rijles, rijschool, rijinstructeur, WRM

VRB: ‘Vermoedelijk 1200 rijinstructeurs zonder geldige bevoegdheid’

De Vereniging Rijschool Belang (VRB) zegt veel geluiden te horen over rijinstructeurs die lesgeven zonder dat ze in het bezit zijn van de verplichte papieren. “Het vermoeden bestaat dat het om 1200 personen gaat van wie de WRM-bevoegdheid niet meer geldig is”, zo stelt VRB-voorzitter Peter van Neck. “Dat is een schatting op basis van reacties vanuit de kaderscholen.”

Het zou gaan om 10 tot 15 procent van de rijinstructeurs in Nederland. Ze zouden bewust of onbewust niet aan hun bijscholingsplicht hebben voldaan, maar toch aan het werk blijven.

Bijscholing

Het probleem zit waarschijnlijk in de vijfjaarlijkse bijscholing. De kosten voor de drie dagen theoretische bijscholing en twee dagen praktijk bedragen 1.012 euro (3×190 euro+2×221 euro), terwijl instructeurs die dagen geen omzet maken. “Het blijft giswerk, maar het zijn vermoedelijk instructeurs die het niet kunnen of willen betalen. Of ze zijn zich van geen kwaad bewust en weten niet dat hun pas verlopen is”, aldus Van Neck.

Als een instructeur niet slaagt voor de test, moet hij nu nog binnen zeven dagen zijn pas inleveren. Blijft hij daarna toch rijles geven, dan loopt hij het risico een boete te moeten betalen. Ook wanneer niet op tijd aan zijn bijscholingsplicht voldaan wordt, maar de instructeur wel les blijft geven, kan hij worden beboet. Personen die onbevoegd rijles geven, kunnen 630 euro kwijt zijn. Instructeurs die lesgeven met een verlopen bevoegdheid worden na constateren voor 390 euro beboet, zo laat het Centraal Justitieel Incassobureau weten.

Controle

Maar op de geldigheid van de instructeursbevoegdheden zou te weinig worden gecontroleerd. Van Neck: “We hebben in dat verband eerder al contact gehad met de politie. Maar we kregen te horen: ‘Dit staat niet op ons prioriteitenlijstje, dus daar gaan we niks mee doen.'” Het Openbaar Ministerie zegt op dit moment geen cijfers paraat te hebben van het aantal boetes dat jaarlijks wordt uitgedeeld aan instructeurs die niet meer bevoegd zijn.

Volgens de VRB-voorzitter zijn instructeurs, naast het gebrek aan controle, binnen de kortste keren op de hoogte wanneer er wél een keer een grote verkeerscontrole plaatsvindt. “Dat is dan vergelijkbaar met het gewaarschuwd worden voor flitspalen. In het geval van de verkeerscontroles weten diegenen die verkeerd bezig zijn meteen dat ze die dag een andere route moeten rijden.”

Oplossing

De VRB is momenteel met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het CBR in gesprek om een oplossing te vinden voor het probleem. De VRB-voorzitter zegt zich voornamelijk zorgen te maken over de consequenties wanneer een onbevoegde instructeur en zijn leerling bij een ongeluk betrokken raken. “Want op het moment dat er iets gebeurt en de rijinstructeur is niet bevoegd, dan is de leerling mogelijk ook niet verzekerd.”

Vanuit de branche klinkt geregeld de roep om het CBR instructeurs op hun bevoegdheid te laten controleren. Maar omdat de organisatie geen opsporingsbevoegdheid heeft, is dit niet mogelijk. Wanneer een rijschool zich bij het CBR inschrijft wordt het nummer van de instructeurpas gevraagd. Hoe de rijschool verder omgaat met het aantrekken van personeel, is echter geen niet aan de organisatie. Het is aan de politie en de kandidaten om instructeurs naar hun pas te vragen.

