FAM wil onderscheid tussen grote rijschool en eenmanszaak

FAM Verkeersscholen wil dat er voor de consument een duidelijker onderscheid wordt gemaakt tussen grote rijscholen en eenmanszaken. Dat laat voorzitter Thorald Rasker weten naar aanleiding van het recente FAM-symposium. “We hebben het CBR gevraagd daarover mee te denken. Kwantumkortingen voor de grote jongens zijn niet haalbaar. Dat weten we, omdat het CBR een ‘level playing field’ aanhoudt en wil dat iedereen dezelfde regels volgt. Maar we hopen op andere faciliteiten die het verschil laten zien tussen de rijscholen die het beroep van rijinstructeur als professie of als bijbaan zien.”

De FAM-voorzitter zegt al enige jaren de angst te hebben dat het vak van rijinstructeur afglijdt tot een ‘bijbaantjesvak’. “Natuurlijk zijn er ook kleine rijscholen die goed werk doen en het ondernemerschap in de vingers hebben. Maar er zijn er veel die hun werk niet goed doen. Als je bijvoorbeeld in Purmerend kijkt, dan heeft driekwart van de rijscholen minder dan 40 examens per jaar. Het gaat om vakmanschap. Je staat niet eens per jaar met kerstbomen op de markt. Purmerend is een voorbeeld van hoe het er op dit moment landelijk aan toe gaat. Het is geen gezonde situatie.”

Onderscheid

Rasker ziet de verschillende faciliteiten voor rijscholen van diverse formaten graag op de CBR-agenda verschijnen. “De bijbaanrijscholen kosten ons marktaandeel. En we worden om de oren geslingerd met rijscholen die alles doen om een eurootje te besparen. Ze rijden rond in oude auto’s, volgen geen bijscholing enzovoorts.”

“Dat terwijl wij ook met bijvoorbeeld panden en personeel zitten. Hoe kan het dat een rijschool met 12 examens per jaar dezelfde faciliteiten krijgt als een verkeersschool met 1200 examens. Onderscheid is in onze ogen wenselijk, maar dat is niet iets wat met carnaval geregeld is. Daar ben ik me van bewust.”

Professie

De ideale situatie blijft volgens hem kwantumkorting voor de ‘grote jongens’, maar dat punt hoeft wat hem betreft niet op de agenda te verschijnen. “Het gaat in tegen de principes van het CBR, dus het is sowieso onhaalbaar. Met onze vraag naar andere faciliteiten begeven we ons dan ook op dun ijs, want het moet aan het ‘level playing field’ voldoen. Over de invulling heb ik dan ook nog geen ideeën.”

De voorzitter denkt dat het CBR liever met een klein aantal grote rijscholen werkt, dan dat er elke dag weer nieuwe ondernemingen aan haar balie verschijnen. “Eenmanszaken zeggen niet altijd iets over de kwaliteit. Was dat maar waar, want dat zou het voor ons een stuk gemakkelijker maken. Maar het gaat om een professie, geen bijbaantje. Dat moet voor iedereen duidelijk zijn.”

Symposium

Tijdens het jaarlijkse FAM-symposium schoven onder meer de algemeen en financieel directeur van het CBR aan. “We wilden voor al onze leden het traject van een idee van de minister tot aan de daadwerkelijke uitwerking en invoering van beleid in kaart brengen. Want daar gaat flink wat tijd overheen, kijk maar naar het T-rijbewijs.”

De FAM nodigde het CBR uit om ook haar deel van het verhaal rechtstreeks te kunnen vertellen en bepaalde keuzes toe te lichten. “De verschillende groepen zijn bij elkaar gebracht. Stropdassen los, flessen wijn op tafel en gewoon eens met elkaar praten”, aldus Rasker.

Bijscholing

Onderwerpen als locatiebeleid en tariefstelling kwamen gedurende het symposium aan bod. Ook werden er ideeën geopperd om ‘klachtentraining’ en ‘Engels’ bij het IBKI in te dienen als nieuwe onderwerpen voor de bijscholing. “Engels bijvoorbeeld wordt steeds belangrijker voor instructeurs in de Randstad. Daar valt nog winst te behalen.”

Ook het omgaan met ouderen in het verkeer en verkooptrainingen zouden volgens Rasker waardevol zijn om meer aandacht aan te besteden. “Instructeurs moeten in deze markt veel meer ambassadeur van hun bedrijf zijn. Als een leerling tijdens een les bijvoorbeeld vertelt dat hij van paarden houdt, dan is het niet genoeg om te zeggen ‘oh, leuk’.”

ITEC

Projectleiders van het CBR gaven daarnaast een presentatie over ITEC, het nieuwe systeem voor de afname van theorie-examens. Er wordt 7 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe lokalen en systemen voor het theorie-examen. De kandidaten leggen dat examens straks individueel af. Een kandidaat heeft dan een eigen scherm, waarop de vragen van zijn specifieke examen getoond worden. De planning wordt efficiënter, omdat er altijd een zaal gevuld kan worden met kandidaten van verschillende categorieën.

