2todrive, leerling, rijles, lesauto, rijschool

Belangstelling 2toDrive: 11% van nieuwe leerlingen rijscholen

Eén negende van het aantal nieuwe leerlingen bij rijscholen doet mee aan de proef Begeleid Rijden (2toDrive). In totaal 11% van het totaal aantal leerlingen dat zich in november en december 2011 bij een rijschool inschreef voor een rijopleiding cat. B was jonger dan 17 jaar.  Dat blijkt uit gegevens van Dation Report, een centraal analyse & rapportagesysteem voor rijscholen.

Dation Report hield in deze periode gegevens bij voor zo’n 190 verschillende rijscholen in Nederland. 1 november is de proef Begeleid Rijden (2toDrive) definitief van start gegaan.

Rijopleiding cat. B

In de laatste twee maanden van 2011 meldden zich in totaal zo’n 4.000 leerlingen zich aan voor een rijopleiding cat. B bij de rijscholen die gebruik maken van deze Dation Software. Hiervan waren er ongeveer 450 jonger dan 17 jaar.

Een éénmansrijschool met 50 leerlingen per jaar voor de rijopleiding B zou ongeveer 8 nieuwe inschrijvingen in november en december hebben. Hij kon hij dus gemiddeld 1 deelnemer aan 2toDrive verwelkomen in 2011.

2toDrive

Nog voordat de proef daadwerkelijk van start ging op 1 november, schreven jongeren zich al in bij de rijscholen. In september was al 2% van de inschrijvingen jonger dan 17 jaar. In oktober steeg dat aantal tot 8%.

De cijfers van eind 2011 komen overeen met de inschatting van het ministerie van Infrastructuur dat ongeveer 10% van de 16,5-jarigen rijles gaat nemen (20.000 jongeren per jaar). Omdat een rijopleiding over het algemeen 6 maanden duurt en de proef 2toDrive in november is gestart, zullen de meesten pas vanaf mei/juni daadwerkelijk een praktijkexamen afleggen bij het CBR.

Management voor rijscholen

Dation levert planning- en administratiesoftware voor rijscholen. Het onderdeel Dation Report regelt de centrale opslag van data en ondersteunt rijscholen bij het maken van managementrapportages.
Zo kan een rijschool realtime statistieken tonen van zijn omzet, aanmeldingen, examenresultaten, urenoverzichten, omzet per categorie, per vestiging en nog vele opties meer.

Met dergelijke managementrapporten kan een rijschool terugkijken over periodes, vergelijkingen toepassen en op basis van de actuele getallen kan een verwachting of trend worden bepaald voor toekomstige periodes.

Rijles

Jongeren kunnen sinds 1 november 2011 rijles nemen vanaf 16,5 jaar. Vanaf hun 17e kan er praktijkexamen worden gedaan bij het CBR, waarna er tot de 18e verjaardag alleen onder begeleiding auto mag worden gereden.

Bart Pals

Bekijk onderstaande video over de rijles waarin 2toDrive-leerling Beitske Visser leert fileparkeren en hellingtrekken.

Auteur: Bart Pals

55 reacties op “Belangstelling 2toDrive: 11% van nieuwe leerlingen rijscholen”

Rob|26.01.12|10:05

Weer zo’n niets zeggend cijfer …11%.Er is bij ons niet gemeten….Is dit dus een plaatselijk, regionaal, landelijk onderzoek geweest en hoe is dit gehouden.Desk research of field research en welke scholen hebben hier aan meegedaan. Kleine, middelgrote scholen, grote scholen. En zo kan ik nog wel even doorgaan! Vanuit andere instanties die eerst zo positief waren over deze proef hoor ik nu andere geluiden….dat het eigenlijk allemaal wel mee….tegenvalt..

Redactie|26.01.12|10:16

@Rob: Het zijn cijfers van 190 verschillende rijscholen over heel Nederland, van klein tot groot.
Groet, Bart Pals

Jan|26.01.12|10:19

Nu 11% nog maar. Bovag rijschool Bruindinges uit Utrecht had het over 17%.
Wat is nu waar?

Redactie|26.01.12|10:26

@Jan: 11 % is een gemiddelde van 190 rijscholen. De ene rijschool zal 20 % hebben, de andere 0%.

Piet|26.01.12|10:42

Er zijn ruim 6500 rijscholen en 14,000 rijinstructeurs. Wat is dan 190. Geen instantie die de branche vertegenwoordigd. Het is de leerling(aantal) die de branche vertegenwoordigen, Hoezo weten wij het beter dan de leerling en Jan hou op met de bovag te noemen daar gaan we weer

nic|26.01.12|15:55

Ik vraag me ook wel af of 190 ondervraagden een representatief beeld vormt voor de gehele rijschoolwereld Als je in veel onderzoeken ziet dat de ondergrens voor een test 1000 ondervraagden eist om enigsins goede waarden te verkrijgen kan ik me niet voorstellen dat er nu hierop een oordeel gebaseerd kan worden

Redactie|26.01.12|16:18

@nic: dat ligt eraan over wat voor groep je spreekt. Als je 1000 mensen ondervraagt die een groep van 16 miljoen Nederlanders vertegenwoordigen, is dat erg weinig. 190 op een groep van 6500 rijscholen is dan een stuk betrouwbaarder.

Jim Schouten - directeur IBKI|27.01.12|12:50

Ik ben vooral nieuwsgierig naar wat de branche van dit percentage vindt. Ook als het niet 11% zou zijn, maar 13,5% of 10,2%; hoe kijkt de branche tegen zo’n percentage aan?

donna|27.01.12|20:38

meneer schouten wilt u uitleggen wie u met de branche bedoelt er wordt hier vaak over branche gesproken en soms zijn het de instructeurs soms belangenverenigingen
De meeste belangen vereingingen spreken namelijk voor de branche maar instructeurs willen dat niet
het percentage van 11% is maar over 190 mensen berekend. als de branche organisaties dat steekhoudend vinden denk ik dat er een ander onderzoek zou moeten gedaan worden om een beter beeld te krijgen

willem|27.01.12|20:52

@donna je hebt gelijk er is zelfs een organisatie die ook zo zegt de grootste te zijn en daardoor belangen mogen behartigen die doen ook onderzoeken onder hun leden en als er dan maar 3% reageert hebben ze een uitslag die uitslag komt dan in de media en de politiek luistert ernaar J schouten luister liever naar de instructeurs die weten wat er echt in de branche omgaat

Jim Schouten - directeur IBKI|27.01.12|21:12

Jullie hebben gelijk dat niet duidelijk is wie de branche is. Het is zoals het is: er zijn instructeurs, rijscholen, verenigingen, commissies en organisaties. Ik lees graag wat jullie er van zouden vinden als het 11% is (of welk ander percentage dan ook).