Leerlingen

Maar juist de verantwoordelijkheid bij die twee groepen neerleggen lijkt tot knelpunten te leiden. “De leerlingen zal het immers een worst wezen of de instructeur zijn pas kan laten zien of niet. Die wil gewoon voor zo min mogelijk geld zijn rijbewijs halen”, stelt Peter van Neck. “En als de politie dan ook niets doet om het probleem tegen te gaan, dan wordt het helemaal een lastige zaak.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

11 reacties op “VRB: ‘Vermoedelijk 1200 rijinstructeurs zonder geldige bevoegdheid’”

Gerrit Grevengoed|12.11.13|18:51

Is dat nieuw ofzo… dat een leerling niet verzekerd is zodra
de rijinstructeur zijn bevoegdheid heeft laten verlopen ?
er is immers nog steeds sprake van rijles,
hoewel onbevoegd lijkt mij dit geen zaak voor de leerling.
Wanneer zo’n ventje iillegaal n de auto van z’n ouwe heer rijdt
en pa zit ernaast met 1 hand aan de handrem en 1 aan de deurknop
is het wel wat anders.
Verder is die 1200 natuurlijk een slag in de lucht grote kans dat
die lui allang gestopt zijn,

Guido Lucas|12.11.13|19:59

Dat een leerling dan niet is verzekerd is natuurlijk een kwalijke zaak. Maar volgens mij lopen er in het reguliere onderwijs ook heel veel onbevoegde leraren rond. Of mag ik die vergelijking niet trekken? Dit wordt gewoon gedoogd door de overheid. En als die leerling bij een scheikundeproef een ongeluk krijgt door een verkeerde instructie van een onbevoegde leraar? Zakelijk gezien zou het voor veel instructeurs (met mijzelf meegerekend) schelen als er eens wat controle zou komen.

Wim Hoogstraten|12.11.13|21:07

De oplossing is vrij simpel. Jaren geleden moest elke rij-instructeur bij een ttt of praktijk examen
Zijn bevoedheids pas laten zien bij een examinator van het cbr die vevolgens een lijst bij hield tot iedereen geweest was.
Efficiente controle kost een beetje tijd en geen geld.
Rotte appels worden er simpel uitgehaald
Wim hoogstraten

John van den Kieboom|12.11.13|22:03

Ik trek het aantal van 1.200 onbevoegde instructeurs ernstig in twijfel. Dit aantal is gebaseerd op “basis van reacties vanuit de kaderscholen” Daarbij voorspel ik dat dit aantal de komende jaren zal toenemen. De kosten zijn zoals gezegd te hoog. Maar is er een iemand die zo naïef is dat hij denkt dat een gezakte instructeur van een 1 mans rijschool zijn leerlingen vaarwel zegt en dan het herintrederstraject gaat doen zonder inkomsten?? Zeg nu zelf of inkomsten 0 of een boete riskeren van € 390

John van den Kieboom|12.11.13|22:08

Controle komt er ook niet. Zoals in dit stuk staat: voor de politie heeft dit geen prioriteit, de leerling zou het een zorg zijn (heeft ook al les gehad van vader en die is toch ook niet bevoegd”?) en het is geen taak van het CBR te controleren. Wat zou het CBR kunnen doen ? Het enige is de betreffende instructeur verbieden mee te rijden. Daarnaast is dit verbod voor grote rijscholen gemakkelijk te omzeilen. Pas zichtbaar in de auto ? Dan moet er ook een geldig rijbewijs bijhangen.

John van den Kieboom|12.11.13|22:18

Er collega’s die terecht opmerken dat een leerling niet verzekerd is als de instructeur niet bevoegd is. Ten dele waar maar wie zegt mij dat de lesauto van de wel bevoegde instructeur wel als lesauto verzekerd is? Het onbevoegd lesgeven is een restproduct van het bijscholingstraject in het algemeen en de sanctie in het bijzonder. De gedachte dat gezakte instructeurs zonder inkomen thuis gaat zitten is niet reëel. Dat de bedenkers van de WRM daar niet bij hebben nagedacht. Onvoorstelbaar.

