Verkeersschool wacht niet op CCV-voertuigeisen T-rijbewijs

De precieze CCV-voertuigeisen voor het T-rijbewijs zijn nog niet bekend, maar de lestractor van Verkeersschool Nederveen is inmiddels al van dubbele bediening voorzien. “Iedereen verklaart ons voor gek, maar wij vinden dit een kans”, zo stelt Martin Nederveen, mede-eigenaar van de verkeersschool uit Hardinxveld-Giessendam. “Op deze manier zitten we dicht op het vuur en kunnen wij in het proces van de besluitvorming laten zien wat er in de praktijk allemaal mogelijk is. Zo proberen we de uiteindelijke eisen een beetje te sturen.”

Met de rijschool midden in een landbouwgebied, wordt het T-rijbewijs voor Verkeersschool Nederveen een welkome aanvulling op het huidige aanbod. “De jongeren bij ons in de regio weten vaak al vroeg dat ook zij tractor willen leren rijden. De groep die in 2015 oud genoeg is, is er al van op de hoogte dat ze het T-rijbewijs moet halen. Door nu al bij die jongeren reclame te maken met onze lestrekker, zal het vullen van de tractor dan ook niet heel lastig worden, zo verwachten we”, aldus Nederveen. “Ze kennen onze naam dan immers al en ze weten dat ze bij ons terecht kunnen.”

T-rijbewijs

Twee uur deed hij erover om met zijn tractor van Hardinxveld naar het pand van Peter Claassen Dubbele Bedieningen in Waalwijk te rijden. De route binnendoor en twee pontjes verder staat de zes ton wegende, gloednieuwe Massey Ferguson 6614 Dyna VT in de werkplaats, klaar om het onderwerp van pionieren te worden.

“Je wordt je tijdens zo’n rit wel even bewust van de beperkingen die je hebt tijdens het rijden in een trekker”, zo laat hij weten. “Want zelfs binnendoor zijn er een hoop wegen waar je niet in kan of mag. Ik zal samen met mijn collega die ook tractorrijlessen gaat verzorgen, mijn routes van tevoren dus nauwkeurig moeten plannen.”

Categorieën

Toch heeft de rijschoolhouder over het al dan niet aanbieden van tractorrijlessen nooit getwijfeld, zo laat hij weten. “Wij hebben altijd gezegd dat we rijlessen voor alle rijbewijzen geven en daarbij geen uitzonderingen maken. Dus zelfs lessen voor het vaarbewijs bieden we aan. Met de komst van het T-rijbewijs hebben we geen seconde nagedacht en een lestractor aangeschaft. Met ‘alle rijbewijzen’ bedoelen we dus ook letterlijk álle rijbewijzen.”

En als Nederveen ergens voor gaat, dan doet hij dat naar eigen zeggen met volle overtuiging. “Wij willen ons beroep zo professioneel mogelijk uitoefenen en proberen waar mogelijk te innoveren. Bij die filosofie horen investeringen. Zo heeft onze nieuwe aanwinst verwarmde buitenspiegels en hebben we ze uitgerust met een camerasysteem.”

Dubbele bediening

Het doel van de operatie in tweeledig. De verkeersschool wil voortrekker zijn in de ontwikkelingen rondom het T-rijbewijs. Het team van Peter Claassen Dubbele Bedieningen wil op basis van kennis en ervaring met het inbouwen van haar systemen in tractoren alvast een inbouwkit ontwikkelen waarmee in de werkplaats in Waalwijk of op locatie efficiënt en veilig gebouwd kan worden.

“Voor de inbouw van dubbele bediening in een personenauto is het vaak geen probleem om even heen en weer te rijden naar Waalwijk”, zo stelt Ralph Barkey, projectleider Tractoren. “Maar om rijschoolhouders of opleidingsinstituten uit het hele land op hun tractor hier naartoe te laten rijden of vervoeren, dat is natuurlijk niet reëel.”

Tractor

De inbouw in de tractor van Martin Nederveen dient als pilot voor de ontwikkeling van de inbouwkit. “Het is een gok die ons heel veel geld kan kosten, maar ik zie het liever als een kans”, zo zegt hij zelf. “Onze verkeersschool zet in op innovatie. En er vroeg bij zijn betekent ook een lange periode om reclame te maken voor onze rijlessen voor het nieuwe rijbewijs. We zitten midden in de polder, dus daar is genoeg interesse.”

