rij-instructeur, rijschool, leerling

Rijschoolbranche trekt gezamenlijk op om kwaliteit te verhogen

HAARLEM – Rijles bij autorijschool Snelweg in Haarlem. ANP PHOTO XTRA KOEN SUYK

De rijschoolbranche werkt aan een collectief voorstel om kwaliteit en de professionaliteit van de sector te verbeteren. Brancheverenigingen VRB, FAM en Bovag zijn in gesprek om te kijken in welke gezamenlijke punten ze zich kunnen vinden.

Ze gaan het voorstel inbrengen in het algemeen overleg Verkeersveiligheid in de Tweede Kamer op dinsdag 21 mei, waar alle verkeersspecialisten van de verschillende fracties aanwezig zijn. Ze hopen zo op politieke steun om de suggesties uit het voorstel ook in de praktijk te kunnen brengen.

Voorzet

Aanleiding voor het gezamenlijke initiatief is de tv-uitzending van Kassa eind maart, waarin de drie partijen samen met Kamerlid Attje Kuiken van de PvdA alvast een voorzet gaven. In de uitzending spraken ze zich uit over misstanden in de branche en lieten hun gedachten gaan over mogelijke oplossingen.

De Bovag denkt dat zo’n gezamenlijk voorstel vanuit de branche eindelijk tot politieke actie kan leiden. “We hebben nu een luisterend oor in Den Haag gevonden. Jarenlang zijn onze signalen genegeerd. We kaarten misstanden al jarenlang aan, maar daar is nooit naar geluisterd. Nu kunnen we stappen gaan maken”, aldus woordvoerder Tom Huyskens.

Meldpunt

Over de inhoud van het voorstel wil de Bovag nog niet veel kwijt. Tijdens de uitzending van Kassa ging het onder meer over een meldpunt en een keurmerk. Dat vindt Bovag geen politieke zaak. “De politiek gaat er niet over hoe de branche georganiseerd is.” De brancheorganisatie heeft zelf al een keurmerk voor de aangesloten rijscholen.

Een van de speerpunten voor Bovag is dat de overheid strengere eisen stelt aan het ondernemerschap, zodat niet iedereen zo maar een rijschool kan beginnen. Daarmee denkt de brancheorganisatie al veel ellende te voorkomen. De brancheorganisaties willen een voorbeeld nemen aan de rijschoolbranche in Duitsland, die een goede reputatie geniet. In Duitsland moeten rijschoolhouders een paar jaar als instructeur gewerkt hebben voordat ze zelfstandig aan de slag mogen.

Knelpunt

Voorzitter Peter van Neck van de VRB is daar ook wel voorstander van, maar ziet nog wel een knelpunt. “Dan moet er ook een goede cao komen.”

In tegenstelling tot de Bovag vindt de VRB het instellen van een eventueel landelijk klachtenmeldpunt wel een politieke zaak. Daarmee zijn consumenten geholpen die een klacht hebben over een rijschool die niet bij een van de drie brancheorganisaties is aangesloten. Dat geldt nog steeds voor het overgrote deel van de rijscholen. De VRB krijgt geregeld klachten van leerlingen die zich gedupeerd voelen door hun rijschool, ook als die rijschool geen lid is van de VRB. Van Neck: “Wij proberen die mensen toch te helpen, bijvoorbeeld door te bemiddelen.”

Prijsvechter

Ook in zijn lespraktijk krijgt Van Neck de nodige leerlingen die eerder vertrokken zijn bij een prijsvechter omdat ze niet tevreden waren over de kwaliteit. De leerlingen hadden zich laten lokken door de lage tarieven, maar uiteindelijk bleken ze weinig opgestoken te hebben, terwijl ze soms toch al behoorlijk wat lessen hebben gevolgd. “Zulke rijscholen zouden aangepakt moeten worden.”

