Vader Bas en dochter Jeannette Gerritsen

Hoog slagingspercentage door rijles met een stevige basis

Leerlingen die zo snel mogelijk hun rijbewijs willen halen, zijn bij rijschool Bas Gerritsen aan het verkeerde adres. Want kwaliteit staat voorop bij familiebedrijf in Maurik, midden in de Betuwe. Dat is belangrijker dan snelheid. Het succes van die aanpak weerspiegelt zich in de uitzonderlijk goede resultaten. Het afgelopen jaar lag het percentage geslaagden op 81 tot 85 procent in de categorie tot 150 examens.

Adverteren doen ze eigenlijk niet – afgezien van de felicitaties op Facebook voor geslaagde leerlingen – en toch is het elke dag druk bij rijschool Bas Gerritsen. Vader Bas, die het bedrijf ruim dertig jaar geleden startte, en dochter Jeannette, weten niet beter. Ze geven zes dagen per week rijles voor auto, brommer of aanhanger, ’s morgens van acht tot ’s avonds acht. Alleen op vrijdag- en zaterdagavond en zondag wordt er niet gelest. Van de hevige concurrentie in de branche heeft de rijschool weinig last. “Wij zijn geen rijschool die stunt met prijzen. Wij willen gewoon goed werk leveren”, zegt Jeannette.

Leger

Dat stond haar vader bij start van het bedrijf al voor ogen. In het leger werkte hij een paar jaar als instructeur na daar zelf te zijn opgeleid. Daar deed hij inspiratie op voor de methode die hij ook in zijn eigen rijschool hanteert. “Wij doen het stapje voor stapje, de leerling bepaalt het tempo.” Als je zo snel mogelijk probeert  je lessen af te werken zonder te kijken of een leerling het wel oppikt, heeft dat weinig effect, is de ervaring van Bas. “Je giet alles erin, maar je leert het hen niet.”

Vader en dochter zitten helemaal op een lijn. Toch was het nooit vanzelfsprekend dat Jeannette in het bedrijf zou stappen. Bas raadde het zijn dochter aanvankelijk af. “Je bent nooit klaar en je moet altijd klantvriendelijk zijn.” Jeannette koos dan ook een andere richting. Toen ze stage ging lopen voor haar studie bedrijfseconomie en accountancy, sloot de praktijk niet aan bij haar verwachting. Rijinstructeur worden trok haar wel. Nu werkt ze al weer tien jaar in het familiebedrijf.

Vertrouwen

Bas en Jeannette laten zich niet onder druk zetten door jongeren of hun ouders die vinden dat er zo snel mogelijk afgereden moet worden. Een leerling moet er immers wel aan toe zijn en als de rijschool dat vertrouwen niet heeft, doet hij of zij geen examen. Althans, niet bij rijschool Bas Gerritsen. Daar moet je eerlijk over durven zijn. Bas: “In het begin was het wat moeilijker om voet bij stuk te houden, maar we doen dit nu al dertig jaar. Bij ons komen ook heel veel leerlingen met PDD, autisme of ADHD. Ze zoeken ons op.” Dat geldt eigenlijk inmiddels voor het gros van de leerlingen. Ze komen voor de gedegen aanpak, soms ook omdat het bij een andere rijschool niet zo lekker liep. “De omgang met mensen is onze kracht. We hebben veel geduld”, zegt Jeannette.

Gemiddeld hebben de leerlingen zo’n veertig lessen nodig voordat ze de eerste keer examen doen. Hoewel er natuurlijk ook bij zijn die maar dertig of een enkele keer twintig uur nodig hebben, zijn die veertig uur doorgaans echt wel nodig. Bas: “Als je ziet wat er allemaal is veranderd in twintig jaar tijd. Het verkeer is een stuk drukker geworden en de eisen van het CBR veel strenger. ”

Simulator

Het succes heeft ook een keerzijde. Groeien is weliswaar niet de ambitie van de Maurikse rijschool uit vrees dat dat ten koste gaat van de kwaliteit, maar de werklast verdelen over iets meer mensen zou prettig zijn. En daar zit het probleem. Bas: “Het is heel moeilijk om personeel te vinden dat hetzelfde denkt als wij.” Concessies doen aan de eigen manier van werken en kwaliteit is geen optie. “Als het niet werkt, dan heb je daar veel stress van. Dan werk ik liever wat langer”, vindt Jeannette.