Met het nieuwe systeem kunnen rijscholen niet langer theorie-examens voor het vrachtautorijbewijs op hun eigen locatie afnemen. Ook die kandidaten moeten in het vervolg naar de CBR-locaties toe. “Vanuit de leden werd onze verontrusting uitgesproken over het locatiebeleid met betrekking tot ITEC. Het gevoel heerst dat ons steeds meer afgenomen wordt en we de controle kwijt gaan raken.”

Roosmarijn Dierick

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roosmarijn Dierick

70 reacties op “FAM wil onderscheid tussen grote rijschool en eenmanszaak”

Rijschool Wannes|12.12.13|11:07

tja. als je als consument graag wild betalen voor een leuke dame aan de balie en een heel kantoor pand dat de Grote rijschool heeft doe je best.

een instructeur die in loondienst is krijgt altijd zijn salaris (als de werkgever niet fait gaat) en het zal hem een zorg zijn of je wel of niet slaagt.
nee das fijn een grote rijschool jaa doe mij die maar hoor.
ik dacht dat de FAM, er voor ons zou zijn,mja nu wordt weer pijnlijk duidelijk hoe het zit. Julie worden bedankt!

jenny|12.12.13|11:08

Allemaal gelul in het eigen straatje , wij rijden met 2 auto`s en zijn bloed serieus bezig met ons vak , maar de voorzitter van de Fam is zelf rijschoolhouder en ziet zijn imperium kleiner en kwetsbaarder worden , en inderdaad er zijn veel te veel rijscholen , maar dat ligt zoals iedereen weet aan het uwv die maar intructeurs opleid terwijl er niets meer bij kan , kijk maar op zaterdag hoeveel nieuwe rijscholen je dan ziet , en inderdaad in vaak wat oudere auto`s , zeg dat dan gewoon !

Wim van Dijk|12.12.13|11:16

Als de FAM en al die andere zo genaamde belangenvertegenwoordigers nu eens er voor gingen zorgen dat er een waterdicht controle systeem is voor instructeurs, door betere handhaving en/of controle van rijscholen. Dan maakt het niet uit waar je lest, de consument kan zelf heel goed kiezen tussen de voor en na- delen van een kleine of grote rijschool. Misschien kunnen ze daarna gaan zorgen voor echte belangen behartiging zoals lagere BTW 0 of 6 % en betaalbare abeids ongeschiktheids verzekering

Wim van Dijk|12.12.13|11:20

Ik wordt goed ziek van al die negatieve berichten over kleine, onprofessionele en corrupte rijscholen die er met hun pet naar gooien. Alsof er onder de grote jongens geen Cowboy’s zitten. Stop met afkraken van de branche en kom met oplossingen voor iedereen. Pak die kleine groep aan waar het kan. CBR stel je open voor een controle taak, als je de legitimatie van de leerling kunt checken is een controle ven de instructeur een kwestie van willen en niet van kunnen

Nannie Leijten|12.12.13|11:21

Is er ook al een onderzocht hoe kleine rijscholen presteren in verhouding tot grote rijscholen? Vaakzieik de aanbiedingen van lesprijzen bij grote rijscholen. Wel erg kort door de bocht dat een rijschool die minder dan 40 examens per jaar heeft geen goede rijschool zou zijn. Het is voor mij geen bijbaan, neem mijn vak erg serieus. Maar hoe zit dat bij de grote rijscholen, waar rij-instructeurs voor een appel en een ei les geven, hoe gemotiveerd zitten zij in de auto?

Leon Van Meerendonk|12.12.13|11:33

Heel erg jammer dat kwaliteit en kwantiteit door elkaar worden gehaald.Om kwaliteit te verbeteren moet je iets aan de opleiding veranderen.Hoeveel uur besteden we aan onderwijskunde en begeleiding?Wat doen we aan ondernemerschap in de initiële opleiding? Geeft een grote rijschool de garantie dat er kwaliteit wordt geleverd?Is het aantal examens tegenwoordig een graadmeter voor de kwaliteit? Hoe arrogant is het,om te zeggen : ” “Eenmanszaken zeggen niet altijd iets over de kwaliteit…..”

Ronald Kamping|12.12.13|11:35

De bijbaanrijscholen kosten ons marktaandeel. dit zijn RASKER zijn woorden en is ook de reden van deze zogenaamd slimme actie om een ander in discrediet te brengen.
En bijscholing is verplicht mijnheer rasker… dat is een ander probleem wat zeker aangepakt moet worden!
Quantum korting? dus de leerling krijgt dan korting?
Voor de consument een duidelijker onderscheid? dat zie ik in het hele verhaal niet terug?