John|27.01.12|21:45

Bij mij is 62 % vrouw, 24 % alochtoon, 2 % gehandicapt en 18 % doet een opleiding in de ICT. Ik wil hiermee maar zeggen dat de cijfers van dit onderzoek niets zeggen over of het bij de rijscholen drukker is dan voorheen of dat men die 11 % leerlingen gewoon broodnodig heeft om niet te ver terug te vallen.

nico|28.01.12|08:29

Ik zit met een paar vragen.

WIE heeft dat “onderzoek” uitgevoerd?
Wie deden er mee aan het onderzoek?

zoals ik het zie / telt en weet word er in dit onderzoek alle leerlingen geteld dus ook alle leeftijden als ik dat zo doet dan kom ik ongeveer op de getallen die hier staan.

Ludwig|28.01.12|13:01

Allereerst Dation is partners in business. Alles wat partners in business is betekend de andere helpen, zo ook met deze cijfers. De vergelijking die de redactie hier stelt over 16 miljoen mensen gaat nergens over, omdat er geen 16 miljoen mensen examen gaan doen. Er zijn wel berekeningen, maar die worden nog niet vrijgegeven. Daar wordt aan gewerkt op basis van burgerservice nummers

Ludwig|28.01.12|13:15

Als er goede systemen worden ontwikkeld en dat is in dit geval ook zo, betekend niet dat je zo snel mogelijk cijfers moet lanceren. Want niet de systemen lopen alleen achter, maar ook het zicht op de mens (leerlingen) en op rijinstructeurs is men kwijt. Dan heeft men een goed systeem maar door andere achterstanden wordt het alsnog als leugen geïnterpreteerd. En dan nog “al is de leugen nog zo snel, de waarheid komt er wel” Een systeem van de leerling liegt nooit.

donna|28.01.12|13:38

Klopt volledig wat hier door ludwig gezegd word Er worden steeds dit soort cijfers neergezet
zodra het positief is komt het van een partner in business de instructeur op de werkvloer heeft altijd andere cijfers maar 1 man word niet naar geluisterd een bedrijf in dit geval dation word serieus genomen en word gesteund door de partners
luister naar instructeurs en je merkt hoe de branche eigenlijk verpest word door al de mensen die hun belangen behartigen

willem|28.01.12|13:51

Hier in de examenplaats zien we niet de 11% die dation geeft 16 jarigen blijven net als de 18 jarige weg Wat we wel zien is 11% meer rijscholen die erbij komen per week Ik heb contact met collega’s uit andere regio’s hoor ik dezelfde berichten. Dan hoor ik ook dat slagingspercentages omlaag gaan tegelijk met een reclame campanje op cbr voor een bovag en srb Allemaal percentages en komen allemaal van diegene die partners in business zijn zelfs cbr
J schouten percentages in de branche zeggen niks

Anjo Joostens (voorzitter CRKN)|28.01.12|15:51

@ ludwig. Ik ben het met je eens. De overheid luistert alleen naar branche organisaties. De leerling heeft geen business belangen en kent deze ook niet. Er moet concurrentie zijn, bij rijscholen is er over-concurrentie, abnormale concurrentie terwijl de instanties meer en meer gaan samenwerken, ben benieuwd of dat mag. De waarheid komt nog wel denk ik. Jou spreekwoord werkte in 1700 al. nu denk ik ook nog wel

Stefan|28.01.12|16:52

Ik ben net voor mezelf begonnen en heb nu een eigen rijschool, omdat ik me heb laten vertellen door mijn opleider voor rijinstructeurs, dat er veel werk los gaat komen.
Misschien moet de oude garde er wat meer uit en nieuwe rijinstructeurs er in, omdat nieuwe instructeurs beter geschoold zijn. Dan komt de elf procent ook wel naar mij toe. Zo ga nu een L bordje bestellen en volgende week aan de slag

Bert|28.01.12|18:43

@ Stefan,

Beetje domme opmerking voor iemand die net gaat beginnen niet?
De oude garde heeft een behoorlijke opleiding gehad, dat blijkt wel uit de examens die we af moesten leggen. Wat heb jij bijvoorbeeld van voertuigtechniek geleerd? Ga eerst maar eens 10 jaar draaien en kom dan hier weer eens langs met je bevindingen. Een tip, als jij zo bij het CBR komt gooi je wel je eigen glazen in. Daar hebben ze het niet zo op “veel geschreeuw en weinig wol”.

Tjeerd|28.01.12|21:59

@ stefan Beste Stefan heb je wel eens gehoord van de derde rijbewijs richtlijn? Ik zou maar maken dat je dan flink gaat ondernemen. Alle kleine rijscholen moeten verdwijnen en je moet minimaal 8 lesvoertuigen, ja lesvoertuigen hebben, goed gehoord. Dus als je geen bromfietsen enz hebt moet je 8 lesauto.s hebben, de rest kan de koffers pakken. Dus de Bovag rijscholen krijgen de leiding, want die mag als enige samenwerken en partners zijn, de rest van NL niet. Succes met je 11 procent.

wim klapwijk|28.01.12|23:46

Beste Jim , Beste mensen Wij de rij-instructeurs die zijn de branche en beslist niet de zogenaamde vertegenwoordigers dus de mensen die vanuit hun luie bureaustoel denken alles te kunnen regelen .