Roy Smitkoning|13.11.13|09:27

Kaderscholen? Weer dezelfde dominonatie van dezelfde persoon? En nu de VRB gaan “gebruiken” Wanneer komt dat geschreeuw weer van “rijinstructeurs tekort” weer terug, wat diezelfde man ook al jaren loopt te roepen over de rug van anderen.
VRB mag ik jullie herinneren over de betekenis van jullie naam? Hij luid Rijschool “belang” Weet je nog? Ik heb nog wel een slogan voor jullie Hij luid “VRB ga hier niet in mee”

Ger van den Berk|14.11.13|00:12

Kandidaat is wel verzekerd dat hoort de VRB te weten. politie en CBR hebben geen prioriteit om te gaan controleren.Er is jaren geleden over gesproken ook dat er veel lesauto’s onverzekerd rondrijden.
Laat de VRB eerst dan maar eens aan hun leden een kopie van geldigheid opsturen om zo in hun vereniging al een groot aantal buiten de vereniging te zetten.Begin bij je zelf en neem niet zo maar een gerucht van een kaderschool die niet kan aantonen of er een aantal zijn opgehouden door vergrijzing.

Michel Hendriks|14.11.13|12:33

Controle en nog eens controle door de politie is de enige oplossing. Men zou er wel een prioriteit van moeten maken. Wij zijn een maatschappelijk verantwoorde branche, halve criminelen horen daar niet in thuis. Het mes snijdt aan twee kanten: wordt de branche meteen goed opgeschoond! Maar het moet dan ook wel blijvend speerpunt van beleid worden.

Autorijschool Pve|14.11.13|19:18

En zo zal deze discussie tot in der lengte der dagen voortduren. Geen actie/controles op geldige bevoegdheden, dan blijft gesjoemel mogelijk. Welke branche dan ook. Jammer, zeker voor degene die hun hart en ziel in de opbouw van hun zaak leggen/hebben gelegd.

John van den Kieboom|15.11.13|21:52

Hier ligt natuurlijk een mooie kans voor de belangenverenigingen. Zij kunnen natuurlijk bij inschrijving een kopie van de instructeurs eisen, de geldigheid controleren en steekproeven houden. Daarmee kunnen ze goede sier en reclame maken bij klant en bij de rijscholen. Dus VRB, u kunt uzelf onderscheiden!!! Of blijft u liever roepen dat een ander dit moet controleren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VRB: ‘Vermoedelijk 1200 rijinstructeurs zonder geldige bevoegdheid’ | RijschoolPro
rijles, rijschool, rijinstructeur, WRM

VRB: ‘Vermoedelijk 1200 rijinstructeurs zonder geldige bevoegdheid’

De Vereniging Rijschool Belang (VRB) zegt veel geluiden te horen over rijinstructeurs die lesgeven zonder dat ze in het bezit zijn van de verplichte papieren. “Het vermoeden bestaat dat het om 1200 personen gaat van wie de WRM-bevoegdheid niet meer geldig is”, zo stelt VRB-voorzitter Peter van Neck. “Dat is een schatting op basis van reacties vanuit de kaderscholen.”

Het zou gaan om 10 tot 15 procent van de rijinstructeurs in Nederland. Ze zouden bewust of onbewust niet aan hun bijscholingsplicht hebben voldaan, maar toch aan het werk blijven.

Bijscholing

Het probleem zit waarschijnlijk in de vijfjaarlijkse bijscholing. De kosten voor de drie dagen theoretische bijscholing en twee dagen praktijk bedragen 1.012 euro (3×190 euro+2×221 euro), terwijl instructeurs die dagen geen omzet maken. “Het blijft giswerk, maar het zijn vermoedelijk instructeurs die het niet kunnen of willen betalen. Of ze zijn zich van geen kwaad bewust en weten niet dat hun pas verlopen is”, aldus Van Neck.

Als een instructeur niet slaagt voor de test, moet hij nu nog binnen zeven dagen zijn pas inleveren. Blijft hij daarna toch rijles geven, dan loopt hij het risico een boete te moeten betalen. Ook wanneer niet op tijd aan zijn bijscholingsplicht voldaan wordt, maar de instructeur wel les blijft geven, kan hij worden beboet. Personen die onbevoegd rijles geven, kunnen 630 euro kwijt zijn. Instructeurs die lesgeven met een verlopen bevoegdheid worden na constateren voor 390 euro beboet, zo laat het Centraal Justitieel Incassobureau weten.