Ronald Kamping|12.12.13|11:38

Wel zie ik nog 2 zinnen in bovenstaande tekst die erg grappig zijn als je ze achter elkaar leest:

“Onderscheid is in onze ogen wenselijk, maar dat is niet iets wat met carnaval geregeld is. Daar ben ik me van bewust.”

“De verschillende groepen zijn bij elkaar gebracht. Stropdassen los, flessen wijn op tafel en gewoon eens met elkaar praten”, aldus Rasker

lijkt carnaval wel.

Helga Smetsers|12.12.13|11:44

rijscholen hun bruto salarissen op een normaal niveau zouden zetten, zouden misschien veel kleine rijscholen liever in loondienst gaan.

Ik heb enkele jaren geleden gesolliciteerd als zzp instructeur op de vrachtwagen bij een grote rijschool in Eindhoven,en kon een salaris krijgen van € 14,00 bruto, verder alle lasten en verzekeringen voor eigen rekening.

Peter Garnefski|12.12.13|12:38

Schandalig, ons ZZPers wegzetten als onprofessioneel. Heb de afgelopen jaren veel leerlingen gehad die daarvoor bij grote rijscholen zaten. Heb de meest vreselijke verhalen gehoord, variërend van iedere week een andere instructeur tot instructeurs die vroegen of de leerling drugs kon regelen(en dat lieg ik niet!) Allemaal instructeurs van grote rijscholen,die maar aan kunnen rommelen in de ‘anonimiteit’ van een grote rijschool. Als een ZZPer dit soort dingen flikt,is hij in no time failliet.

Autorijschool Europa|12.12.13|12:42

Grootheidswaanzin!

John van den Kieboom|12.12.13|13:04

Misschien dat Dhr. Rasker nu ook inziet dat er te veel instructeurs zijn. Daar ligt n.l. het probleem. Een CBR dat korting geeft aan grote rijscholen is een partijdig CBR dus dat zal er niet van komen. De voorbeelden die Dhr. Rasker geeft raken kant noch wal. De insinuatie dat kleine rijscholen niet aan hun bijscholingsverplichtingen voldoen vat ik op als een ernstige belediging. Ik heb al meer theoretische bijscholingen gedaan dan verplicht is.

Bert Meijs|12.12.13|13:07

FAM lijkt wel een EIGENBELANGEN-organisatie….!! Zorgen? OK! Kwantumkorting voor grote rijscholen? CBR haal dat nooit in je hoofd. Gelijke monniken… etc… We gaan nooit lid worden van die FAM.

John van den Kieboom|12.12.13|13:07

En leer je in een nieuwe auto beter rijden dan in een oude? Of komt het je lessen ten goede als een rijschool een groot pand en een secretaresse heeft? Krijg je slechter les van een rijschool die het als “bijbaan” doet dan van een instructeur van een grote rijschool die 20 uur les geeft en de rest van de week voor de kinderen zorgt? Kleine rijscholen zijn flexibeler en kunnen dus beter op de veranderingen op de markt inspelen.

John van den Kieboom|12.12.13|13:08

Aan de FAM de taak om de consument uit te leggen waarom een grote rijschool beter zou zijn dan een kleine rijschool. En dat zonder hulp van CBR, de Minister of weet ik wat wie. Ook dat hoort bij het ONDERNEMERSCHAP!!! Groot of klein zijn is een keuze!

Hans Kuiper|12.12.13|13:22

test

Hans Kuiper|12.12.13|13:34

Thorald Rasker probeert schaamteloos als voorzitter van de FAM zijn eigen Kwantumkorting te regelen. je zal maar als kleine rijschool lid zijn van de FAM terwijl je Vz. je wegzet als ongewenste onprofessionele luis in de pels van de Kwantumrijscholen. De grote jongens die zelf vaak juist gebruik maken van de bijbaaninstructeurs omdat ze voor het geboden ”salaris” geen professionele fulltime instructeur in loondienst kunnen krijgen.
Ik zou me bedonderd voelen door zo’n ”belangenbehartiger”!!!

Ger van den Berk|12.12.13|13:38

Wat een war taal van deze voorzitter ik kan me niet voorstellen dat de andere bestuursleden en aangesloten rijscholen hier blij mee zullen zijn.
Natuurlijk voelt Rasker wel aan dat er vaak gekozen wordt voor kleinere en kwalitatief betere rijscholen.
Ook gooit hij hiermee zijn eigen ruiten in door zijn eigen omgeving zo laag weg te zetten.
Hij vertegenwoordigd momenteel maar net 20 rijscholen over geheel Nederland, en de andere branche partijen durven hem hier ook geen gelijk in te geven.