Yvonne Ton

Lees ook: Branche ziet wel wat in klachtenmeldpunt rijscholen

Auteur: Yvonne Ton

25 reacties op “Rijschoolbranche trekt gezamenlijk op om kwaliteit te verhogen”

Gerrit Grevengoed|01.05.13|22:53

Lees ik dat goed, de Bovag die hier zegt dat ze jarenlang
niks bij Den Haag konden inbrengen ?
als ze nu zouden zeggen dat de kleine rijschool daar niets te vertellen had
zou ik het onmiddellijk beamen,
De Bovag is ongeveer de enige geweest die wat te vertellen had
naar anderen is feitelijk nooit echt geluisterd,
want niet georganiseerd dus categorie lastpakken en beunhazen.

Edgar Smit|02.05.13|11:41

Gode zaak en het werd tijd dat alle neuzen eens dezelfde kant op gaan. Rijschoolhouder niet meer in de vrije sector lost al veel op.
Klachtenmeldpunt zou bijvoorbeeld vanuit de consumentenbond nmoeten komen, dat is geen overheidstaak. Controle van de rijscholen wel. Als dit doorzet ontstaat er uiteraard een overgangsperiode waarin veel rijscholen zullen verdwijnen of fuseren. Maar het is nodig. En een CAO is geen noodzaak.Het zou wel fijn zijn maar geen noodzaak.

Marvin Hoenselaar|02.05.13|11:59

Zelf vind ik een CAO zeer belangrijk in de rijschoolbranche. Op dit moment zijn er zat rijscholen die hun personeel 8 tot 10 uur achter elkaar laten rijden zonder enige vorm van pauze. Er zijn rijscholen waar een rij-instructeur minder verdiend dan bij simpel magazijnwerk voor de Kruidvat. Secundaire voorwaarden zijn vaak niet goed geregeld bij rijscholen, denk maar eens aan de verplichte bijscholing die de instructeur doorgaans zelf moet betalen.

Marvin Hoenselaar|02.05.13|12:05

Zodra er een CAO is, zullen er ook veel minder rijscholen zijn aangezien er meer instructeurs weer bereid zullen zijn om in loondienst te werken. Vele rijscholen zijn begonnen omdat de arbeidsvoorwaarden bij de gemiddelde rijschool bagger zijn. Hierdoor is het in de markt kunnen zetten van een rijschool zeer lastig. Zelf zit ik in Groesbeek met 19.000 inwoners en 6 andere rijscholen. In de directe omgeving van Nijmegen zitten meer dan 100 rijscholen. De klant weet niet meer waar ze heen moeten.

Ronald Broersma|02.05.13|12:12

Slechte zaak

Gevestige rijscholen proberen hun zaakjes kosten wat kost te beschermen.
Ze zien de prijzen zakken, en proberen dat te voorkomen door de brache dichttetimmeren met meer regels en keurmerken.
Maar het moet gewoon een vrije ondernemings markt blijven.

er bestaat al een (echt) onafhankelijk keurings instituut en dat is het cbr.
daar vallen slechte rijscholen wel door de mand

als een rijschool slecht les geeft voor een lage prijs gaat hij vanzelf failliet.

Ronald Broersma|02.05.13|12:17

Ik ben zelf een prijsvechter.
En ik heb ook leerlingen gehad die bij dure rijscholen les gehad hebben
en daar ontevreden waren over b.v. de onpersoonlijke aanpak en ongeïnteresseerde instructeurs.

Dat een lage prijs altijd gepaard gaat met een lage kwalitiet is onzin.

John van den Kieboom|02.05.13|12:54

Een CAO zou prachtig zijn maar gaat er niet komen. Er zijn veel 1 mansrijscholen waar de grote rijscholen die zich aan die CAO moeten gaan houden dan niet tegenop kunnen. Daarnaast is een CAO gemakkelijk te omzeilen door het personeel door zzp-ers te vervangen. Ook de eis dat een instructeur ondernemer moet worden en 3 jaar in loondienst moet hebben gewerkt gaat er niet door komen. Het middenstandsdiploma is in de vorige eeuw afgeschaft en met die eis zou er een rechtsongelijkheid ontstaan.