Een kleine twee jaar geleden bedachten Bas en Jeannette een andere oplossing. Toen de wachtlijst opliep, kochten ze een rijsimulator van Green Dino om de werkdruk te verminderen. Ze zetten de simulator op vrijwillige basis vooral in bij startende leerlingen die nog geen enkele rijervaring hebben. Dat geldt voor meer dan de helft. Bas: “Zo kunnen ze in een veilige omgeving veilig kennis maken met de auto en het verkeer. Vooral meisjes vinden dat ontzettend fijn.”

Vinger aan de pols

Doorgaans maken die leerlingen acht uur gebruik van de simulator. Zo’n les is wat goedkoper dan de normale lessen. De instructie verloopt geheel automatisch, maar dankzij het leerlingvolgsysteem kunnen Bas en Jeannette achteraf terugzien hoe de leerlingen gepresteerd hebben. Zo kunnen ze een vinger aan de pols houden.

Maar hoe moet dat ooit als vader Bas besluit te stoppen? Bas: “Dan is er misschien even een probleem. Dan maar wat minder lessen. Ik roep al jaren: een goede rijinstructeur heeft nooit een grote rijschool.”

Yvonne Ton

Auteur: Yvonne Ton

4 reacties op “Hoog slagingspercentage door rijles met een stevige basis”

goeie opzet ga zo door, ik doe het ook zo en ik heb het ook zo van mijn vader geleerd

Willy Davina|01.08.13|11:42

Zo hoort het ook wil je lessen bepaalt de rijschool wanneer examen en niet de portemonee van de leerling ik heb er zelfs tussen zitten die een half jaar weg blijven daarna 4 lessen nemen en dan zeggen ik heb genoeg gelest
en dit diverse keren binnenkort gaat ze voor examen die zakt gegarandeerd, en daarna mag ze een keus maken lessen of weg gaan aan zulke L.L. heb je niet veel eer te behalen.

Frans Deursen|03.08.13|16:00

Helemaal mee eens Willy, een leerling die niet klaar is maar wel denkt dat ie het wel is krijgt van mij ook een nee. Als ze het dan niet halen zijn ze alleen maar duurder uit en vaak slaan ze het advies van mij of CBR ook in de wind, het is beter om dan nog even door te gaan.

Jan de Groot|25.08.13|14:46

IK ben het helemaal eens met de vorige sprekers , want , [ zie de slechte chauffeur van nl ] tv programma toch piepen die er doorheen , en wij komen ze tegen ,Jan de Groot Verkeersschool E.S.A.R

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoog slagingspercentage door rijles met een stevige basis | RijschoolPro
Vader Bas en dochter Jeannette Gerritsen

Hoog slagingspercentage door rijles met een stevige basis

Leerlingen die zo snel mogelijk hun rijbewijs willen halen, zijn bij rijschool Bas Gerritsen aan het verkeerde adres. Want kwaliteit staat voorop bij familiebedrijf in Maurik, midden in de Betuwe. Dat is belangrijker dan snelheid. Het succes van die aanpak weerspiegelt zich in de uitzonderlijk goede resultaten. Het afgelopen jaar lag het percentage geslaagden op 81 tot 85 procent in de categorie tot 150 examens.

Adverteren doen ze eigenlijk niet – afgezien van de felicitaties op Facebook voor geslaagde leerlingen – en toch is het elke dag druk bij rijschool Bas Gerritsen. Vader Bas, die het bedrijf ruim dertig jaar geleden startte, en dochter Jeannette, weten niet beter. Ze geven zes dagen per week rijles voor auto, brommer of aanhanger, ’s morgens van acht tot ’s avonds acht. Alleen op vrijdag- en zaterdagavond en zondag wordt er niet gelest. Van de hevige concurrentie in de branche heeft de rijschool weinig last. “Wij zijn geen rijschool die stunt met prijzen. Wij willen gewoon goed werk leveren”, zegt Jeannette.

Leger

Dat stond haar vader bij start van het bedrijf al voor ogen. In het leger werkte hij een paar jaar als instructeur na daar zelf te zijn opgeleid. Daar deed hij inspiratie op voor de methode die hij ook in zijn eigen rijschool hanteert. “Wij doen het stapje voor stapje, de leerling bepaalt het tempo.” Als je zo snel mogelijk probeert  je lessen af te werken zonder te kijken of een leerling het wel oppikt, heeft dat weinig effect, is de ervaring van Bas. “Je giet alles erin, maar je leert het hen niet.”

Vader en dochter zitten helemaal op een lijn. Toch was het nooit vanzelfsprekend dat Jeannette in het bedrijf zou stappen. Bas raadde het zijn dochter aanvankelijk af. “Je bent nooit klaar en je moet altijd klantvriendelijk zijn.” Jeannette koos dan ook een andere richting. Toen ze stage ging lopen voor haar studie bedrijfseconomie en accountancy, sloot de praktijk niet aan bij haar verwachting. Rijinstructeur worden trok haar wel. Nu werkt ze al weer tien jaar in het familiebedrijf.

