lesauto, sneeuw, rijexamen, rijles

Winters weer en dus uitstelexamens bij het CBR

De winter is ingetreden, het is glad op de weg. Dat betekent dat sommige praktijkexamens bij het CBR niet door kunnen gaan. Dinsdagochtend is er een aantal uitgestelde examens, vooral in Noord-Brabant en Limburg en Dordrecht.

Bekijk hier de meest actuele stand van zaken van het CBR over uitgestelde examens.

Examineren op winterbanden

In de examenplaatsen Leeuwarden, Enschede, Venlo, Arnhem, Nijmegen, Tiel, Den Bosch, Utrecht, Leusden en Eemnes wordt tot 1 april 2012 een proef gehouden met examineren op winterbanden voor de categorie B (personenauto’s).

Als bij deze plaatsen melding wordt gemaakt van uitstelexamens, zou het kunnen zijn dat examens op winterbanden daar wél zijn doorgegaan, zo meldt het CBR. Om praktische redenen is het voor hen helaas niet mogelijk om dit soort uitzonderingen te vermelden.

Auteur: Bart Pals

26 reacties op “Winters weer en dus uitstelexamens bij het CBR”

Dick|31.01.12|10:37

Goede zaak voor mijn rijschool “uitgestelde examens” al jarenlang ervaar ik dat dit als een extra inkomentje in de wintermaanden. Door mijn gedwongen lage inkomsten, kan ik toch geen winterbanden betalen. Tenzij er nog tweedehands winterbanden bij de sloop te krijgen zijn. Dat lijkt me wel een tip voor veel rijschoolhouders, anders hou je geen cent over anders kun je beter een uitkering aanvragen.

Jan Nonnekes|31.01.12|14:24

Moeten wij nu medelijden krijgen?
Vraag een goede lesprijs. Bezuinigen op je eigen veiligheid en die van je kandidaat kan nooit een goede zaak zijn lijkt mij.

wim|31.01.12|22:01

@ jan Nonekes ik denk dat jij het verkeerd ziet en dat Dick groot gelijk heb want er is de volgende situatie aan de hand .
Met winterbanden wordt er toch gereden door het CBR dus geld is afgeschreven maar als het examen alsnog afgelast wordt dan ben je het geld kwijt want er is een poging gedaan .Dus inkomen CBR staat veilig maar met schade aan de lesauto is het CBR nimmer meer aansprakelijk dus met winterbanden of nioet extra risisco .
Winterbanden is een subjectief gevoel van veilig vervolg

nico|01.02.12|08:30

EN DAAR GAAN WE WEER
weer een discussie over de winter banden het is al jaren dat er examens worden afgelast door sneeuw of ijzel en dat hebben we al jaren geslikt.
@ Dick niet zeuren.
@Wim niet alles uit ze verband halen
@ Jan je heb gelijk dat je de eigen veiligheid en die van je kandidaat voorop zet.

Chantal|01.02.12|09:07

Nou ik vindt het wel een goed idee van Dick. Als ik naar de sloop ga voor winterbanden ben ik goedkoper uit, dit is mijn eerste winter die ik mee maak met mijn ( inmiddels al 11 ) leerlingen. Ben juli vorig jaar begonnen en ik heb nog geen geld voor nieuwe winterbanden. Als je geen winterbanden hebt wordt het examen afgelast en dan moet je het examen opnieuw betalen, want de leerling betaald geen twee examens lijkt mij.

nico|01.02.12|09:56

@ Chantal
daar heb je wel gelijk in om eerst te kijken waar je op een zo goed koop mogelijk manier winterbanden kan kopen.
en de leerling betaald wel een tweede exa als het glad is of als er veel sneeuw licht zei willen alleen maar het rijbewijs hebben.

Ronaldo|01.02.12|10:36

@nico je hebt helemaal gelijk, iedereen doet zijn of haar best om de examens zo veel als mogelijk door te laten gaan en het is aan jou de examinator of de leerling of het examen door gaat ja dan nee.

