rechtbank, rechter, uitspraak

Verkeersschool Purmerend van FAM-voorzitter failliet

Verkeersschool Purmerend, de rijschool van FAM-voorzitter Thorald Rasker, is failliet verklaard. Het faillissement werd dinsdag door de rechtbank in Noord-Holland uitgesproken. “Wij zijn het zoveelste slachtoffer van het veel te grote aantal rijscholen in Nederland. De lesprijzen staan gigantisch onder druk en we konden onze vaste lasten niet meer opbrengen”, zo laat Rasker weten. “We bestaan dit jaar 38 jaar en hebben onze ziel en zaligheid in het bedrijf gestopt. Maar op een gegeven moment is de rek eruit. En dan ben je de sjaak.”

In de afgelopen tien jaar nam Rasker al verschillende maatregelen om de kosten te kunnen drukken, zo laat hij weten. “Voorheen hadden we negentien werknemers, maar we zijn langzaam terug gegaan naar zes. En vorig jaar nog verhuisden we naar een kleiner pand. Het mocht niet baten. Het is zoals het is”, aldus Rasker.

Faillissement

Als FAM-voorzitter trok Rasker geregeld aan de bel over het aantal rijscholen en de gehanteerde lesprijzen. “In de tijd van de guldens vroegen we nog 63 gulden voor een rijles. Voor alle prijzen is met de overgang naar de euro gewoon een euroteken gezet. Niet voor de prijs van rijlessen. Wat dat betreft zijn we binnen de branche zo’n 30 procent achteruitgeboerd”, zo stelt hij. “En als je dan ziet dat er in Purmerend veertig rijscholen zitten, dan was het op deze manier niet vol te houden.”

Rasker stelt een doorstart te willen maken met zijn BV. “Als we akkoord krijgen, dan nemen dan de helft van het personeel mee en beginnen klein. Op die manier hoeven we bijvoorbeeld geen baliepersoneel en kosten voor een bedrijfspand te betalen. De rek was eruit en het elastiekje is geknapt, maar door de eindjes van de losse stukjes aan elkaar te knopen, hopen we toch verder te kunnen gaan.”

Leerlingen

Bij de rijschool van Rasker waren op het moment van het faillissement zo’n honderd leerlingen in opleiding, zo laat hij weten. “We proberen uit alle macht te zorgen dat zij er zo min mogelijk van merken. Een deel van de klanten heeft al vooruit betaald en zal dus sowieso worden bediend. Daar zijn binnen de FAM regels voor: andere rijscholen springen zo nodig in. We doen er alles aan om dit zo goed en netjes mogelijk af te handelen.”

Vorige week nog maakte Rasker bekend het FAM-voorzitterschap wegens persoonlijke omstandigheden tijdelijk naast zich neer te leggen. “Dit was inderdaad de oorzaak. Of ik nog terugkom als voorzitter, dat is nog niet bekend. Het ligt er onder andere aan of ik een succesvolle doorstart kan maken met mijn bedrijf. Want ik wil de FAM koste wat kost geen schade berokkenen. Op 17 juni hebben we een ledenvergadering en dan moet het duidelijk zijn. Ik hoop dus dat we snel te weten wat de mogelijkheden voor mijn rijschool zijn.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

55 reacties op “Verkeersschool Purmerend van FAM-voorzitter failliet”

Jos Dorenbos|30.05.14|19:09

Als iemand van de ministerie of politiek dit leest weet diegene meteen dat er broodnodig bij het IBKI en de CEC onderzoek moet plaatsvinden. Dit kan gewoon niet langer. De zoveelste rijschool die op de fles gaat en vervangen word door nieuw opgeleide rijinstructeurs die direct met bodemprijzen voor zichzelf beginnen. Voor Dhr Rasker sterkte toegewenst.

Michael Sonderman|30.05.14|19:32

We hebben deze man al is hoog van de toren horen blazen, nu is duidelijk waarom.
Erg jammer dat dat het zoveelste bedrijf naar de knoppen gaat, door een paar ondernemers die niet ondernemen kunnen. Aan de andere kant ben je door het opleiding instituut voorgehouden dat je een gouden toekomst had.
Het wordt nu tijd dat diegene die voor een habbekrats lesgeven wakker worden, of door de belastingdienst is flink worden aangepakt, ook zij gaan het niet redden namelijk.

