Bovag, Rijscholen, Congres, Gorinchem

Voorzitter Bovag Rijscholen wil leden-eisen fors aanscherpen

Brancheorganisatie Bovag Rijscholen wil meer nadruk gaan leggen op de kwaliteit van de leden. Als het aan voorzitter Roger Keijbeck ligt worden de lidmaatschapseisen fors aangescherpt, ook als dat ten koste zou gaan van het ledenaantal. Hiermee wil Bovag dat de ongeveer 1.000 aangesloten rijscholen zich gaan onderscheiden in de markt. “Daarbij moet je denken aan extra opleidingseisen, zoals de RIS-certificering”, vertelt Keijbeck. Om wat voor eisen het precies gaat, kan hij nu nog niet bekend maken. “Daarover gaan we eerst in gesprek met het bestuur. Maar we willen een kwaliteitsslag maken.”

Keijbeck deed zijn uitspraken deze week tijdens het Bovag Rijscholen Congres in Gorinchem. Hij gaat zijn laatste jaar in als voorzitter van Bovag Rijscholen.

Nieuwe rijscholen

“Het is een moeilijke tijd. Er is veel economische tegenwind, de omzet stagneert en er komen veel nieuwe rijscholen bij. Een deel van die rijscholen kunnen we eigenlijk geen ondernemers noemen”, vindt Keijbeck.

“Zij rijden voor onwaarschijnlijk lage lesprijzen. Vallen vervolgens in sommige gevallen om of vertrekken met de noorderzon.” Het is volgens hem tijd dat de Bovag Rijscholen zich duidelijk naar de markt gaan onderscheiden als professionele rijopleiders.

Stuntprijzen

Tijdens zijn toespraak ging hij ook even in op de marketing die die voorzitter voert voor zijn eigen onderneming Verkeersschool Keijbeck. “Sommigen wijzen mij erop dat ik ook stuntprijzen hanteer via internet-aanbiedingen. Ik keur stuntprijzen af als het gaat om structureel onwaarschijnlijk lage lesprijzen waarbij klanten bedonderd worden.”

Keijbeck beloofde de 440 aanwezigen wel om zijn eigen aanbiedingen grondig tegen het licht te houden en adviseert andere ondernemers dat ook te doen. “Aan de basis hiervan staat een gezonde calculatie. Maar ik ga goed nakijken of ze geen valse verwachtingen kunnen wekken bij leerlingen. Zo’n aanbieding pakket is namelijk niet voldoende om het examen te halen.”

Belastingdienst

Tijdens het congres ging de Belastingdienst in op haar actie tegen zwart rijden door rijscholen. De dienst heeft een overeenkomst met het CBR gesloten om de aangegeven omzet te vergelijken met het aantal afgenomen examens. Omdat de dienst geen capaciteit heeft om alle rijscholen te controleren, kunnen ze hierdoor hun aandacht richten op ‘verdachte’ rijscholen.

“We kunnen niet tegen rijscholen zeggen dat ze niet voor een hele lage prijs per uur mogen rijden. Maar wel controleren of deze rijschool zich ook aan de regels houden”, vertelt projectleider Peter Goossens van de Belastingdienst tijdens zijn workshop op het congres. “Ons is opgevallen dat rijscholen substantieel meer omzet hebben opgegeven sinds de actie is gestart.”

CBR

“We zijn in overleg met het CBR om te voorkomen dat meerdere personen op 1 CBR-nummer exames kunnen aanvragen. Hoewel het volgens de regels eigenlijk niet mag, heeft het CBR dat vaak oogluikend toegestaan.”

Goossens meldde verder dat ongeveer 27% van de 2.000 aangeschreven rijscholen heeft gereageerd. De dienst is nu nog druk bezig met controle van de eerste groep van 350 ‘verdachte’ rijscholen. Hij verwacht pas na de zomer de eerste resultaten te kunnen delen met de rijschoolbranche.

Controles

De Belastingdienst bekijkt verder of de dienst bepaalde voorwaarden op kan stellen voor rijscholen om niet lastig gevallen te worden met controles. Goossens: “Bijvoorbeeld of ze de aangifte doen via een goedgekeurde fiscaal dienstverlener.”