Eerwaarde minister, het volgende; alle regelgeving omtrent de ‘rijschoolwereld’ zijn voltooid. IBKI houdt in de gaten of wij ons vak verstaan, de belastingdienst controleert of wij op het financiële vlak de regels naleven, de consument heeft inzage in de resultaten van ons werk. Meer is er niet nodig aan regelgeving. als een rijschoolhouder zijn onderneming onjuist voert zal deze, groot of klein, vanzelf door de mand vallen. Door de mand vallen we ook als de cliënten niet slagen.

De consument van de rijschoolbranche zit helemaal niet te wachten op de ondernemer. Immers de ondernemer heeft als doel: geld verdienen. De consument zit juist te wachten op de vakman, de instructeur die hen zo effectief mogelijk leert het betreffende voertuig te bedienen om vervolgens veilig, vaardig en vlot aan het verkeer deel te kunnen nemen.
Dat zijn de kwaliteiten die de branche nodig heeft. Daarvoor zijn alle middelen aanwezig. Op dat vlak hoeft niets te veranderen.

Dat de branche last heeft van regeringsbeleid inzake de werkvoorziening is spijtig, de tijd zal dit herstellen. Menig ondernemer heeft hiervan kunnen profiteren, door nieuw personeel onder nieuwe arbeidsvoorwaarden in dienst te nemen. Een groot aantal van de instructeurs die plaats moesten maken om de “onderneming gezond te houden” zijn zelf een onderneming begonnen. Dat vinden de “ondernemers” natuurlijk lastig. Zo werkt het eenmaal in vrij ondernemersland.
Bedankt voor uw aandacht.

Jan Nonnekes|02.05.13|15:12

En is een grote rijschool altijd beter?? Denk eens aan de overhead die ze hebben aan dure gebouwen en duur kantoorpersoneel en nog veel duurdere directeuren in grote auto’s. Wie betalen al deze extra kosten. Juist de klant. Een kleine rijschool hoeft als het eerlijk gaat niet slecht te zijn. Soms zijn ze ook wel eens veel beter. Ook de slagings percetages bij het CBR zeggen niet alles. Ik had in het verleden over 3 jaar gemeten 64% eerst geslaagden op verkorte opleiding.

Jan Nonnekes|02.05.13|15:18

De rijschool had een gemiddelde van 46% tot 50% bij het CBR.
Dat wil dan zeggen dat een collega een slagingspercentage had van 36% en toch moet de klant bij beiden even veel afrekenen.
En ook de grote rijscholen stunten met prijzen als gratis intest, slipcursus, enz.
Wie is hier de zwarte piet?
Laten we met zijn alleen weer eens beginnen met gewoon de normale waarden en normen te hanteren en respect te hebben voor elkaar.
Dan komen we samen al een heel eind, in het voordeel van de klant.

Ah het schuldigenspel en die van .. weet jij alles beter (ondernemen)niet ondernemer ook goed) ik weet het beter.
er zijn en worden over onze hoofden beslissingen genomen door o.a. politiek Het rustige speelveld waarin wij werken is daardoor verstoord. ondernemers hebben er ieder naar vermogen op gereageerd.

Voor de ondernemende rijscholen onder ons zou ik zeggen kwaliteit boven prijs. Kwaliteit kun je keer op keer verkopen. Scherpe prijs mag. Zorg er wel voor dat jouw klanten, klanten aanbrengen. Of dat ouders graag willen dat alle kinderen bij jou rijles nemen. De branche is de borst die ons voedt Het wordt een klus om de goede naam van de branche te zuiveren bij het grote publiek. De reputatieschade is in tijd dieper ingesleten. Nu

onze branche-organisaties en de politiek de toekomst van het vak proberen veilig te stellen is het van belang dat ik en mijn professionele collegae
kwaliteit blijven nastreven.Beloftes waarmaken, soms een stapje meer doen voor de klant of prospect. Het rijschoollandschap waar ik nu in verkeer