Michael Sonderman|30.05.14|19:32

Laatst had ik iemand die een proefles had gehad bij zo’n rijschool, toen die van verdere lessen afzag en toezegde dat die het geld van proefles over zou maken, werd dat niet geaccepteerd en het lesgeld s’avonds langs gehaald, dat zegt al genoeg toch.

John van den Kieboom|30.05.14|20:11

Het is natuurlijk verschrikkelijk dat mooie, al jaren bestaande, goede bedrijven het loodje leggen. En er volgen er nog meer. Oorzaak volgens velen (ook volgens mij), het grote aantal rijscholen. Dus richt men de pijlen op deze rijscholen. Maar is dat wel eerlijk? Wie is er ook weer verantwoordelijk voor dat grote aantal instructeurs? Welke organisaties brachten in 2007 trots een persbericht naar buiten dat ze het tekort aan instructeurs gingen aanpakken? Een tekort dat er toen ook al niet was?

John van den Kieboom|30.05.14|20:11

Ook toen hebben we de instanties dat geschreven. Er werd niet geluisterd. Dus werkzoekenden werden omgeschoold en mochten een rijschool beginnen. Target van UWV werd behaald. Weer een werkloze minder. Probleem is dat deze ex werkloze niet meer terug kan naar de WW maar dat bijstand wacht. Het opeten van de eigen woning, schuldsanering enz.

John van den Kieboom|30.05.14|20:12

Dat wil natuurlijk niemand, dus tracht men de rijschool met stuntprijzen vol te krijgen. Want wat is het alternatief? En juist zij hebben het in de ogen van velen nu gedaan. En die 2 instanties die verantwoordelijk zijn? Ach, die noemen we maar niet………. Misschien dat we die organisaties maar eens ter verantwoording moeten roepen.

Bert de Weerd|30.05.14|20:46

Ik kan het niet beter verwoorden John. Ik kan wel de 2 instanties benoemen, maar denk dat iedereen in de rijschoolbranche het wel weet. Toch??

Jos Dorenbos|30.05.14|21:21

@ Bert Ik vind ook dat John dat heel mooi verwoord en als je alleen al naar de reactie kijkt van Michael in dit topic dan is het zichtbaar dat niet iedereen dat weet. Daarnaast roept een rijschoolhouder in het midden van het land al jaren dat er een quotum moet komen voor maximale opgeleide rijinstructeurs per jaar. >>>>>

Jos Dorenbos|30.05.14|21:28

Als je het over de inmiddels 15.000 bevoegdheidspassen (B) in Nederland hebt en dan de aantal rijexamens per jaar er bij neemt kom je op maximaal 20 rijlessen per week, per instructeur uit. Weet je? Het IBKI is niet thuis en diegene die John bedoelt al helemaal niet. En daarom moet er een onafhankelijk onderzoek naar het IBKI (ZBO)en de daaraan gekoppelde mensen komen. Gewoon bij de bron aanpakken. Alleen dan komt de branche er weer bovenop.

Rijschool Ganseman|30.05.14|21:58

40 rijscholen in Purmerend is nog niet eens zoveel.
Wij zitten in Almere en alleen hier staan er al 270 rijscholen ingeschreven bij het CBR.

andre lugt van der|30.05.14|23:16

grote rijscholen zouden zich ook af kunnen vragen waarom mensen liever voor eigen geld en risico werken als de gegarandeerde armoede van in dienst bij hun rijschool

Michael Sonderman|30.05.14|23:18

Een Quotum zou geen slecht idee zijn. verder geef ik de stunters niet de schuld, maar zeg alleen dat ze wakker moeten worden, ik ken volgens mij geen rijschool die 10 jaar geleden stunten en nu nog steeds actief is. Slecht onderzoek en gemakzucht van het UVW is de oorzaak (omdat opleiders blijven roepen “instructeurs tekort”) bovendien heeft de Bovag dat 7 jaar geleden ook geroepen omdat hun leden geen goede instructeurs konden aantrekken.

Jos Dorenbos|31.05.14|00:38

Beste Michael. Ik ben het met je eens. Verder heb je het over de BOVAG in je laatste bericht. Over het rijinstructeurstekort bij hun leden zit anders in elkaar dan ze ons en hun leden voorspiegelen. Het is zo erg dat ik dat hier niet kan vertellen. Het enige wat ik er over kwijt wil is dat er een onafhankelijke onderzoek bij het IBKI en de CEC moet komen.