Werkgroep voor en door rij-instructeurs ter verbetering van de rijschoolbranche

Ben & Yvonne Bridel en Wim Klapwijk

wim klapwijk|28.01.12|23:58

@ Stefan Wat een bof dat je lezen kan en zodoende met vraag en antwoord het examen gehaald hebt. Maar wie was cq is jouw opleider danwel ? want lesgeven is meer dan een lesbordje bestellen en volgende week aan de slag , want de prognose is 50 % minder leerlingen en met de derde rijbewijsrichtlijn gaat het ook niet goed komen .
Misschien de grenzen nog wijder open zetten dan ? Voor nw Nederlanders dan wel te verstaan ?Maar ga het eerst even meer dan 32 jaar lesgeven en kom dan terug
Wim

John|29.01.12|00:17

@ Tjeerd,

Hoe kom je aan die wijsheid? Ik geloof er werkelijk helemaal niets van. Gewoon stemmingmakerij!!

donna|29.01.12|00:45

@ stefan jou opleider strooit je zand in je ogen net zoals hij je verteld dat je opleiding zoveel beter is Na jou zitten de schoolbanken weer vol met subsidie leerlingen
De opleiding is al jaren onder het niveau en achterhaald Het is zelf makkelijker geworden omdat er hele vakken verdwenen zijn Examenvragen worden zelfs kant en klaar aan leerlingen gegeven voorIBKI examens De oude garde is de ervaring die de nieuwe mist ook al proberen ze die uit het systeem te krijgen want die weten teveel

nico|29.01.12|10:04

@ Stefan
Ik mag hopen dat je over 5 jaar nog bestaat want die oudjes waar jij het over heb bestaan al een aantal jaren en daar door ook met veel meer ervaring die jij nog duidelijk niet heb anders zou je dit niet zeggen (denk ik ).

Ik ben er een van die vele die al 30 jaar in dit mooie beroep zit en weet wat er speelt terwijl jij net komt kijken als ik jou was zou ik wat voorzichtiger zijn met uitspraken die je doet naar andere collega’s .

nico|29.01.12|10:07

@ Stefan

Ik zou ook graag willen weten welke opleider dit tegen jou heb gezegd

Ronaldo Cok|29.01.12|11:46

@stefan niet zo hoog van de toren blazen stefan want dat komt je nog duur te staan in je loopbaan als rijschoolhouder/instructeur.
Als ik jou was zou ik eerst maar eens gaan starten en “de oudjes” met heel veel ervaring vragen hoe zij het doen in de praktijk.
Daar kom je denk ik verder mee dan ze af te serveren door deze hele domme opmerking van jou.

Ronaldo

Henk|29.01.12|13:51

Wat negatief over Stefan, wat is dan die ervaring, toch gewoon toepassen van onderwijskunde. Als de praktijk echt anders was, dan hadden ze dat mij op de academie (ben sinds één maand instructeur) wel verteld. Ze hebben me ook verteld dat er veel werk is. Ik ben dus ook net voor mezelf begonnen, alleen de wintermaanden is het rustig, dus in het voorjaar met mijn leuke baan beginnen. Mijn opleidingsadviseur zei dat er altijd werk is. Ik heb geen zorgen, de lesauto wordt door de gemeente betaald

Ronaldo Cok|29.01.12|14:01

@henk het zelfde geld voor jou henk, ga eerst maar eens aan de slag en je zult zien dat het opleidings instituut jou gouden bergen beloofd maar dit zeker niet kan waar maken.
Het opleidings instituut waar ik mijn opleiding hebt gevolgd zij altijd het komt niet van zelf je zal er keihard mee aan de gang moeten, je redt het dus echt niet alleen met het krijgen van een auto je zal er echt veel meer voor moeten doen anders redt je het niet als rijschoolhouder.

Ronaldo

Henk|29.01.12|14:09

En dan het CBR, het CBR heeft een rijprocedure en die heb ik geleerd tijdens mijn opleiding. Dus gewoon uitleggen hoe alles moet en dat kan gemakkelijk in 20 tot 25 rijlessen. Anders hadden de rijscholen in mijn omgeving dat niet op hun site staan. Over ervaring gesproken !! En anders ga je toch gewoon een lage lesprijs vragen aan een leerling, dan nemen ze ook meer lessen. VVN adviseerde een maand geleden een lagere lestarief, voor zestien jarigen, dus

Henk|29.01.12|14:20

@ Ronaldo , maar het staat echt toch wel op hun site hoor? heb net even gekeken en ook heel veel vacatures en helemaal onderaan staat een logo van de BOVAG dus die strenge controle zorgt er wel voor dat ze niet zo maar iets op hun website zetten en geen gouden bergen beloven

Ronaldo Cok|29.01.12|14:22

@henk, jij komt er wel zo, en je hebt zo te horen veel geleerd op je opleiding.
Geloof vooral wat anderen zeggen maar als ik jou was zou ik meer uitgaan van je eigen kracht en kunde, daar kom je een stuk verder mee.
Maar doe vooral wat je niet laten kunt en probeer het in 20 lessen en vraag maar €20 per uur dan ga je het zeker redden in de rijschool wereld.

Ronaldo

Ronaldo Cok|29.01.12|14:33

@henk geloof wat je geloven wil henk maar ik spreek uit ervaring en wat de opleidings instituten jou beloven kunnen ze niet waar maken je zal er zelf keihard voor moeten werken.
We spreken elkaar wel weer als je een jaar of 3 verder bent en dan zul je nog wel aan mij terug denken.

Ronaldo.

Bert|29.01.12|14:34

@ Ronaldo

Reageer maar niet meer. Uit deze opmerkingen blijkt wel dat de opleiding niet voldoet. Leugens, foute voorlichting die niet op de praktijk geënt blijkt te zijn.
Werk zat…. instructeurs ook, teveel zelfs.

Ronaldo Cok|29.01.12|14:36

@henk en wat de belangen organisatie betreft die jij noemt daar zou ik maar niet te veel waarde aan hechten ook daar kom je vanzelf wel achter als je wat langer mee draait in de rijschool wereld.