Controle

Maar op de geldigheid van de instructeursbevoegdheden zou te weinig worden gecontroleerd. Van Neck: “We hebben in dat verband eerder al contact gehad met de politie. Maar we kregen te horen: ‘Dit staat niet op ons prioriteitenlijstje, dus daar gaan we niks mee doen.'” Het Openbaar Ministerie zegt op dit moment geen cijfers paraat te hebben van het aantal boetes dat jaarlijks wordt uitgedeeld aan instructeurs die niet meer bevoegd zijn.

Volgens de VRB-voorzitter zijn instructeurs, naast het gebrek aan controle, binnen de kortste keren op de hoogte wanneer er wél een keer een grote verkeerscontrole plaatsvindt. “Dat is dan vergelijkbaar met het gewaarschuwd worden voor flitspalen. In het geval van de verkeerscontroles weten diegenen die verkeerd bezig zijn meteen dat ze die dag een andere route moeten rijden.”

Oplossing

De VRB is momenteel met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het CBR in gesprek om een oplossing te vinden voor het probleem. De VRB-voorzitter zegt zich voornamelijk zorgen te maken over de consequenties wanneer een onbevoegde instructeur en zijn leerling bij een ongeluk betrokken raken. “Want op het moment dat er iets gebeurt en de rijinstructeur is niet bevoegd, dan is de leerling mogelijk ook niet verzekerd.”

Vanuit de branche klinkt geregeld de roep om het CBR instructeurs op hun bevoegdheid te laten controleren. Maar omdat de organisatie geen opsporingsbevoegdheid heeft, is dit niet mogelijk. Wanneer een rijschool zich bij het CBR inschrijft wordt het nummer van de instructeurpas gevraagd. Hoe de rijschool verder omgaat met het aantrekken van personeel, is echter geen niet aan de organisatie. Het is aan de politie en de kandidaten om instructeurs naar hun pas te vragen.

Leerlingen

Maar juist de verantwoordelijkheid bij die twee groepen neerleggen lijkt tot knelpunten te leiden. “De leerlingen zal het immers een worst wezen of de instructeur zijn pas kan laten zien of niet. Die wil gewoon voor zo min mogelijk geld zijn rijbewijs halen”, stelt Peter van Neck. “En als de politie dan ook niets doet om het probleem tegen te gaan, dan wordt het helemaal een lastige zaak.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

11 reacties op “VRB: ‘Vermoedelijk 1200 rijinstructeurs zonder geldige bevoegdheid’”

Gerrit Grevengoed|12.11.13|18:51

Is dat nieuw ofzo… dat een leerling niet verzekerd is zodra
de rijinstructeur zijn bevoegdheid heeft laten verlopen ?
er is immers nog steeds sprake van rijles,
hoewel onbevoegd lijkt mij dit geen zaak voor de leerling.
Wanneer zo’n ventje iillegaal n de auto van z’n ouwe heer rijdt
en pa zit ernaast met 1 hand aan de handrem en 1 aan de deurknop
is het wel wat anders.
Verder is die 1200 natuurlijk een slag in de lucht grote kans dat
die lui allang gestopt zijn,

Guido Lucas|12.11.13|19:59

Dat een leerling dan niet is verzekerd is natuurlijk een kwalijke zaak. Maar volgens mij lopen er in het reguliere onderwijs ook heel veel onbevoegde leraren rond. Of mag ik die vergelijking niet trekken? Dit wordt gewoon gedoogd door de overheid. En als die leerling bij een scheikundeproef een ongeluk krijgt door een verkeerde instructie van een onbevoegde leraar? Zakelijk gezien zou het voor veel instructeurs (met mijzelf meegerekend) schelen als er eens wat controle zou komen.