John van den Kieboom|31.05.14|01:29

Als er al een quotum zou komen werkt dit pas op lange termijn. Ook met een onafhankelijk onderzoek schieten de noodlijdende rijscholen op korte termijn niets mee op. Zoiets gaat jaren duren. En wat bedoel je met “wakker worden” Michael? Dat rijscholen die de leerlingen bij elkaar moeten sprokkelen hogere prijzen moeten gaan rekenen zodat ook die leerlingen vertrekken? Een oeroude economische wet stelt: Hoe groter het aanbod hoe lager de prijs.

John van den Kieboom|31.05.14|01:30

En een kleine rijschool zonder groot gebouw e.d. kan de prijs laten zakken als het leerlingaantal te ver terugloopt. Dat is hun kracht. Grote rijscholen zien dat met lede ogen aan want die hebben te veel vaste kosten. Er zijn 2 partijen verantwoordelijk voor de vele ZZP-ers in de branche. Die partijen hebben te veel gezaaid en plukken daar nu de rotte pruimen van.

John van den Kieboom|31.05.14|01:30

En i.p.v. nu de verantwoording te nemen en samen met de branche naar een oplossing te zoeken blijft men in een ivoren toren zitten en stelt strengere eisen aan de leden. Alsof we beter worden van WRM passen op het dashboard of een VOG. Slappe maatregelen die de branche geen meter verder helpen. Maar ik geloof dat de oplossing voor deze problemen niet moet komen van de brancheverenigingen. Zij hebben juist voor de problemen gezorgd.

Jos Dorenbos|31.05.14|03:04

Ik ben het met je eens John. Zeker als het gaat of de rijscholen op korte termijn er niet beter op worden. Maar het kan niet zo zijn dat diegene die dit veroorzaakt hebben vrijuit gaan. Jarenlang is niet gebleken dat de leden van de CEC onder leiding van IBKI kwaliteit geleverd hebben. Ze spelen met vuur door hun eigen belangen voorop te stellen. De verkeerde partijen zitten in de CEC. Wie geloof je nu dan…>>>>>

Jos Dorenbos|31.05.14|03:16

Ofwel waar heeft de Ministerie vertrouwen in. 1. Het IBKI en de leden van het CEC die “beweren” dat rijinstructeurs lager dan laag zijn en het allemaal niet weten en zij alleen de goede keuzes kunnen maken en een puinhoop achterlaten of 2. De rijinstructeurs en zeker honderden echte vakmensen die beweren dat het echt anders kan maar tot nu toe afhankelijk zijn van de puinhopen over de genomen beslissingen van de CEC. Het is tijd voor onafhankelijk onderzoek. Dit kan zo echt niet langer.

Bert de Weerd|31.05.14|08:53

Eens met iedereen die hierboven gereageerd hebben!

Els van Voren|31.05.14|10:06

Via verschillende websites kan je zien hoe bedrijven er financieel voorstaan. Zo ook bovenstaande rijschool, met 3 handelsnamen, Auto- En Motorrijschool Purmerend, Rijschool Purmerend en Verkeersschool Purmerend
De heer Rasker zegt hier: “Het ligt er onder andere aan of ik een succesvolle doorstart kan maken met mijn bedrijf”
De schulden zijn zeer fors, dat je met zulke schulden gewoon weer opnieuw zou mogen doorstarten vind ik op zijn zachts gezegd hoogst merkwaardig!

rij bewijs|31.05.14|12:30

De markt is veranderd, en als je daar niet op in kan spelen, of geen goede buffer heb opgebouwd voor slechte tijden, is dit het gevolg.
Er gaan bijvoorbeeld zat kledingwinkels failliet door de komst van concurrenten of internetwinkels. Moeten die internetwinkels dan verboden worden of moet er een limiet komen? Nee het is een vrije markt.
Het is wel makkelijk om heel de tijd de schuld te geven aan het overschot aan rijscholen, ga lekker uit van je eigen kracht en kwaliteit.