is mede speelveld van opportunisten. Praat erover onderweg met je leerlingen, collegae met iedereen. Kwaliteit kun je aan dezelfde persoon meerdere keren verkopen. Een teleurstelling is minder commercieel ;-) MijnRijles. info

ps. de branche wil ondernemerschap. en winst maken mag.(als het kan) liefst zo veel mogelijk. als de klant héél véél voor je willen betalen en je levert dan moet je goed zijn lijkt me.
De markt heeft alles van de laatste jaren aanschouwd en een verstandige
MijnRijles.info

klant zoekt juist nu vertrouwen en kwaliteit. Wees transparant naar de markt laat duidelijk zien en merken waar jij staat in deze. kwaliteit of belachelijk lage les tarieven. Mijn stelling ondernemers, ook zonder ondernemersdiploma kiezen voor kwaliteit.
MijnRijles.info dáááág..

Martijn Matse|02.05.13|20:01

Wat een gel..

Dus als je geen rij-instructeur bent geweest kan je dus ook niet goed ondernemen? Of als je niet de beste school opleiding hebt gedaan kan je geen juiste instructie geven?

Het punt is en blijft dat er instructeurs zijn opgeleid via uitkeringen en dat gebeurt nog steeds, dit moet juist stoppen.

Tuurlijk krijg je prijs vechters maar dat heb je momenteel overal, door de crisis gaat iedereen er alles aan doen om klanten te krijgen. Kwaliteit minder? echt niet overal.

Om reden van communicatie omtrent prijs en kwaliteit is het lijkt me verstandig als professionele rijschool rijschool toenadering te zoeken tot andere ondernemers in Amsterdam en samen een lokale vuist
maken tegen de rijscholen die cashen en niet leveren
Hoe maak je samen onderscheid in de markt???
MijnRijles.info

Jan de Groot|02.05.13|21:13

Prima alle neuzen dezelfde kant op en snel , voordat de branche nog verder afzakt , R I S , gaan doen , dat was de intensie van het cbr Jos is een grote voorvechter daarvan , maar toch houdt IEMAND dit met de neuzen dezlfde kant op dit uitstekende middel tegen Jan de Groot

Michael Sonderman|02.05.13|21:24

Professionele prijsvechters, verdienen geld door efficiënter te werken, kleine winstmarge compenseren door meer omzet. i.p.v. van 10 paar schoenen met 70€ winst 100 paar met 20€ winst. Echter in onze branche kan dat nooit zo werken, want voor de winst van 36 uur a €46,- moet voor €35 70 uur gewerkt worden.

Youran van Ark|06.05.13|19:51

Wat een gel#l! LL moet zelf eens beter uit zn doppen gaan kijken. Met de beschikbare middelen is echt wel te ontdekken of een rijschool deugt. Ze zijn alleen te lui om hun ogen open te doen. Ook een meldpunt of keurmerk zegt ze helemaal niks.

Ben van der Veen|08.05.13|01:05

Ik denk dat we als eerste moeten kijken naar het profiel van een rijinstructeur m/v. Er wordt ONDERWEZEN, dus de vooropleiding HBO. Minimaal 20 jaar rijervaring, hierdoor creëer je een groep vaklui MET levenservaring (ook niet onbelangrijk).
Elke professional houdt zijn vak bij en gaat mee met de ontwikkelingen in zijn/haar vakgebied. Dus een verplichting hiervoor kan van tafel.
Einde aan allesbepalende toetsmomenten.
Een chirurg hoeft ook niet steeds te bewijzen dat hij kan opereren.

