook afkomstig van haar.Is er ook onderzocht hoe zij tot dit uitlating kwam.Is zij wel op de hoogte dat in jaren negentig veel van deze beunhazen binnen IBKI waren aangesteld en tegen vooruitbetaling van 5000 guldens/euro
“bevoegdheidpas” hebben ontvangen.Vooral in de grote steden,gelukkig woon ik ver van deze steden.Maar hoe verder,nu komen er kamer vragen.

Ik weet we moeten toch wachten tot 2014 dat staat vast,mijnheer John.
Ik heb geen moeite mee.

Ram|20.11.11|12:38

voorstel .
Toelatingeisen: Minimaal 5 jaren rijbewijs,onbesprokenrapport- en een voortoets van
gevaarherkenning – verkeerskennis(dit alles en nog minimaal Mavo ingaande 2014).
Nu afschaffing rijtest.Invoering elk jaar verplicht 1 dag bijscholing dus 5 jaren 5 x bijscholing
verlenging pas.en dit is een verbetering binnen de rijschool, vind ik;
Verder geen geouwehoer van kamerlid (Pvda) wat weet zij,iedereen mag schreeuwen
wat zij willen,maar durf niet een zogenaamde zelfrefectei examen doen.

Ram|20.11.11|12:39

Sorry,het moet zelfreflectie zijn.

Ram|20.11.11|13:07

vervolgd,een bijscholing alleen mogelijk bij IBKI,les krijgen van docent van IBKI en docent moet het afronden met een toetst(uitkomst bespreekbaar en plan van aanpak )verbetering instructeurs.Hier kan elk instructeuren beter van worden onlangs het lesgeven in lesauto anders is .Eigenlijk kan ook de docent (IBKI) beter van worden van elk visie extern afkomstig van instructeur,van hoe het werkelijkheid lesgeven in een lesauto gaat.Dus in discussievorm
weten we allemaal.

Ram|21.11.11|06:56

Wij instructeurs zijn beunhazen,mag een kamerlid dit zeggen?
Instructeurs zijn slecht opgeleid,Jongepier zou niet blij zijn,maar komen zij met reactie,geloof ik niet.Er komt straks iemand en die heeft een goede plan over verborgen gevaren(laat zien dmv simulator),jahoor als of wij instructeur zo dom zijn het niet weten,subsidie en het word straks opgelegd dat bij elk rijschool tenminste 1 moet staan,kosten ongeveer 30.000 euro.
Zo zal het gaan en blijven komen.

N

Ruud|21.11.11|10:06

Wat kunnen instructeurs vreselijk zeuren. Lees nu gewoon die IBKI papieren eens goed door en ontdek, dat je in je eigen omgeving mag rijden. Dus niet op een verplichte locatie. Onzin. Je leert er wel degelijk iets van, ondanks dat het in een bepaalde vorm gegoten wordt. Op school leer je ook meer dan in de praktijk soms nodig is. Echter dat is wel een goede basis. In andere beroepen(vliegenier) moet ook examen gedaan worden en zo zijn er meer. Als je les geeft zoals het moet, niets aan de hand.

Ruud|21.11.11|10:11

Onvoorstelbaar, wat zijn instructeurs zeurpieten. Kijk nu eens goed in de papieren van het IBKI en zie dat je ook in je eigen omgeving af mag rijden!! Neem je rijschool of een hotel in de buurt.
Als je zo’n goede instructeur bent, die zijn leerlingen altijd de raad geeft” oh het examentje stelt niks voor hoor, je hoeft niet zenuwachtig te zijn” loopt hier te mauwen, dat hijzelf een uurtje les moet geven met een examinator achterin. Als je hiervoor zakt, kan je geen les geven.Putje schepper……

Ruud|21.11.11|10:17

Ik heb al drie keer examen gedaan, 1x als leerling, daarna als TTT met examinator en leerling ongeveer 75 minuten. Toen als echte test 75 minuten met leerling en examinator en in alle drie de gevallen was het prima te doen en ben ik en die andere instructeur ruimschoots geslaagd. Ik heb nog een groen instructeursbewijs . welke afloopt in 2014. Ik ben al klaar. Nog 2x theorie en voor de Kerst heb ik weer 5 jaar in mijn zak tot 2019. Kom op zeg stellen jullie je niet een beetje aan??

Jasper|21.11.11|13:08

@Ruud:
“Nog 2x theorie en voor de Kerst heb ik weer 5 jaar in mijn zak tot 2019”.
Tuurlijk, geen punt. Niet nadenken, braaf protocolletje volgen en vervolgens weer voor 5 jaar vergeten. Weet ik en kan ik ook. Maar blijkbaar heb jij ook alleen maar aan je verplichting voldaan om er “daarna weer vanaf te zijn”.
En die vliegenier die je noemt moet idd ook examen doen. Maar daarna hoeft hij alleen maar zijn vlieguren te maken.
Een examen begeleiding noemen blijft een gotspe.

Ruud|22.11.11|22:16

Jasper ik begrijp je frustratie. Dit is geen spelletje. Ik heb hier heel veel aan gehad en ga anderen helpen om het ook te halen. Je leert weldegelijk een les opbouw te maken. Als jij rijles geeft, kijk je dan eerst op de kaart? Vertel je wat je gaat doen die dag? Of gewoon gas en we doen wel wat. Duidelijk aangeven wat gedaan is en duidelijk wat nog te doen staat, doet bijna niemand. Misschien ook een beetje luiheid. Had ikzelf ook last van na 37 jaar rijles. Ik ben nu weer helemaal bij!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.