Jos Dorenbos|31.05.14|14:34

@rij bewijs. Ik wens jou net als de internetwinkels en alle andere zaken van appels en peren heel veel buffer in de rijschoolbranche toe. Dan heb je vast een appeltje voor de dorst, net als alle andere startende wijsneuzen. Ga lekker uit je eigen kracht zoveel mogelijk uren maken, het liefst tot tien uur in de avond. Met name door blijven gaan met je eigen bepaalde kwaliteit en beeldvorming die je in de schoolbanken al is voorgespiegeld. Fijn weekend. Ik pak nog even een terrasje.

rij bewijs|31.05.14|16:26

@Jos ik zit al heel de middag op het terras proost! Werk maandag tot en met vrijdag en weekend is heilig. Maar waarom startende wijsneuzen? Alsof niemand een kans verdient om zijn ding te doen in een bepaald vak. En wat is er mis met een startende ondernemer die zoveel mogelijk uren maakt, zelfs tot 10u in de avond? Je bent toch een bedrijf aan het opzetten daar doe je dan toch alles voor?

Els van Voren|01.06.14|10:25

Op 12 december 2013 ·. werd er geschreven: FAM Verkeersscholen wil dat er voor de consument een duidelijker onderscheid wordt gemaakt tussen grote rijscholen en eenmanszaken.
De website van de FAM is uit de lucht, de site is zelfs via Google niet meer te vinden! Iedereen weet dat het lastig is om dingen te verwijderen in Google. Om dat voor elkaar te krijgen moet je echt wel actie ondernemen! Dat juist nu de site uit de lucht is lijkt dan ook een bewuste actie. De vraag is alleen waarom?

John van den Kieboom|01.06.14|15:23

@ Jos en rij bewijs,

Volgens mij is het een vrije keus in Nederland om lessen te geven wanneer men dat wil. Als men op zaterdag lessen wil geven is dat een goed recht. Wil men dat niet en is het weekend heilig dan mag dat ook. Wat is het toch dat rijscholen elkaar dat soort dingen allemaal verwijten. We hebben zoveel tegenstellingen. Oude garde v.s. jonge garde, kleine v.s. grote rijscholen, wel georganiseerd v.s. niet georganiseerd, enz. En elkaar maar in de haren vliegen.

John van den Kieboom|01.06.14|15:24

WAAROM? Uit concurrentie? Jaloezie? Wat maakt het uit wat de buurman doet? Misschien dat we eens moeten leren met elkaar Nederland op te leiden en te proberen allemaal een goede boterham te verdienen. Een nieuwe ONAFHANKELIJKE belangenbehartiger zou daar overigens een prima begin zijn. Met elkaar en niet tegen elkaar!!!

Els van Voren|01.06.14|21:53

@John,
Je zeg “Een nieuwe ONAFHANKELIJKE belangenbehartiger zou daar overigens een prima begin zijn”
Wil je met het opzetten daarvan dan helpen? Zijn er meer die willen helpen?

Jos Dorenbos|01.06.14|23:28

@John
Ik vind dat ook een goed idee. Een nieuwe ONAFHANKELIJKE belangenbehartiger. Dat is een nieuw succesvol begin. Ik denk dat dit prima opgezet kan worden.

John van den Kieboom|02.06.14|00:27

@ Els van Voren,

Of ik daaraan mee zou willen helpen hangt van de andere mensen af die in zo’n groep zitten. Ik heb ooit deel uitgemaakt van zo’n initiatief maar dat is een vroege dood gestorven. Vooral omdat daar mensen zaten die daar vooral voor zichzelf zaten. Er sprongen daar 2 mensen positief voor mij uit. Omdat zij daar voor de branche zaten. Bert en Martin.
Maar vergis je niet. Het opzetten van een dergelijke organisatie is een hele lange moeizame weg waar geen garanties worden gegeven.

John van den Kieboom|02.06.14|00:32

Dus of het lukt is de vraag. Maar aan een goed initiatief verleen ik graag mijn medewerking. Maar dan alleen aan een ONAFHANKELIJKE belangenorganisatie. Dus niet een organisatie waar mensen zichzelf willen verrijken of die er nevenorganisaties op nahouden die verzekeringen, opleidingen of weet ik wat willen verkopen. Nee, een organisatie die strijdt voor instructeur en rijschool en die luistert naar al haar leden. En dus haar leden zo vaak als mogelijk raadpleegt. Ja, dat zou mooi zijn.