Youran van Ark|12.05.13|13:42

Vooropleiding mee eens. 20 jaar rijervaring is natuurlijk complete onzin. Heb je alleen maar grijze rijinstructeurs. En levenservaring daar heb ik niks aan in de lessen. Verplichting moet blijven! Ziekenhuispersoneel wordt ook continu verplicht bijgeschoold.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschoolbranche trekt gezamenlijk op om kwaliteit te verhogen | RijschoolPro
rij-instructeur, rijschool, leerling

Rijschoolbranche trekt gezamenlijk op om kwaliteit te verhogen

HAARLEM – Rijles bij autorijschool Snelweg in Haarlem. ANP PHOTO XTRA KOEN SUYK

De rijschoolbranche werkt aan een collectief voorstel om kwaliteit en de professionaliteit van de sector te verbeteren. Brancheverenigingen VRB, FAM en Bovag zijn in gesprek om te kijken in welke gezamenlijke punten ze zich kunnen vinden.

Ze gaan het voorstel inbrengen in het algemeen overleg Verkeersveiligheid in de Tweede Kamer op dinsdag 21 mei, waar alle verkeersspecialisten van de verschillende fracties aanwezig zijn. Ze hopen zo op politieke steun om de suggesties uit het voorstel ook in de praktijk te kunnen brengen.

Voorzet

Aanleiding voor het gezamenlijke initiatief is de tv-uitzending van Kassa eind maart, waarin de drie partijen samen met Kamerlid Attje Kuiken van de PvdA alvast een voorzet gaven. In de uitzending spraken ze zich uit over misstanden in de branche en lieten hun gedachten gaan over mogelijke oplossingen.

De Bovag denkt dat zo’n gezamenlijk voorstel vanuit de branche eindelijk tot politieke actie kan leiden. “We hebben nu een luisterend oor in Den Haag gevonden. Jarenlang zijn onze signalen genegeerd. We kaarten misstanden al jarenlang aan, maar daar is nooit naar geluisterd. Nu kunnen we stappen gaan maken”, aldus woordvoerder Tom Huyskens.

Meldpunt

Over de inhoud van het voorstel wil de Bovag nog niet veel kwijt. Tijdens de uitzending van Kassa ging het onder meer over een meldpunt en een keurmerk. Dat vindt Bovag geen politieke zaak. “De politiek gaat er niet over hoe de branche georganiseerd is.” De brancheorganisatie heeft zelf al een keurmerk voor de aangesloten rijscholen.

Een van de speerpunten voor Bovag is dat de overheid strengere eisen stelt aan het ondernemerschap, zodat niet iedereen zo maar een rijschool kan beginnen. Daarmee denkt de brancheorganisatie al veel ellende te voorkomen. De brancheorganisaties willen een voorbeeld nemen aan de rijschoolbranche in Duitsland, die een goede reputatie geniet. In Duitsland moeten rijschoolhouders een paar jaar als instructeur gewerkt hebben voordat ze zelfstandig aan de slag mogen.

Knelpunt

Voorzitter Peter van Neck van de VRB is daar ook wel voorstander van, maar ziet nog wel een knelpunt. “Dan moet er ook een goede cao komen.”

In tegenstelling tot de Bovag vindt de VRB het instellen van een eventueel landelijk klachtenmeldpunt wel een politieke zaak. Daarmee zijn consumenten geholpen die een klacht hebben over een rijschool die niet bij een van de drie brancheorganisaties is aangesloten. Dat geldt nog steeds voor het overgrote deel van de rijscholen. De VRB krijgt geregeld klachten van leerlingen die zich gedupeerd voelen door hun rijschool, ook als die rijschool geen lid is van de VRB. Van Neck: “Wij proberen die mensen toch te helpen, bijvoorbeeld door te bemiddelen.”

Prijsvechter

Ook in zijn lespraktijk krijgt Van Neck de nodige leerlingen die eerder vertrokken zijn bij een prijsvechter omdat ze niet tevreden waren over de kwaliteit. De leerlingen hadden zich laten lokken door de lage tarieven, maar uiteindelijk bleken ze weinig opgestoken te hebben, terwijl ze soms toch al behoorlijk wat lessen hebben gevolgd. “Zulke rijscholen zouden aangepakt moeten worden.”

