UWV, hoofdkantoor

UWV leidde in 2013 tien personen op tot rijinstructeur

Het UWV zegt in 2013 maximaal tien personen tot rijinstructeur te hebben omgeschoold. Daarnaast zijn vorig jaar zelfs geen nieuwe leer-werktrajecten gestart via het UWV, zo meldt woordvoerder Wessel Agterhof. “Dat zijn hele andere cijfers dan toen de opleiding tot rijinstructeur voor werklozen nog werd gesubsidieerd”, zo stelt hij. Het gaat hierbij echter wel om de landelijke cijfers. Wat gemeentes subsidiëren aan omscholingstrajecten voor nieuwe rijinstructeurs, daar heeft het UWV totaal geen zicht op.

“Er wordt nog altijd negatief over ons gesproken en geklaagd binnen de sector. De branche mag best kritisch zijn, maar dat nu nog steeds naar ons gewezen wordt is gewoon jammer”, vindt Agterhof.

Landelijk

De groep van maximaal tien begon naar zeggen van Agterhof in 2012 vanuit de Werkloosheidswet (WW) en Ziektewet (ZW) aan een leer-werktraject tot rijinstructeur. Vorig jaar rondden zij hun opleidingen officieel af. De UWV-woordvoerder stelt dat voor zover bij hem bekend zeven van de omgeschoolde WW’ers inmiddels in loondienst zijn gaan werken. Eén nieuwbakken instructeur zou zijn eigen rijschool hebben opgestart. “In 2013 is geen enkel nieuw traject gestart. En ook voor 2014 is het nog maar de vraag of het aan de orde gaat zijn.”

Agterhof refereert aan de landelijke gegevens van het UWV. Naast WW’ers en ZW’ers zijn er ook mensen met steun van gemeentes omgeschoold tot rijinstructeur, maar die cijfers houdt het UVW niet bij. “Op de trajecten die via de gemeentes lopen, hebben wij geen zicht. Maar het mag duidelijk zijn dat het UWV in ieder geval erg voorzichtig is geworden na alle negatieve berichten in de branche. Dat blijkt ook wel uit de genoemde cijfers”, aldus de woordvoerder.

Omscholen

Tom Huyskens van Bovag is niet verbaasd over de aantallen die het UWV noemt. “Eind 2011 hebben ze door de Tweede Kamer om de oren gekregen, dus ze moesten wel stoppen met het massaal omscholen. Wij weten dat het UWV ontzettend baalt van alle negatieve reacties, dat is regelmatig uitgesproken. Er zijn voor eind 2011 te veel dingen misgegaan, laat dat duidelijk zijn. Maar dat is inmiddels zo goed mogelijk rechtgezet.”

“Momenteel zijn er nog steeds figuren binnen de branche die het UWV de zwarte piet toespelen. Personen die verwijzen naar het verleden en het presenteren alsof dat nog steeds het geval is. Dat is dus niet zo. We kunnen niet blijven teruggrijpen, maar moeten door. En wat de laatste twee jaar betreft, treft het UWV geen blaam”, aldus Huyskens.

Traject

“Dat neemt overigens niet weg dat de gemeentes nog wél bijstandstrajecten uitvoeren”, zo laat de Bovag-woordvoerder weten. “Het is niet zo dat wij op grote schaal telefoontjes binnenkrijgen over dat ze ermee bezig zijn. Maar de gemeentes díe het doen, hebben oogkleppen op. Want werklozen worden op die manier opgeleid om weer werkloos te worden. Bij gemeentes ligt volgens ons nu dus de uitdaging.”

Dat de aandacht verlegd moet worden, daar is ook VRB-voorzitter Peter van Neck het mee eens. “Omscholen tot rijinstructeur doet het UWV nu dus amper nog. Het probleem ligt momenteel bij de gemeentes, de zijkanalen.” De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laat weten niet bij te houden hoeveel trajecten door gemeentes worden verzorgd. “Over die cijfers beschikken ze waarschijnlijk alleen zelf”, aldus een woordvoerder van VNG.

