SP, Tweede Kamerlid, Farshad Bashir.

SP roept minister ter verantwoording over UWV-subsidies

SP-Kamerlid Farshad Bashir heeft minister Schultz van Haegen en minister Lodewijk Asscher ter verantwoording geroepen wegens de vele UWV-subsidies die verstrekt zijn aan opleidingen tot rijinstructeur. De partij wil weten in hoeverre het UWV oorzaak is van de wildgroei aan rijscholen en of het wel verstandig was zoveel subsidie voor de opleidingen te verstrekken. Aanleiding hiertoe is de forse concurrentie en de bijbehorende prijzenslag in de rijschoolbranche, waardoor veel rijscholen op de rand van faillissement staan.

“Het is onacceptabel dat werkzoekenden via werk.nl, de vacaturewebsite van het UWV, terecht komen bij onbetrouwbare werkgevers en opleidingen”. Dat stelt SP-Kamerlid Paul Ulenbelt in kamervragen aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Lodewijk Asscher. De SP stelt de vragen naar aanleiding van de uitzending van TROS Opgelicht?! van 26 maart 2013.

Mobideta

In de uitzending komen de praktijken van opleidingsinstituut MobiDeta aan de orde. Het instituut biedt opleidingen aan voor, met baangarantie. De opleiding kan gefinancierd worden door het UWV of gemeenten. Het is ook mogelijk dat de cursist de opleiding zelf betaalt.

De SP vindt het hoogst merkwaardig dat zelfs een dag na de uitzending via werk.nl nog immer opleidingen worden aangeboden door MobiDeta. Ulenbelt wil verder weten aan welke eisen werkgevers moeten voldoen om vacatures te kunnen plaatsen op werk.nl.

Ministerie

Daarnaast vraagt de SP zich af hoeveel geld jaarlijks door het ministerie wordt uitgegeven aan opleidingen tot rijinstructeur. En op welke manier controleert de minister malafide aanbieders van opleidingen?

Dit zijn de vragen van Bashir aan de minister van Infrastructuur en Milieu:

  1. Wat is uw reactie op het artikel dat de forse groei van het aantal rijscholen ongewenst is en dat hiervan ook de leerling de dupe is?
  2. In hoeverre is de forse groei van het aantal rijscholen veroorzaakt door beleid van het Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen (UWV) om mensen op te leiden tot rijinstructeur? Was het verstandig van het UWV om zoveel extra mensen op te leiden voor de rijschoolbranche?
  3. Is het waar dat er gemeenten zijn die nog steeds mensen begeleiden naar werk in de rijschoolbranche? In hoeverre acht u dit gezien de ontwikkelingen in deze branche verstandig?
  4. Bent u bereid om naar de gemeenten te communiceren dat zij voorlopig geen mensen meer via re-integratietrajecten op moeten leiden voor rijinstructeurs? Indien nee, waarom niet?
  5. Bent u na deze berichten nog steeds van mening dat het niet nodig is dat ondernemerschap onderdeel uitmaakt van het opleidingstraject voor rijinstructeurs, zoals u aangaf in antwoord
    op eerdere vragen? Indien u het nog steeds niet belangrijk vindt, kunt u dan uw antwoord toelichten?
  6. In hoeverre deelt u de mening van de Bond van Autohandelaren en Garagehouders (BOVAG) die ervoor pleit om net als in Duitsland een rijschoolinstructeur na drie jaar ervaring en na het
    volgen van een opleiding ondernemerschap pas een eigen rijschool te laten beginnen?
  7. Op welke wijze gaat u er op korte termijn voor zorgen dat leerlingen niet de dupe worden van amateurs die niets van ondernemerschap afweten en amateurs die veel te goedkoop lesgeven
    en daardoor failliet gaan?

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “SP roept minister ter verantwoording over UWV-subsidies”

Gerrit Grevengoed|02.04.13|14:45

Als ze de branche al niet via de WRM sanctie slopen
dan slopen ze de boel wel achterom via het UWV
rijscholen die 25 haar in het vak zitten worden gesanctioneerd
omdat ze hun IBKI toneelstukje verkeerd opvoeren
en via de achterdeur pompen ze er een groot aantal
omgeschoolde postbodes in die met een renteloze lening van 32000 euro
het ook eens mogen proberen.

Romke Ferre Brink|03.04.13|16:17

En dan heb je nog de “wurg”contracten, ik als rijinstructeur krijg geen verlenging en sta nu op straat.
Volgens mijn contract mag ik 1 jaar mijn beroep niet uitoefenen en geen eigen rijschool starten in een straal van 20 kilometer van de gemeente grenzen van Castricum.
Dus schakel nu maar mijn rechtsbijstand in voor hulp.
En heb ik me weer bij het UWV aangemeld en ben dus weer terug bij Af!

J-p van Haestregt|04.04.13|10:30

Romke, dat contract is bij beeindiging geen flikker meer waard dus jij mag dat concurrentiebeding gewoon aan jouw laars lappen. Want jouw ex-werkgever zal dan in de slag moeten met de instanties die jouw eventuele uitkering moeten gaan betalen terwijl jij normaal had kunnen werken, daar ben je immers toe opgeleid. Dus gewoon aan de slag. Been there done that en ik ben er veel wijzer van geworden.

Ad Spijkers|04.04.13|14:07

Het zou de apolitiek sieren, als ze hun fouten/oneerlijke concurrentie, ook wel eens economisch delict genoemd, zouden toegeven.
En dan?
6% BTW zoals het hoort bij arbeidsintensieve beroepen!

Autorijschool Bert|04.04.13|23:10

Tip: Kijk ook eens op de site van UWVreselijk!

Wim Gertsen|05.04.13|13:51

Laat de SP, de minister ter verantwoording roepen om “Wild-west” toestanden in de gehele branche aan te pakken!
Geen controle van les- (dus rij-)tijden!Een vrachtwagenchauffeur krijgt een vette boete als ie een kwartiertje te lang doorrijdt!
Geen CAO (minimum loon of nog lager). Volledig overgeleverd aan de willekeurvan de werkgever als je niet voor jezelf rijdt!! Geen bescherming! En men gunt elkaar het licht in de ogen niet!

Rij School|07.04.13|22:44

@Romke Ferre Brink
Als je contract niet verlengt word dan vervallen ook alle eerder gemaakte afspraken. Dat je ex werkgever je probeert te houden aan het concurrentiebeding zal geen enkele rechter mee akkoord gaan. Sterker nog de rechter zal je ex werkgever mogelijk veroordelen om je 1 jaar door te moeten betalen, want hij ontslaat je en verbied je ook nog eens je werk uit te mogen voeren! Dus gewoon beginnen, maar dan wel met correcte prijzen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.