rijles, leerling, lesauto, rijschool, rijinstructeur

‘Op eigen kracht uit de put komen voor branche onmogelijk’

COLUMN – Voor de rijschoolbranche is het onmogelijk om volledig op eigen kracht de huidige problemen te boven te komen. Het is dan ook minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu die de eerste aanzet voor herstel moet geven, zo stelt rijschoolhouder Bert de Weerd. “De minister is nu aan zet om een stevig touw in de put te gooien.”

Lees hieronder zijn column:

De laatste tijd is er met enige regelmaat aandacht vanuit de pers voor de problemen die er zijn in de rijschoolbranche. Het gaat vooral over het UWV dat opleidingen betaalde om mensen om te scholen tot rijinstructeur. Dit terwijl er slechts bij een enkele rijschool een vacature was en er zeker geen sprake was van een structureel tekort. Voor alle duidelijkheid, dit is nog steeds niet het geval. Kijk maar eens naar de salarissen van rijinstructeurs of wellicht wat gemakkelijker, naar de lesprijzen die gehanteerd worden en je weet genoeg.

Overschot

Door een overschot aan instructeurs zien sommige rijscholen zich genoodzaakt om met hun prijzen te stunten. Veel starters, maar ook gevestigde rijscholen redden het financieel niet en laten gedupeerde klanten achter. Mensen die wat meer willen weten, raad ik aan eens te kijken op de site UWVreselijk.nl.

Gelukkig luisteren de politieke partijen SP en de PvdA naar de geluiden die van rijinstructeurs komen en zien deze partijen in dat de branche er niet alleen meer uitkomt. Hoe zit dit bij de andere partijen? Van Minister Schultz (VVD) weten we dat zij vooralsnog vindt dat de sector het zelf maar moet oplossen. Het CDA en de PVV vragen zich wel af wat er aan de hand is, maar doen verder weinig en van de andere partijen horen we echt helemaal niets.

Branche

Terug naar het standpunt van de minister dat de sector het zelf uit moet zoeken. Dit zou voor haar natuurlijk wel het gemakkelijkst zijn. Maar daar zit nu net het probleem. Want de rijschoolbranche zit zó diep in de put dat het onmogelijk is om er op eigen kracht uit te komen.

De geluiden die uit de sector komen en nu eindelijk ook de politiek bereiken, zijn het gevolg van een laatste krachtsinspanning van rijinstructeurs en rijschoolhouders die al jaren aan het vechten zijn om hun branche er weer bovenop te helpen. Zij hebben alle mogelijkheden binnen de sector al lang onderzocht en uitgeprobeerd en dit is allemaal op niets uitgelopen. De minister is dus aan zet om een stevig touw in de put te gooien, zodat de rijschoolbranche er voornamelijk op eigen kracht uit kan komen.

Oorzaak

De overheid is er voor een groot deel de oorzaak van dat de rijschoolbranche in de put terecht is gekomen. Het enige wat rijinstructeurs en rijschoolhouders vragen is een helpende hand van de minister. Dit is toch niet te veel gevraagd?

Bert de Weerd, rijschoolhouder in Epe

Auteur: Roosmarijn Dierick

20 reacties op “‘Op eigen kracht uit de put komen voor branche onmogelijk’”

John van den Kieboom|13.01.14|11:45

Ben het wel eens met je Bert. Om de branche weer gezond te krijgen zal echter een heel scala aan maatregelen nodig zijn. Daarbij is het grootste probleem dat de Minister, als zij al met de “branche” gaat overleggen, steeds met partijen om tafel gaat die verschillende belangen moeten behartigen.

John van den Kieboom|13.01.14|11:46

Kijk nu eens naar het onderzoek van de SWOV dat nota bene in opdracht van diezelfde Minister is uitgevoerd. Conclusie hiervan: Sanctie en bijscholing heeft geen invloed op de kwaliteit. Maar de Minister houdt er toch aan vast. Belangenverstrengeling?

Rijschool Jansen|13.01.14|19:29

Bert héél goed geschreven! Mijn complimenten. Besef dat de overheid met partijen om de tafel gaat die het soms ook niet weten of ze denken alleen maar aan hun eigen toko. Of komen niet verder dan hun eigen subjectieve beeldvorming over de rijschool branche. De overheid kijkt mee en meent het met deze slimme jongens en meisjes te moeten doen.