Rijinstructeur

Het UWV maakte eerder bekend dat in de periode van 2008 tot en met 2012 560 mensen subsidie kregen voor hun opleiding tot rijinstructeur. Dit terwijl de markt juist hevig onder druk stond. Hierdoor werd valse concurrentie gecreëerd. Binnen de branche bestaat overigens een sterk vermoeden dat het om nog veel meer personen ging.

Diegenen die in die periode op subsidie steun konden rekenen, waren mensen met een WW-uitkering of een ziektewetuitkering die een opleiding volgden waar baangarantie aan gekoppeld was. De kosten van de opleiding, gemiddeld 5000 euro, werden door het UWV vergoed als ze pasten in het opgestelde werkplan van een werkcoach voor een kandidaat.

Budgetten

Per 1 januari 2012 stopte het UWV met het subsidiëren van werklozen tijdens hun opleiding tot rijinstructeur. Dit omdat op de opleidingsbudgetten bezuinigd moest worden. Sindsdien moeten rijinstructeurs hun opleiding weer zelf betalen, waardoor de instroom van het aantal instructeurs in opleiding fors afgenomen is.

“Het is onterecht dat er veelal afkeurend wordt gesproken over rijinstructeurs die uit de WW komen. Het lijk er nu namelijk op dat die groep geen knip voor de neus waar is. Dat terwijl het over het algemeen om erg gemotiveerde personen gaat. Er zijn zelfs mensen bij die dit hun leven lang al hebben willen doen. De negativiteit binnen de branche is gewoon jammer”, zegt de UWV-woordvoerder.

Investering

Het UWV ontkent daarnaast extra te investeren in WW’ers die hun eigen onderneming willen beginnen. “Op het moment dat een WW’er voor zichzelf wil starten, kan alleen een vrijstelling van de sollicitatieplicht worden afgeven. Maar als iemand echt de ambitie heeft om rijschoolhouder te worden, dan is dat zijn eigen keuze en begeleiden wij daarin, ongeacht hoe goed of slecht de keuze ook lijkt”, aldus Agterhof.

De startersregeling maakte het voor werkzoekenden mogelijk om met behoud van uitkering een onderneming zoals een rijschool op te starten. Omdat een gesubsidieerde startende rijschool leerlingen kon winnen door te stunten met lage lesprijzen, had dit oneerlijke concurrentie tot gevolg. De rijscholen die hun inkomsten wel volledig uit hun lesgelden moesten halen, konden immers veel minder ver meegaan met die stuntprijzen.

Franchise

De UWV-zegsman zegt ook meteen de lucht te willen klaren over de franchise-vacatures op de website werk.nl. “Het is een misverstand dat het UWV die vacatures plaatst, want het zijn de werkgevers die dat doen. Wij bieden enkel het platform. Dat doen we voor alle branches, dus ook voor de rijschoolbranche.

“Of het verstandig is om op zo’n franchise-vacature in te gaan, is een tweede. Maar dat geldt voor meer beroepen. We controleren of het om echte vacatures gaat, maar maken geen verschil in werk in loondienst of als franchiser, want het blijft allebei werk.”

Bijstand

Volgens het UWV is het aan de werkzoekende zelf om zich te verdiepen in het beroep waar ze hun toekomst in zien. Dat instructeurs via de franchise-vacatures de werkloosheid in worden geholpen, weerlegt de woordvoerder. “Je weet van tevoren nooit hoe het loopt. Als iemand jarenlang in dienst is geweest bij de Bijenkorf in bijvoorbeeld Enschede, dan kan diegene nu ook opeens op straat komen te staan. Het werken in loondienst biedt dus net zo goed onzekerheden”, stelt de UWV-woordvoerder.

