CBR, sneeuw

Winterbanden verplicht voor praktijkexamen bij gladheid

Als rijscholen niet overgaan op winterbanden, lopen ze de kans bij gladheid en sneeuw geen praktijkexamens af te kunnen nemen. Lesauto’s op zomerbanden mogen van het CBR tussen 1 januari en 31 maart onder winterse omstandigheden namelijk niet als examenauto de weg op. Kandidaten van een praktijkexamen op zomerbanden kunnen hun examen dan ook niet meer gratis inhalen als het vanwege winters weer moet worden uitgesteld. Het CBR heeft hiertoe samen met brancheverenigingen Bovag Rijscholen, VRB en FAM besloten. 

Als wegens de extreme weersomstandigheden ook de examenauto’s met winterbanden niet de weg op hadden gemogen, dan mag een kandidaat van een examen op zomerbanden overigens nog wel kosteloos een inhaalexamen doen, zo laat Wim ten Buren van het CBR weten.

Winterbanden

In de winter van 2012-2013 werd de maatregel al getest. “Gedurende de proef ‘examineren op winterbanden’ zijn er 36 procent minder examens uitgesteld. Het gaat dan om bijna 5.000 gevallen”, aldus Ten Buren. “We geven rijscholen nu een week of vijf de gelegenheid om zo nodig nog winterbanden aan te schaffen.”

De regeling voor de komende periode geldt ook voor de categorie BE (personenauto met aanhanger). De trekkende auto moet over de vereiste winterbanden beschikken, voor de aanhanger geldt die verplichting niet.

Banden

De eisen die in winterse omstandigheden aan een examenauto worden gesteld, zijn dat het voertuig op vier winterbanden rijdt en dat alle banden de letters M en S dragen. “Daarnaast moet op alle vier de exemplaren het symbool van een sneeuwvlokje staan”, zo stelt de woordvoerder.

Het rijden op vierseizoensbanden met deze merktekens blijft in winters weer ook toegestaan. Het profiel van de banden waarmee gereden gaat worden, moet minimaal 4 millimeter zijn.

Uitstelregeling

Tot 1 januari 2014 blijft de bestaande uitstelregeling van kracht. Tot op dat moment kunnen rijopleiders en kandidaten nog bij de examinatoren aan tafel beslissen of ze onder winterse omstandigheden wel of niet willen gaan rijden op winterbanden. Als er besloten wordt om niet de weg op te gaan, kan het examen nu nog gratis worden ingehaald. Omdat tussen 1 januari en 31 maart onder winterse omstandigheden uitsluitend praktijkexamens op winterbanden mogen worden gereden, komt die keuze te vervallen.

Het CBR en de brancheverenigingen voeren de aangepaste regeling vooralsnog alleen voor deze winter door. Na deze winter wordt geëvalueerd, zo laat het CBR weten. “Maar gezien de resultaten van de proef in 2012-2013 weten we eigenlijk al dat het positief uit gaat pakken. Voor het aantal uitgestelde examens, maar ook voor de veiligheid van diegenen in de lesauto”, aldus de woordvoerder.

Proef

Het CBR begon aan een proef met het examineren op winterbanden toen in de winter van 2009-2010 een recordaantal praktijkexamens door uitzonderlijke weersomstandigheden en gladheid op de wegen moest worden afgelast. Het ging toen om 34.000 gevallen. In de daarop volgende winter gingen er ruim 27.000 praktijkexamens en toetsen niet door. Dit kostte zowel de kandidaten als de rijscholen en het CBR veel geld.

Gedurende de proef werd de afgelopen winters onderzocht of een praktijkexamen met een lesauto op winterbanden tijdens winterse omstandigheden eerder zal doorgaan dan met een auto op andere banden. De uitkomst bleek positief. “Het was dus een logische stap om hiermee verder te gaan”, zo stelt Ten Buren.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

24 reacties op “Winterbanden verplicht voor praktijkexamen bij gladheid”

Sjoerd Balfoort|26.11.13|18:04

toen we nog geen winterbanden hadden zijn er ook zo ontzettend veel ongelukken gebeurd tijdens examens….
Wat een verschrikkelijke bemoeizucht weer tijdens mijn examens is er bijvoorbeeld nog nooit naar het bandenprofiel gekeken.

Sjoerd Balfoort|26.11.13|18:05

sterker nog, als er een beetje sneeuw valt worden de examens afgelast……

Els van Voren|27.11.13|00:32

Zolang de wet in Nederland winterbanden niet verplicht stelt hoe kan het dan dat het CBR dit samen met de “branche” verenigingen waar slechts 16% van alle rijscholen bij is aangesloten dit verplichten? Word het niet tijd om eens een jurist te raadplegen of dit allemaal zomaar mag? Hoor graag van jullie!