Johan|01.02.12|12:27

@Chantal. Examen rijden op winterbanden onder slechte weersomstandigheden is nog steeds een proef. Dus als jij geen winterbanden hebt dan zal het examen worden uitgesteld maar dan hoef jij of je leerling echt niet twee keer de cbr kosten te betalen. Dit heb ik de afgelopen 23 winters tenminste nooit meegemaakt, je kunt gewoon een nieuwe datum plannen zonder extra kosten.

Bob|01.02.12|14:57

Ik heb morgen een verkeersexamen in Heerlen, maar de weg is overal (op een paar kleine zijstraten) ijs en sneeuwvrij, mijn les auto is voorzien van winterbanden. Ik vraag me af waarom dan nog steeds examens worden uitgesteld ? kan iemand mij hier antwoord op geven?
(In Maastricht en Sittard ligt precies evenveel sneeuw en daar gaat meer examens door)

nico|02.02.12|09:16

@ Bob
als je antwoord op je vraag wil lees dan wat hier boven staat

Saskia|02.02.12|10:52

Heren,
Wat maakt het nu uit? je hebt in totaal 8 banden dus doe je er langer mee dan met 4.
Winterbanden, zomerbanden….je doet er toch langer mee als je wisselt.
Dus het maakt niks uit.
Of is dit vrouwen logica?

Groetjes van Saskia die op winterbanden rijdt

Boy|02.02.12|13:12

Heren,

we moeten eens leren om elkaar niet altijd te bekritiseren, er is maar een club die wat verdient en dat is het CBR.

Wat hebben we een zeik gehad met milieubewust rijden, mijn auto met 50 km in de vier slechter kun j niet rijden.

Als examinators eens gaan carpoolen, ipv met 4 auto’s uit de dezelfde gemeente komen en naar de zelfde oproepplaats rijden.

MILIEUBEWUST RIJDEN CBR.

Michael|02.02.12|23:26

Winterbanden zijn veel minder kostbaarder dan men denkt, soms zelfs voordeliger (bijvoorbeeld als je in de zomer met 225-45-17 rijdt)
wanneer je in maart nog 4mm hebt, dan moet je gewoon doorijden met je winterbanden.

veiligheid boven alles

Saskia|03.02.12|09:39

Hallo Michael,

Zo denken wij ook! En het scheelt weer slijtage van je zomerbanden dus maakt het eigenlijk niks uit.

Saskia

Bert|04.02.12|14:58

@ Michael; en je wel eens gerealiseerd hoeveel langer je remweg wordt op winterbanden met de hogere temperaturen in maart?

hans beumer|04.02.12|17:04

Ondanks dat ik vanaf 1 september 2011 gestopt ben met mjin autorijschool wil ik toch een tip geven: kijk op Marktplaats en vind in Zevenaar een bedrijf waar je voor E 25.00 een gebruikte winterband kunt kopen. 4 banden met omzetten en balanceren voor E 140.00. Goede zaken.

G.Klein|05.02.12|09:00

ik rijd het hele jaar door met 4 seizoenenbanden
scheelt weer omwisselen en balanceren
en als het echt glad is blijf ik gewoon thuis
wie gaat nu voor een paar uurtjes / tientjes het risico nemen dat je auto straks
een week bij de reparateur staat ?

Ronaldo|05.02.12|10:17

@g.klein een vierseizoenen band is in de winter niet genoeg als het echt sneeuwt heb je onvoldoende grip en als je met deze banden bij het cbr komt gaat het examen ook niet door.
Mijn mening is ook dat de leerlingen ook met gledheid en sneeuw moeten kunnen rijden ik doe dat al jaren en nog nooit is er ook maar iets gebeurd.
Ik denk natuurlijk wel dat je de leerlingen vooraf wel goed moet instrueren wat ze wel en juist niet moeten doen met sneeuw en ijs op de weg en zelf natuurlijk goed opletten.