Ronaldo.

Ronaldo Cok|29.01.12|14:37

@bert maar dit is toch te gek voor woorden om iemand deze leugens op de mouw te spelden?

wim klapwijk|29.01.12|15:08

@ Henk en @ Stefan en alle anderen nieuwelingen en ouderen in het vak ,vervolg wij de werkgroep hebben een geirput open getrokken maar onder het grote deksel zitten honderden kleinere gierputten met deksel en die gaan wij allemaal te lijf. binnen kort zeer veel besprekingen her en der dus wij zijn bezig , maar stop in godsnaam met geloven dat jullie het garen hebben uitgevonden want als dat zo zijn dan hebben wij de ouderen allang het klosje gevonden vervolg

wim klapwijk|29.01.12|15:09

vervolg met vriendelijek groet Wim

WERKGROEP voor en door rij-instructeurs ter verbetering van de rijschool brancke

Mirjam|29.01.12|15:36

Wat is dit nou allemaal, ik werk bij een kleine arbeidsintegratie bureau, maar is er nou wel of geen werk door meer 17 jarige leerlingen en zijn er wel of geen vacatures

Ronaldo Cok|29.01.12|15:48

@miriam ik help je uit de droom dat is er niet dus hou op met al die uwv’ers als rijinstructeur op te lijden.
Er is net genoeg werk voor de bestaande groep instructeurs dus wat stefan en henk roepen is beslist niet waar er wordt ze een worst door de opleidings instituten maar de opleidings instituten kunnen het niet waar maken.

Ronaldo.

Karel|29.01.12|16:24

Tjongejonge. Zien jullie het dan echt niet? Henk en Stefan zijn gewoon opleiders die je uit de tent willen lokken. Als zelfs de Bovag al zegt dat er geen werk meer is dan moeten ze toch wat.

@ Wim Klapwijk. Dat van die 8 lesvoertuigen is echt uit je dikke duim gezogen hoor. Ik vind dat je goed werk doet maar onzin verhalen vertellen puur om onrust te zaaien daar ben ik tegen.

Chinees|29.01.12|16:30

Heerlijk dat Dation hier met een onderzoekje dat niets zegt de kans weer krijgt om te adverteren. 11% van de leerlingen is 2todrive leerling. En toen? Het kan zo zijn dat het aantal leerlingen met 50 % is gedaald. Ze zouden ook kunnen zeggen 53 % van de nieuwe leerlingen is vrouw. Een flauwekul onderzoek dus. Maar leuke advertentie.

wim klapwijk|29.01.12|16:32

Hoi Karel bedankt voor je positieve reactie naar de lesvoertuigen zie zie rijinstructie.nl daar staat het in m vr grt Wim Klapwijk

wim klapwijk|29.01.12|16:36

@karel Derde rijbewijsrichtlijn dus Brussel

Karel|29.01.12|16:38

Ik kan niet vinden waar dat staat hoor Wim. Kun je me vertellen waar dat staat dan?

Mvrgr.

Karel

wim klapwijk|29.01.12|17:01

in het blad rij -instructie staat het de jongste uitgave bij bovag nieuws contacteer ons anders

grt wim

Karel|29.01.12|17:08

Hallo Wim,

Ik heb hier het januari nummer voor me op de Bovagpagina. Maar nog kan ik niets vinden. Waar staat het precies??

Mvrgr,

Karel

Karel|29.01.12|17:14

@ Wim,

Ik heb het gevonden. Maar wel goed lezen kerel. Het staat er wat lullig maar men bedoelt dat een rijschool die les wil geven in alle cat. dat die dus 8 examenvoertuigen nodig heeft. 3 voor A, 1 voor B, 2 voor C en 2 voor D. Het zou toch van de gekke zijn dat iedere rijschool les moet geven in alle cat.

Hahahaha. Je had me goed liggen.

wim klapwijk|29.01.12|22:39

@ Karel Hoi maar zo is het mij wel uitgelegd door aangevers hoor dus ik denk toch dat er een kren van waarheid in zit
ghrt Wim

Rob|02.02.12|19:19

Ik volg alle corrspondentie hierover niet meer, maar klaarblijkelijk is dus 3% ondervraagd. Immrs 190 van de 6500 ……te weinig om een representatief onderzoek op te doen.

jan ijzendoorn|08.02.12|22:20

Stefan,de ingeslagen weg zal voor jou nog wel wat problemen geven.Jou reactie slaat nergens op.Maar ondanks de negatieve reactie vooral naar de ouderen wens ik je veel succes toe.jan.ijzendoorn

jan ijzendoorn|12.02.12|19:31

Beste allemaal jammer dat het begeleid rijden niet zo goed loopt,als wij gedacht hadden.De al lang bestaande autorijscholen hoeven zich geen zorgen te maken.Die staan in kwaliteit en service verlenen ver boven de rijschool die nog moet beginnen.Natuurlijk heeft het een en ander ook met de recessie te maken.Gelukkig zijn de meeste ouders of opvoeders heel verstandig,en maken zeker geen gebruik van misleidende aanbiedingen.IK weet bijna zeker dat het met de VAKMAN goed komt.Heel veel succes jan.

y. van ark|15.03.12|22:35

Ik merk in deze kring veel profijt van 2toDrive.
Beter gemotiveerde leerlingen.
Pakken het sneller op en zijn makkelijker les te geven.
25% van onze leerlingen is een 2toDriver.
Er moest zelfs een auto bij om het allemaal weg te kunnen rijden.
Slagingspercentages zeggen niks.
Onze is best wel laag vind ik zelf, desondanks hebben we het erg druk.
Motivatie en een goede sfeer verkopen zichzelf.
52 tot 60 per week per auto!
Niks te klagen dus.
De klagers hebben niks te doen.