Het is overigens lastig om een dergelijke vergelijking te trekken, omdat iemand in loondienst na ontslag in de WW terecht komt. Een franchiser zonder werk kan nergens op terugvallen, behalve de bijstand. En als dat gebeurt, valt de persoon in kwestie in ieder geval niet meer onder de verantwoordelijkheid van het UWV.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

11 reacties op “UWV leidde in 2013 tien personen op tot rijinstructeur”

Frank Dekkers|23.01.14|11:34

Hoi Roosmarijn,

Goed stuk hoor! Is het misschien ook nog een idee om bij 3 grote gemeenten in NL eens na te gaan of zij -en hoeveel- subsidie hebben verstrekt voor het opleiden van rij-instructeurs? Zij houden dat toch zeker wel bij? Dan kunnen die verhalen eindelijk de wereld uit. Groeten, Frank

Ruud De Goede|23.01.14|13:02

Dag Roosmarijn,

Goed stuk. Als je alle onzekerheden over de juiste getallen nu even wegneemt door simpel middels een WOB procedure alle cijfers op te vragen bij UWV heb je alle en juiste info en weet je wie er naast zit al of niet opzettelijk.

Groetjes en succes Ruud de Goede

Kees Theunissen|23.01.14|13:07

Het feit dat ook in onze branche bestaande rijschoolhouders in zee gaan met social-deal geeft een weerspiegeling van hoe de markt er bij ligt.
Ik denk dat het einde nog niet in zicht is en dat het ergste nog moet komen, onze branche is slechts trendvolger.

Ik wens collega’s veel wijsheid en sterkte toe in deze zeer uitdagende markt.
Kees Theunissen (Rijschoolhouder).

Annelies Dijkstra|23.01.14|23:11

De concurrentie wordt steeds oneerlijker zolang er via de UWV subsidies worden verstrekt. De gevestigde rijscholen krijgen steeds meer moeite om aan leerlingen te komen, zie zelfs bekende namen met prijzen stunten.
Er vallen weer ontslagen omdat er voor de niet gesubsidieerde rijscholen te weinig werk is, deze instructeurs gaan weer naar het UWV etc.etc…….
Ik ben bijna 50 jaar rijschoolhouder, maar heb in die periode zo’n branche-vervuiling niet meegemaakt, wat gaan wij hieraan doen?

Hans Kuiper|24.01.14|11:17

Ik zie dat Annelies Dijkstra het stuk niet goed begrijpt en dat valt natuurlijk ook niet meer mee voor Annelies die de leeftijd heeft van iemand die al bijna 50 jaar rijschoolhouder is. Het UWV verstrekt namelijk juist geen subsidies meer. Ik zou zeggen; wordt het niet eens tijd om in de markt voor een jongere generatie plaats te maken. Naar mijn mening wordt de concurrentie echt oneerlijk als iemand van boven de pensioenleeftijd weigert ruimte te maken voor een jongere generatie.

Annelies Dijkstra|24.01.14|16:10

Wie zegt dat ik weiger ruimte te maken voor de jongere generatie, maar ik dacht dat het de bedoeling was, dat we zo lang mogelijk aan het werk blijven.
Ik vind dat Hans Kuiper, i.p.v. een collega af te kraken, beter moet lezen.
Het UWV verstrekt geen subsidies meer, maar de ontslagen instructeurs
worden nu ZZP’er, met behoud van uitkering, wat is het verschil?

rijschool twice|24.01.14|20:20

Het blijft zo dat waar rook is vuur is. Verhalen die de ronde doen zijn niet allemaal uit de duim gezogen. Ex werknemer van me werkte bij benzinebureau raakte in de WW en werd recentelijk nog opleiding voor instructeur aangeboden door UWV. Beetje wrang dat hij die opleiding jaren geleden op eigen kosten al had gedaan en door de crisis en de ellende in de branche niet meer als instructeur werkte.