Bert|05.02.12|13:57

@ Ronaldo;

En als je de overige weggebruikers ook goed hebt geïnstrueerd gaat er ook niets fout.

Popeye|07.02.12|12:05

Allemaal leuk en wel.
Ongelukken kan je voorkomen door goed op te letten en te anticiperen.
Toch had ik 2 jaar geleden redelijk veel schade, omdat er een stuk aangeslagen sneeuw van onder een vrachtwagen viel en de radiateur van mijn auto kapot maakte.
Toen had ik wel spijt, dat ik les aan het geven was
€ 40,00 verdiend € 400 schade.

Popeye|07.02.12|12:06

Wat veel mensen ook niet snappen als ze op schijnbaar droge weggedeeltes rijden is dat de wielen mogelijk nog wel een ijslaagje hebben meegenomen.
Bovendien leer je pas met sneeuw om te gaan, nadat je een keer schade hebt gereden
Dat doen ze maar lekker met hun eigen auto
Je gelooft toch niet dat die leerlingen met 1 lesje in de sneeuw het begrijpen.

Ronaldo|07.02.12|21:11

@Popeye Dat ongeluk met de vracht auto is natuurlijk vervelend maar kan gebeuren en ik wil niet vervelend doen maar moet je tijdens winterse omstandigheden (Sneeuw en Ijs) niet extra afstand houden?
En dat je pas na een ongeluk met sneeuw leert omgaan is natuurlijk niet waar, als ik mijn leerlingen uitleg hoe het werkt en ik ga dat met ze oefenen dan kunnen ze binnen een half uur in de sneeuw rijden en weten ze wat ze wel en wat ze zeker niet moeten doen.

Popeye|08.02.12|07:49

@Ronaldo Als er overal hoopjes sneeuw liggen, moet ik dan met een fonduevorkje controleren hoe hard ze zijn.Laten we er maar van uit gaan, dat voorkomen beter is dan genezen.Sinds wanneer begrijpen leerlingen iets binnen een halfuur.Geweldige leerlingen heb je en jij bent ook fantastisch, maar dat wist je al, toch ?

Ronaldo|09.02.12|16:43

@popeye ik snap het niet waarom zo’n reactie. Ik reageer op jou verhaal en wil hier alleen maar aangeven dat leerlingen in het algemeen dingen eerder door hebben dan jij denkt en dat geld dus ook voor in de sneeuw rijden en ze hoeven zeker niet eerst een ongeluk te maken om te begrijpen wat in de sneeuw rijden in houdt.
En dat jij mij fantastiche vindt vat ik maar op als een compliment.

Popeye|09.02.12|17:18

@ Ronaldo
Is jouw mening dan een algemene stelling
Verse sneeuw, aangevroren sneeuw, platgereden sneeuw, smeltende sneeuw, stuifsneeuw.
kijk ook eens naar de reactie van @ Bert
Ik ga ervan uit dat als leerlingen al zowat 30 á 40 lessen nodig hebben om met normale omstandigheden te leren rijden, met sneeuw alleen maar in hun eigen straatje kunnen wegrijden en stoppen ” binnen” een half uur. ( incl. instrueren )
Ps. Geef zelf ook les in de sneeuw, maar ben het niet eens met jouw stelling.

y. van ark|10.02.12|11:38

Ik ben rij-instructeur en verzorg anti-slip trainingen aan “ervaren” bestuurders.
Rij gewoon met je verstand en blijf thuis als het kan.
€ 40,- verdiend € 400,- schade is in mijn ogen het risico niet waard en ik rij dus ook niet met die gladheid van het afgelopen weekeind.
Overdag deze week wel maar de avondlessen heb ik geannuleerd.
Mijn B leerlingen laat ik op een besneeuwd parkeerterrein ff een noodstop maken zodat ze weten hoe ingrijpen ABS voelt.
Tempo aanpassen en verstand gebruiken.
Suc6

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Winters weer en dus uitstelexamens bij het CBR | RijschoolPro
lesauto, sneeuw, rijexamen, rijles

Winters weer en dus uitstelexamens bij het CBR

De winter is ingetreden, het is glad op de weg. Dat betekent dat sommige praktijkexamens bij het CBR niet door kunnen gaan. Dinsdagochtend is er een aantal uitgestelde examens, vooral in Noord-Brabant en Limburg en Dordrecht.