Jan.IJzendoorn|25.03.12|13:05

Helemaal juist vakmanschap motivatie super schone auto en ook vooral een aangepaste sfeer de rest komt van zelf. Hartelijke groeten Jan.IJzendoorn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belangstelling 2toDrive: 11% van nieuwe leerlingen rijscholen | RijschoolPro
2todrive, leerling, rijles, lesauto, rijschool

Belangstelling 2toDrive: 11% van nieuwe leerlingen rijscholen

Eén negende van het aantal nieuwe leerlingen bij rijscholen doet mee aan de proef Begeleid Rijden (2toDrive). In totaal 11% van het totaal aantal leerlingen dat zich in november en december 2011 bij een rijschool inschreef voor een rijopleiding cat. B was jonger dan 17 jaar.  Dat blijkt uit gegevens van Dation Report, een centraal analyse & rapportagesysteem voor rijscholen.

Dation Report hield in deze periode gegevens bij voor zo’n 190 verschillende rijscholen in Nederland. 1 november is de proef Begeleid Rijden (2toDrive) definitief van start gegaan.

Rijopleiding cat. B

In de laatste twee maanden van 2011 meldden zich in totaal zo’n 4.000 leerlingen zich aan voor een rijopleiding cat. B bij de rijscholen die gebruik maken van deze Dation Software. Hiervan waren er ongeveer 450 jonger dan 17 jaar.

Een éénmansrijschool met 50 leerlingen per jaar voor de rijopleiding B zou ongeveer 8 nieuwe inschrijvingen in november en december hebben. Hij kon hij dus gemiddeld 1 deelnemer aan 2toDrive verwelkomen in 2011.

2toDrive

Nog voordat de proef daadwerkelijk van start ging op 1 november, schreven jongeren zich al in bij de rijscholen. In september was al 2% van de inschrijvingen jonger dan 17 jaar. In oktober steeg dat aantal tot 8%.

De cijfers van eind 2011 komen overeen met de inschatting van het ministerie van Infrastructuur dat ongeveer 10% van de 16,5-jarigen rijles gaat nemen (20.000 jongeren per jaar). Omdat een rijopleiding over het algemeen 6 maanden duurt en de proef 2toDrive in november is gestart, zullen de meesten pas vanaf mei/juni daadwerkelijk een praktijkexamen afleggen bij het CBR.

Management voor rijscholen

Dation levert planning- en administratiesoftware voor rijscholen. Het onderdeel Dation Report regelt de centrale opslag van data en ondersteunt rijscholen bij het maken van managementrapportages.
Zo kan een rijschool realtime statistieken tonen van zijn omzet, aanmeldingen, examenresultaten, urenoverzichten, omzet per categorie, per vestiging en nog vele opties meer.

Met dergelijke managementrapporten kan een rijschool terugkijken over periodes, vergelijkingen toepassen en op basis van de actuele getallen kan een verwachting of trend worden bepaald voor toekomstige periodes.

Rijles

Jongeren kunnen sinds 1 november 2011 rijles nemen vanaf 16,5 jaar. Vanaf hun 17e kan er praktijkexamen worden gedaan bij het CBR, waarna er tot de 18e verjaardag alleen onder begeleiding auto mag worden gereden.

Bart Pals

Bekijk onderstaande video over de rijles waarin 2toDrive-leerling Beitske Visser leert fileparkeren en hellingtrekken.

Auteur: Bart Pals

55 reacties op “Belangstelling 2toDrive: 11% van nieuwe leerlingen rijscholen”

Rob|26.01.12|10:05

Weer zo’n niets zeggend cijfer …11%.Er is bij ons niet gemeten….Is dit dus een plaatselijk, regionaal, landelijk onderzoek geweest en hoe is dit gehouden.Desk research of field research en welke scholen hebben hier aan meegedaan. Kleine, middelgrote scholen, grote scholen. En zo kan ik nog wel even doorgaan! Vanuit andere instanties die eerst zo positief waren over deze proef hoor ik nu andere geluiden….dat het eigenlijk allemaal wel mee….tegenvalt..

Redactie|26.01.12|10:16

@Rob: Het zijn cijfers van 190 verschillende rijscholen over heel Nederland, van klein tot groot.
Groet, Bart Pals

Jan|26.01.12|10:19

Nu 11% nog maar. Bovag rijschool Bruindinges uit Utrecht had het over 17%.
Wat is nu waar?

Redactie|26.01.12|10:26

@Jan: 11 % is een gemiddelde van 190 rijscholen. De ene rijschool zal 20 % hebben, de andere 0%.

Piet|26.01.12|10:42

Er zijn ruim 6500 rijscholen en 14,000 rijinstructeurs. Wat is dan 190. Geen instantie die de branche vertegenwoordigd. Het is de leerling(aantal) die de branche vertegenwoordigen, Hoezo weten wij het beter dan de leerling en Jan hou op met de bovag te noemen daar gaan we weer

nic|26.01.12|15:55

Ik vraag me ook wel af of 190 ondervraagden een representatief beeld vormt voor de gehele rijschoolwereld Als je in veel onderzoeken ziet dat de ondergrens voor een test 1000 ondervraagden eist om enigsins goede waarden te verkrijgen kan ik me niet voorstellen dat er nu hierop een oordeel gebaseerd kan worden

Redactie|26.01.12|16:18

@nic: dat ligt eraan over wat voor groep je spreekt. Als je 1000 mensen ondervraagt die een groep van 16 miljoen Nederlanders vertegenwoordigen, is dat erg weinig. 190 op een groep van 6500 rijscholen is dan een stuk betrouwbaarder.