Tijdens het congres had Bovag ook een Bedrijvenmarkt georganiseerd. Hierbij waren onder meer Rijlesapp, Jongepier Mobility Masters, Lesautoverhuur.nl, Peter Claassen, Green Dino, Verjo, Lens Media, Honda en Dation aanwezig.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “Voorzitter Bovag Rijscholen wil leden-eisen fors aanscherpen”

Wim Heitinga|16.05.13|12:21

Volgens mij kan de voorzitter beter rijscholen uit gaan sluiten die net als hij onmogelijke aanbiedingen doen. Als je 52% korting geeft aan de consument en dat ook nog groupon af moet rekenen (doorgaans ook 25% van brutoprijs) dan kan je nooit fatsoenlijk iets verdienen. En als je een deal maakt waar vervolgens iemand alleen computerspelletjes speelt dan bedonder je de consument.

Thijs Jacobs|16.05.13|13:09

Als het echt zo slecht is als de heer Keijbeck zegt, laat hem dan eerst bij zijn eigen verkeersschool orde op zaken stellen, voordat hij zijn mond opent.

Alex instructeur|16.05.13|13:15

De prijs kwaliteit verhouding is erg belangrijk, deze moet dan ook in orde zijn dat men er fastoenlijk van kan leven. Slechte ondernemers die onder de prijs werken moeten toch op een of andere manier aangepakt kunnen worden.
Hun slogan is toch “slechte kwaliteit voor een goedkope prijs”.
En daarmee nemen ze de goed bedoelde rijscholen mee in het slechte imago.
Bovag is goed bedoeld, maar voor mij als klein eenmans bedrijfje te duur.

Autorijschool Pve|16.05.13|15:43

Inderdaad,de BOVAG is voor de kleine rijschool veel te duur en levert te weinig voor de contributie (afhankelijk van het aantal examens) die moet worden betaald. Ben zelf in het begin lid geweest, maar heb deze weer opgezegd. Deden ze trouwens heel laconiek over….overigens vind ik dit weer geen goede benadering om die kwaliteitslag te maken. Gaat meer richting verkeerde positionering van BOVAG aangesloten rijscholen en wellicht kartelvorming….

Wim Heitinga|16.05.13|17:39

RIS is geen graadmeter voor kwaliteit, RIS is een lesmethode.

Rij School|16.05.13|18:17

Nu word er door slechts 1 branche organisatie met minder dan 1000 leden bepaalde “proefballonnen” opgelaten, die als het tegen zit voor de hele branche gaan gelden, denk aan de sanctie bij de rijtest! Waar ik wel benieuwd naar ben is wat verlangen de rijscholen van een branche organisatie?

Hans Jeanson|16.05.13|20:19

Verkeersveiligheid heeft niets te maken met prijzen en ondernemerschap, om met commerciële middelen zoveel mogelijk leerlingen binnen te harken, om van je rijschool een supermarkt te willen maken en snel te kunnen cashen.

Vergeten wordt dat de basis van Rijinstructeur zijn is, de gedrevenheid te bezitten om aspirant bestuurders de kunst van het autorijden bij te willen brengen.
Dat laatste is meetbaar door vakbekwaamheidsexamen. En dat wordt in Nederland elke 5 jaar getoetst.

Hans Jeanson|16.05.13|20:19

Daar hebben we geen branche organisatie voor nodig, tenzij je uit bent op macht. De leerling is tegenwoordig mondig genoeg om aan te geven als hij/zij niet tevreden is.
Als het niet klikt met een leerling zou je er helemaal al niet mee willen beginnen.

Rob Staartjes|16.05.13|21:21

Volkomen gelijk Martijn en sinds wanneer is de BOVAG een kwaliteitskeurmerk?
Waarom neemt de BOVAG altijd een arrogante houding aan alsof zij namens 10.000 rijinstructeurs spreekt. Rij-instructie: onafhankelijk vakblad voor de verkeersopleiding……vol met BOVAG nieuws. Tot op vandaag de dag heb ik nog niets positiefs van de BOVAG ervaren met als diepte punt het Convenant. Waarom zijn de opleidingsinstituten zo stil? Zij hebben de afgelopen jaren duizenden instructeurs nodeloos opgeleid.

Jan Nonnekes|17.05.13|08:59

BOVAG rijscholen houden zich ook niet aan afspraken zij huren instructeurs in die ze vervolgens niet betalen, waardoor je dure incasso en gerechtszaken moet beginnen. Hoezo je aan regels en afspraken houden?
Gaat het alleen maar om de grote van een rijschool???
Hoe kan een rijschool een slagingsgarantie geven? geloven we met zijn allen nog in sinterklaas? Zijn dit geen manieren om een klant te bedonderen, is dat open eerlijk en transparant zaken doen??
Is toch alleen om een klant te binden.

