CBR, rijexamen, praktijkexamen

CBR voert modulaire elementen in praktijkexamen B in

Het reguliere praktijkexamen B gaat meer elementen uit de modulaire opleidingsmethodes bevatten. Dat voornemen is woensdag besproken door brancheorganisaties en het CBR. “In de RIS-opleiding bijvoorbeeld zitten onderdelen die het gewone rijonderwijs naar een hoger plan kunnen tillen”, zo stelt CBR-woordvoerder Wim ten Buren. Het streven is dat de praktijkexamens in de loop van 2016, begin 2017 zijn aangepast. 

In 2008 werd het praktijk-examen ook al aangepast met een onderdeel uit de Rijopleiding In Stappen (RIS). Het ‘zelfstandig rijden’ werd toen als verplicht punt toegevoegd. Ten Buren: “Zulke zaken zorgen voor een betere verkeersveiligheid. Want als een leerling zijn examen haalt, is het in ieder geval zeker dat hij veilig in zijn eentje de weg op kan.” De Rijopleiding in Stappen blijft gewoon bestaan.

Evaluatie

Omdat de leerlingenaantallen van de RIS-opleiding met 10.000 aangevraagde examens in 2012 achterbleven bij de verwachtingen, werd tot evaluatie van de methode besloten. Maar al is er bij potentiële leerlingen minder animo dan verwacht, de methode blijkt wel degelijk meerwaarde te hebben, stelt de woordvoerder. “En dat heeft de rest van de branche ook in de gaten.”

Zo liggen volgens Ten Buren de slagingspercentages bij RIS-leerlingen steeds 10 procentpunten hoger dan bij leerlingen die de reguliere methode hebben gevolgd. In 2012 ging het om een percentage van 50 procent bij de gewone leerlingen en 60 procent bij de RIS-kandidaten.” Ook de RIS-rijinstructeurs blijken vol lof over de methode. Die positieve geluiden in combinatie met de wens van de branche om zichzelf te professionaliseren, maakten dat de branchevertegenwoordigers interesse toonden in het het opnemen van onderdelen van de modulaire opleidingen in het praktijkexamen.

Bijscholing

Wat de verandering van het praktijk-examen voor de rijinstructeur in gaat houden, is vooralsnog niet zeker. “De reguliere opleider gaat zich ook meer op het modulair opleiden richten, dus de opleidingsinstituten zullen op die ontwikkeling in moeten spelen”, stelt de CBR-woordvoerder.

In 2015 zal bekeken worden op welke manier modulair rijden in het reguliere onderwijs kan worden verwerkt. In 2016 wordt vervolgens gekeken hoe het praktijk-examen op de veranderingen moet worden aangepast. In de tussentijd blijft de RIS-dienstverlening ongewijzigd, zo benadrukt het CBR. “WRM-bijscholing voor RIS-instructeurs blijft bijvoorbeeld gewoon nodig tot die tijd.”

RIS

De Rijopleiding In Stappen is een methode waarbij leerlingen stapsgewijs leren rijden. Zo bestaat de eerste stap bijvoorbeeld uit huiswerkopdrachten en mag die fase pas worden afgesloten als de kandidaat de stap voldoende beheerst. Gedurende het traject worden vier verschillende modules doorlopen en afgesloten met een toets.

RIS maakt gebruik van specifieke begrippen. Wanneer een rijinstructeur bijvoorbeeld aangeeft dat de leerling moet ‘scannen’, dan zal de leerling een rijtje handelingen op kunnen dreunen: 200 meter vooruitkijken, blik niet fixeren, binnenspiegel controleren, voor de auto kijken en buitenspiegels controleren. Na het praktijk-examen, dat overigens overeenkomt met het reguliere examen, wordt de feedback ook in RIS-begrippen gegeven.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

11 reacties op “CBR voert modulaire elementen in praktijkexamen B in”

Sjoerd Balfoort|01.11.13|13:46

Toch blijf ik van mening, hebben we het ooit wel eens anders gedaan dan in stappen???

Youran van Ark|02.11.13|21:35

Ik ben geen officiële RIS instructeur.
Geef wel op deze manier les.
Zit al jaren meer dan 20% boven het gemiddelde.
Het werkt absoluut.
Luister nou maar naar Meneer van Gelder. (die heeft er voor gestudeerd)
Gemiddeld zit een leerling ook nog maar 35uur in de lesauto!
Hoezo goedkope rijschool!? Misschien niet per uur maar wel totaal.