rijschool twice|24.01.14|20:26

Recentelijk werd ikzelf nog door een bureau in dat opdracht van UWV werkte gebeld of ik een baan garantie kon verstrekken voor een nieuw op te leiden instructeur of dat ik francisenemers kon gebruiken. Geen zorgen over hun financiele plaatje als er weinig leerlingen waren. Auto en basisinkomen werd verzorgd via UWV. Dan vraag ik me toch ernstig af hoe het UWV in dit artikel zo mooi weer speelt. Degene die ik sprak schrok erg van mijn uitleg dat de branche hierdoor juist nog zieker wordt.

rijschool twice|27.01.14|12:22

Vandaag kreeg ik een kopie van een email van een werkzoekende die van het uwv de volgende vakature krijgt toegespeeld waarin de otoacademie op zoek is naar mensen die de opleiding tot rijinstructeur willen doen. U kan kijken op werkpuntnl onder referentienummer 1926835
Speciaal voor mensen met een GEMEENTE UITKERING of een UWV Ziektewet uitkering de mogelijkheid voor een keiharde BAANGARANTIE\n in loondienst!staat er specifiek vermeld. Wel raar zo net na dit artikel op verkeerspro staat!

rijschool twice|27.01.14|12:39

De otoacademie is oud nieuws maar wil niet zeggen dat UWV gegadigden onder brengt bij andere opleiders. Feit is dat ze mensen in ieder geval lekker maken met de mogelijkheid tot het volgen van een opleiding en het verkrijgen van een baan met baangarantie terwijl ze publiekelijk maken dat dit niet meer aan de orde is.

Ronald Brouwer|31.01.14|08:02

In een markt waarbij het aanbod ( rijscholen ) de vraag ( leerlingen ) overtreft vechten aanbieders met weinig grenzen.

Het UWV heeft hierin een taak. Zorgplicht voor hen die zzp-er willen worden, voor de samenleving (leerlingen) en voor een gelijk speelveld zonder valse concurrentie.

Starten met behoud van uitkering is wat anders als opleiden. Die aantallen zijn groter. Het UWV moet ook kritisch te zijn tav de haalbaarheid van businessplannen van zzp-ers, wetend dat die markt verzadigd is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

UWV leidde in 2013 tien personen op tot rijinstructeur | RijschoolPro
UWV, hoofdkantoor

UWV leidde in 2013 tien personen op tot rijinstructeur

Het UWV zegt in 2013 maximaal tien personen tot rijinstructeur te hebben omgeschoold. Daarnaast zijn vorig jaar zelfs geen nieuwe leer-werktrajecten gestart via het UWV, zo meldt woordvoerder Wessel Agterhof. “Dat zijn hele andere cijfers dan toen de opleiding tot rijinstructeur voor werklozen nog werd gesubsidieerd”, zo stelt hij. Het gaat hierbij echter wel om de landelijke cijfers. Wat gemeentes subsidiëren aan omscholingstrajecten voor nieuwe rijinstructeurs, daar heeft het UWV totaal geen zicht op.

“Er wordt nog altijd negatief over ons gesproken en geklaagd binnen de sector. De branche mag best kritisch zijn, maar dat nu nog steeds naar ons gewezen wordt is gewoon jammer”, vindt Agterhof.

Landelijk

De groep van maximaal tien begon naar zeggen van Agterhof in 2012 vanuit de Werkloosheidswet (WW) en Ziektewet (ZW) aan een leer-werktraject tot rijinstructeur. Vorig jaar rondden zij hun opleidingen officieel af. De UWV-woordvoerder stelt dat voor zover bij hem bekend zeven van de omgeschoolde WW’ers inmiddels in loondienst zijn gaan werken. Eén nieuwbakken instructeur zou zijn eigen rijschool hebben opgestart. “In 2013 is geen enkel nieuw traject gestart. En ook voor 2014 is het nog maar de vraag of het aan de orde gaat zijn.”

Agterhof refereert aan de landelijke gegevens van het UWV. Naast WW’ers en ZW’ers zijn er ook mensen met steun van gemeentes omgeschoold tot rijinstructeur, maar die cijfers houdt het UVW niet bij. “Op de trajecten die via de gemeentes lopen, hebben wij geen zicht. Maar het mag duidelijk zijn dat het UWV in ieder geval erg voorzichtig is geworden na alle negatieve berichten in de branche. Dat blijkt ook wel uit de genoemde cijfers”, aldus de woordvoerder.