Michel Hendriks|12.12.13|13:42

Echt gelul, puur lobbyen om het eigen belang, niets meer en niets minder. Wat een schijnheiligheid weer ten top. De groten gunnen niet het voordeel dat de kleintjes nu eenmaal ook hebben. De groten hebben vele voordelen ten opzichte van de kleintjes, en vice versa. Prima dat het CBR alle ondernemingen gelijk behandelt. En wat zal het de FAM een zorg zijn dat het CBR “nieuwe ondernemingen” aan haar balie treft? Bemoei je toch met je eigen zaken, om je schamen, dit soort gebabbel.

Michel Bergsma|12.12.13|13:44

ik hoop dat veel leden hier een conclusie uit trekken en bedanken.
dit is toch ZIEK !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Robert Altena|12.12.13|13:45

Achja, gerommel komt in elke branche voor. Gisteren sprak ik nog een kapper die ook last heeft van bijklussers op een zolderkamer oid. Dat is dus van alle tijden.
Wat brancheverenigingen bedenken zal allemaal wel. Geloof in je eigen kracht en investeer in je eigen kwaliteit.
Let niet teveel op concurrenten, maar vaar je eigen koers, of dat nu met een nieuwe of met een oudere auto is.
Steek de energie liever in je cursisten en niet in allerlei randzaken.
Succes met lesgeven, allemaal!

Ger van den Berk|12.12.13|13:47

Over de inhoud nog maar niet te spreken in mijn eerdere reactie,maar Rasker weet heel goed dat er over de prijzen niet gehandeld kan worden bij het CBR.
Op dit moment is er ook geen enkele branche partij die kan zeggen dat ze zelf de betere rijscholen vertegenwoordigen, deze niet aangesloten rijscholen zijn kwalitatief vaak beter dan de rijscholen die denken met een logo de consument binnen te lokken,nee die tijd is voorbij.
Misschien dat Rasker eerst eens nadenkt en overlegd en dan schrijft

Rob van den Hoven|12.12.13|13:48

Beste menee Rasker, ik weet niet van welke planeet u komt, maar u roept maar wat om er zelf beter van te worden.
Maar nee, in uw eigen belang moet de zzp’er hier maar de dupe van worden, die wel met plezier en passie lesgeven en een net bedrijf hebben.
Conclusie: stap zelf lekker op, meld u aan bij het uwv en misschien mag u ook de opleiding gaan volgen, heeft u toch een studie gedaan en hoeft u niet meer zo slap te lullen

Henk Elsenaar|12.12.13|14:12

Wat een lariekoek (ik wil geen “lulkoek” zeggen).

Hans Kuiper|12.12.13|14:16

Ik zou wel eens willen zien of de kwantumrijscholen per instructeur wel boven de 40 examens op jaar uitkomen… Dit is immers volgens de graadmeter voor een professionele kwantuminstructeur? Anders word je zomaar door hem weggezet bij de kerstbomen op de markt. Ik ben bang dat Thorald Rasker te vaak met z’n stropdas los en een fles wijn op tafel heeft zitten brainstormen en daarbij volledig de weg is kwijt geraakt, als hij niet oppast raakt hij op die manier ook nog eens zijn rijbewijs kwijt!

Sjoerd Balfoort|12.12.13|14:17

Het probleem bij de bron aanpakken vinden ze te moeilijk dus gaat men alles over één kam scheren, m.a.w. De grote jongens dáár moet je zijn.
Ik ken ten minste één grote autorijschool die aangesloten is bij de FAM en notabene ANWB rijschool is die de kluit flink kan belazeren omdat er geen controle is, ja over de financieën maar niet over de kwaliteit van lesgeven.
Ik daag ze bij deze uit om eens over dit onderwerp te komen praten.
Ik hoop “wordt vervolgd”

Jan Pulles|12.12.13|14:32

Een paar jaar geleden konden “De grote jongens” nog zo goedkoop werken want ze konden de kosten over het grote aantal leerlingen verdelen. Nu zijn de secretaresse en het bedrijfspand te duur voor de grote jongens. Als je een grote jongen wilt zijn moet je niet meteen gaan huilen als de tijden iets minder zijn.

Sjoerd Balfoort|12.12.13|14:38

Ik vraag me overigens heel sterk af of onze commentaren wel serieus worden genomen, sterker nog of ze überhaupt wel worden gelezen…

Hans Kuiper|12.12.13|14:54

Thorald Rasker wil het onderscheid in de professionaliteit duidelijk hebben tussen de grote en de kleintjes, dat moet vervolgens beloont worden met Kwantumkortingen, hij heeft met zijn ”kwantum” Verkeersschool Purmerend tot 100 examens per jaar een slagingspercentage 1e examens 56 tot 60% en herexamens 51 tot 55%. Thorald..! waar blijft het professionele onderscheid nou??? Dat zal nog heel wat losse stropdassen en flessen wijn gaan kosten!!!