Paul Bastiaens|07.11.13|12:58

Zo stelt de heer Ten Buren van het CBR, dat de slagingspercentages van RIS – examens 10% hoger liggen dan de reguliere examens, dit is een lachertje, er is nog nooit een officiële lijst gepubliceerd met de slagingspercentages van RIS – rijscholen, wij geven al 30 jaar rijles in stappen op de reguliere wijze, en scoren al jaren rond de 75% geslaagden.

Klaas Kok|07.11.13|13:38

Het is de bedoeling dat een leerling leert autorijden.Niet een leerling die afgericht wordt om een examen te halen.en weer die zinloze discussie over slagings percentage,s .Vooral zelfstandig autorijden.

Incredible|07.11.13|17:12

Slagingspercentage, slagingspercentage, slagingspercentage. om doodziek van te worden. Wanneer kijken we eens naar de leerling. Naast al die reguliere leerlingen zij er velen met faalangst, examenvrees, verkeerstrauma, slachtoffers van incest, minderwaardigheidscomplex door onder meer pesterijen. ADHD, autisme en ga zo maar door. De RIS opleiding besteed daar 5 regels aan. 5 regels ….. wat een geweldige opleiding.

Ris wordt door steeds minder rijscholen toegepast dus zoeken we een nieuwe melkkoe om leerlingen en rijscholen aan het werk te zetten.
Is er al eens onderzocht waarom de RIS opleidingen zijn achtergebleven zoals wordt geschreven.
Is het de vele toetsen of is het dat de opleiding niet vlug genoeg gaat???????

Quinton Shellwood|08.11.13|00:26

Ik heb er totaal geen problemen mee met het toevoegen van modulaire elementen. Ook ik gebruik al jaren een methode dat afgekeken is van RIS, maar aangepast en afgestemd op mijn leerlingen. Ik noem het TEPIF (Theorie En Praktijk In Fases. En ik doe niet aan slagingspercentages. Simpelweg omdat ik leerlingen heb die iets meer aandacht nodig hebben zoals Incredible omschreef. En waar de rijscholen die graag hun slagingspercentage bekend maken, geen tijd voor hebben.

Corry de Jong|09.11.13|10:41

Ik heb ooit geleerd via de MI methode les te geven MI staat voor Methodische Instructie niet veel anders dan de huidige RIS alleen ruim 30 jaar geleden al…alleen het wordt in een nieuw jasje gestoken.

Guido Lucas|12.11.13|19:02

Vast zo’n actie van het CBR om de dalende omzet te verhogen. Want natuurlijk hoort bij dit modulaire gedoe weer een deeltoets met daarna het examen. Komt de sponsor-kandidaat tenminste wat vaker op visite. Van die centen kan hij/zij beter 4 a 5 uur extra rijervaring op doen. Om de laatste alinea moest ik wel een beetje lachen. Dus als de leerling rijtjes op kan dreunen dan kan hij het. Helaas: Tussen weten of weten en toepassen zit een wereld van verschil.

Pieter van Rosse|29.11.13|16:15

Helaas is het CBR de enigste instantie die de examens aflegt. Als zij willen een RIS opleiding beter scoort, kunnen ze dit zelf regelen; Ze kunnen kunstmatig veel hogere slagingspercentages maken door leerlingen met een RIS opleiding makkelijker te laten slagen.
Er is hier geen open markt welke een eerlijker gemiddelde kan laten zien.

Marianne Schiele|03.01.14|00:13

Sjoer, Guido, incredible… Ik ben het de volle 100% met jullie eens.
Stapsgewijs de leerling het zelfstandig auto leren rijden met als 1e prioriteit de veiligheid. Nooit anders geleerd, nooit anders gedaan. Onze rijschool (4 instructeurs) heeft een slagingspercentage dat ruim 20% boven het gemiddelde ligt. En sommigen kunnen het in 35 lessen, maar dat zijn de leerlingen die geen ‘drempeltjes’ hebben zoals faalangst, examenvrees, dyslexie, AD(H)D of autistische stoornissen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR voert modulaire elementen in praktijkexamen B in | RijschoolPro
CBR, rijexamen, praktijkexamen

CBR voert modulaire elementen in praktijkexamen B in

Het reguliere praktijkexamen B gaat meer elementen uit de modulaire opleidingsmethodes bevatten. Dat voornemen is woensdag besproken door brancheorganisaties en het CBR. “In de RIS-opleiding bijvoorbeeld zitten onderdelen die het gewone rijonderwijs naar een hoger plan kunnen tillen”, zo stelt CBR-woordvoerder Wim ten Buren. Het streven is dat de praktijkexamens in de loop van 2016, begin 2017 zijn aangepast. 