Jim Schouten - directeur IBKI|27.01.12|12:50

Ik ben vooral nieuwsgierig naar wat de branche van dit percentage vindt. Ook als het niet 11% zou zijn, maar 13,5% of 10,2%; hoe kijkt de branche tegen zo’n percentage aan?

donna|27.01.12|20:38

meneer schouten wilt u uitleggen wie u met de branche bedoelt er wordt hier vaak over branche gesproken en soms zijn het de instructeurs soms belangenverenigingen
De meeste belangen vereingingen spreken namelijk voor de branche maar instructeurs willen dat niet
het percentage van 11% is maar over 190 mensen berekend. als de branche organisaties dat steekhoudend vinden denk ik dat er een ander onderzoek zou moeten gedaan worden om een beter beeld te krijgen

willem|27.01.12|20:52

@donna je hebt gelijk er is zelfs een organisatie die ook zo zegt de grootste te zijn en daardoor belangen mogen behartigen die doen ook onderzoeken onder hun leden en als er dan maar 3% reageert hebben ze een uitslag die uitslag komt dan in de media en de politiek luistert ernaar J schouten luister liever naar de instructeurs die weten wat er echt in de branche omgaat

Jim Schouten - directeur IBKI|27.01.12|21:12

Jullie hebben gelijk dat niet duidelijk is wie de branche is. Het is zoals het is: er zijn instructeurs, rijscholen, verenigingen, commissies en organisaties. Ik lees graag wat jullie er van zouden vinden als het 11% is (of welk ander percentage dan ook).

John|27.01.12|21:45

Bij mij is 62 % vrouw, 24 % alochtoon, 2 % gehandicapt en 18 % doet een opleiding in de ICT. Ik wil hiermee maar zeggen dat de cijfers van dit onderzoek niets zeggen over of het bij de rijscholen drukker is dan voorheen of dat men die 11 % leerlingen gewoon broodnodig heeft om niet te ver terug te vallen.

nico|28.01.12|08:29

Ik zit met een paar vragen.

WIE heeft dat “onderzoek” uitgevoerd?
Wie deden er mee aan het onderzoek?

zoals ik het zie / telt en weet word er in dit onderzoek alle leerlingen geteld dus ook alle leeftijden als ik dat zo doet dan kom ik ongeveer op de getallen die hier staan.

Ludwig|28.01.12|13:01

Allereerst Dation is partners in business. Alles wat partners in business is betekend de andere helpen, zo ook met deze cijfers. De vergelijking die de redactie hier stelt over 16 miljoen mensen gaat nergens over, omdat er geen 16 miljoen mensen examen gaan doen. Er zijn wel berekeningen, maar die worden nog niet vrijgegeven. Daar wordt aan gewerkt op basis van burgerservice nummers

Ludwig|28.01.12|13:15

Als er goede systemen worden ontwikkeld en dat is in dit geval ook zo, betekend niet dat je zo snel mogelijk cijfers moet lanceren. Want niet de systemen lopen alleen achter, maar ook het zicht op de mens (leerlingen) en op rijinstructeurs is men kwijt. Dan heeft men een goed systeem maar door andere achterstanden wordt het alsnog als leugen geïnterpreteerd. En dan nog “al is de leugen nog zo snel, de waarheid komt er wel” Een systeem van de leerling liegt nooit.

donna|28.01.12|13:38

Klopt volledig wat hier door ludwig gezegd word Er worden steeds dit soort cijfers neergezet
zodra het positief is komt het van een partner in business de instructeur op de werkvloer heeft altijd andere cijfers maar 1 man word niet naar geluisterd een bedrijf in dit geval dation word serieus genomen en word gesteund door de partners
luister naar instructeurs en je merkt hoe de branche eigenlijk verpest word door al de mensen die hun belangen behartigen

willem|28.01.12|13:51

Hier in de examenplaats zien we niet de 11% die dation geeft 16 jarigen blijven net als de 18 jarige weg Wat we wel zien is 11% meer rijscholen die erbij komen per week Ik heb contact met collega’s uit andere regio’s hoor ik dezelfde berichten. Dan hoor ik ook dat slagingspercentages omlaag gaan tegelijk met een reclame campanje op cbr voor een bovag en srb Allemaal percentages en komen allemaal van diegene die partners in business zijn zelfs cbr
J schouten percentages in de branche zeggen niks

Anjo Joostens (voorzitter CRKN)|28.01.12|15:51

@ ludwig. Ik ben het met je eens. De overheid luistert alleen naar branche organisaties. De leerling heeft geen business belangen en kent deze ook niet. Er moet concurrentie zijn, bij rijscholen is er over-concurrentie, abnormale concurrentie terwijl de instanties meer en meer gaan samenwerken, ben benieuwd of dat mag. De waarheid komt nog wel denk ik. Jou spreekwoord werkte in 1700 al. nu denk ik ook nog wel

Stefan|28.01.12|16:52

Ik ben net voor mezelf begonnen en heb nu een eigen rijschool, omdat ik me heb laten vertellen door mijn opleider voor rijinstructeurs, dat er veel werk los gaat komen.
Misschien moet de oude garde er wat meer uit en nieuwe rijinstructeurs er in, omdat nieuwe instructeurs beter geschoold zijn. Dan komt de elf procent ook wel naar mij toe. Zo ga nu een L bordje bestellen en volgende week aan de slag

Bert|28.01.12|18:43

@ Stefan,

Beetje domme opmerking voor iemand die net gaat beginnen niet?
De oude garde heeft een behoorlijke opleiding gehad, dat blijkt wel uit de examens die we af moesten leggen. Wat heb jij bijvoorbeeld van voertuigtechniek geleerd? Ga eerst maar eens 10 jaar draaien en kom dan hier weer eens langs met je bevindingen. Een tip, als jij zo bij het CBR komt gooi je wel je eigen glazen in. Daar hebben ze het niet zo op “veel geschreeuw en weinig wol”.

Tjeerd|28.01.12|21:59

@ stefan Beste Stefan heb je wel eens gehoord van de derde rijbewijs richtlijn? Ik zou maar maken dat je dan flink gaat ondernemen. Alle kleine rijscholen moeten verdwijnen en je moet minimaal 8 lesvoertuigen, ja lesvoertuigen hebben, goed gehoord. Dus als je geen bromfietsen enz hebt moet je 8 lesauto.s hebben, de rest kan de koffers pakken. Dus de Bovag rijscholen krijgen de leiding, want die mag als enige samenwerken en partners zijn, de rest van NL niet. Succes met je 11 procent.

wim klapwijk|28.01.12|23:46

Beste Jim , Beste mensen Wij de rij-instructeurs die zijn de branche en beslist niet de zogenaamde vertegenwoordigers dus de mensen die vanuit hun luie bureaustoel denken alles te kunnen regelen .