Omscholen

Tom Huyskens van Bovag is niet verbaasd over de aantallen die het UWV noemt. “Eind 2011 hebben ze door de Tweede Kamer om de oren gekregen, dus ze moesten wel stoppen met het massaal omscholen. Wij weten dat het UWV ontzettend baalt van alle negatieve reacties, dat is regelmatig uitgesproken. Er zijn voor eind 2011 te veel dingen misgegaan, laat dat duidelijk zijn. Maar dat is inmiddels zo goed mogelijk rechtgezet.”

“Momenteel zijn er nog steeds figuren binnen de branche die het UWV de zwarte piet toespelen. Personen die verwijzen naar het verleden en het presenteren alsof dat nog steeds het geval is. Dat is dus niet zo. We kunnen niet blijven teruggrijpen, maar moeten door. En wat de laatste twee jaar betreft, treft het UWV geen blaam”, aldus Huyskens.

Traject

“Dat neemt overigens niet weg dat de gemeentes nog wél bijstandstrajecten uitvoeren”, zo laat de Bovag-woordvoerder weten. “Het is niet zo dat wij op grote schaal telefoontjes binnenkrijgen over dat ze ermee bezig zijn. Maar de gemeentes díe het doen, hebben oogkleppen op. Want werklozen worden op die manier opgeleid om weer werkloos te worden. Bij gemeentes ligt volgens ons nu dus de uitdaging.”

Dat de aandacht verlegd moet worden, daar is ook VRB-voorzitter Peter van Neck het mee eens. “Omscholen tot rijinstructeur doet het UWV nu dus amper nog. Het probleem ligt momenteel bij de gemeentes, de zijkanalen.” De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laat weten niet bij te houden hoeveel trajecten door gemeentes worden verzorgd. “Over die cijfers beschikken ze waarschijnlijk alleen zelf”, aldus een woordvoerder van VNG.

Rijinstructeur

Het UWV maakte eerder bekend dat in de periode van 2008 tot en met 2012 560 mensen subsidie kregen voor hun opleiding tot rijinstructeur. Dit terwijl de markt juist hevig onder druk stond. Hierdoor werd valse concurrentie gecreëerd. Binnen de branche bestaat overigens een sterk vermoeden dat het om nog veel meer personen ging.

Diegenen die in die periode op subsidie steun konden rekenen, waren mensen met een WW-uitkering of een ziektewetuitkering die een opleiding volgden waar baangarantie aan gekoppeld was. De kosten van de opleiding, gemiddeld 5000 euro, werden door het UWV vergoed als ze pasten in het opgestelde werkplan van een werkcoach voor een kandidaat.

Budgetten

Per 1 januari 2012 stopte het UWV met het subsidiëren van werklozen tijdens hun opleiding tot rijinstructeur. Dit omdat op de opleidingsbudgetten bezuinigd moest worden. Sindsdien moeten rijinstructeurs hun opleiding weer zelf betalen, waardoor de instroom van het aantal instructeurs in opleiding fors afgenomen is.

“Het is onterecht dat er veelal afkeurend wordt gesproken over rijinstructeurs die uit de WW komen. Het lijk er nu namelijk op dat die groep geen knip voor de neus waar is. Dat terwijl het over het algemeen om erg gemotiveerde personen gaat. Er zijn zelfs mensen bij die dit hun leven lang al hebben willen doen. De negativiteit binnen de branche is gewoon jammer”, zegt de UWV-woordvoerder.

Investering

Het UWV ontkent daarnaast extra te investeren in WW’ers die hun eigen onderneming willen beginnen. “Op het moment dat een WW’er voor zichzelf wil starten, kan alleen een vrijstelling van de sollicitatieplicht worden afgeven. Maar als iemand echt de ambitie heeft om rijschoolhouder te worden, dan is dat zijn eigen keuze en begeleiden wij daarin, ongeacht hoe goed of slecht de keuze ook lijkt”, aldus Agterhof.