Hans Kuiper|12.12.13|15:05

Grote rijschool Thorald? Ik hoop toch niet dat er nu meer dan 2 instructeur in je Verkeersschool Purmerend lesgeven. Met minder dan 100 examens op jaarbasis kom je namelijk met meer instructeurs zelf ook niet boven je professionele kwaliteitsnorm van 40 uit. Of zijn het ”maar” instructeurs in dienst met een bijbaantje???

Arjan van der Mooren|12.12.13|15:13

Toch mooi hoe de FAM zich zelf een brevet van onvermogen opspeld. Ze kunnen vast ook met het CBR de inkoop van mooie spulletjes en flessen wijn gaan doen. Nog een gratis advies voor meneer van de FAM, doe uw voordeel door uw dure overhead beschikbaar te stellen aan al die eenzame tobbers. Een nieuw verdienmodel en direct zicht en invloed op de zo door u gewenste kwaliteit.

Aad van der Voorde|12.12.13|15:26

Als je een hard werkende rij-instructeur bent met een eenmanszaak en gooede resultaten boekt heb je net zoveel recht op de facaliteiten van het cbr als een grotere rijschool. en ja laat de overkoepelende organen maar eens de handen uit de mouwen steken om inderdaad de kwaliteit te verbeteren en verder is er in bovenstaande berichten al genoeg gezegt.
Maar het is wel weer schandalig dat nu weer de FAM zoiets publiceert.

Leroy Weerwag|12.12.13|15:39

Leuk die FAM! Wat is dat voor een club? Echt iets voor een grote jongen, alleen maar aan je eigen denken om nog groter te kunnen worden! Wij rijden met 3 auto’s en zijn prima met ons vak bezig, niks mis mee! Als die grote vent nu verteld dat wij dat wij niet goed bezig zijn, ervaar ik dit echt als een grove belediging en verwacht ik ook dat hij zijn excuses gaat maken!
De kleintje kunnen net zo goed kwaliteit leveren hoor! ik denk zelfs beter dan die grote jongens!

Michael Sonderman|12.12.13|17:09

Toen ik vanmorgen het bericht zag, verwachte ik al veel reacties.
Ik kan nergens op de site van FAM vinden wat voor zekerheid ze nu echt bieden aan de cursist bieden, behalve wat roepen.
Eigenlijk is Bovag (in doorn in het oog voor sommige rijscholen)de enige partij die wat bied voor de Cursist zelf, zoals BGF en kwalieits eisen die op stapel liggen.

Klaas Kok|12.12.13|17:55

Ik denk dat je als een mans zaak ,of in ieder geval [klein] bent, een beter contact met je leerlingen hebt dan een super onpersoonlijke grote rijschool. Dat is ook wat je hoort als ze daar weg gaan ,je krijgt iedere keer een andere instructeur.

Autorijschool Bert|12.12.13|18:10

Het is in ieder geval eerlijk van de FAM door zo naar buiten te treden. Dat is beter dan net te doen alsof je de hele rijschoolbranche vertegenwoordigd zoals de Bovag dat doet en ondertussen…

Ik ben het overigens eens met de bovenstaande reacties en kan hier alleen nog maar aan toevoegen dat een grote rijschool ooit ook klein is begonnen.

We weten in ieder geval weer waar het gezegde “die het kleine niet eerd, is het grote niet weerd” vandaan komt.

Jan Plutschouw|12.12.13|18:14

Wel, wel….. dus een eenmanszaak is niet professioneel??????
Stelletje zakkenvullers voor hunzelf.
Doe al meer dan 30 jaar voor mezelf een eenmanszaak. heb verdorie een veel hoger slagingspercentage dan die FAM hannessen.
Verschil zit um in wat anders dan die onprofessionele uitspraak!!
De Groeten

Peter Garnefski|12.12.13|18:17

Zeker eerlijk van ze. Nu weet iedereen waar deze club voor staat. Ik hoop dat alle kleinere rijscholen die nog lid zijn van deze bobo-club per direct massaal gaan opzeggen! Kunnen ze daar gezellig met de grote jongens verder ;)

Rij School|12.12.13|19:49

Geachte heer Rasker,
Op uw FAM website staat als lid deVerkeersacademie vermeld, dit bedrijf adverteert nog iedere week in verschillende kranten met “Op zoek naar een leuke baan! word rijinstructeur / rijschoolhouder m/v Opleidingen in heel Nederland. Nu v.a. € 49,00 p/m
U als voorzitter van de grote rijscholen weet als geen ander dat er veel en veel te veel instructeurs zijn! Uw eerste taak had moeten zijn om het aantal nieuwe opleidingen tot rij-instructeur tot bijna 0 terug te dringen!

Rij School|12.12.13|19:50

En nu wij richting de 8000 rijscholen gaan waardoor de marge als maar dunner worden komt u met het idee over kwantumkorting voor de “grote” jongens dit is eigenlijk te bizar voor woorden! U gaat verder met “Maar het gaat om een professie, geen bijbaantje” waarom betalen de “grote” rijscholen dan van die “kleine” salarissen aan hun instructeurs? Zou het kunnen dat dit één van de hoofd reden is dat veel instructeurs in loondienst het dan maar zelf proberen?