Werkgroep voor en door rij-instructeurs ter verbetering van de rijschoolbranche

Ben & Yvonne Bridel en Wim Klapwijk

wim klapwijk|28.01.12|23:58

@ Stefan Wat een bof dat je lezen kan en zodoende met vraag en antwoord het examen gehaald hebt. Maar wie was cq is jouw opleider danwel ? want lesgeven is meer dan een lesbordje bestellen en volgende week aan de slag , want de prognose is 50 % minder leerlingen en met de derde rijbewijsrichtlijn gaat het ook niet goed komen .
Misschien de grenzen nog wijder open zetten dan ? Voor nw Nederlanders dan wel te verstaan ?Maar ga het eerst even meer dan 32 jaar lesgeven en kom dan terug
Wim

John|29.01.12|00:17

@ Tjeerd,

Hoe kom je aan die wijsheid? Ik geloof er werkelijk helemaal niets van. Gewoon stemmingmakerij!!

donna|29.01.12|00:45

@ stefan jou opleider strooit je zand in je ogen net zoals hij je verteld dat je opleiding zoveel beter is Na jou zitten de schoolbanken weer vol met subsidie leerlingen
De opleiding is al jaren onder het niveau en achterhaald Het is zelf makkelijker geworden omdat er hele vakken verdwenen zijn Examenvragen worden zelfs kant en klaar aan leerlingen gegeven voorIBKI examens De oude garde is de ervaring die de nieuwe mist ook al proberen ze die uit het systeem te krijgen want die weten teveel

nico|29.01.12|10:04

@ Stefan
Ik mag hopen dat je over 5 jaar nog bestaat want die oudjes waar jij het over heb bestaan al een aantal jaren en daar door ook met veel meer ervaring die jij nog duidelijk niet heb anders zou je dit niet zeggen (denk ik ).

Ik ben er een van die vele die al 30 jaar in dit mooie beroep zit en weet wat er speelt terwijl jij net komt kijken als ik jou was zou ik wat voorzichtiger zijn met uitspraken die je doet naar andere collega’s .

nico|29.01.12|10:07

@ Stefan

Ik zou ook graag willen weten welke opleider dit tegen jou heb gezegd

Ronaldo Cok|29.01.12|11:46

@stefan niet zo hoog van de toren blazen stefan want dat komt je nog duur te staan in je loopbaan als rijschoolhouder/instructeur.
Als ik jou was zou ik eerst maar eens gaan starten en “de oudjes” met heel veel ervaring vragen hoe zij het doen in de praktijk.
Daar kom je denk ik verder mee dan ze af te serveren door deze hele domme opmerking van jou.

Ronaldo

Henk|29.01.12|13:51

Wat negatief over Stefan, wat is dan die ervaring, toch gewoon toepassen van onderwijskunde. Als de praktijk echt anders was, dan hadden ze dat mij op de academie (ben sinds één maand instructeur) wel verteld. Ze hebben me ook verteld dat er veel werk is. Ik ben dus ook net voor mezelf begonnen, alleen de wintermaanden is het rustig, dus in het voorjaar met mijn leuke baan beginnen. Mijn opleidingsadviseur zei dat er altijd werk is. Ik heb geen zorgen, de lesauto wordt door de gemeente betaald

Ronaldo Cok|29.01.12|14:01

@henk het zelfde geld voor jou henk, ga eerst maar eens aan de slag en je zult zien dat het opleidings instituut jou gouden bergen beloofd maar dit zeker niet kan waar maken.
Het opleidings instituut waar ik mijn opleiding hebt gevolgd zij altijd het komt niet van zelf je zal er keihard mee aan de gang moeten, je redt het dus echt niet alleen met het krijgen van een auto je zal er echt veel meer voor moeten doen anders redt je het niet als rijschoolhouder.

Ronaldo

Henk|29.01.12|14:09

En dan het CBR, het CBR heeft een rijprocedure en die heb ik geleerd tijdens mijn opleiding. Dus gewoon uitleggen hoe alles moet en dat kan gemakkelijk in 20 tot 25 rijlessen. Anders hadden de rijscholen in mijn omgeving dat niet op hun site staan. Over ervaring gesproken !! En anders ga je toch gewoon een lage lesprijs vragen aan een leerling, dan nemen ze ook meer lessen. VVN adviseerde een maand geleden een lagere lestarief, voor zestien jarigen, dus

Henk|29.01.12|14:20

@ Ronaldo , maar het staat echt toch wel op hun site hoor? heb net even gekeken en ook heel veel vacatures en helemaal onderaan staat een logo van de BOVAG dus die strenge controle zorgt er wel voor dat ze niet zo maar iets op hun website zetten en geen gouden bergen beloven

Ronaldo Cok|29.01.12|14:22

@henk, jij komt er wel zo, en je hebt zo te horen veel geleerd op je opleiding.
Geloof vooral wat anderen zeggen maar als ik jou was zou ik meer uitgaan van je eigen kracht en kunde, daar kom je een stuk verder mee.
Maar doe vooral wat je niet laten kunt en probeer het in 20 lessen en vraag maar €20 per uur dan ga je het zeker redden in de rijschool wereld.

Ronaldo

Ronaldo Cok|29.01.12|14:33

@henk geloof wat je geloven wil henk maar ik spreek uit ervaring en wat de opleidings instituten jou beloven kunnen ze niet waar maken je zal er zelf keihard voor moeten werken.
We spreken elkaar wel weer als je een jaar of 3 verder bent en dan zul je nog wel aan mij terug denken.

Ronaldo.

Bert|29.01.12|14:34

@ Ronaldo

Reageer maar niet meer. Uit deze opmerkingen blijkt wel dat de opleiding niet voldoet. Leugens, foute voorlichting die niet op de praktijk geënt blijkt te zijn.
Werk zat…. instructeurs ook, teveel zelfs.

Ronaldo Cok|29.01.12|14:36

@henk en wat de belangen organisatie betreft die jij noemt daar zou ik maar niet te veel waarde aan hechten ook daar kom je vanzelf wel achter als je wat langer mee draait in de rijschool wereld.