Yvonne Ton

Lees ook: Branche ziet wel wat in klachtenmeldpunt rijscholen

Auteur: Yvonne Ton

25 reacties op “Rijschoolbranche trekt gezamenlijk op om kwaliteit te verhogen”

Gerrit Grevengoed|01.05.13|22:53

Lees ik dat goed, de Bovag die hier zegt dat ze jarenlang
niks bij Den Haag konden inbrengen ?
als ze nu zouden zeggen dat de kleine rijschool daar niets te vertellen had
zou ik het onmiddellijk beamen,
De Bovag is ongeveer de enige geweest die wat te vertellen had
naar anderen is feitelijk nooit echt geluisterd,
want niet georganiseerd dus categorie lastpakken en beunhazen.

Edgar Smit|02.05.13|11:41

Gode zaak en het werd tijd dat alle neuzen eens dezelfde kant op gaan. Rijschoolhouder niet meer in de vrije sector lost al veel op.
Klachtenmeldpunt zou bijvoorbeeld vanuit de consumentenbond nmoeten komen, dat is geen overheidstaak. Controle van de rijscholen wel. Als dit doorzet ontstaat er uiteraard een overgangsperiode waarin veel rijscholen zullen verdwijnen of fuseren. Maar het is nodig. En een CAO is geen noodzaak.Het zou wel fijn zijn maar geen noodzaak.

Marvin Hoenselaar|02.05.13|11:59

Zelf vind ik een CAO zeer belangrijk in de rijschoolbranche. Op dit moment zijn er zat rijscholen die hun personeel 8 tot 10 uur achter elkaar laten rijden zonder enige vorm van pauze. Er zijn rijscholen waar een rij-instructeur minder verdiend dan bij simpel magazijnwerk voor de Kruidvat. Secundaire voorwaarden zijn vaak niet goed geregeld bij rijscholen, denk maar eens aan de verplichte bijscholing die de instructeur doorgaans zelf moet betalen.

Marvin Hoenselaar|02.05.13|12:05

Zodra er een CAO is, zullen er ook veel minder rijscholen zijn aangezien er meer instructeurs weer bereid zullen zijn om in loondienst te werken. Vele rijscholen zijn begonnen omdat de arbeidsvoorwaarden bij de gemiddelde rijschool bagger zijn. Hierdoor is het in de markt kunnen zetten van een rijschool zeer lastig. Zelf zit ik in Groesbeek met 19.000 inwoners en 6 andere rijscholen. In de directe omgeving van Nijmegen zitten meer dan 100 rijscholen. De klant weet niet meer waar ze heen moeten.

Ronald Broersma|02.05.13|12:12

Slechte zaak

Gevestige rijscholen proberen hun zaakjes kosten wat kost te beschermen.
Ze zien de prijzen zakken, en proberen dat te voorkomen door de brache dichttetimmeren met meer regels en keurmerken.
Maar het moet gewoon een vrije ondernemings markt blijven.

er bestaat al een (echt) onafhankelijk keurings instituut en dat is het cbr.
daar vallen slechte rijscholen wel door de mand

als een rijschool slecht les geeft voor een lage prijs gaat hij vanzelf failliet.

Ronald Broersma|02.05.13|12:17

Ik ben zelf een prijsvechter.
En ik heb ook leerlingen gehad die bij dure rijscholen les gehad hebben
en daar ontevreden waren over b.v. de onpersoonlijke aanpak en ongeïnteresseerde instructeurs.

Dat een lage prijs altijd gepaard gaat met een lage kwalitiet is onzin.

John van den Kieboom|02.05.13|12:54

Een CAO zou prachtig zijn maar gaat er niet komen. Er zijn veel 1 mansrijscholen waar de grote rijscholen die zich aan die CAO moeten gaan houden dan niet tegenop kunnen. Daarnaast is een CAO gemakkelijk te omzeilen door het personeel door zzp-ers te vervangen. Ook de eis dat een instructeur ondernemer moet worden en 3 jaar in loondienst moet hebben gewerkt gaat er niet door komen. Het middenstandsdiploma is in de vorige eeuw afgeschaft en met die eis zou er een rechtsongelijkheid ontstaan.

