Toine Vermeulen, rijinstructeur, Verkeersschool Wilma, lesauto, Hyundai IX20

‘Opnieuw rijinstructeur worden is mijn beste keuze ooit’

In zijn tijd bij Defensie begin jaren ’90 fungeerde hij als rijopleider en examinator tegelijk. In de burgermaatschappij kan dat niet. Toch zitten daar wel degelijk voordelen aan, zegt rijinstructeur Toine Vermeulen, franchiser bij Verkeersschool Wilma in Breda. “Het huidige examen is echt een momentopname. Vroeger had je iemand al een aantal uren gezien. Daardoor is je oordeel betrouwbaarder.”

“We kregen iedere twee maanden een nieuwe lichting op de kazerne in Bergen op Zoom”, vertelt Vermeulen. Die leidden we in twee maanden op tot soldaat en chauffeur. Ik was luitenant en reed regelmatig mee met de rijinstructeurs en kandidaat, bijvoorbeeld voor lescontroles en voortgangscontroles.”

Franchiser

Na zijn tijd bij defensie en een baan als sales-manager bij Achmea, werd Vermeulen in 2009 werkloos. Vanwege zijn leeftijd (toen 45), kwam hij nergens meer aan de bak. “Toen wilde Edwin van Rooij, eigenaar van Verkeersschool Wilma, me inhuren als franchiser. Dat is de beste stap die ik ooit genomen heb. Ik ben nu veel gelukkiger dan in mijn tijd als sales-manager.”

Vermeulen houdt zich alleen bezig met rijles, zijn franchise-gever verzorgt de marketing. “Dat is toch een vak apart, al dat gereken met kosten en opbrengsten”, vindt Vermeulen. “Ik heb gelukkig altijd voldoende leerlingen. Want je hebt best een groot bestand nodig voor een volle agenda.”

Rijinstructeur

Bij het vak rijinstructeur horen immers lange dagen. Vermeulen geeft gemiddeld zo’n 45 uur rijles in de week. “Maar met de pauze en aanrijtijd erbij, maak je soms lange dagen. Behalve op zaterdag. Want om 12 uur ‘s middags begint mijn weekend.”

Het is Vermeulen opgevallen dat jongeren tegenwoordig meer uur nodig hebben om de rijvaardigheid onder de knie te krijgen, vergeleken met vroeger. “Jongeren van nu groeien op met de computer. Ze kunnen heel goed iets met een joystick bedienen. Maar de praktijk is toch anders”, vertelt Vermeulen.

Rijles

Hij vindt het belangrijk om jongeren op hun gemak te stellen tijdens de rijles. “Dat is een voorwaarde voor goede leerresultaten. Al is het wel anders dan bij defensie. Daar had je een militaire gezagsverhouding en kon je nog wel eens hard tegen iemand roepen om hem bij de les te houden. Dan kan niet met een betalende klant.”

De vijf instructeurs van Verkeersschool Wilma zijn onlangs allemaal op geweest voor hun praktische bijscholing. “Dat hebben we heel serieus aangepakt”, vertelt Vermeulen. “We zijn in tweetallen gaan trainen. Daarbij gaven we aan elkaar rijles. Een mooi moment om feedback te geven en te ontvangen. Verder hebben we een demo gedaan met een externe instructeur.”

Opbouw

“Je weet in je achterhoofd nog wel hoe je rijles moet geven. Toch is het goed om weer even met de opbouw ervan geconfronteerd te worden”, zegt Vermeulen. “In de hectiek van 10 rijlessen per dag, kan het gebeuren dat dat er wel eens bij inschiet.”

Vermeulen is de eerste van alle instructeurs bij Wilma die is overgestapt van Mercedes-Benz B-Klasse naar een Hyundai IX20. “Een nieuwe B-Klasse zou 35.000 euro kosten. Toen hebben we een hele middag proef gereden met de Hyundai IX20”, vertelt Vermeulen. “Hij voldoet volledig aan alle eisen die we stellen aan een lesauto. Hij zit goed, rijdt goed en ziet er netjes uit. Daarbij kost dit model 23.000 euro en dan is hij volledig en luxe uitgerust. Die 12.000 euro is zo snel verdiend.”

Autodealer

De rijinstructeur is erg te spreken over de plaatselijke Hyundai-dealer Van Riel. “Hij geeft uitstekende garantie en ik kan altijd langs komen als er iets is. Als ik zaterdagmiddag langs kom, dan maakt hij meteen tijd voor me en lost het op.”

Een twistpunt tussen rijinstructeur en leerling is vaak het moment waarop examen gedaan kan worden. Leerlingen vinden van zichzelf immers vaak dat ze al prima chauffeurs geworden zijn. “Dan ga ik vaak een moeilijk examenrondje met ze rijden. Als ik dan 3x moet ingrijpen, beseffen ze zelf ook dat het nog niet goed genoeg is.”

