sneeuw, lesauto, rijles, rijexamen

CBR zet proef met examineren op winterbanden landelijk voort

Het CBR houdt de komende winter in alle 55 rijexamenplaatsen een proef met examineren op winterbanden voor de categorie Personenauto (B). Daartoe heeft het exameninstituut in samenspraak met de rijschoolbrancheorganisaties Bovag, VRB en FAM besloten. De kleinschaliger proef in de afgelopen winter heeft goede resultaten opgeleverd.

Uit de proef bleek dat het aantal uitgestelde examens aanzienlijk kan worden teruggedrongen, zonder dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid en de validiteit van het praktijkexamen B.

Praktijkexamens

In de winter 2009-2010 moest een recordaantal van ruim 34.000 praktijkexamens en toetsen worden afgelast vanwege de uitzonderlijke weersomstandigheden en gladheid op de weggen. In de daarop volgende winter gingen ruim 27.000 praktijkexamens en toetsen niet door. Het gedwongen uitstel schaadde zowel de kandidaten als de rijscholen en het CBR.

Vandaar dat een proef werd opgezet met examineren op winterbanden. Hierbij werd onderzocht of een praktijkexamen met een lesauto op winterbanden tijdens winterse omstandigheden eerder zal doorgaan dan met een auto op andere banden. Winterbanden bieden namelijk meer grip op het wegdek tijdens winterse omstandigheden.

Winterbanden

Tijdens de proef in de winter van 2011-2012 waren in de tien proeflocaties tijdens de uitstelperiode in totaal 490 autopraktijkexamens en -toetsen gereserveerd. Van de 410 examens op winterbanden, gingen er 363 door. Dat is 89%. De examens op zomerbanden gingen toen niet door.

4-Seizoenenbanden

De winterbanden moeten geschikt zijn voor het rijden onder winterse omstandigheden. Conform de richtlijnen van de bandenvakhandel betekent dit dat ze een aanduiding met de letters M en S bevatten en/of het symbool van een sneeuwvlok. Bovendien moet het profiel minimaal 4 millimeter zijn. Dat kan dus ook een 4-seizoenenband zijn, meldt het CBR.

“M&S stellen wij verplicht als winterband voor een examenvoertuig. Als het symbool van het sneeuwvlokje er ook nog bij opstaat, is het helemaal geweldig. Vaak staat zo’n sneeuwvlokje er al wel bij”, licht CBR-woordvoerder Coen Sleddering toe.

“Er schijnt een piepklein aantal winterbanden, geïmporteerd uit vreemde landen, met de letters M&S en zonder sneeuwvlokje te zijn dat niet voldoet aan de winterse geschiktheid.”

Auteur: Bart Pals

21 reacties op “CBR zet proef met examineren op winterbanden landelijk voort”

Gerrit|12.07.12|19:32

Ik rijd 365 dagen per jaar op 4 seizoenenbanden
als ik daarnaast nog verplicht word om winterbanden te gebruiken
laat ik vanaf November helemaal geen examens meer afnemen

Dennis|12.07.12|22:36

Het tekent de kwaliteit van de rijschool als deze wel of niet kiest voor winterbanden. Het is toch zeker met de sneeuwval van de laatste jaren een stuk veiliger om met winterbanden te rijden. Ook zie je steeds meer dat mensen in de winter vragen of de rijschool winterbanden op de auto heeft zitten.

Peter|12.07.12|22:56

Wie denkt dat 4seizoenen banden niet goed zijn als winterbanden?

De zoveelste|13.07.12|00:23

Bij onze rijschool is het normaal dat er 2x per jaar banden gewisseld worden. Het kost wel wat, maar veiligheid staat voorop. Ik zie het probleem van andere rijscholen niet zo ?

Johan|13.07.12|07:08

Een 4 seizoenenband is gewoon bij het CBR toegestaan als winterband !