Eerwaarde minister, het volgende; alle regelgeving omtrent de ‘rijschoolwereld’ zijn voltooid. IBKI houdt in de gaten of wij ons vak verstaan, de belastingdienst controleert of wij op het financiële vlak de regels naleven, de consument heeft inzage in de resultaten van ons werk. Meer is er niet nodig aan regelgeving. als een rijschoolhouder zijn onderneming onjuist voert zal deze, groot of klein, vanzelf door de mand vallen. Door de mand vallen we ook als de cliënten niet slagen.

De consument van de rijschoolbranche zit helemaal niet te wachten op de ondernemer. Immers de ondernemer heeft als doel: geld verdienen. De consument zit juist te wachten op de vakman, de instructeur die hen zo effectief mogelijk leert het betreffende voertuig te bedienen om vervolgens veilig, vaardig en vlot aan het verkeer deel te kunnen nemen.
Dat zijn de kwaliteiten die de branche nodig heeft. Daarvoor zijn alle middelen aanwezig. Op dat vlak hoeft niets te veranderen.

Dat de branche last heeft van regeringsbeleid inzake de werkvoorziening is spijtig, de tijd zal dit herstellen. Menig ondernemer heeft hiervan kunnen profiteren, door nieuw personeel onder nieuwe arbeidsvoorwaarden in dienst te nemen. Een groot aantal van de instructeurs die plaats moesten maken om de “onderneming gezond te houden” zijn zelf een onderneming begonnen. Dat vinden de “ondernemers” natuurlijk lastig. Zo werkt het eenmaal in vrij ondernemersland.
Bedankt voor uw aandacht.

Jan Nonnekes|02.05.13|15:12

En is een grote rijschool altijd beter?? Denk eens aan de overhead die ze hebben aan dure gebouwen en duur kantoorpersoneel en nog veel duurdere directeuren in grote auto’s. Wie betalen al deze extra kosten. Juist de klant. Een kleine rijschool hoeft als het eerlijk gaat niet slecht te zijn. Soms zijn ze ook wel eens veel beter. Ook de slagings percetages bij het CBR zeggen niet alles. Ik had in het verleden over 3 jaar gemeten 64% eerst geslaagden op verkorte opleiding.

Jan Nonnekes|02.05.13|15:18

De rijschool had een gemiddelde van 46% tot 50% bij het CBR.
Dat wil dan zeggen dat een collega een slagingspercentage had van 36% en toch moet de klant bij beiden even veel afrekenen.
En ook de grote rijscholen stunten met prijzen als gratis intest, slipcursus, enz.
Wie is hier de zwarte piet?
Laten we met zijn alleen weer eens beginnen met gewoon de normale waarden en normen te hanteren en respect te hebben voor elkaar.
Dan komen we samen al een heel eind, in het voordeel van de klant.

Ah het schuldigenspel en die van .. weet jij alles beter (ondernemen)niet ondernemer ook goed) ik weet het beter.
er zijn en worden over onze hoofden beslissingen genomen door o.a. politiek Het rustige speelveld waarin wij werken is daardoor verstoord. ondernemers hebben er ieder naar vermogen op gereageerd.

Voor de ondernemende rijscholen onder ons zou ik zeggen kwaliteit boven prijs. Kwaliteit kun je keer op keer verkopen. Scherpe prijs mag. Zorg er wel voor dat jouw klanten, klanten aanbrengen. Of dat ouders graag willen dat alle kinderen bij jou rijles nemen. De branche is de borst die ons voedt Het wordt een klus om de goede naam van de branche te zuiveren bij het grote publiek. De reputatieschade is in tijd dieper ingesleten. Nu

onze branche-organisaties en de politiek de toekomst van het vak proberen veilig te stellen is het van belang dat ik en mijn professionele collegae
kwaliteit blijven nastreven.Beloftes waarmaken, soms een stapje meer doen voor de klant of prospect. Het rijschoollandschap waar ik nu in verkeer