Gerrit Grevengoed|28.11.13|11:11

Ik heb eigenlijk geen idee, maar is een op het randje zijnde winterband met 4mm profiel onder deze condities wel beter dan een gloednieuwe zomerband.. ?

Ronald Kamping|28.11.13|13:06

Ik denk dat het cbr hiermee de wet passeert.
Hoe word hiermee omgegaan op 1 april( april doe wat ie wil) als het heftig sneeuwt. of voor 1 januari (vanaf half november is er al kans op winters weer).
Maar vooral,..is een leerling niet de dupe als hij/zij geen ervaring heeft met winters weer, en dat het examen dan wel doorgaat??!

Boy van Drongelen|28.11.13|14:01

Ik denk dat het CBR juridisch een probleem heeft, als ze winterbanden gaan verplichten, omdat het niet verplicht is in Nederland. Ik stoor mij al jaren aan het CBR met hun shit regels. Ik rij al jaren op 4 seizoenen banden wat gaan ze daar mee doen, ook verbieden. Ik denk dat ik maar eens een mail stuur naar de minister van verkeer, en vragen sinds wanneer het CBR de regels bepaalt. Ik ga vanaf 01-januari 2014 invoeren dat een examinator niet meer met sneeuw aan zijn schoenen de auto in mag.

Johannes Oge|28.11.13|14:18

Okay maar verplicht dan ook al het personeel van het CBR om op winterbanden te rijden.
Dat zal een goed voorbeeld zijn! En ja ook hun privé auto’s.

John van den Kieboom|28.11.13|16:56

Je neemt toch geen winterbanden voor het CBR? Dat doe je toch voor je eigen veiligheid en die van je leerlingen ? Ik zie het probleem dan ook niet. Regelmatig lees ik dat rijscholen leerlingen willen opleiden tot “veilige en verantwoordelijke weggebruikers” Dan mag je van een rijschool toch verwachten dat zij ook voor die veiligheid gaan? En of het juridisch kan? Volgens mij wel. Er moet n.l. personeel van het CBR plaatsnemen in de lesauto en dan denk ik dat je een winterbanden eis kan stellen.

Willy Davina|28.11.13|17:18

Rij al jaren met winterbanden en niet omdat het CBR en cornuiten het met elkaar zo vaak eens zijn maar om de veiligheid van zowel mijn L.L. als mezelf want het verschil is zeker aanwezig.
Gaat het CBR nu ook een regel invoeren als het enorm hard gaat regenen???

Incredible|28.11.13|17:20

Triest, triest,triest, weer in de maling genomen. Het was een proef en het kon (ook wettelijk) niet verplicht worden. Leerlingen weer de dupe. Over all weather tyres wordt maar niet gesproken. En de BOVAG loopt weer voorop. Wat die organisatie al niet verstiert heeft………………

Boy van Drongelen|28.11.13|17:27

Natuurlijk ga ik voor veiligheid in aan en op mijn auto maar dat staat hier los van, waar het mij omgaat is dat het CBR met ons rijschoolhouders speelt.

Wat gaan ze hierna weer verzinnen ?

Wij zijn gewoon de speelbal van het CBR, omdat ze weten dat wij nergens anders heen kunnen met onze examens.

Jan En Carmen Lammers|28.11.13|18:31

Examens met winterbanden zijn echt niet veilig. Heeft het CBR er ook rekening mee gehouden dat er met gladheid veel meer ongelukken gebeuren. We hebben zoals we allemaal weten ook met andere factoren te maken zoals bv andere bestuurders. Wat doet het CBR als een bestuurder van een ander voertuig wat roekeloos rijdt met de gladheid en tijdens zo’n examen mijn lesauto binnen komt glijden? Wat doet het CBR als er daarmee misschien een dodelijk ongeval gebeurt? Met gladheid niet de weg op!!

Gerard Uppelschoten|28.11.13|18:39

Ik heb gisteravond bij het CBR overleg voor de A instructeurs en examaninatoren te horen gekregen dat ze nu ook een proef gaan doen voor motoren tijdens het examen met navigatie.
Of tewel, over 2 jaar moeten we ook weer gaan inversteren voor navi op de motor.

Els van Voren|28.11.13|19:27

@John van den Kieboom
Je eigen veiligheid is een kul argument, jij weet uit ervaring wat kan! Wat te doen bij + 15, (in onze winters komt dit regelmatig voor) met behoorlijke regenval is de remweg fors langer! En wat doe je dan, je banden wisselen? Wij zouden met elkaar moeten besluiten om de eerste 3 maanden zo min mogelijk examens te kopen! Geen van onze leerlingen gaat als ze hun rijbewijs hebben op zoek naar en occasion met een set winterbanden, dus rijden straks in de winter zonder!