Bekijk hier de meest actuele stand van zaken van het CBR over uitgestelde examens.

Examineren op winterbanden

In de examenplaatsen Leeuwarden, Enschede, Venlo, Arnhem, Nijmegen, Tiel, Den Bosch, Utrecht, Leusden en Eemnes wordt tot 1 april 2012 een proef gehouden met examineren op winterbanden voor de categorie B (personenauto’s).

Als bij deze plaatsen melding wordt gemaakt van uitstelexamens, zou het kunnen zijn dat examens op winterbanden daar wél zijn doorgegaan, zo meldt het CBR. Om praktische redenen is het voor hen helaas niet mogelijk om dit soort uitzonderingen te vermelden.

Auteur: Bart Pals

26 reacties op “Winters weer en dus uitstelexamens bij het CBR”

Dick|31.01.12|10:37

Goede zaak voor mijn rijschool “uitgestelde examens” al jarenlang ervaar ik dat dit als een extra inkomentje in de wintermaanden. Door mijn gedwongen lage inkomsten, kan ik toch geen winterbanden betalen. Tenzij er nog tweedehands winterbanden bij de sloop te krijgen zijn. Dat lijkt me wel een tip voor veel rijschoolhouders, anders hou je geen cent over anders kun je beter een uitkering aanvragen.

Jan Nonnekes|31.01.12|14:24

Moeten wij nu medelijden krijgen?
Vraag een goede lesprijs. Bezuinigen op je eigen veiligheid en die van je kandidaat kan nooit een goede zaak zijn lijkt mij.

wim|31.01.12|22:01

@ jan Nonekes ik denk dat jij het verkeerd ziet en dat Dick groot gelijk heb want er is de volgende situatie aan de hand .
Met winterbanden wordt er toch gereden door het CBR dus geld is afgeschreven maar als het examen alsnog afgelast wordt dan ben je het geld kwijt want er is een poging gedaan .Dus inkomen CBR staat veilig maar met schade aan de lesauto is het CBR nimmer meer aansprakelijk dus met winterbanden of nioet extra risisco .
Winterbanden is een subjectief gevoel van veilig vervolg

nico|01.02.12|08:30

EN DAAR GAAN WE WEER
weer een discussie over de winter banden het is al jaren dat er examens worden afgelast door sneeuw of ijzel en dat hebben we al jaren geslikt.
@ Dick niet zeuren.
@Wim niet alles uit ze verband halen
@ Jan je heb gelijk dat je de eigen veiligheid en die van je kandidaat voorop zet.

Chantal|01.02.12|09:07

Nou ik vindt het wel een goed idee van Dick. Als ik naar de sloop ga voor winterbanden ben ik goedkoper uit, dit is mijn eerste winter die ik mee maak met mijn ( inmiddels al 11 ) leerlingen. Ben juli vorig jaar begonnen en ik heb nog geen geld voor nieuwe winterbanden. Als je geen winterbanden hebt wordt het examen afgelast en dan moet je het examen opnieuw betalen, want de leerling betaald geen twee examens lijkt mij.

nico|01.02.12|09:56

@ Chantal
daar heb je wel gelijk in om eerst te kijken waar je op een zo goed koop mogelijk manier winterbanden kan kopen.
en de leerling betaald wel een tweede exa als het glad is of als er veel sneeuw licht zei willen alleen maar het rijbewijs hebben.

Ronaldo|01.02.12|10:36

@nico je hebt helemaal gelijk, iedereen doet zijn of haar best om de examens zo veel als mogelijk door te laten gaan en het is aan jou de examinator of de leerling of het examen door gaat ja dan nee.