Ronaldo.

Ronaldo Cok|29.01.12|14:37

@bert maar dit is toch te gek voor woorden om iemand deze leugens op de mouw te spelden?

wim klapwijk|29.01.12|15:08

@ Henk en @ Stefan en alle anderen nieuwelingen en ouderen in het vak ,vervolg wij de werkgroep hebben een geirput open getrokken maar onder het grote deksel zitten honderden kleinere gierputten met deksel en die gaan wij allemaal te lijf. binnen kort zeer veel besprekingen her en der dus wij zijn bezig , maar stop in godsnaam met geloven dat jullie het garen hebben uitgevonden want als dat zo zijn dan hebben wij de ouderen allang het klosje gevonden vervolg

wim klapwijk|29.01.12|15:09

vervolg met vriendelijek groet Wim

WERKGROEP voor en door rij-instructeurs ter verbetering van de rijschool brancke

Mirjam|29.01.12|15:36

Wat is dit nou allemaal, ik werk bij een kleine arbeidsintegratie bureau, maar is er nou wel of geen werk door meer 17 jarige leerlingen en zijn er wel of geen vacatures

Ronaldo Cok|29.01.12|15:48

@miriam ik help je uit de droom dat is er niet dus hou op met al die uwv’ers als rijinstructeur op te lijden.
Er is net genoeg werk voor de bestaande groep instructeurs dus wat stefan en henk roepen is beslist niet waar er wordt ze een worst door de opleidings instituten maar de opleidings instituten kunnen het niet waar maken.

Ronaldo.

Karel|29.01.12|16:24

Tjongejonge. Zien jullie het dan echt niet? Henk en Stefan zijn gewoon opleiders die je uit de tent willen lokken. Als zelfs de Bovag al zegt dat er geen werk meer is dan moeten ze toch wat.

@ Wim Klapwijk. Dat van die 8 lesvoertuigen is echt uit je dikke duim gezogen hoor. Ik vind dat je goed werk doet maar onzin verhalen vertellen puur om onrust te zaaien daar ben ik tegen.

Chinees|29.01.12|16:30

Heerlijk dat Dation hier met een onderzoekje dat niets zegt de kans weer krijgt om te adverteren. 11% van de leerlingen is 2todrive leerling. En toen? Het kan zo zijn dat het aantal leerlingen met 50 % is gedaald. Ze zouden ook kunnen zeggen 53 % van de nieuwe leerlingen is vrouw. Een flauwekul onderzoek dus. Maar leuke advertentie.

wim klapwijk|29.01.12|16:32

Hoi Karel bedankt voor je positieve reactie naar de lesvoertuigen zie zie rijinstructie.nl daar staat het in m vr grt Wim Klapwijk

wim klapwijk|29.01.12|16:36

@karel Derde rijbewijsrichtlijn dus Brussel

Karel|29.01.12|16:38

Ik kan niet vinden waar dat staat hoor Wim. Kun je me vertellen waar dat staat dan?

Mvrgr.

Karel

wim klapwijk|29.01.12|17:01

in het blad rij -instructie staat het de jongste uitgave bij bovag nieuws contacteer ons anders

grt wim

Karel|29.01.12|17:08

Hallo Wim,

Ik heb hier het januari nummer voor me op de Bovagpagina. Maar nog kan ik niets vinden. Waar staat het precies??

Mvrgr,

Karel

Karel|29.01.12|17:14

@ Wim,

Ik heb het gevonden. Maar wel goed lezen kerel. Het staat er wat lullig maar men bedoelt dat een rijschool die les wil geven in alle cat. dat die dus 8 examenvoertuigen nodig heeft. 3 voor A, 1 voor B, 2 voor C en 2 voor D. Het zou toch van de gekke zijn dat iedere rijschool les moet geven in alle cat.

Hahahaha. Je had me goed liggen.

wim klapwijk|29.01.12|22:39

@ Karel Hoi maar zo is het mij wel uitgelegd door aangevers hoor dus ik denk toch dat er een kren van waarheid in zit
ghrt Wim

Rob|02.02.12|19:19

Ik volg alle corrspondentie hierover niet meer, maar klaarblijkelijk is dus 3% ondervraagd. Immrs 190 van de 6500 ……te weinig om een representatief onderzoek op te doen.

jan ijzendoorn|08.02.12|22:20

Stefan,de ingeslagen weg zal voor jou nog wel wat problemen geven.Jou reactie slaat nergens op.Maar ondanks de negatieve reactie vooral naar de ouderen wens ik je veel succes toe.jan.ijzendoorn

jan ijzendoorn|12.02.12|19:31

Beste allemaal jammer dat het begeleid rijden niet zo goed loopt,als wij gedacht hadden.De al lang bestaande autorijscholen hoeven zich geen zorgen te maken.Die staan in kwaliteit en service verlenen ver boven de rijschool die nog moet beginnen.Natuurlijk heeft het een en ander ook met de recessie te maken.Gelukkig zijn de meeste ouders of opvoeders heel verstandig,en maken zeker geen gebruik van misleidende aanbiedingen.IK weet bijna zeker dat het met de VAKMAN goed komt.Heel veel succes jan.

y. van ark|15.03.12|22:35

Ik merk in deze kring veel profijt van 2toDrive.
Beter gemotiveerde leerlingen.
Pakken het sneller op en zijn makkelijker les te geven.
25% van onze leerlingen is een 2toDriver.
Er moest zelfs een auto bij om het allemaal weg te kunnen rijden.
Slagingspercentages zeggen niks.
Onze is best wel laag vind ik zelf, desondanks hebben we het erg druk.
Motivatie en een goede sfeer verkopen zichzelf.
52 tot 60 per week per auto!
Niks te klagen dus.
De klagers hebben niks te doen.

Jan.IJzendoorn|25.03.12|13:05

Helemaal juist vakmanschap motivatie super schone auto en ook vooral een aangepaste sfeer de rest komt van zelf. Hartelijke groeten Jan.IJzendoorn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.