George Fennes|19.05.13|19:12

Blijkt dat Keijbeck `zijn eigen rijschool niet eens goed kan managen gezien zijn Groupon aanbiedingen.
Dan wel een grote mond opzetten dat andere en vooral kleine rijscholen die pas beginnen met prijzen stunten.
Deze man wil alleen de concurrentie voor hemzelf en andere grote rijscholen uitschakelen.
Hoe hypocriet kan men zijn typisch Bovag gedrag.

Pieter van Rosse|24.05.13|13:22

Als BOVAG-lid kan ik beamen dat de BOVAG totaal geen rekening houdt met haar leden, dit naar ivm een klacht waar ik de mening van een aantal ‘grotere’ rijscholen (allen BOVAG-lid) probeerde duidelijk te maken naar de BOVAG.
Antwoord van Frans Bastiaansen van de BOVAG:
Het is spijtig dat u er zo over denkt.

En vervolgens drijft de BOVAG haar zin toch door.

Ik blijf alleen lid ivm het BOVAG Garantie Fonds.
Mocht er wat met mij gebeuren, hebben mijn leerlingen garantie voor betaalde pakketten!

Autorijschool Bert|08.06.13|11:25

Over de Bovag en hun invloed op de rijschoolbranche is onderhand ook een boek te schrijven. Er komen telkens weer nieuwe hoofdstukken bij.
Lees hier:
http://review.bovag.nl/beoordelingen/autorijschool-papet/9073

Plaats daar tegenover de verkooppraat van de heren van de Bovag en je kunt de inhoud van dit hoofdstuk raden.

Autorijschool Bert|08.06.13|11:26

Over de Bovag en hun invloed op de rijschoolbranche is onderhand ook een boek te schrijven. Er komen telkens weer nieuwe hoofdstukken bij.
Lees hier:
http://review.bovag.nl/beoordelingen/autorijschool-papet/9073

Plaats daar tegenover de verkooppraat van de heren van de Bovag en u kunt de inhoud van dit hoofdstuk raden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voorzitter Bovag Rijscholen wil leden-eisen fors aanscherpen | RijschoolPro
Bovag, Rijscholen, Congres, Gorinchem

Voorzitter Bovag Rijscholen wil leden-eisen fors aanscherpen

Brancheorganisatie Bovag Rijscholen wil meer nadruk gaan leggen op de kwaliteit van de leden. Als het aan voorzitter Roger Keijbeck ligt worden de lidmaatschapseisen fors aangescherpt, ook als dat ten koste zou gaan van het ledenaantal. Hiermee wil Bovag dat de ongeveer 1.000 aangesloten rijscholen zich gaan onderscheiden in de markt. “Daarbij moet je denken aan extra opleidingseisen, zoals de RIS-certificering”, vertelt Keijbeck. Om wat voor eisen het precies gaat, kan hij nu nog niet bekend maken. “Daarover gaan we eerst in gesprek met het bestuur. Maar we willen een kwaliteitsslag maken.”

Keijbeck deed zijn uitspraken deze week tijdens het Bovag Rijscholen Congres in Gorinchem. Hij gaat zijn laatste jaar in als voorzitter van Bovag Rijscholen.

Nieuwe rijscholen

“Het is een moeilijke tijd. Er is veel economische tegenwind, de omzet stagneert en er komen veel nieuwe rijscholen bij. Een deel van die rijscholen kunnen we eigenlijk geen ondernemers noemen”, vindt Keijbeck.

“Zij rijden voor onwaarschijnlijk lage lesprijzen. Vallen vervolgens in sommige gevallen om of vertrekken met de noorderzon.” Het is volgens hem tijd dat de Bovag Rijscholen zich duidelijk naar de markt gaan onderscheiden als professionele rijopleiders.

Stuntprijzen

Tijdens zijn toespraak ging hij ook even in op de marketing die die voorzitter voert voor zijn eigen onderneming Verkeersschool Keijbeck. “Sommigen wijzen mij erop dat ik ook stuntprijzen hanteer via internet-aanbiedingen. Ik keur stuntprijzen af als het gaat om structureel onwaarschijnlijk lage lesprijzen waarbij klanten bedonderd worden.”