Johan|01.02.12|12:27

@Chantal. Examen rijden op winterbanden onder slechte weersomstandigheden is nog steeds een proef. Dus als jij geen winterbanden hebt dan zal het examen worden uitgesteld maar dan hoef jij of je leerling echt niet twee keer de cbr kosten te betalen. Dit heb ik de afgelopen 23 winters tenminste nooit meegemaakt, je kunt gewoon een nieuwe datum plannen zonder extra kosten.

Bob|01.02.12|14:57

Ik heb morgen een verkeersexamen in Heerlen, maar de weg is overal (op een paar kleine zijstraten) ijs en sneeuwvrij, mijn les auto is voorzien van winterbanden. Ik vraag me af waarom dan nog steeds examens worden uitgesteld ? kan iemand mij hier antwoord op geven?
(In Maastricht en Sittard ligt precies evenveel sneeuw en daar gaat meer examens door)

nico|02.02.12|09:16

@ Bob
als je antwoord op je vraag wil lees dan wat hier boven staat

Saskia|02.02.12|10:52

Heren,
Wat maakt het nu uit? je hebt in totaal 8 banden dus doe je er langer mee dan met 4.
Winterbanden, zomerbanden….je doet er toch langer mee als je wisselt.
Dus het maakt niks uit.
Of is dit vrouwen logica?

Groetjes van Saskia die op winterbanden rijdt

Boy|02.02.12|13:12

Heren,

we moeten eens leren om elkaar niet altijd te bekritiseren, er is maar een club die wat verdient en dat is het CBR.

Wat hebben we een zeik gehad met milieubewust rijden, mijn auto met 50 km in de vier slechter kun j niet rijden.

Als examinators eens gaan carpoolen, ipv met 4 auto’s uit de dezelfde gemeente komen en naar de zelfde oproepplaats rijden.

MILIEUBEWUST RIJDEN CBR.

Michael|02.02.12|23:26

Winterbanden zijn veel minder kostbaarder dan men denkt, soms zelfs voordeliger (bijvoorbeeld als je in de zomer met 225-45-17 rijdt)
wanneer je in maart nog 4mm hebt, dan moet je gewoon doorijden met je winterbanden.

veiligheid boven alles

Saskia|03.02.12|09:39

Hallo Michael,

Zo denken wij ook! En het scheelt weer slijtage van je zomerbanden dus maakt het eigenlijk niks uit.

Saskia

Bert|04.02.12|14:58

@ Michael; en je wel eens gerealiseerd hoeveel langer je remweg wordt op winterbanden met de hogere temperaturen in maart?

hans beumer|04.02.12|17:04

Ondanks dat ik vanaf 1 september 2011 gestopt ben met mjin autorijschool wil ik toch een tip geven: kijk op Marktplaats en vind in Zevenaar een bedrijf waar je voor E 25.00 een gebruikte winterband kunt kopen. 4 banden met omzetten en balanceren voor E 140.00. Goede zaken.

G.Klein|05.02.12|09:00

ik rijd het hele jaar door met 4 seizoenenbanden
scheelt weer omwisselen en balanceren
en als het echt glad is blijf ik gewoon thuis
wie gaat nu voor een paar uurtjes / tientjes het risico nemen dat je auto straks
een week bij de reparateur staat ?

Ronaldo|05.02.12|10:17

@g.klein een vierseizoenen band is in de winter niet genoeg als het echt sneeuwt heb je onvoldoende grip en als je met deze banden bij het cbr komt gaat het examen ook niet door.
Mijn mening is ook dat de leerlingen ook met gledheid en sneeuw moeten kunnen rijden ik doe dat al jaren en nog nooit is er ook maar iets gebeurd.
Ik denk natuurlijk wel dat je de leerlingen vooraf wel goed moet instrueren wat ze wel en juist niet moeten doen met sneeuw en ijs op de weg en zelf natuurlijk goed opletten.