Rij School|12.12.13|19:50

Eerst hebben de “grote” rijscholen samen met de branche organisaties en UWV ervoor gezorgd dat het aantal nieuwe instructeurs explosief is gegroeid. Nu wij richting de 8000 rijscholen gaan komt u met het idee over kwantumkorting voor de “grote” jongens dit is te bizar voor woorden! Uw opmerking dat het CBR liever met een klein aantal grote rijscholen werkt, dan dat er elke dag weer nieuwe ondernemingen aan haar balie verschijnen, is helemaal van de wilde konijnen!

Incredible|12.12.13|20:45

Slechts 5000 instructeurs zijn in loondienst,
de overige 9000 hebben een eenmanszaak of een vorm van franchise.
De eenmanszaak is veel gemotiveerder, immers je doet het voor jezelf,
het is jouw naam, jouw eer, jouw kennis. Dat is heel wat anders dan voor een baas werken. Mijnheer Rasker het geeft precies aan waar U staat en hoe Uw zielige kijk is op een groot deel van hard werkende gemotiveerde zelfstandige.

FAM, BOVAG, VRB, we zijn beter af zonder hun.

Bert de Weerd|12.12.13|21:49

Op elkaar afgeven wordt de branche niet beter van. Ik had van deze organisatie wat meer professionaliteit verwacht. Jammer!!

twitschool|12.12.13|23:22

FAM
Leer hier nou van. Drie jaar geleden maakte ik al duidelijk dat het niet om de rijschool grote gaat. Wie betaald jullie rijles en wie bepaald de keuze van de rijschool. De consument doet dat. Zeg niet meer dat er geen betere rijles gegeven kan worden. Werk aan je RIJLES!! Stop met marketing trucjes en stop met deze onzin uit te kramen. Luister naar de reacties hierboven. Ze spreken namens de consument. Je koopt toch ook geen koelkast bij iemand die grootheidswaanzin zit uit te kramen?

George van der Linden|13.12.13|02:11

Sinds wanneer staat kwantiteit gelijk aan kwaliteit. Het tegenovergestelde is meestal waar. Heeft dhr. Rasker deze uitspraken gedaan na het afdoen van de stropdas en het nuttigen van enkele wijntjes. Ik hoop niet dat hij na afloop van het overleg zelf naar huis is gereden als ambassadeur van de grote jongens.

Rijschool Seatbelt|13.12.13|07:42

Typische bobo opmerkingen hoop geblabla maar een vuist maken om het o.a. BTW tarief laag te houden dan zijn de heren niet thuis..

Wij zijn een kleine rijschool die het vak erg serieus nemen, applicaties netjes volgen, Ris rijschool zijn & constant hoge slagingspercentages hebben juist door de persoonlijke benadering. Faalangst kandidaten kunnen juist bij ons erg goed terecht en verzuipen bij de grote rijscholen die vaak in Zwolle en omgeving kandidaten slecht afleveren!!

rijschool Seatbelt

Rijschool Seatbelt|13.12.13|07:42

Typische bobo opmerkingen hoop geblabla maar een vuist maken om het o.a. BTW tarief laag te houden dan zijn de heren niet thuis..

Wij zijn een kleine rijschool die het vak erg serieus nemen, applicaties netjes volgen, Ris rijschool zijn constant hoge slagingspercentages hebben juist door de persoonlijke benadering. Faalangst kandidaten kunnen juist bij ons erg goed terecht en verzuipen bij de grote rijscholen die vaak in Zwolle en omgeving kandidaten slecht afleveren!

rijschool Seatbelt

Corry de Jong|13.12.13|13:31

Gelukkig is het CBR wijzer. Ik geef al jaren les bij kleine rijscholen, leerlingen zijn geen nummer, instructeurs zijn geen nummer, je doet je uiterste best want je gaat niet op in de meute en ik doe nog steeds na 32 jaar met veel plezier mn werk, niet serieus bezig??! Ik heb de kinderen van mijn oud-leerlingen zelfs lesgegeven dus zo slecht zijn de kleine rijscholen niet.

Richard Franquinet|13.12.13|15:59

Kleine rijschool, 40 examens per jaar maal gemiddeld 40 lesuren zijn 1600 uur.
In mijn ogen bijna fulltime of ben ik nu gek.
FAM dit gaat je leden kosten, en dat hoop ik.