Rijschool Jansen|13.01.14|20:29

Na de uitspraak van onze minister “Het moet vanuit de branche komen” voelen onze slimme jongens en meisjes zich genoodzaakt om dit inderdaad maar te doen
Ik ken geen enkele management opleiding waarbij je leert:
1. om de branche maar te verzieken, terwijl men zich daar verantwoordelijk voor voelt
2. besluiten neemt op basis van hun eigen organisatie en daarvoor draagvlak wil creëren
3. de branche menen te moeten veroordelen en menen innovaties overboord te moeten gooien.
4. de beuk erin gooien

willy van Summeren|13.01.14|20:39

Ik ben het natuurlijk met Bert eens. De branche is ziek gemaakt. moordende concurrentie door een overschot aan instructeurs. De bijscholing en de sanctie hebben zeker geen invloed op de kwaliteit. Het is en blijft het zelfde toneelstuk en bied geen handvaten aan de instructeur om de kwaliteit te verhogen. Gebakken lucht.
Helaas is de branche nooit maar een mening toegedaan, maar is het vliegen afvangen belangrijker. Nooit een eenheid, maar hooguit een discussie wie er aan tafel mag zitten.

Rijschool Jansen|13.01.14|20:59

Breaking the Habits, learn more and listen to innovation.
Dat is mijn boodschap voor de rijschool branche en de enige kansrijke weg.
Ik hoop dat ik dan wel weer onder mijn eigen naam de rijschool branche kan helpen, zonder dat men mij weer van boven, beneden, links, rechts, aan moet vallen. Geef mij een kans, waar ook jij beter van wordt.

rijschool twice|14.01.14|19:03

Juist Bert de branche kan deze problemen nooit op eigen kracht overwinnen, sterker nog ze gaat eraan onderdoor. Blind en doof is men terwijl het gaat om verkeersveiligheid maar economische belangen worden wel doogevoerd. Ondertussen wordt de zwarte piet bij de instructeur of kleine rijschool gelegd. Politieke partijen werpen visjes uit, “belangenorganisaties” borduren verder op oud zeer en echte innovaties stranden bij de heilige huisjes. Niemand durft echt het roer om te gooien.

rijschool twice|14.01.14|19:19

En hoe erg ook John heeft hierin gelijk. Belangenverstrengeling! Alles wat hier in Nederland op instructie gebied plaats vind komt uit een grote koker van mensen die het goed voor hebben met maar niet beter weten dan. Alles wat er buiten die koker zich afspeeld wordt bij voorbaat al afgewezen. Ook al heeft de hele wereld er interesse in zoals Wiily terecht zegt vliegen afvangen en in je eigen koker stoppen en falen is altijd beter dan het roer omgooien en de verkeersveiligheid dienen

Rij School|14.01.14|23:20

Zolang de rijschoolbranche onder het juk blijft zitten van het ministerie van I&M zal er helemaal niets veranderen!
De rijbewijzen in Nederland staan aan het begin van de economische cyclus. Want zodra het rijbewijs is gehaald worden er brommers, scooters, motors en auto gekocht, met de daarbij behorende btw en bpm. Er moet ook worden getankt en daarmee is Nederland zo beetje de duurste in de wereld mee!
Het ministerie van I&M heeft dus helemaal geen belang bij betere lesprijzen!!

Rij School|14.01.14|23:30

Oja is de minister van I&M niet van die partij die vind dat de ondernemers met minder regels moet kunnen en door hard werken een goede boterham mogen verdienen?
Precies dat is die partij die dus helemaal niets wil doen voor onze branche!
In maart hebben wij de mogelijkheid om de eerste waarschuwing te geven aan deze partij! Lokaal deze partij links ;-) te laten liggen heeft landelijk zo zijn effect. Misschien dat er dan wel door de asfalt-snelweg-aanleg tijgerpartij naar ons word geluisterd!

Rijschool In Denhaag|16.01.14|11:37

Mee eens maar de vraag blijft hoe? Simpel is om te kijken wat de daadwerkelijk prijs per les moet zijn. Daar mag dan een rijschool bijv. 10% tot 15% afwijken zowel in de min als de plus. Stunten mag dan alleen in bijzondere gevallen. De belastingdienst zou hier een uitstekende rol in kunnen spelen.