Ruud Rutten|02.06.14|18:06

Beste ondernemers
Het mag duidelijk zijn dat het zware tijden zijn voor onze branche.
Maar het moet me wel even van het hart dat ik zelden iets positiefs lees over onze branche organisaties.
Zelf zit ik namens de FAM in diverse werkgroepen en het voorzitters overleg en bij het ministerie. Zowel de Bovag Fam VRB en CBR doen er echt alles aan om onze branche te verbeteren. de onderlinge samenwerken mag echt heel goed genoemd worden.en er wordt hard geknokt om verbetering te verwezenlijken.

Ruud Rutten|02.06.14|18:13

Doch als ik vorige week op verkeerspro lees dat onze minister hier eigenlijk totaal geen gehoor aan geeft en zelfs zegt de branche moet het zelf maar uitzoeken mijn scheidsrechter is alleen het CBR. Die moeten de goede laten slagen en de slechte laten zakken dan zakt ook ons soms de moed in de schoenen. onze branche moet verkeersveiligheid afleveren en zorgen dat het aantal slachtoffers in het verkeer naar onderen gaat !!!
Een rijbewijs halen is een opleiding volgen en niet toevallig een zesje

Ruud Rutten|02.06.14|18:16

halen met een rondje om de kerk rijden.
laten we met zijn allen de branche organisaties steunen en helpen met dit gevecht. De Bovag FAM en VRB blijven knokken samen met het CBR.

ps de web site van de FAM was vandaag puur bij toeval uit de lucht ( werkzaamheden ) morgen zijn we er weer.

Groetjes

Jos Dorenbos|02.06.14|21:49

Beste Ruud Bedankt dat je hier reageert
Zoals je het verwoord hebt klopt inderdaad Ik doe al enkele jaren mijn best om de rijschool branche met een andere bril te lezen. Wat zou het fijn zijn dat grotere partijen zonder eigen belangen overeenstemming vinden met kleinere partijen Daar is meer samenwerking voor nodig waardoor we op dezelfde referentiekader uitkomen. En inderdaad als de brancheverenigingen de schietschijf zijn en de rijinstructeur het mikpunt dan is onze Minister de lachende derde

John van den Kieboom|02.06.14|23:05

@ Ruud Rutten,
En dit is nu precies wat ik bedoel met “in de ivoren toren blijven zitten” Een goede brancheorganisatie zou bij zoveel negatieve berichten zichzelf achter de oren krabben en naar zichzelf kijken. En dat doet u nu ook niet. Nee, er volgt een vaag verhaal over dat “we zo hard werken aan verbetering” en “dat we zo lekker samenwerken” Daarna nog een sneer naar de Minister en een loze kreet dat “een rijbewijs halen niet toevallig een zesje moet zijn”

John van den Kieboom|02.06.14|23:07

En dan moet men nu maar weer positief zijn over de brancheorganisaties? Als er concrete dingen op tafel kwamen. Maar nee. Weet u waarom de instructeurs in grote getalen negatief zijn over de brancheorganisaties? Omdat die niet naar de werkvloer luisteren. Als zij in 2007 naar ons geluisterd hadden dan waren er nu een stuk minder rijscholen en waren de problemen lang niet zo groot. Denkt u dat als men naar de achterban geluisterd had dat er dan een praktijkbegeleiding of een sanctie bestaan had?

John van den Kieboom|02.06.14|23:07

Gelooft u werkelijk dat hierdoor de kwaliteit omhoog gaat? Het bestaat inmiddels 6 jaar en wat heeft het opgeleverd? Veel onrust maar geen betere resultaten. U hoeft ons niet te vertellen dat een “rijbewijs halen een opleiding is” Dat zou u de jongeren moeten vertellen. Een campagne dat een rijbewijs halen niet in 10 lesjes geregeld is.

John van den Kieboom|02.06.14|23:07

Als ik een brancheorganisatie was dan zou ik me doodschamen dat het grootste deel van de rijscholen/instructeurs nergens bij was aangesloten. En DAAR lag mijn eerste prioriteit. Erachter komen waarom zij geen lid willen worden, dan verbeteren en naar de Minister stappen wetende dat ik 90% van de branche vertegenwoordig. DAN kan men serieus worden genomen.