Kees Foks|13.12.13|18:31

Ik vind het wel grappig wat dhr Rasker zegt. Als de voorzitter dit denkniveau heeft dan kun je nagaan hoe het met de leden zit . De geschiedenis van de FAM is nu niet een aaneenschakeling van hoogte punten. Die grote rijscholen leiden steeds nieuwe instructeurs op ,om bij het ouder worden in te ruilen voor een jongere Overigens mag dhr Rasker mijn gegevens uit mijn ingezonden stukken van de afgelopen 34 jaar rustig blijven gebruiken of het z n eigen ideeën zijn

Rienold Gunster|13.12.13|20:48

Citaat: “De voorzitter denkt dat het CBR liever met een klein aantal grote rijscholen werkt, dan dat er elke dag weer nieuwe ondernemingen aan haar balie verschijnen”.

Dat waag ik te betwijfelen. Wat kost de inschrijving bij het CBR van een rijschool? Als al die bedragen opeens wegvallen, dan moeten de paar overgebleven grote rijscholen het tienvoudige daarvan betalen! Of dhr Rasker dat zo graag wil?

john coppers|13.12.13|21:27

Dhr Raker maakt veelvuldig gebruik van aannames. Ik heb de definitie van “aanname” eens opgezocht. En dan staat er; “iets wat je denkt of vindt zonder het zeker te weten”. Waar is de bijlage waarin staat dat uit onderzoek blijkt dat kleinere rijscholen met oude auto’s rijden en niet voldoen aan de bijscholing. Als ik al lid was (als kleine rijschool) zou ik het nu gelijk beëindigen. De Hr Rasker wil alleen maar “GROTE JONGENS”

Cobus Vd Brink|13.12.13|22:12

Reageren doe ik niet snel ook al maak ik me wel eens boos over uitspraken van bijvoorbeeld Bovag en nu weer de Fam maar nu stonden mijn haren recht overeind en als de voorzitter van de Fam echt een man is dat verwacht ik een excuus aan alle hardwerkende zzp,ers die een goed vak uitoefenen en kwaliteit leveren die de grote rijscholen vaak achterwege laten en die er alleen maar zijn om veel geld te verdienen en graag als directeur in grote auto,s willen rijden en veel dure wijn willen drinken

Rijschool Matse|13.12.13|22:24

En daarom ben ik dus geen lid van de FAM.

Gaan we het aantal examens aan de professie hangen?

Dus als ik nu alles half bakke ga doen en veel examens ben ik wel serieus bezig? Volgens mij is een goede rijopleiding belangrijk, niet het aantal examens of aantal instructeurs.

rijschool twice|13.12.13|23:01

Eerst waren we beunhazen nu kerstboomverkopers,het moet toch niet gekker worden. Dit soort mensen denkt ons ook nog te moeten vertegenwoordigen bij minister, IBKI,CEC en CBR .Als ik dit stuk lees,hoop ik dus niet dat de minister met haar wooorden “verbeteringen moeten uit de branche zelf komen” dit soort mensen bedoeld.Ook de grote rijscholen merken nu dat marktwerking zoals ingezet niet echt zo’n goede uitwerking heeft maar om nu de kleine rijschool zwart te maken is beneden alle fatsoensnormen

Renee van Velsen|14.12.13|00:41

Ik wil even zeggen dat ik veel leerlingen hebt van grote rijscholen die daar niet tevreden waren! Waarom? Ze kregen iedere keer een andere instructeur Ik ben een kleintje maar wel bezig met mijn werk
Waar gaan we naar toe?

rijschool twice|14.12.13|01:21

http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2011/12/12/bovag-rijscholen-blundert-met-uitspraak-over-beunhazen/#comments
12-12-2011 belangenvereninging blundert.
12-12-2013 fam doet het nog eens over.
Wie volgt of komt er nu eindelijk eens een gezonde omgang met elke instructeur die professioneel en met liefde met zijn/haar werk bezig is.

Roy Smitkoning|14.12.13|01:31

Voor de vrolijke nood.
Eerst hadden we de paashazen, toen kwamen de kerstbomen. Wanneer komt het vuurwerk en de oliebollen?

Michael Sonderman|14.12.13|07:53

Fam is een organisatie die bij de consument niet of nauwelijks bekend is, vroeger herkenbaar aan de 3 kleuren, maar dat is ook al vaak niet meer zo.
Dat is denk ik de reden van het gezichtsverlies, en zoeken nu nieuwe wegen om te overleven!
Laat dat nu het hele probleem in de branche zijn, ondernemers die aan het overleven zijn, dat drukt de prijzen, maar helpt niks.
Opmerkingen “daarom ben ik geen lid” zijn zinloos, want ik denk dat geen van de reageerders voldoet aan de eisen om lid te zijn.

Michael Sonderman|14.12.13|08:10

Prijsstunters zijn er altijd al geweest, maar de verhoudingen zijn zoek
20 jaar geleden was de grote een paar gulden duurder dan de betere eenmanszaak, en stunters tot een tientje goedkoper.
Anno 2013 zijn de betere eenlingen zelfs ietsje duurder dan de betere middelgrote rijscholen, en de overleveraars, cowboys of noem het kerstboomverkopers soms wel € 20,- goedkoper, en dat kan eigenlijk niet.