Vertrouwen

Bas en Jeannette laten zich niet onder druk zetten door jongeren of hun ouders die vinden dat er zo snel mogelijk afgereden moet worden. Een leerling moet er immers wel aan toe zijn en als de rijschool dat vertrouwen niet heeft, doet hij of zij geen examen. Althans, niet bij rijschool Bas Gerritsen. Daar moet je eerlijk over durven zijn. Bas: “In het begin was het wat moeilijker om voet bij stuk te houden, maar we doen dit nu al dertig jaar. Bij ons komen ook heel veel leerlingen met PDD, autisme of ADHD. Ze zoeken ons op.” Dat geldt eigenlijk inmiddels voor het gros van de leerlingen. Ze komen voor de gedegen aanpak, soms ook omdat het bij een andere rijschool niet zo lekker liep. “De omgang met mensen is onze kracht. We hebben veel geduld”, zegt Jeannette.

Gemiddeld hebben de leerlingen zo’n veertig lessen nodig voordat ze de eerste keer examen doen. Hoewel er natuurlijk ook bij zijn die maar dertig of een enkele keer twintig uur nodig hebben, zijn die veertig uur doorgaans echt wel nodig. Bas: “Als je ziet wat er allemaal is veranderd in twintig jaar tijd. Het verkeer is een stuk drukker geworden en de eisen van het CBR veel strenger. ”

Simulator

Het succes heeft ook een keerzijde. Groeien is weliswaar niet de ambitie van de Maurikse rijschool uit vrees dat dat ten koste gaat van de kwaliteit, maar de werklast verdelen over iets meer mensen zou prettig zijn. En daar zit het probleem. Bas: “Het is heel moeilijk om personeel te vinden dat hetzelfde denkt als wij.” Concessies doen aan de eigen manier van werken en kwaliteit is geen optie. “Als het niet werkt, dan heb je daar veel stress van. Dan werk ik liever wat langer”, vindt Jeannette.

Een kleine twee jaar geleden bedachten Bas en Jeannette een andere oplossing. Toen de wachtlijst opliep, kochten ze een rijsimulator van Green Dino om de werkdruk te verminderen. Ze zetten de simulator op vrijwillige basis vooral in bij startende leerlingen die nog geen enkele rijervaring hebben. Dat geldt voor meer dan de helft. Bas: “Zo kunnen ze in een veilige omgeving veilig kennis maken met de auto en het verkeer. Vooral meisjes vinden dat ontzettend fijn.”

Vinger aan de pols

Doorgaans maken die leerlingen acht uur gebruik van de simulator. Zo’n les is wat goedkoper dan de normale lessen. De instructie verloopt geheel automatisch, maar dankzij het leerlingvolgsysteem kunnen Bas en Jeannette achteraf terugzien hoe de leerlingen gepresteerd hebben. Zo kunnen ze een vinger aan de pols houden.

Maar hoe moet dat ooit als vader Bas besluit te stoppen? Bas: “Dan is er misschien even een probleem. Dan maar wat minder lessen. Ik roep al jaren: een goede rijinstructeur heeft nooit een grote rijschool.”

Yvonne Ton

Auteur: Yvonne Ton

4 reacties op “Hoog slagingspercentage door rijles met een stevige basis”

goeie opzet ga zo door, ik doe het ook zo en ik heb het ook zo van mijn vader geleerd

Willy Davina|01.08.13|11:42

Zo hoort het ook wil je lessen bepaalt de rijschool wanneer examen en niet de portemonee van de leerling ik heb er zelfs tussen zitten die een half jaar weg blijven daarna 4 lessen nemen en dan zeggen ik heb genoeg gelest
en dit diverse keren binnenkort gaat ze voor examen die zakt gegarandeerd, en daarna mag ze een keus maken lessen of weg gaan aan zulke L.L. heb je niet veel eer te behalen.

Frans Deursen|03.08.13|16:00

Helemaal mee eens Willy, een leerling die niet klaar is maar wel denkt dat ie het wel is krijgt van mij ook een nee. Als ze het dan niet halen zijn ze alleen maar duurder uit en vaak slaan ze het advies van mij of CBR ook in de wind, het is beter om dan nog even door te gaan.

Jan de Groot|25.08.13|14:46

IK ben het helemaal eens met de vorige sprekers , want , [ zie de slechte chauffeur van nl ] tv programma toch piepen die er doorheen , en wij komen ze tegen ,Jan de Groot Verkeersschool E.S.A.R

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.