Keijbeck beloofde de 440 aanwezigen wel om zijn eigen aanbiedingen grondig tegen het licht te houden en adviseert andere ondernemers dat ook te doen. “Aan de basis hiervan staat een gezonde calculatie. Maar ik ga goed nakijken of ze geen valse verwachtingen kunnen wekken bij leerlingen. Zo’n aanbieding pakket is namelijk niet voldoende om het examen te halen.”

Belastingdienst

Tijdens het congres ging de Belastingdienst in op haar actie tegen zwart rijden door rijscholen. De dienst heeft een overeenkomst met het CBR gesloten om de aangegeven omzet te vergelijken met het aantal afgenomen examens. Omdat de dienst geen capaciteit heeft om alle rijscholen te controleren, kunnen ze hierdoor hun aandacht richten op ‘verdachte’ rijscholen.

“We kunnen niet tegen rijscholen zeggen dat ze niet voor een hele lage prijs per uur mogen rijden. Maar wel controleren of deze rijschool zich ook aan de regels houden”, vertelt projectleider Peter Goossens van de Belastingdienst tijdens zijn workshop op het congres. “Ons is opgevallen dat rijscholen substantieel meer omzet hebben opgegeven sinds de actie is gestart.”

CBR

“We zijn in overleg met het CBR om te voorkomen dat meerdere personen op 1 CBR-nummer exames kunnen aanvragen. Hoewel het volgens de regels eigenlijk niet mag, heeft het CBR dat vaak oogluikend toegestaan.”

Goossens meldde verder dat ongeveer 27% van de 2.000 aangeschreven rijscholen heeft gereageerd. De dienst is nu nog druk bezig met controle van de eerste groep van 350 ‘verdachte’ rijscholen. Hij verwacht pas na de zomer de eerste resultaten te kunnen delen met de rijschoolbranche.

Controles

De Belastingdienst bekijkt verder of de dienst bepaalde voorwaarden op kan stellen voor rijscholen om niet lastig gevallen te worden met controles. Goossens: “Bijvoorbeeld of ze de aangifte doen via een goedgekeurde fiscaal dienstverlener.”

Tijdens het congres had Bovag ook een Bedrijvenmarkt georganiseerd. Hierbij waren onder meer Rijlesapp, Jongepier Mobility Masters, Lesautoverhuur.nl, Peter Claassen, Green Dino, Verjo, Lens Media, Honda en Dation aanwezig.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “Voorzitter Bovag Rijscholen wil leden-eisen fors aanscherpen”

Wim Heitinga|16.05.13|12:21

Volgens mij kan de voorzitter beter rijscholen uit gaan sluiten die net als hij onmogelijke aanbiedingen doen. Als je 52% korting geeft aan de consument en dat ook nog groupon af moet rekenen (doorgaans ook 25% van brutoprijs) dan kan je nooit fatsoenlijk iets verdienen. En als je een deal maakt waar vervolgens iemand alleen computerspelletjes speelt dan bedonder je de consument.

Thijs Jacobs|16.05.13|13:09

Als het echt zo slecht is als de heer Keijbeck zegt, laat hem dan eerst bij zijn eigen verkeersschool orde op zaken stellen, voordat hij zijn mond opent.

Alex instructeur|16.05.13|13:15

De prijs kwaliteit verhouding is erg belangrijk, deze moet dan ook in orde zijn dat men er fastoenlijk van kan leven. Slechte ondernemers die onder de prijs werken moeten toch op een of andere manier aangepakt kunnen worden.
Hun slogan is toch “slechte kwaliteit voor een goedkope prijs”.
En daarmee nemen ze de goed bedoelde rijscholen mee in het slechte imago.
Bovag is goed bedoeld, maar voor mij als klein eenmans bedrijfje te duur.

Autorijschool Pve|16.05.13|15:43

Inderdaad,de BOVAG is voor de kleine rijschool veel te duur en levert te weinig voor de contributie (afhankelijk van het aantal examens) die moet worden betaald. Ben zelf in het begin lid geweest, maar heb deze weer opgezegd. Deden ze trouwens heel laconiek over….overigens vind ik dit weer geen goede benadering om die kwaliteitslag te maken. Gaat meer richting verkeerde positionering van BOVAG aangesloten rijscholen en wellicht kartelvorming….

Wim Heitinga|16.05.13|17:39

RIS is geen graadmeter voor kwaliteit, RIS is een lesmethode.