Gerrit Grevengoed|28.11.13|20:54

@incredible 17.20

all weather wordt besproken in de koptekst
die gelden gewoon als winterbanden.

Mieke|29.11.13|09:10

Ik heb enorm getwijfeld of ik winterbanden zou nemen. Uiteindelijk (gelukkig) toch gedaan.
De reden om het niet te doen was juist voor de veiligheid van de leerling.
Leerlingen leren het met winterbanden, maar als ze straks een eigen auto hebben, zullen de meeste echt geen winterbanden kopen. Ze hebben dus geen ervaring met zomerbanden in de winter, dat hebben ze nooit geleerd. Maar ze rijden er straks wel mee, zonder erbij na te denken dat ze een langere remweg hebben.
Wat is nou veiliger?

Boris Van de Beek|29.11.13|10:48

wordt steeds gekker, wanneer het glad is, rij ik niet, laat staan mijn leerlingen, hebben hier totaal geen ervaring mee. En nu wel rijden bij het CBR? Zijn ze gek geworden? Het voelt als een ordinaire maatregel de uitgestelde examens nogmaals door de rijscholen te laten betalen….

John van den Kieboom|29.11.13|11:15

@ Els van Voren,

Veiligheid een “kulargument”? Dat zal ik in de rijinstructie nooit beweren. Bij 15 graden en forse regenval is de remweg op winterbanden iets langer (niet fors) Maar daar staat tegenover dat het in Nederland volgens onderzoek 6 1/2 % van de tijd regent en het wegdek in 11 % van de tijd nat is. Winterbanden zijn tijdens regen onder 7 graden dan weer veiliger. Maar iedere rijschool heeft toch de keus? Boek je geen examens in de winterperiode.

John van den Kieboom|29.11.13|11:18

Maar ik zie in mijn regio de ene na de andere rijschool op winterbanden verschijnen. Ik denk dat de meerderheid hier in de winter op winterbanden rijdt. Men adverteert er zelfs mee. Niks mis mee toch? En dat leerlingen straks geen winterbanden gaan afschaffen en wij daarom ook niet moeten gaan lessen/examen rijden op winterbanden….. Kijk dat vind ik een kulargument.

Els van Voren|29.11.13|15:31

Beste John, jij schreef: “Dat doe je toch voor je eigen veiligheid en die van je leerlingen?” Daarop heb ik geschreven dat ik je gekozen eigen een kul argument vind dit omdat jij weet wat wel en niet kan! Niet zoals je nu suggereer veiligheid in het algemeen! Verplichten prima maar dan voor iedere auto!
Zoek eens via Google op Profiel winterbanden: daar vind je een link van de consumentenbond met een onderzoek van De ÖAMTC de Oostenrijkse ANWB, en daar weten ze echt wat sneeuw is!

John van den Kieboom|29.11.13|17:27

Natuurlijk weten ze in Oostenrijk echt wat sneeuw is. Daarom zijn winterbanden daar ook verplicht van 1 november tot 15 april.

Michael Sonderman|29.11.13|21:37

Iedereen een mening, maar ik denk dat het CBR dit wel kan eisen. 2 deurs auto’s zijn immers ook gewoon toegestaan door het RDW en niet door CBR.
Ik denk dat de tegenstanders meer balen van de (kleine beetje) extra kosten, die dit meebrengt. Maar wel volop les blijven geven op zomerbanden als het niet meer verantwoord kan, want de inkomsten moeten doorgaan.
Maar beter is dit per wet te regelen en toezicht houden.
Op top internet staat trouwens omschreven welke banden toegestaan zijn.

Youran van Ark|30.11.13|00:45

Winterbanden werken gewoon. Als antislipinstructeur mijn ervaring daarmee opgedaan. Zodra ik rijinstructie ging geven altijd toegepast. 4seizoen is een compromis en dat is nooit goed. Niet zeuren gewoon meewerken. Als alle ll leren dat ze moeten sparen voor winterbanden wordt het gemeengoed. Doorstroming en veiligheid voorop!

Pieter Lammerse|01.12.13|21:28

Als Pirelli een band ontwikkeld speciaal voor de zomer, waarvan de compound dusdanig hard is dat deze perfect werkt bij een temperatuur boven de 24 graden Celsius en daarmee de remweg verminderd met 1 meter gemeten bij …(vul snelheid in). Gaan we dan straks de verplichting krijgen om deze band te monteren in juli, augustus en september ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.