Jos Dorenbos|03.06.14|00:13

John, niet alleen brancheorganisaties hebben dit geprobeerd, maar ook vele rijinstructeurs hebben de ministerie aangeschreven. Niet via partijen maar individueel. Dat weet ik vanuit de ministerie. De ministerie bouwt op zogenaamde “waarheden” van diverse adviesbureaus en krijgt advies van het IBKI en de CEC. en daaronder staan nog een keer de brancheverenigingen en wij. Als je daar ontevreden over bent begin dan zelf de ministerie te overtuigen en kom er net als brancheverenigingen erachter>>>>>

Jos Dorenbos|03.06.14|00:20

dat dit niet gaat werken. Thorald is FAM voorzitter, denk je nou echt dat hij er voor gezorgd heeft dat hij het UWV ervan overtuigd heeft nog meer rijinstructeurs op te leiden om zelf vervolgens failliet te gaan?
En daarom moet er een onderzoek komen naar het functioneren van het IBKI en de CEC. Bij de bron aanpakken, daar gaat het fout. Er zijn mensen die innovatie hebben ontwikkeld het word door sommige mensen gezien als “hij wil iets aan de man brengen” Het zit anders in elkaar. >>>>

Jos Dorenbos|03.06.14|00:27

Als je de dingen “verbeterd” dan blijft het in ons vak slecht een “verandering” De Minister ziet deze veranderingen niet als een concreet plan. Als de Minister een concreet plan ziet wil ze wel veranderen. Als je gaat “innoveren” dan is een concreet plan een logisch gevolg en een verbetering vanzelfsprekend. Is dat niet beter? De verantwoordelijkheid van innovatie ligt niet bij de brancheverenigingen die hebben de taak om belangen te behartigen. Het IBKI is verantwoordelijk voor hoe het nu gaat.

Jos Dorenbos|03.06.14|00:45

@John Ook al had een branchevereniging 90% inspraak dan nog kan de ministerie er niets mee omdat er geen innovatie is en er daardoor geen concreet plan op tafel ligt. Vroeger had je geen bijscholing en als ze zonder innovatie de sancties er weer af halen gaat men weer terug naar de tijd van vroeger en dat is voor de verkeersveiligheid niet goed. Bij innovatie kan de sanctie er wel af. Alleen dat moet niet gezien worden als “hij wil iets aan de man brengen”. Het IBKI is daarvoor verantwoordelijk

Bert de Weerd|03.06.14|08:22

Bovenstaande verhaal klinkt ongeveer hetzelfde als iemand die enkele jaren geleden dacht dat hij in zijn eentje de rijschoolbranche kon veranderen. Hoe goed bedoeld ook, er is toen niets van terecht gekomen.

Goed te horen van Ruud Rutten dat branche organisaties beter samenwerken. Het mocht tijd worden! Hopelijk ligt het tijdperk dat de Bovag dacht alleenheerschapij in de branche te moeten hebben voorgoed achter ons en wordt er nu ECHT samengewerkt.

Bert de Weerd|03.06.14|08:30

@Ruud Rutten, helaas is er nog niets van de intensieve samenwerking en de stinkende best van de belangenorganisaties te merken. Nog niet zo lang geleden kwam het CNV met een goed voorstel om de WRM te verbeteren en het bijscholingssysteem op de schop te nemen. Dit plan had door iedereen gedragen kunnen worden, dus ook door alle brancheorganisaties.

Dit is toen niet gebeurd. Begrijp ik het goed dat FAM, VRB en Bovag er nu anders in staan? Wanneer dit het geval is, dan hoor ik het graag.

Bert de Weerd|03.06.14|08:36

@ Ruud Rutten,

Ik had mijn mailadres in een bericht gezet, maar dit wordt niet geplaatst.
Heel even zoeken op i-net en mijn mailadres en tel.nr. zijn te vinden, dus…

Groet, Bert

Jos Dorenbos|03.06.14|09:08

@ Bert Ik zie in je bericht staan dat iemand geprobeerd heeft om in zijn eentje de rijschoolbranche kon veranderen en dat daar toen niks van terecht is gekomen. 1 persoon alleen lijkt me inderdaad moeilijk ja, maar wat is er op tegen dat iemand dat probeert? Vind je het beter dan dat je dan blijft klagen. Ik vind een initiatief juist positief en ik vind het negatief dat mensen klagen en zelf niets doen.

Jos Dorenbos|03.06.14|09:13

@Bert Je hebt het ook over het CNV je vind het met name “een goed plan” Kennelijk is het niet goed genoeg dat de ministerie hiervoor kiest, anders was dit vast gebeurt. In mijn eerdere berichten schrijf ik dat de Minister kiest voor innovatie. Dat moet de branche zelf doen. Sinds wanneer kan een vakbond voor innovatie zorgen? Pas op het moment dat de rijschoolbranche dat kan laten zien is het “gevolg” dat zaken beter geregeld kunnen worden. Het is niet mijn idee, zo werkt dat bij de overheid.