is mede speelveld van opportunisten. Praat erover onderweg met je leerlingen, collegae met iedereen. Kwaliteit kun je aan dezelfde persoon meerdere keren verkopen. Een teleurstelling is minder commercieel ;-) MijnRijles. info

ps. de branche wil ondernemerschap. en winst maken mag.(als het kan) liefst zo veel mogelijk. als de klant héél véél voor je willen betalen en je levert dan moet je goed zijn lijkt me.
De markt heeft alles van de laatste jaren aanschouwd en een verstandige
MijnRijles.info

klant zoekt juist nu vertrouwen en kwaliteit. Wees transparant naar de markt laat duidelijk zien en merken waar jij staat in deze. kwaliteit of belachelijk lage les tarieven. Mijn stelling ondernemers, ook zonder ondernemersdiploma kiezen voor kwaliteit.
MijnRijles.info dáááág..

Martijn Matse|02.05.13|20:01

Wat een gel..

Dus als je geen rij-instructeur bent geweest kan je dus ook niet goed ondernemen? Of als je niet de beste school opleiding hebt gedaan kan je geen juiste instructie geven?

Het punt is en blijft dat er instructeurs zijn opgeleid via uitkeringen en dat gebeurt nog steeds, dit moet juist stoppen.

Tuurlijk krijg je prijs vechters maar dat heb je momenteel overal, door de crisis gaat iedereen er alles aan doen om klanten te krijgen. Kwaliteit minder? echt niet overal.

Om reden van communicatie omtrent prijs en kwaliteit is het lijkt me verstandig als professionele rijschool rijschool toenadering te zoeken tot andere ondernemers in Amsterdam en samen een lokale vuist
maken tegen de rijscholen die cashen en niet leveren
Hoe maak je samen onderscheid in de markt???
MijnRijles.info

Jan de Groot|02.05.13|21:13

Prima alle neuzen dezelfde kant op en snel , voordat de branche nog verder afzakt , R I S , gaan doen , dat was de intensie van het cbr Jos is een grote voorvechter daarvan , maar toch houdt IEMAND dit met de neuzen dezlfde kant op dit uitstekende middel tegen Jan de Groot

Michael Sonderman|02.05.13|21:24

Professionele prijsvechters, verdienen geld door efficiënter te werken, kleine winstmarge compenseren door meer omzet. i.p.v. van 10 paar schoenen met 70€ winst 100 paar met 20€ winst. Echter in onze branche kan dat nooit zo werken, want voor de winst van 36 uur a €46,- moet voor €35 70 uur gewerkt worden.

Youran van Ark|06.05.13|19:51

Wat een gel#l! LL moet zelf eens beter uit zn doppen gaan kijken. Met de beschikbare middelen is echt wel te ontdekken of een rijschool deugt. Ze zijn alleen te lui om hun ogen open te doen. Ook een meldpunt of keurmerk zegt ze helemaal niks.

Ben van der Veen|08.05.13|01:05

Ik denk dat we als eerste moeten kijken naar het profiel van een rijinstructeur m/v. Er wordt ONDERWEZEN, dus de vooropleiding HBO. Minimaal 20 jaar rijervaring, hierdoor creëer je een groep vaklui MET levenservaring (ook niet onbelangrijk).
Elke professional houdt zijn vak bij en gaat mee met de ontwikkelingen in zijn/haar vakgebied. Dus een verplichting hiervoor kan van tafel.
Einde aan allesbepalende toetsmomenten.
Een chirurg hoeft ook niet steeds te bewijzen dat hij kan opereren.

Youran van Ark|12.05.13|13:42

Vooropleiding mee eens. 20 jaar rijervaring is natuurlijk complete onzin. Heb je alleen maar grijze rijinstructeurs. En levenservaring daar heb ik niks aan in de lessen. Verplichting moet blijven! Ziekenhuispersoneel wordt ook continu verplicht bijgeschoold.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.