Nederveen wil met deze snelle actie dan ook doorpakken, zodat hij bij de implementatie van het nieuwe rijbewijs meteen van start kan gaan met het geven van rijlessen in die categorie. “Als we hadden moeten wachten totdat alles definitief was, dan hadden we veel minder de tijd gehad om het voertuig en de rijlessen in de nieuwe categorie onder de aandacht te brengen. Ik wil na de ingangsdatum niet wachten met het verzorgen van lessen, omdat ik de dubbele bediening nog in mijn tractor moet laten inbouwen.”

T-rijbewijs

De definitieve voertuigeisen zijn nog niet bekend, dus de lijnen waarbinnen gekleurd moet worden zijn nog redelijk vaag. “Maar onze tractor behoort tot de grootste exemplaren. En met alles is bij de aankoop rekening gehouden. Zo loopt het dak van de cabine aan de zijkanten naar boven toe. Als er een extra zitplaats gecreëerd wordt, zit de examinator of de instructeur dus niet met zijn hoofd tegen het plafond. Ik kan me niet voorstellen dat deze tractor niet door de CCV-keuring heen komt.”

Nederveen kwam zelf als kleine jongen al met zijn vader mee naar het voor hem inmiddels bekende adres. Dat zijn nog ongeschonden nieuwe aanwinst onder handen genomen wordt, dat baart hem dan ook niet echt zorgen. “Het is voor mij nooit denkbaar geweest om met een andere partij zaken te doen. Ik vertrouw deze mensen. Dus ook met onze nieuwe tractor en het risico dat we nu nemen.”

Bevestiging

Op een klus als deze kun je je niet echt voorbereiden, zo laat Peter Claassen weten. “Het is een kwestie van goed kijken en creatief zijn om het moment zelf.” Slechts zeven uren waren er nodig om een strategie te bedenken en tot uitvoering te brengen, zo blijkt aan het einde van de dag. Anders dan verwacht kan Nederveen die avond gewoon weer in zijn aangepaste tractor naar Zuid-Holland rijden.

Links van de bestuurdersstoel is de extra set bediening ingebouwd, exact vóór de ingebouwde tweede stoel. Er is gebruik gemaakt van standaard uitneembare pedalen, zodat het mogelijk is om de doorloop van de tractor vrij te houden, laat de projectleider weten. Er zijn alleen bevestigingspunten gebruikt die al in de trekker voorhanden waren, zoals bouten waarop gemonteerd kan worden. Barkey: “Omdat je bij de tractor direct op de motor aan het werken bent wilden we geen boorgaten maken. Dit is dus een veilige en voertuigvriendelijke oplossing.”

Inbouw

Waar in de ochtend nog gesproken werd over de mogelijkheid van het plaatsen van twee extra sets bediening voor bijrijders met verschillende beenlengtes of een set extra lange pedalen, was daar aan het einde van de dag geen sprake meer van. Omdat het om een ruime cabine ging, bestond de vrees dat sommigen niet bij de bediening zouden kunnen komen. “Maar ikzelf ben niet zo groot en bleek er uiteindelijk gemakkelijk bij te kunnen”, zo legt Barkey uit.

Mocht bij de keuring blijken dat de bediening toch te ver weg zit, dan kunnen er nog eenvoudig aanpassingen worden gedaan, zo voegt hij eraan toe.

Testen

Verkeersschool Nederveen is overigens niet de enige partij die voortvarend van start wil gaan bij de invoering van het T-rijbewijs. Ook tractordealer Abemec is al bij Peter Claassen langs geweest. “Hij heeft een losse set dubbele bediening meegenomen en is na overleg met ons een en ander aan het uitproberen geweest”, aldus Barkey. “Heel logisch. Want 2015 begint te naderen en er is nog maar weinig écht bekend.”

Naar verwachting vinden in mei van dit jaar weer bijeenkomsten voor de CCV-voertuigeisen plaats. Ook Peter Claassen zal daar vertegenwoordigd zijn. Barkey:”Door de inbouw van de dubbele bediening in de tractor van Nederveen, hebben wij inmiddels een goed beeld van wat allemaal mogelijk is. We kunnen dus vanuit de praktijk onze mening geven.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.