vrachtwagenchauffeur

Brancheorganisatie wil uitstelgedrag Code 95 aanpakken

Hoewel het aantal chauffeurs dat de bijscholing Code 95 heeft gevolgd een stijgende lijn vertoont, blijkt het CBR erop hameren niet te lang te wachten met de verplichte nascholing. Met het huidige scholingstempo, dreigt vlak voor de einddatum een capaciteitsprobleem.

Voor 2016 moeten alle vrachtwagenchauffeurs 35 uur nascholing hebben gevolgd. Voor buschauffeurs ligt die deadline zelfs nog enkele maanden eerder. Zij moeten dat voor 10 september 2015 gedaan hebben om hun rijbevoegdheid niet te verliezen.

Tot en met 2011 hebben in totaal 7.802 chauffeurs voldaan aan de nascholingseis van 35 uur, zo blijkt uit cijfers van het CBR. Tot en met 2011 zijn er in totaal 212.131 trainingen gevolgd. Dat is volgens het CBR nog maar zo’n 26 procent van de verplichte dagen, er vanuitgaand dat er in Nederland ongeveer 162.000 chauffeurs zijn, die iedere vijf jaar 810.000 nascholingsdagen moeten volgen.

‘Leren per liter’

Brancheorganisatie VERN heeft een initiatief gelanceerd waarmee ze denkt transporteurs over de streep te trekken om snel te starten met de nascholing. VERN heeft een overeenkomst gesloten met the Fuel Company die transporteurs de mogelijkheid biedt om hun chauffeurs gratis de bijscholing Code 95 te laten volgen onder het mom van ‘Leren per liter’ . “Het uitstelgedrag maakt ons angstig”, zegt secretaris Sandy ten Hoopen van VERN. Net als het CBR vreest ook VERN dat er te weinig opleidingsplaatsen zijn als de sector te lang wacht met bijscholing. Een ander risico dat VERN voorziet is dat met de einddatum in zicht de prijzen van de cursussen ineens flink gaan stijgen. “Met dit initiatief doen we een behoorlijke duit in de zak om er wat aan te doen.”

Voorwaarde voor deelname is dat transportbedrijven of eigen rijders jaarlijks een bepaalde hoeveelheid brandstof tanken bij 127 aangesloten tankstations van the Fuel Company in Nederland, België of Luxemburg. De enige investering is een aanschaf van een tankcard.

E-learning

De bijscholing wordt verzorgd door een aantal opleidingsinstituten waarmee VERN samenwerkt. In plaats van de verplichte vijf dagen scholing, hoeft de chauffeur bij deze opleidingsinstituten maar 2,5 dag in de schoolbanken. De rest volgen de cursisten thuis of onderweg via e-learning. De cursus is door VERN zelf ontwikkeld.

De belangstelling is groot, constateert VERN. “We hebben al heel veel aanmeldingen, ook van verkeersscholen die willen participeren.” Rijscholen die Code 95-scholing aanbieden, kunnen zich nog bij VERN aanmelden, laat Ten Hoopen weten. Nu zijn er er nog acht, maar dat aantal zal nog omhoog gaan.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: fred

2 reacties op “Brancheorganisatie wil uitstelgedrag Code 95 aanpakken”

John|06.06.12|17:14

De bijscholing is een wassen neus. Ik moet, omdat ik zelf ook in bezit ben van mijn chauffeursdiploma’s, de bijscholing volgen (want geen uitzondering voor instructeurs) Werkgevers kijken in de lijst wat de goedkoopste theoretische bijscholing is en sturen hun chauffeurs daar 4 x naar toe. Dus 4 x dezelfde theoretische bijscholing. En…..Dat mag. Nee, hier gaan we echt betere chauffeurs van krijgen. Daarnaast heeft Polen al aangegeven niet aan de bijscholingsverplichting te kunnen voldoen.

Lins|08.06.12|16:28

Ze bieden het nu gratis maar ondertussen ga je uiteindelijk veel meer terugbetalen. Want zo werkt het.
Wat betreft e learning meteen afschaffen voegt totaal niks toe. Suske en wiske e learning. Snel geld verdienen is het idee achter dit commercielle stuk. Geef mij maar klassikaal en veel praktijk! Dit soort organisaties maken de markt helemaal kapot en het gaat al zo lekker in transportland. Kortom alle namem in de tekst SCHAAM je!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brancheorganisatie wil uitstelgedrag Code 95 aanpakken | RijschoolPro
vrachtwagenchauffeur

Brancheorganisatie wil uitstelgedrag Code 95 aanpakken

Hoewel het aantal chauffeurs dat de bijscholing Code 95 heeft gevolgd een stijgende lijn vertoont, blijkt het CBR erop hameren niet te lang te wachten met de verplichte nascholing. Met het huidige scholingstempo, dreigt vlak voor de einddatum een capaciteitsprobleem.