Bert|05.02.12|13:57

@ Ronaldo;

En als je de overige weggebruikers ook goed hebt geïnstrueerd gaat er ook niets fout.

Popeye|07.02.12|12:05

Allemaal leuk en wel.
Ongelukken kan je voorkomen door goed op te letten en te anticiperen.
Toch had ik 2 jaar geleden redelijk veel schade, omdat er een stuk aangeslagen sneeuw van onder een vrachtwagen viel en de radiateur van mijn auto kapot maakte.
Toen had ik wel spijt, dat ik les aan het geven was
€ 40,00 verdiend € 400 schade.

Popeye|07.02.12|12:06

Wat veel mensen ook niet snappen als ze op schijnbaar droge weggedeeltes rijden is dat de wielen mogelijk nog wel een ijslaagje hebben meegenomen.
Bovendien leer je pas met sneeuw om te gaan, nadat je een keer schade hebt gereden
Dat doen ze maar lekker met hun eigen auto
Je gelooft toch niet dat die leerlingen met 1 lesje in de sneeuw het begrijpen.

Ronaldo|07.02.12|21:11

@Popeye Dat ongeluk met de vracht auto is natuurlijk vervelend maar kan gebeuren en ik wil niet vervelend doen maar moet je tijdens winterse omstandigheden (Sneeuw en Ijs) niet extra afstand houden?
En dat je pas na een ongeluk met sneeuw leert omgaan is natuurlijk niet waar, als ik mijn leerlingen uitleg hoe het werkt en ik ga dat met ze oefenen dan kunnen ze binnen een half uur in de sneeuw rijden en weten ze wat ze wel en wat ze zeker niet moeten doen.

Popeye|08.02.12|07:49

@Ronaldo Als er overal hoopjes sneeuw liggen, moet ik dan met een fonduevorkje controleren hoe hard ze zijn.Laten we er maar van uit gaan, dat voorkomen beter is dan genezen.Sinds wanneer begrijpen leerlingen iets binnen een halfuur.Geweldige leerlingen heb je en jij bent ook fantastisch, maar dat wist je al, toch ?

Ronaldo|09.02.12|16:43

@popeye ik snap het niet waarom zo’n reactie. Ik reageer op jou verhaal en wil hier alleen maar aangeven dat leerlingen in het algemeen dingen eerder door hebben dan jij denkt en dat geld dus ook voor in de sneeuw rijden en ze hoeven zeker niet eerst een ongeluk te maken om te begrijpen wat in de sneeuw rijden in houdt.
En dat jij mij fantastiche vindt vat ik maar op als een compliment.

Popeye|09.02.12|17:18

@ Ronaldo
Is jouw mening dan een algemene stelling
Verse sneeuw, aangevroren sneeuw, platgereden sneeuw, smeltende sneeuw, stuifsneeuw.
kijk ook eens naar de reactie van @ Bert
Ik ga ervan uit dat als leerlingen al zowat 30 á 40 lessen nodig hebben om met normale omstandigheden te leren rijden, met sneeuw alleen maar in hun eigen straatje kunnen wegrijden en stoppen ” binnen” een half uur. ( incl. instrueren )
Ps. Geef zelf ook les in de sneeuw, maar ben het niet eens met jouw stelling.

y. van ark|10.02.12|11:38

Ik ben rij-instructeur en verzorg anti-slip trainingen aan “ervaren” bestuurders.
Rij gewoon met je verstand en blijf thuis als het kan.
€ 40,- verdiend € 400,- schade is in mijn ogen het risico niet waard en ik rij dus ook niet met die gladheid van het afgelopen weekeind.
Overdag deze week wel maar de avondlessen heb ik geannuleerd.
Mijn B leerlingen laat ik op een besneeuwd parkeerterrein ff een noodstop maken zodat ze weten hoe ingrijpen ABS voelt.
Tempo aanpassen en verstand gebruiken.
Suc6

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.