Jos Dorenbos|03.06.14|09:26

@ Bert Mensen bij de overheid lezen deze berichten ook. Zolang er gesteggel is onderling dan denkt ieder mens bij de overheid “bekijk het even” We begonnen dit topic (reageren) goed met initiatieven. Dat is toch veel beter? Begrijp dat de Minister pas mee gaat als er veranderingen komen die de verkeersveiligheid verbeteren. In dat geval zal CNV pas daarna de zaken beter kunnen regelen. Als je dit niet geloofd dan raad ik je aan om zelf gesprekken bij de overheid te voeren.

Ruud Rutten|03.06.14|16:27

Beste John

Onze verkeersschool bestaat inmiddels 54 jaar waarvan ik er zelf meer dan 30 jaar 6 dagen per week in de lesauto heb gezeten. Dus niet in een ivoren toren maar op de werkvloer. Net zoals al mijn collega rijschoolhouders die in de diverse commissies zitten en zich inzetten voor de branche.Als het mij en de andere collega s alleen maar om ons zelf ging bleef ik in ieder geval lekker in Venlo en ging ik ook alleen voor mijn eigen toko.
Maar geloof het of niet ik heb hart voor ons vak.

John van den Kieboom|03.06.14|16:54

@ Ruud,

Ik ben ervan overtuigd dat je hart voor je vak hebt. Maar daar gaat het mij niet om. Je schreef hier dat het je aan het hart gaat dat er doorgaans negatief over de branchevertegenwoordigers gesproken wordt. Ik vind het onvoorstelbaar dat iemand niet ziet waarom er negatief wordt gedaan over deze organisaties. Ik heb vroeger verschillende ondernemers en verkoopcursussen gedaan. Daar leerde ik o.a. dat een klagende klant altijd gelijk heeft. Want anders klaagt hij n.l. niet

John van den Kieboom|03.06.14|16:54

Als ik dan naar de klagende klant ga om hem uit te leggen dat ik zo hard werk en zo goed mijn best doe lost dat niets op. We zitten inmiddels opgescheept met een overspannen markt (door 1 van de belangenvertegenwoordigers i.s.m. het UWV gecreëerd) , een sanctie waar 95 % van de instructeurs tegen is (=werkvloer), een bijscholing die klauwen geld kost en waar niemand beter van wordt enz. Dat is allemaal uit commissies e.d. gekomen. En is de rijinstructeur iets gevraagd?

John van den Kieboom|03.06.14|16:56

Neen. Ja een keer een online enquête met vragen als: Wat vind u van de bijscholing A. Goed. B. Geweldig. C. Fantastisch. Daar kun je geen mening geven. Nogmaals een minderheid van de instructeurs wordt door een branchevertegenwoordiger vertegenwoordigd. Als BOVAG voet bij stuk houdt dan vallen er daar per 1 januari nog veel af. Indien instructeurs niet bij zo’n club willen horen moet je jezelf afvragen waarom dat is. Ik zou graag een grote goede branchevertegenwoordiging zien.

Marcel Kort|05.06.14|14:33

Of er hier sprake is van kwade trouw of opzet weet ik niet, wel wil ik eenieder sterkte toewensen. De eigenaar, het personeel. Geen idee waar het fout is gegaan! De absurd lage lesprijzen en de grote hoeveelheid ZZP-ers die de markt afromen is niet best. Hoeveel ZZP ers kunnen investeren in extra dingen als les in automaat (met aanpassingen), scooterrijlessen, aangepaste motorfietsen, theorieles?? De markt verschraalt door ZZP’ers!

Marcel Kort|05.06.14|15:16

Beste Els (hier ver boven),

de site van de FAM is gewoon in de lucht hoor:

http://www.famverkeersscholen.nl/

Aris Bakker|05.06.14|16:47

Ook in de ledenlijst van de FAM staat Thorald Rasker’s Rijschool Purmerend nog netjes vermeld http://www.famverkeersscholen.nl/index.php?Ledenlijst Tijdens de komende ledenvergadering op Dinsdag 17 Juni a.s. zal ongetwijfeld het faillissement gespreksonderwerp zijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.