Voor 2016 moeten alle vrachtwagenchauffeurs 35 uur nascholing hebben gevolgd. Voor buschauffeurs ligt die deadline zelfs nog enkele maanden eerder. Zij moeten dat voor 10 september 2015 gedaan hebben om hun rijbevoegdheid niet te verliezen.

Tot en met 2011 hebben in totaal 7.802 chauffeurs voldaan aan de nascholingseis van 35 uur, zo blijkt uit cijfers van het CBR. Tot en met 2011 zijn er in totaal 212.131 trainingen gevolgd. Dat is volgens het CBR nog maar zo’n 26 procent van de verplichte dagen, er vanuitgaand dat er in Nederland ongeveer 162.000 chauffeurs zijn, die iedere vijf jaar 810.000 nascholingsdagen moeten volgen.

‘Leren per liter’

Brancheorganisatie VERN heeft een initiatief gelanceerd waarmee ze denkt transporteurs over de streep te trekken om snel te starten met de nascholing. VERN heeft een overeenkomst gesloten met the Fuel Company die transporteurs de mogelijkheid biedt om hun chauffeurs gratis de bijscholing Code 95 te laten volgen onder het mom van ‘Leren per liter’ . “Het uitstelgedrag maakt ons angstig”, zegt secretaris Sandy ten Hoopen van VERN. Net als het CBR vreest ook VERN dat er te weinig opleidingsplaatsen zijn als de sector te lang wacht met bijscholing. Een ander risico dat VERN voorziet is dat met de einddatum in zicht de prijzen van de cursussen ineens flink gaan stijgen. “Met dit initiatief doen we een behoorlijke duit in de zak om er wat aan te doen.”

Voorwaarde voor deelname is dat transportbedrijven of eigen rijders jaarlijks een bepaalde hoeveelheid brandstof tanken bij 127 aangesloten tankstations van the Fuel Company in Nederland, België of Luxemburg. De enige investering is een aanschaf van een tankcard.

E-learning

De bijscholing wordt verzorgd door een aantal opleidingsinstituten waarmee VERN samenwerkt. In plaats van de verplichte vijf dagen scholing, hoeft de chauffeur bij deze opleidingsinstituten maar 2,5 dag in de schoolbanken. De rest volgen de cursisten thuis of onderweg via e-learning. De cursus is door VERN zelf ontwikkeld.

De belangstelling is groot, constateert VERN. “We hebben al heel veel aanmeldingen, ook van verkeersscholen die willen participeren.” Rijscholen die Code 95-scholing aanbieden, kunnen zich nog bij VERN aanmelden, laat Ten Hoopen weten. Nu zijn er er nog acht, maar dat aantal zal nog omhoog gaan.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: fred

2 reacties op “Brancheorganisatie wil uitstelgedrag Code 95 aanpakken”

John|06.06.12|17:14

De bijscholing is een wassen neus. Ik moet, omdat ik zelf ook in bezit ben van mijn chauffeursdiploma’s, de bijscholing volgen (want geen uitzondering voor instructeurs) Werkgevers kijken in de lijst wat de goedkoopste theoretische bijscholing is en sturen hun chauffeurs daar 4 x naar toe. Dus 4 x dezelfde theoretische bijscholing. En…..Dat mag. Nee, hier gaan we echt betere chauffeurs van krijgen. Daarnaast heeft Polen al aangegeven niet aan de bijscholingsverplichting te kunnen voldoen.

Lins|08.06.12|16:28

Ze bieden het nu gratis maar ondertussen ga je uiteindelijk veel meer terugbetalen. Want zo werkt het.
Wat betreft e learning meteen afschaffen voegt totaal niks toe. Suske en wiske e learning. Snel geld verdienen is het idee achter dit commercielle stuk. Geef mij maar klassikaal en veel praktijk! Dit soort organisaties maken de markt helemaal kapot en het gaat al zo lekker in transportland. Kortom alle namem in de tekst SCHAAM je!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.