Piet|13.07.12|10:29

Rijden met winterbanden geeft een stukje schijnveiligheid, zo van ik rij op winterbanden en kan niet in de slip raken!!
Winterbanden zijn slechts veiliger bij losse (verse sneeuw) is de sneeuw eenmaal vast gereden, en dat gebeurt juist in de straatjes waar niet word gestrooid is de kans op glijden net zo groot met winterbanden!
Gewoon in november de wieldoppen eraf en ik vraag mij dan werkelijk af of een examinator op zijn of haar knietjes gaan om te kijken of het wel winterbanden zijn!! 😉

Sabor|13.07.12|12:01

Piet, de wieldoppen hoeven er niet af, staat aan de zijkant. En ik vind het niet meer dan normaal dat je banden wisselt voor de winter. Jij bent toch verantwoordelijk voor je leerling. Ze zouden het gewoon verplicht moeten stellen.

Redactie|13.07.12|14:29

Beste Lezers, nav de vragen over 4-seizoenenbanden hebben we een reactie van het CBR daarover toegevoegd. Zie bovenstaand artikel, laatste 3 alinea’s.
Mvg,
Bart Pals (VerkeersPro.nl)

Gerrit|13.07.12|15:02

Van mij mogen ze bij de eerste sneeuwvlokken bij +3 celcius standaard de examens afzeggen
al heb je zelf nog zukke goede banden
de kans dat er een vallende fietser onder je auto glijdt wordt er niet minder om.

Cor|13.07.12|22:35

Al zou ’t CBR de 4-seizoenenbanden, die ik onder mijn auto heb, goedkeuren, dan nog beslis ik of ik mijn leerling blootstel aan dit risico. Wij kunnen 100x winter- of 4-seizoenen-banden hebben maar als de rest van Nederland nog steeds gewone banden onder de auto’s heeft zitten, dan heeft het totaal geen nut. Als zo iemand mijn leerling invalide rijdt, dan ben ik degene die zijn/haar ouders onder ogen moet komen, niet ’t CBR. Daarom beslis ik en niemand anders of we rijden! MIJN verantwoording!

Ronald|14.07.12|00:40

Tjongejonge zeg, wat weer een boel negativiteit. Vind een boel reacties erg overdreven. Zelf rijd je toch ook gewoon ’s winters? Of kruipen we dan ook massaal lekker bij de kachel als het 3C is?
Als je op je winterbanden rijd, dan slijten je zomerbanden toch ook niet…? En andersom toch ook? Het zou verplicht moeten worden dat bestuurders net zoals in andere Europese landen zomer- en winterbanden moeten voeren.

Cor|14.07.12|02:11

@Ronald: Ben het helemaal met je eens wat verplichting van winterbanden betreft, niet alleen voor lesauto’s maar voor iedereen! De rij-ervaring van een leerling voor het rijden met gladheid is nihil of heel beperkt. Waarom zou je leerlingen dan op een examen, misschien wel voor het eerst, met gladheid laten rijden. Hoeveel groter wil je de examendruk nog maken. Laat ze dan een antislipcursus volgen. Dit heeft niets met negativiteit te maken, ik neem gewoon geen risico met mensenlevens.

Pierre|14.07.12|09:19

Een leerling moet in staat zijn om onder normale winterse omstandigheden te kunnen rijden. Zowel in de rijles als op het examen.
Nadat ze geslaagd zijn mogen ze toch ook door de sneeuw rijden. Het heeft m.i. weinig doel om een leerling hiervoor overdreven te beschermen. Als de rijinstructeur niet met je wilt gaan oefenen in de sneeuw hoe kan een LL het dan ooit leren.

Deze winter Noorse leerlingen in de auto gehad. Die lachte zich kapot over dat paniekerige gedoe als er 4 sneeuwvlokjes vallen

Pierre|14.07.12|09:22

Verder wil ik reageren op mensen die voor iedereen verplichte winterbanden willen. UIteraard is het veiliger om op winterbanden te rijden. Het vraagt echter een fikse investering. zeker als je regelmatig van auto wisselt.
Ik denk dat de verkeersveiligheid er veel meer bij gebaat is als alle mensen (dus de niet instructeurs) het geld dat ze spenderen aan winterbanden zouden uitgeven aan enkele rijlessen.
Daar heb je onder alle weersomstandigheden profijt van.