Overigens snap ik niet waarom de vraagstuk bij het IenM is gelegd? Volgens mij spelen hier andere problemen

Willy Davina|16.01.14|20:30

Als wij onze sector weer gezond willen hebben moet er eerst eens gekeken worden hoeveel rijscholen cq instructeurs er ineen bepaald gebied wonen en werken kijken hoeveel potentieele klanten er zijn en het vraag en aanbod op elkaar afstemmen. in een winkelstraat zet je ook geen 20 slagers 13 bakkers en 15 supermarkten en dit is bij voorbaat al een mislukking en als de

Willy Davina|16.01.14|20:31

overheid maar blijft doorgaan om het goed te vinden dat het UWV zijn veertjes mag halen over de gevestigde rijscholen gaat het niet goed hiervan is de consument de duppe en vraag me af of Schultz boter op haar hoofd heeft

John van den Kieboom|16.01.14|22:14

@ Rijschool in Den Haag,

Vanuit Den Haag kan er niets met de lesprijs gedaan worden. Geen minimum en geen maximum. Iedereen mag, voor welk product dan ook, zelf zijn prijs bepalen. Hulp op deze wijze vanuit de politiek kun je vergeten. En terecht overigens. Supermarkten verkopen soms producten onder de kostprijs. Als men de lesprijs gaat minimaliseren of maximaliseren zou men dat voor alles moeten doen. En dat mag in een vrije markteconomie niet.

John van den Kieboom|16.01.14|22:20

@ Willy Davina,

Er bestaat in Nederland, en zelfs in Europa het recht op vrije vestiging. Al komen er 20 bakkers in 1 straat er is niemand die dat tegen houdt. In ons dorp zitten b.v. 15 kappers en dan tel ik de thuiskappers nog niet eens mee. Dat er te veel B instructeurs zijn ben ik wel met je eens. En dat er in onze branche veel mis is ben ik ook met je eens. Maar jouw oplossing is helaas tegen de wet en gaat er dus niet komen.

Rij School|17.01.14|18:24

@John, De taxitarieven in Nederland worden door de overheid bepaald. Er geldt een wettelijk minimumtarief en een wettelijk maximumtarief voor taxi’s …
Bij de belastingdienst staat: verzoeken om teruggaaf van belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) voor een personenauto waarmee u geheel of nagenoeg geheel taxivervoer en/of openbaar vervoer gaat verrichten, tel daarbij nog de btw en investeringsaftrek. Dus de vraag is waarom wel bij de taxi en niet bij de rijscholen?

rijschool twice|20.01.14|18:38

In Nederland wordt met 2 maten gemeten en dat op divers gebied. Kappers 20 in een dorp geen uitzondering maar voor supermarkten is een beperking. Openingstijden zijn beperkt tenzij in het land van herkomst het anders geregeld is. Rijinstructeurs worden al maar opgleid en ondanks dat het ontkend wordt nog steeds met overheidsgeld. Voor andere opleidingen is een maximum aanltral leerlingen afgesproken. Kent iemand een branche waar een ooit behaald diploma terug gezet wordt naar een certifikaat?

rijschool twice|20.01.14|18:45

Er bestaan geen minimum prijzen en wat dan met de melkprijs? Nederland is ook een land waar belasting over belasting over belasting geheven wordt en de burger een melkkoe is. Het kwartje van Kok zit nog steeds op de benzine prijzen en daaroverheen al wat nog niet meer. In Duitsland zit de wegenbelasting gedeeltelijk in de benzineprijs en nog zijn ze goedkoper dan hier. In nederland wordt er gekeken waar de economische belangen het best gediend worden maar kwaliteit is van ondergeschikt belang

John van den Kieboom|20.01.14|22:27

@ Rijschool Twice,

Tja het spijt me enorm maar ook voor melk is er geen wettelijke minimumprijs. Die is er ooit wel geweest maar die is al lang afgeschaft.

John van den Kieboom|20.01.14|22:51

Dat de wegenbelasting in Duitsland een stuk lager is klopt. Men betaalt daar n.l. niet op gewicht maar op vervuiling van de auto. Het is een hardnekkig fabeltje dat wegenbelasting (deels) in de benzineprijs verwerkt is. Duitsland wilde enkel jaren geleden een vignet voor buitenlandse motorvoertuigen invoeren. Zou wel raar zijn want dan zou de buitenlandse automobilist (deels) dubbel betalen. En er bestaat ook geen wettelijk maximum aantal supermarkten per gemeente.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.