De startersregeling maakte het voor werkzoekenden mogelijk om met behoud van uitkering een onderneming zoals een rijschool op te starten. Omdat een gesubsidieerde startende rijschool leerlingen kon winnen door te stunten met lage lesprijzen, had dit oneerlijke concurrentie tot gevolg. De rijscholen die hun inkomsten wel volledig uit hun lesgelden moesten halen, konden immers veel minder ver meegaan met die stuntprijzen.

Franchise

De UWV-zegsman zegt ook meteen de lucht te willen klaren over de franchise-vacatures op de website werk.nl. “Het is een misverstand dat het UWV die vacatures plaatst, want het zijn de werkgevers die dat doen. Wij bieden enkel het platform. Dat doen we voor alle branches, dus ook voor de rijschoolbranche.

“Of het verstandig is om op zo’n franchise-vacature in te gaan, is een tweede. Maar dat geldt voor meer beroepen. We controleren of het om echte vacatures gaat, maar maken geen verschil in werk in loondienst of als franchiser, want het blijft allebei werk.”

Bijstand

Volgens het UWV is het aan de werkzoekende zelf om zich te verdiepen in het beroep waar ze hun toekomst in zien. Dat instructeurs via de franchise-vacatures de werkloosheid in worden geholpen, weerlegt de woordvoerder. “Je weet van tevoren nooit hoe het loopt. Als iemand jarenlang in dienst is geweest bij de Bijenkorf in bijvoorbeeld Enschede, dan kan diegene nu ook opeens op straat komen te staan. Het werken in loondienst biedt dus net zo goed onzekerheden”, stelt de UWV-woordvoerder.

Het is overigens lastig om een dergelijke vergelijking te trekken, omdat iemand in loondienst na ontslag in de WW terecht komt. Een franchiser zonder werk kan nergens op terugvallen, behalve de bijstand. En als dat gebeurt, valt de persoon in kwestie in ieder geval niet meer onder de verantwoordelijkheid van het UWV.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

11 reacties op “UWV leidde in 2013 tien personen op tot rijinstructeur”

Frank Dekkers|23.01.14|11:34

Hoi Roosmarijn,

Goed stuk hoor! Is het misschien ook nog een idee om bij 3 grote gemeenten in NL eens na te gaan of zij -en hoeveel- subsidie hebben verstrekt voor het opleiden van rij-instructeurs? Zij houden dat toch zeker wel bij? Dan kunnen die verhalen eindelijk de wereld uit. Groeten, Frank

Ruud De Goede|23.01.14|13:02

Dag Roosmarijn,

Goed stuk. Als je alle onzekerheden over de juiste getallen nu even wegneemt door simpel middels een WOB procedure alle cijfers op te vragen bij UWV heb je alle en juiste info en weet je wie er naast zit al of niet opzettelijk.

Groetjes en succes Ruud de Goede

Kees Theunissen|23.01.14|13:07

Het feit dat ook in onze branche bestaande rijschoolhouders in zee gaan met social-deal geeft een weerspiegeling van hoe de markt er bij ligt.
Ik denk dat het einde nog niet in zicht is en dat het ergste nog moet komen, onze branche is slechts trendvolger.

Ik wens collega’s veel wijsheid en sterkte toe in deze zeer uitdagende markt.
Kees Theunissen (Rijschoolhouder).

Annelies Dijkstra|23.01.14|23:11

De concurrentie wordt steeds oneerlijker zolang er via de UWV subsidies worden verstrekt. De gevestigde rijscholen krijgen steeds meer moeite om aan leerlingen te komen, zie zelfs bekende namen met prijzen stunten.
Er vallen weer ontslagen omdat er voor de niet gesubsidieerde rijscholen te weinig werk is, deze instructeurs gaan weer naar het UWV etc.etc…….
Ik ben bijna 50 jaar rijschoolhouder, maar heb in die periode zo’n branche-vervuiling niet meegemaakt, wat gaan wij hieraan doen?