Wim Hoogstraten|12.11.13|21:07

De oplossing is vrij simpel. Jaren geleden moest elke rij-instructeur bij een ttt of praktijk examen
Zijn bevoedheids pas laten zien bij een examinator van het cbr die vevolgens een lijst bij hield tot iedereen geweest was.
Efficiente controle kost een beetje tijd en geen geld.
Rotte appels worden er simpel uitgehaald
Wim hoogstraten

John van den Kieboom|12.11.13|22:03

Ik trek het aantal van 1.200 onbevoegde instructeurs ernstig in twijfel. Dit aantal is gebaseerd op “basis van reacties vanuit de kaderscholen” Daarbij voorspel ik dat dit aantal de komende jaren zal toenemen. De kosten zijn zoals gezegd te hoog. Maar is er een iemand die zo naïef is dat hij denkt dat een gezakte instructeur van een 1 mans rijschool zijn leerlingen vaarwel zegt en dan het herintrederstraject gaat doen zonder inkomsten?? Zeg nu zelf of inkomsten 0 of een boete riskeren van € 390

John van den Kieboom|12.11.13|22:08

Controle komt er ook niet. Zoals in dit stuk staat: voor de politie heeft dit geen prioriteit, de leerling zou het een zorg zijn (heeft ook al les gehad van vader en die is toch ook niet bevoegd”?) en het is geen taak van het CBR te controleren. Wat zou het CBR kunnen doen ? Het enige is de betreffende instructeur verbieden mee te rijden. Daarnaast is dit verbod voor grote rijscholen gemakkelijk te omzeilen. Pas zichtbaar in de auto ? Dan moet er ook een geldig rijbewijs bijhangen.

John van den Kieboom|12.11.13|22:18

Er collega’s die terecht opmerken dat een leerling niet verzekerd is als de instructeur niet bevoegd is. Ten dele waar maar wie zegt mij dat de lesauto van de wel bevoegde instructeur wel als lesauto verzekerd is? Het onbevoegd lesgeven is een restproduct van het bijscholingstraject in het algemeen en de sanctie in het bijzonder. De gedachte dat gezakte instructeurs zonder inkomen thuis gaat zitten is niet reëel. Dat de bedenkers van de WRM daar niet bij hebben nagedacht. Onvoorstelbaar.

Roy Smitkoning|13.11.13|09:27

Kaderscholen? Weer dezelfde dominonatie van dezelfde persoon? En nu de VRB gaan “gebruiken” Wanneer komt dat geschreeuw weer van “rijinstructeurs tekort” weer terug, wat diezelfde man ook al jaren loopt te roepen over de rug van anderen.
VRB mag ik jullie herinneren over de betekenis van jullie naam? Hij luid Rijschool “belang” Weet je nog? Ik heb nog wel een slogan voor jullie Hij luid “VRB ga hier niet in mee”

Ger van den Berk|14.11.13|00:12

Kandidaat is wel verzekerd dat hoort de VRB te weten. politie en CBR hebben geen prioriteit om te gaan controleren.Er is jaren geleden over gesproken ook dat er veel lesauto’s onverzekerd rondrijden.
Laat de VRB eerst dan maar eens aan hun leden een kopie van geldigheid opsturen om zo in hun vereniging al een groot aantal buiten de vereniging te zetten.Begin bij je zelf en neem niet zo maar een gerucht van een kaderschool die niet kan aantonen of er een aantal zijn opgehouden door vergrijzing.

Michel Hendriks|14.11.13|12:33

Controle en nog eens controle door de politie is de enige oplossing. Men zou er wel een prioriteit van moeten maken. Wij zijn een maatschappelijk verantwoorde branche, halve criminelen horen daar niet in thuis. Het mes snijdt aan twee kanten: wordt de branche meteen goed opgeschoond! Maar het moet dan ook wel blijvend speerpunt van beleid worden.

Autorijschool Pve|14.11.13|19:18

En zo zal deze discussie tot in der lengte der dagen voortduren. Geen actie/controles op geldige bevoegdheden, dan blijft gesjoemel mogelijk. Welke branche dan ook. Jammer, zeker voor degene die hun hart en ziel in de opbouw van hun zaak leggen/hebben gelegd.

John van den Kieboom|15.11.13|21:52

Hier ligt natuurlijk een mooie kans voor de belangenverenigingen. Zij kunnen natuurlijk bij inschrijving een kopie van de instructeurs eisen, de geldigheid controleren en steekproeven houden. Daarmee kunnen ze goede sier en reclame maken bij klant en bij de rijscholen. Dus VRB, u kunt uzelf onderscheiden!!! Of blijft u liever roepen dat een ander dit moet controleren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.