Piet|14.07.12|12:08

‘t NIV schreef in autoweek: “een auto is zo veilig als z’n bestuurder, ongeacht of er winterbanden onder zitten” Het gevaar van rijden op winterbanden is overschatting. Als wij ons veilig voelen, gaan wij harder rijden en compenseren wij de ruimere veiligheidsmarge. Winterrubber presteert inderdaad beter op sneeuw en ijs, maar een chauffeur die te hard rijdt, is nog altijd gevaarlijker dan ‘n bestuurder die op zomerbanden de juiste snelheid aanhoudt. >>>>

Piet|14.07.12|12:08

vervolg
Extra spiegel aan de linkerkant, navigatie in de auto en straks mag je bij 3 vlokken sneeuw alleen afrijden met winterbanden onder de auto. Dit soort verplichting kosten allemaal extra geld!! Op zich niet erg als de branche deze extra kosten kan door bereken in zijn lesprijzen. Maar ojee, als je de lesprijs met 1 euro verhoog dan gaan ze naar de buren. Al deze extra kosten worden niet door berekend, met als gevolg dat de toch al krappe marge nog krapper wordt!

Pierre|16.07.12|15:36

@Piet
Helemaal mee eens.
Als je bedenkt dat 92% van alle ongevallen te wijten zijn aan De Mens en maar 3% aan het voertuig.

Dan is het vreemd dat heel veel geld gestoken wordt in deze 3%, terwijl de 92% grotendeels buitenschot blijven.
Zo zie je maar dat de maatschappij vaak alleen wil betalen voor materiele zaken en dat voor onverplichte scholing vaak weinig interesse bestaat.

ferry|20.07.12|00:09

zoals hiervoor al benoemd vraag ik mij af tot hoe ver het cbr gaat met mijn investering ( auto ) met een hoge no-claim , ik rij wel al 15 jaar met winterbanden maar bij sneeuwval is het met de les over en uit.
de leerling moet toch kunnen rijden met gladheid ????? juist !!! dat leer je ( als je verstandig bent op een antislip school)
tevens is volgens mij de 4mm regel erg overdreven ( weet wel dat het meer moet zijn dan de 1,6 ) maar op deze manier kost het m.i. ieder jaar een setje winterbanden

ferry|20.07.12|00:24

vervolg : indien we in dit land langdurig met besneeuwde wegen te maken hebben, zou het een ander verhaal zijn
het rijden met gladheid vergt zeker oefening, en mijn leerling heeft dat niet op dat moment
rijinstructeurs dienen niet op de stoel te gaan zitten van de slip instructeur
indien je als instructeur tijdens een les een auto uit de slip denkt te krijgen ben je wel erg naief !
het risico en kosten liggen dus weer bij de rijschool. hoe bizar gaat het nog worden in dit vak !!!!!

ferry|20.07.12|00:37

Vervolg : Mijn winter banden monteer ik om bij koud weer een goede remweg te krijgen maar zeker niet om jongeren te laten ervaren,en te leren hoe zij moeten handelen als er een slip volgt (sneeuw) en om het cbr te helpen om een evetueele wacht lijst te voorkomen !!!

Marvin Hoenselaar, Rijschool De Wegpiraat|20.07.12|08:57

Wat velen van jullie nog niet blijken te weten is dat als een instructeur of examinator of leerling het zelf onveilig vindt om in de winterse omstandigheden die er op het moment van het examen zijn op examen te gaan, dan wordt het examen gewoon als uitstelexamen gezien, mits het tijdens het voorgesprek wordt aangegeven. Dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je verplicht wordt te gaan rijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.