Hans Kuiper|24.01.14|11:17

Ik zie dat Annelies Dijkstra het stuk niet goed begrijpt en dat valt natuurlijk ook niet meer mee voor Annelies die de leeftijd heeft van iemand die al bijna 50 jaar rijschoolhouder is. Het UWV verstrekt namelijk juist geen subsidies meer. Ik zou zeggen; wordt het niet eens tijd om in de markt voor een jongere generatie plaats te maken. Naar mijn mening wordt de concurrentie echt oneerlijk als iemand van boven de pensioenleeftijd weigert ruimte te maken voor een jongere generatie.

Annelies Dijkstra|24.01.14|16:10

Wie zegt dat ik weiger ruimte te maken voor de jongere generatie, maar ik dacht dat het de bedoeling was, dat we zo lang mogelijk aan het werk blijven.
Ik vind dat Hans Kuiper, i.p.v. een collega af te kraken, beter moet lezen.
Het UWV verstrekt geen subsidies meer, maar de ontslagen instructeurs
worden nu ZZP’er, met behoud van uitkering, wat is het verschil?

rijschool twice|24.01.14|20:20

Het blijft zo dat waar rook is vuur is. Verhalen die de ronde doen zijn niet allemaal uit de duim gezogen. Ex werknemer van me werkte bij benzinebureau raakte in de WW en werd recentelijk nog opleiding voor instructeur aangeboden door UWV. Beetje wrang dat hij die opleiding jaren geleden op eigen kosten al had gedaan en door de crisis en de ellende in de branche niet meer als instructeur werkte.

rijschool twice|24.01.14|20:26

Recentelijk werd ikzelf nog door een bureau in dat opdracht van UWV werkte gebeld of ik een baan garantie kon verstrekken voor een nieuw op te leiden instructeur of dat ik francisenemers kon gebruiken. Geen zorgen over hun financiele plaatje als er weinig leerlingen waren. Auto en basisinkomen werd verzorgd via UWV. Dan vraag ik me toch ernstig af hoe het UWV in dit artikel zo mooi weer speelt. Degene die ik sprak schrok erg van mijn uitleg dat de branche hierdoor juist nog zieker wordt.

rijschool twice|27.01.14|12:22

Vandaag kreeg ik een kopie van een email van een werkzoekende die van het uwv de volgende vakature krijgt toegespeeld waarin de otoacademie op zoek is naar mensen die de opleiding tot rijinstructeur willen doen. U kan kijken op werkpuntnl onder referentienummer 1926835
Speciaal voor mensen met een GEMEENTE UITKERING of een UWV Ziektewet uitkering de mogelijkheid voor een keiharde BAANGARANTIE\n in loondienst!staat er specifiek vermeld. Wel raar zo net na dit artikel op verkeerspro staat!

rijschool twice|27.01.14|12:39

De otoacademie is oud nieuws maar wil niet zeggen dat UWV gegadigden onder brengt bij andere opleiders. Feit is dat ze mensen in ieder geval lekker maken met de mogelijkheid tot het volgen van een opleiding en het verkrijgen van een baan met baangarantie terwijl ze publiekelijk maken dat dit niet meer aan de orde is.

Ronald Brouwer|31.01.14|08:02

In een markt waarbij het aanbod ( rijscholen ) de vraag ( leerlingen ) overtreft vechten aanbieders met weinig grenzen.

Het UWV heeft hierin een taak. Zorgplicht voor hen die zzp-er willen worden, voor de samenleving (leerlingen) en voor een gelijk speelveld zonder valse concurrentie.

Starten met behoud van uitkering is wat anders als opleiden. Die aantallen zijn groter. Het UWV moet ook kritisch te zijn tav de haalbaarheid van businessplannen van zzp-ers, wetend dat die markt verzadigd is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.