In 2008 werd het praktijk-examen ook al aangepast met een onderdeel uit de Rijopleiding In Stappen (RIS). Het ‘zelfstandig rijden’ werd toen als verplicht punt toegevoegd. Ten Buren: “Zulke zaken zorgen voor een betere verkeersveiligheid. Want als een leerling zijn examen haalt, is het in ieder geval zeker dat hij veilig in zijn eentje de weg op kan.” De Rijopleiding in Stappen blijft gewoon bestaan.

Evaluatie

Omdat de leerlingenaantallen van de RIS-opleiding met 10.000 aangevraagde examens in 2012 achterbleven bij de verwachtingen, werd tot evaluatie van de methode besloten. Maar al is er bij potentiële leerlingen minder animo dan verwacht, de methode blijkt wel degelijk meerwaarde te hebben, stelt de woordvoerder. “En dat heeft de rest van de branche ook in de gaten.”

Zo liggen volgens Ten Buren de slagingspercentages bij RIS-leerlingen steeds 10 procentpunten hoger dan bij leerlingen die de reguliere methode hebben gevolgd. In 2012 ging het om een percentage van 50 procent bij de gewone leerlingen en 60 procent bij de RIS-kandidaten.” Ook de RIS-rijinstructeurs blijken vol lof over de methode. Die positieve geluiden in combinatie met de wens van de branche om zichzelf te professionaliseren, maakten dat de branchevertegenwoordigers interesse toonden in het het opnemen van onderdelen van de modulaire opleidingen in het praktijkexamen.

Bijscholing

Wat de verandering van het praktijk-examen voor de rijinstructeur in gaat houden, is vooralsnog niet zeker. “De reguliere opleider gaat zich ook meer op het modulair opleiden richten, dus de opleidingsinstituten zullen op die ontwikkeling in moeten spelen”, stelt de CBR-woordvoerder.

In 2015 zal bekeken worden op welke manier modulair rijden in het reguliere onderwijs kan worden verwerkt. In 2016 wordt vervolgens gekeken hoe het praktijk-examen op de veranderingen moet worden aangepast. In de tussentijd blijft de RIS-dienstverlening ongewijzigd, zo benadrukt het CBR. “WRM-bijscholing voor RIS-instructeurs blijft bijvoorbeeld gewoon nodig tot die tijd.”

RIS

De Rijopleiding In Stappen is een methode waarbij leerlingen stapsgewijs leren rijden. Zo bestaat de eerste stap bijvoorbeeld uit huiswerkopdrachten en mag die fase pas worden afgesloten als de kandidaat de stap voldoende beheerst. Gedurende het traject worden vier verschillende modules doorlopen en afgesloten met een toets.

RIS maakt gebruik van specifieke begrippen. Wanneer een rijinstructeur bijvoorbeeld aangeeft dat de leerling moet ‘scannen’, dan zal de leerling een rijtje handelingen op kunnen dreunen: 200 meter vooruitkijken, blik niet fixeren, binnenspiegel controleren, voor de auto kijken en buitenspiegels controleren. Na het praktijk-examen, dat overigens overeenkomt met het reguliere examen, wordt de feedback ook in RIS-begrippen gegeven.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

11 reacties op “CBR voert modulaire elementen in praktijkexamen B in”

Sjoerd Balfoort|01.11.13|13:46

Toch blijf ik van mening, hebben we het ooit wel eens anders gedaan dan in stappen???

