CBR

Cao-onderhandelingen CBR: flink gat tussen vraag en aanbod

De cao-onderhandelingen tussen CBR en de vakbonden voor een nieuwe cao per 1 juni verlopen moeizaam. Vraag en aanbod liggen nog ver uit elkaar. Zo eist vakbond De Unie minimaal koopkrachtbehoud (2,8% loonsverhoging), CBR heeft een bod neergeleg van 1% per 1-1-2013. “Dat bod is voor ons zelfs te laag om de gesprekken op te starten”, vindt onderhandelaar Maarten Hoelscher van De Unie.

“Wij willen minimaal koopkrachtbehoud, pas dan valt er te praten over andere zaken”, zegt Hoelscher. “Net zoals dat het CBR vorige keer eerst een nieuwe pensioenregeling wilde, voordat er verder gesproken werd.”

Financiële positie CBR

De CBR-medewerkers hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd om de financiële positie van het CBR beter te maken. Zo zijn de lonen de laatste jaren nauwelijks gestegen en hebben ze in moeten leveren op het pensioen.

Hoelscher: “Nu het CBR weer zwarte cijfers schrijft, lijkt het me niet meer dan redelijk dat de werknemers minimaal hun koopkracht behouden. Want ze zijn er de afgelopen jaren in financiële zin flink op achteruitgegaan.”

Cao

Het huidige bod bedraagt slechts 0,6% gerekend over de looptijd van de cao (1% verhoging geldt voor 12 van de 19 maanden). Hoelscher: “De inflatie bedraagt 2,5%. En de maatregelen van het ‘Wandelgangenakkoord’ gaan ook negatief uitpakken voor de financiële positie van de werknemers. Dat is dus forse achteruitgang.”

De Unie pleit voor een looptijd van 1 jaar (1 juni 2012 tot en met 31 mei 2013). Het CBR spreekt in haar bod over een looptijd van 19 maanden (tot 31 december 2013). De Unie denkt echter dat het beter is een kortere cao af te sluiten zodat de gevolgen van eventuele kabinetsmaatregelen, zoals het belasten van de reiskostenvergoeding, meteen goed afgesproken kunnen worden

Eind mei wordt er verder onderhandeld tussen CBR en de vakbonden.

Bart Pals

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Cao-onderhandelingen CBR: flink gat tussen vraag en aanbod | RijschoolPro
CBR

Cao-onderhandelingen CBR: flink gat tussen vraag en aanbod

De cao-onderhandelingen tussen CBR en de vakbonden voor een nieuwe cao per 1 juni verlopen moeizaam. Vraag en aanbod liggen nog ver uit elkaar. Zo eist vakbond De Unie minimaal koopkrachtbehoud (2,8% loonsverhoging), CBR heeft een bod neergeleg van 1% per 1-1-2013. “Dat bod is voor ons zelfs te laag om de gesprekken op te starten”, vindt onderhandelaar Maarten Hoelscher van De Unie.

“Wij willen minimaal koopkrachtbehoud, pas dan valt er te praten over andere zaken”, zegt Hoelscher. “Net zoals dat het CBR vorige keer eerst een nieuwe pensioenregeling wilde, voordat er verder gesproken werd.”

Financiële positie CBR

De CBR-medewerkers hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd om de financiële positie van het CBR beter te maken. Zo zijn de lonen de laatste jaren nauwelijks gestegen en hebben ze in moeten leveren op het pensioen.

Hoelscher: “Nu het CBR weer zwarte cijfers schrijft, lijkt het me niet meer dan redelijk dat de werknemers minimaal hun koopkracht behouden. Want ze zijn er de afgelopen jaren in financiële zin flink op achteruitgegaan.”

Cao

Het huidige bod bedraagt slechts 0,6% gerekend over de looptijd van de cao (1% verhoging geldt voor 12 van de 19 maanden). Hoelscher: “De inflatie bedraagt 2,5%. En de maatregelen van het ‘Wandelgangenakkoord’ gaan ook negatief uitpakken voor de financiële positie van de werknemers. Dat is dus forse achteruitgang.”

De Unie pleit voor een looptijd van 1 jaar (1 juni 2012 tot en met 31 mei 2013). Het CBR spreekt in haar bod over een looptijd van 19 maanden (tot 31 december 2013). De Unie denkt echter dat het beter is een kortere cao af te sluiten zodat de gevolgen van eventuele kabinetsmaatregelen, zoals het belasten van de reiskostenvergoeding, meteen goed afgesproken kunnen worden

Eind mei wordt er verder onderhandeld tussen CBR en de vakbonden.

Bart Pals

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.