Rapportcijfer

Leerlingen die op examen gaan via Vermeulen, dienen in de rijles altijd een rapportcijfer 7 of 8 te scoren. “Want het rijexamen is het meest beladen examen dat er is in Nederland. Leerlingen zijn altijd nerveus. Terwijl je een bepaalde rust moet hebben om goed te rijden. Dus scoor je een 6 met de rijles, dan scoor je een 5 op het examen.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Opnieuw rijinstructeur worden is mijn beste keuze ooit’ | RijschoolPro
Toine Vermeulen, rijinstructeur, Verkeersschool Wilma, lesauto, Hyundai IX20

‘Opnieuw rijinstructeur worden is mijn beste keuze ooit’

In zijn tijd bij Defensie begin jaren ’90 fungeerde hij als rijopleider en examinator tegelijk. In de burgermaatschappij kan dat niet. Toch zitten daar wel degelijk voordelen aan, zegt rijinstructeur Toine Vermeulen, franchiser bij Verkeersschool Wilma in Breda. “Het huidige examen is echt een momentopname. Vroeger had je iemand al een aantal uren gezien. Daardoor is je oordeel betrouwbaarder.”

“We kregen iedere twee maanden een nieuwe lichting op de kazerne in Bergen op Zoom”, vertelt Vermeulen. Die leidden we in twee maanden op tot soldaat en chauffeur. Ik was luitenant en reed regelmatig mee met de rijinstructeurs en kandidaat, bijvoorbeeld voor lescontroles en voortgangscontroles.”

Franchiser

Na zijn tijd bij defensie en een baan als sales-manager bij Achmea, werd Vermeulen in 2009 werkloos. Vanwege zijn leeftijd (toen 45), kwam hij nergens meer aan de bak. “Toen wilde Edwin van Rooij, eigenaar van Verkeersschool Wilma, me inhuren als franchiser. Dat is de beste stap die ik ooit genomen heb. Ik ben nu veel gelukkiger dan in mijn tijd als sales-manager.”

Vermeulen houdt zich alleen bezig met rijles, zijn franchise-gever verzorgt de marketing. “Dat is toch een vak apart, al dat gereken met kosten en opbrengsten”, vindt Vermeulen. “Ik heb gelukkig altijd voldoende leerlingen. Want je hebt best een groot bestand nodig voor een volle agenda.”

Rijinstructeur

Bij het vak rijinstructeur horen immers lange dagen. Vermeulen geeft gemiddeld zo’n 45 uur rijles in de week. “Maar met de pauze en aanrijtijd erbij, maak je soms lange dagen. Behalve op zaterdag. Want om 12 uur ‘s middags begint mijn weekend.”

Het is Vermeulen opgevallen dat jongeren tegenwoordig meer uur nodig hebben om de rijvaardigheid onder de knie te krijgen, vergeleken met vroeger. “Jongeren van nu groeien op met de computer. Ze kunnen heel goed iets met een joystick bedienen. Maar de praktijk is toch anders”, vertelt Vermeulen.

Rijles

Hij vindt het belangrijk om jongeren op hun gemak te stellen tijdens de rijles. “Dat is een voorwaarde voor goede leerresultaten. Al is het wel anders dan bij defensie. Daar had je een militaire gezagsverhouding en kon je nog wel eens hard tegen iemand roepen om hem bij de les te houden. Dan kan niet met een betalende klant.”

De vijf instructeurs van Verkeersschool Wilma zijn onlangs allemaal op geweest voor hun praktische bijscholing. “Dat hebben we heel serieus aangepakt”, vertelt Vermeulen. “We zijn in tweetallen gaan trainen. Daarbij gaven we aan elkaar rijles. Een mooi moment om feedback te geven en te ontvangen. Verder hebben we een demo gedaan met een externe instructeur.”

Opbouw

“Je weet in je achterhoofd nog wel hoe je rijles moet geven. Toch is het goed om weer even met de opbouw ervan geconfronteerd te worden”, zegt Vermeulen. “In de hectiek van 10 rijlessen per dag, kan het gebeuren dat dat er wel eens bij inschiet.”

Vermeulen is de eerste van alle instructeurs bij Wilma die is overgestapt van Mercedes-Benz B-Klasse naar een Hyundai IX20. “Een nieuwe B-Klasse zou 35.000 euro kosten. Toen hebben we een hele middag proef gereden met de Hyundai IX20”, vertelt Vermeulen. “Hij voldoet volledig aan alle eisen die we stellen aan een lesauto. Hij zit goed, rijdt goed en ziet er netjes uit. Daarbij kost dit model 23.000 euro en dan is hij volledig en luxe uitgerust. Die 12.000 euro is zo snel verdiend.”

Autodealer

De rijinstructeur is erg te spreken over de plaatselijke Hyundai-dealer Van Riel. “Hij geeft uitstekende garantie en ik kan altijd langs komen als er iets is. Als ik zaterdagmiddag langs kom, dan maakt hij meteen tijd voor me en lost het op.”

Een twistpunt tussen rijinstructeur en leerling is vaak het moment waarop examen gedaan kan worden. Leerlingen vinden van zichzelf immers vaak dat ze al prima chauffeurs geworden zijn. “Dan ga ik vaak een moeilijk examenrondje met ze rijden. Als ik dan 3x moet ingrijpen, beseffen ze zelf ook dat het nog niet goed genoeg is.”

Rapportcijfer

Leerlingen die op examen gaan via Vermeulen, dienen in de rijles altijd een rapportcijfer 7 of 8 te scoren. “Want het rijexamen is het meest beladen examen dat er is in Nederland. Leerlingen zijn altijd nerveus. Terwijl je een bepaalde rust moet hebben om goed te rijden. Dus scoor je een 6 met de rijles, dan scoor je een 5 op het examen.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.