Youran van Ark|02.11.13|21:35

Ik ben geen officiële RIS instructeur.
Geef wel op deze manier les.
Zit al jaren meer dan 20% boven het gemiddelde.
Het werkt absoluut.
Luister nou maar naar Meneer van Gelder. (die heeft er voor gestudeerd)
Gemiddeld zit een leerling ook nog maar 35uur in de lesauto!
Hoezo goedkope rijschool!? Misschien niet per uur maar wel totaal.

Paul Bastiaens|07.11.13|12:58

Zo stelt de heer Ten Buren van het CBR, dat de slagingspercentages van RIS – examens 10% hoger liggen dan de reguliere examens, dit is een lachertje, er is nog nooit een officiële lijst gepubliceerd met de slagingspercentages van RIS – rijscholen, wij geven al 30 jaar rijles in stappen op de reguliere wijze, en scoren al jaren rond de 75% geslaagden.

Klaas Kok|07.11.13|13:38

Het is de bedoeling dat een leerling leert autorijden.Niet een leerling die afgericht wordt om een examen te halen.en weer die zinloze discussie over slagings percentage,s .Vooral zelfstandig autorijden.

Incredible|07.11.13|17:12

Slagingspercentage, slagingspercentage, slagingspercentage. om doodziek van te worden. Wanneer kijken we eens naar de leerling. Naast al die reguliere leerlingen zij er velen met faalangst, examenvrees, verkeerstrauma, slachtoffers van incest, minderwaardigheidscomplex door onder meer pesterijen. ADHD, autisme en ga zo maar door. De RIS opleiding besteed daar 5 regels aan. 5 regels ….. wat een geweldige opleiding.

Ris wordt door steeds minder rijscholen toegepast dus zoeken we een nieuwe melkkoe om leerlingen en rijscholen aan het werk te zetten.
Is er al eens onderzocht waarom de RIS opleidingen zijn achtergebleven zoals wordt geschreven.
Is het de vele toetsen of is het dat de opleiding niet vlug genoeg gaat???????

Quinton Shellwood|08.11.13|00:26

Ik heb er totaal geen problemen mee met het toevoegen van modulaire elementen. Ook ik gebruik al jaren een methode dat afgekeken is van RIS, maar aangepast en afgestemd op mijn leerlingen. Ik noem het TEPIF (Theorie En Praktijk In Fases. En ik doe niet aan slagingspercentages. Simpelweg omdat ik leerlingen heb die iets meer aandacht nodig hebben zoals Incredible omschreef. En waar de rijscholen die graag hun slagingspercentage bekend maken, geen tijd voor hebben.

Corry de Jong|09.11.13|10:41

Ik heb ooit geleerd via de MI methode les te geven MI staat voor Methodische Instructie niet veel anders dan de huidige RIS alleen ruim 30 jaar geleden al…alleen het wordt in een nieuw jasje gestoken.

Guido Lucas|12.11.13|19:02

Vast zo’n actie van het CBR om de dalende omzet te verhogen. Want natuurlijk hoort bij dit modulaire gedoe weer een deeltoets met daarna het examen. Komt de sponsor-kandidaat tenminste wat vaker op visite. Van die centen kan hij/zij beter 4 a 5 uur extra rijervaring op doen. Om de laatste alinea moest ik wel een beetje lachen. Dus als de leerling rijtjes op kan dreunen dan kan hij het. Helaas: Tussen weten of weten en toepassen zit een wereld van verschil.

Pieter van Rosse|29.11.13|16:15

Helaas is het CBR de enigste instantie die de examens aflegt. Als zij willen een RIS opleiding beter scoort, kunnen ze dit zelf regelen; Ze kunnen kunstmatig veel hogere slagingspercentages maken door leerlingen met een RIS opleiding makkelijker te laten slagen.
Er is hier geen open markt welke een eerlijker gemiddelde kan laten zien.

Marianne Schiele|03.01.14|00:13

Sjoer, Guido, incredible… Ik ben het de volle 100% met jullie eens.
Stapsgewijs de leerling het zelfstandig auto leren rijden met als 1e prioriteit de veiligheid. Nooit anders geleerd, nooit anders gedaan. Onze rijschool (4 instructeurs) heeft een slagingspercentage dat ruim 20% boven het gemiddelde ligt. En sommigen kunnen het in 35 lessen, maar dat zijn de leerlingen die geen ‘drempeltjes’ hebben zoals faalangst, examenvrees, dyslexie, AD(H)D of autistische stoornissen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.