Michael Sonderman|14.12.13|08:14

Met andere woorden, ik snap het probleem, maar wijs niet naar de andere.
Zorg zelf dat de Fam bij de consument, weer naamsbekendheid krijgt, maar niet over de rug van het CBR, onderzoek desnoods de mogelijkheid van een eigen exameninstituut, dan heb je onderscheid.

Ilona Timmermans|14.12.13|09:54

Ik zou em zelfs willen omdraaien: grote rijscholen kunnen meer stunten met prijzen dan de kleine. Dit betekent dat ik minder aanmeldingen krijg. Hier komt bij dat je als kleine rijschool nou eenmaal minder examens kunt plannen omdat je ook nog les moet kunnen geven. Ik ben het eens met een hoop reacties dat kleine rijscholen vaak gemotiveerder zijn. Wij hebben een naam hoog te houden. Een slechte naam levert namelijk geen klanten op, dus geen inkomsten.

Ilona Timmermans|14.12.13|09:55

Jammer dat het ons van alle kanten moeilijk wordt gemaakt. Fijn dat het CBR er niet aan mee gaat werken! De FAM zou zich eerder bezig moeten houden met rijscholen die bijvoorbeeld onder 2 namen rijden. Dit is pure fraude en dit geeft de branche een negatieve naam. Dus meer controle op bevoegdheid enzo!

Bert de Weerd|15.12.13|12:39

Ik kom tot de volgende conclusie: De grote verkeersscholen, in dit geval de FAM,gaan in moeilijke tijden afgeven op de kleinere rijscholen. Keine rijscholen daarintegen gaan op zoek naar oplossingen om overeind te blijven.

Wat is volgens de FAM ondernemen??

Bert de Weerd|15.12.13|12:40

Vervolg>

De branche is meer gebaat bij het zoeken naar de oplossingen om de branche er weer bovenop te krijgen en dit gezamenlijk te doen! Ik hoop dat de FAM ook tot dit inzicht komt en ben benieuwd naar de reactie van de FAM hierop. Het zei op bovenstaande reacties of anders in een volgend persbericht.

Joost Los|15.12.13|21:21

Als tweede (of eerste?!) baan ben ik ook rijinstructeur bij een 3 sterren Bovag rijschool. (kunnen sommigen weer mopperen dat dat niks voorstelt)Heb ik dan niet gewoon mijn papieren moeten halen? Wordt ik dan niet elke week afgerekend op mijn presteren door de rijschoolhouder?
Ook een ‘bijbaan’ kan een mens met eer en geweten vol overtuiging doen!
De FAM kan beter naar zichzelf kijken in hoeverre zij naar eer en geweten handelen. Professioneel rijles geven kan prima met ‘minder’ uren!

Ha Fa|30.12.13|00:31

Ik denk dat die meneer van de FAM, een paar vriendjes heeft met grote rijscholen.
Waar gaat het heen met deze wereld…
Geldgeldgeld en nog eens geld!

Sjoerd Balfoort|31.12.13|13:59

En ik ben nog steeds in afwachting….. als deze reacties al worden gelezen worden deze naast zich neergelegd, er vindt geen discussie plaats, geen reacties en geen overleg.
Als ik bij naam kan aangeven welke ANWB-opleider de boel belazert zou ik als ANWB meteen op onderzoek gaan maar nee…… we hebben het volledig in de hand, brengt genoeg geld in het laatje dus waarom zouden we naar kritiek van conculega’s luisteren….
Ik vraag me dan ook ernstig af of dit soort discussies zin heeft.

Rij School|03.01.14|15:01

Verder dan en paar harde woorden komt het niet! Als echter een paar rijscholen om een FAM rijschool heen de koppen bij elkaar steken en gezamenlijk de reclame voeren dan “drukken” ze deze “grote” rijschool er zo uit. Één “kleine” rijschool kan alleen niet zoveel beginnen, maar 10 “kleine” rijscholen zijn samen vele malen sterker als die ene grote. Helaas “gunnen” de “kleine” rijscholen elkaar niet zoveel, en daar maken de “grote” rijscholen via de brancheorganisaties handig (mis) gebruik van!

Lute Beute|03.01.14|16:32

Jammer dat de directeur van FAM zo’n negative benadering heeft van een probleem binnen de branche. Het lijkt me meer dan logisch dat een grote rijschool voldoende examens per jaar haalt, maar zijn dat dan ook meer dan 40 per jaar per instructeur? Zoals ik eerder ook las, doe een beroep op iedere rijschool, groot én klein, die van hun vak houden,dus serieus nemen.
Klein maar fijn, groot en log. Ik weet dat beter dan wie ook uit eigen ervaring. Fam denk aan de leerling niet het eigen belang.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.