Rij School|16.05.13|18:17

Nu word er door slechts 1 branche organisatie met minder dan 1000 leden bepaalde “proefballonnen” opgelaten, die als het tegen zit voor de hele branche gaan gelden, denk aan de sanctie bij de rijtest! Waar ik wel benieuwd naar ben is wat verlangen de rijscholen van een branche organisatie?

Hans Jeanson|16.05.13|20:19

Verkeersveiligheid heeft niets te maken met prijzen en ondernemerschap, om met commerciële middelen zoveel mogelijk leerlingen binnen te harken, om van je rijschool een supermarkt te willen maken en snel te kunnen cashen.

Vergeten wordt dat de basis van Rijinstructeur zijn is, de gedrevenheid te bezitten om aspirant bestuurders de kunst van het autorijden bij te willen brengen.
Dat laatste is meetbaar door vakbekwaamheidsexamen. En dat wordt in Nederland elke 5 jaar getoetst.

Hans Jeanson|16.05.13|20:19

Daar hebben we geen branche organisatie voor nodig, tenzij je uit bent op macht. De leerling is tegenwoordig mondig genoeg om aan te geven als hij/zij niet tevreden is.
Als het niet klikt met een leerling zou je er helemaal al niet mee willen beginnen.

Rob Staartjes|16.05.13|21:21

Volkomen gelijk Martijn en sinds wanneer is de BOVAG een kwaliteitskeurmerk?
Waarom neemt de BOVAG altijd een arrogante houding aan alsof zij namens 10.000 rijinstructeurs spreekt. Rij-instructie: onafhankelijk vakblad voor de verkeersopleiding……vol met BOVAG nieuws. Tot op vandaag de dag heb ik nog niets positiefs van de BOVAG ervaren met als diepte punt het Convenant. Waarom zijn de opleidingsinstituten zo stil? Zij hebben de afgelopen jaren duizenden instructeurs nodeloos opgeleid.

Jan Nonnekes|17.05.13|08:59

BOVAG rijscholen houden zich ook niet aan afspraken zij huren instructeurs in die ze vervolgens niet betalen, waardoor je dure incasso en gerechtszaken moet beginnen. Hoezo je aan regels en afspraken houden?
Gaat het alleen maar om de grote van een rijschool???
Hoe kan een rijschool een slagingsgarantie geven? geloven we met zijn allen nog in sinterklaas? Zijn dit geen manieren om een klant te bedonderen, is dat open eerlijk en transparant zaken doen??
Is toch alleen om een klant te binden.

George Fennes|19.05.13|19:12

Blijkt dat Keijbeck `zijn eigen rijschool niet eens goed kan managen gezien zijn Groupon aanbiedingen.
Dan wel een grote mond opzetten dat andere en vooral kleine rijscholen die pas beginnen met prijzen stunten.
Deze man wil alleen de concurrentie voor hemzelf en andere grote rijscholen uitschakelen.
Hoe hypocriet kan men zijn typisch Bovag gedrag.

Pieter van Rosse|24.05.13|13:22

Als BOVAG-lid kan ik beamen dat de BOVAG totaal geen rekening houdt met haar leden, dit naar ivm een klacht waar ik de mening van een aantal ‘grotere’ rijscholen (allen BOVAG-lid) probeerde duidelijk te maken naar de BOVAG.
Antwoord van Frans Bastiaansen van de BOVAG:
Het is spijtig dat u er zo over denkt.

En vervolgens drijft de BOVAG haar zin toch door.

Ik blijf alleen lid ivm het BOVAG Garantie Fonds.
Mocht er wat met mij gebeuren, hebben mijn leerlingen garantie voor betaalde pakketten!

Autorijschool Bert|08.06.13|11:25

Over de Bovag en hun invloed op de rijschoolbranche is onderhand ook een boek te schrijven. Er komen telkens weer nieuwe hoofdstukken bij.
Lees hier:
http://review.bovag.nl/beoordelingen/autorijschool-papet/9073

Plaats daar tegenover de verkooppraat van de heren van de Bovag en je kunt de inhoud van dit hoofdstuk raden.

Autorijschool Bert|08.06.13|11:26

Over de Bovag en hun invloed op de rijschoolbranche is onderhand ook een boek te schrijven. Er komen telkens weer nieuwe hoofdstukken bij.
Lees hier:
http://review.bovag.nl/beoordelingen/autorijschool-papet/9073

Plaats daar tegenover de verkooppraat van de heren van de Bovag en u kunt de inhoud van dit hoofdstuk raden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.