Brommerles, rijschool SnelWeg, scooterles, De Snelheid

Brancheverenigingen: ‘Minder AM-leerlingen door helmplicht’

Bovag en FAM Verkeersscholen verwachten een terugloop van het aantal AM-rijbewijskandidaten als het gemeentes vrij komt te staan een lokale helmdraagplicht voor snorfietsers in te voeren. De brancheverenigingen stellen dat leerlingen nu juist kiezen voor de snorfiets, omdat daar zonder helm op gereden mag worden. “Een lokale helmdraagplicht zal waarschijnlijk in de Randstad voor een daling van het aantal AM-leerlingen bij rijscholen zorgen”, aldus Bovag-woordvoerder Paul de Waal.

Omdat niet alle steden interesse zullen hebben in de invoering van een helmplicht, verwacht De Waal overigens niet dat de hele AM-categorie opgedoekt gaat worden. “Ik voorzie een terugloop door het besluit, maar niet meteen het einde van de categorie. Het is niet waarschijnlijk dat de wet overal in Nederland wordt toegepast.” Er wordt gedacht dat potentiële kandidaten mogelijk eerder voor de fiets kiezen als alternatief vervoersmiddel of dat ze via 2toDrive hun B-rijbewijs halen.

Helmplicht

Ruud Rutten van FAM Verkeersscholen geeft ook aan met name een terugloop in de grote steden te verwachten. “Daar is het snorfietsverkeer het meest actief. Bij mijn eigen rijschool in Venlo bijvoorbeeld zal ik er weinig van merken. Hier kiezen 16-jarigen vaker voor 2toDrive als alternatief voor de snorfiets.” Ook hij herkent het beeld dat leerlingen voornamelijk voor de snorfiets kiezen, omdat ze dan geen helm hoeven te dragen. Branchevereniging VRB was nog niet bereikbaar voor commentaar.

Volgens Bovag gaat het grote snelheidsverschil tussen snorfietsen en auto’s en vrachtwagens binnen de bebouwde kom tot levensgevaarlijke situaties leiden. “Uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt daarnaast dat de snorfiets een veelgebruikt vervoersmiddel onder 60-plussers is. Die leeftijdsgroep vormt een risicogroep als op de rijbaan gereden moet worden. Door een helm worden ze alleen tegen hoofdletsel beschermd.” , zo zegt Paul de Waal.

Verkeersveiligheid

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid pleitte in een onderzoek uit 2009 voor een oplossing voor het grote aantal snorfietsongevallen. Die oplossing zou bestaan uit twee maatregelen: helmplicht voor de hele categorie AM, dus ook voor brom- en snorfietsers. Daarnaast wil de stichting dat er duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen de categorie ‘bromfiets’ en een fiets met hulpmotor.

RAI Vereniging, ANWB en Veilig Verkeer Nederland zijn evenals Bovag en FAM tegen een helmverplichting voor snorfietsers en daarmee de mogelijkheid tot verplaatsing naar de rijbaan. Zij denken dat die verandering negatief uitpakt voor de verkeersveiligheid. In plaats van het oplossen van de overlast op fietspaden, wordt er volgens hen juist een probleem gecreëerd op de rijbanen van de binnenstad in grote steden.

Snorfiets

Vooral in Amsterdam is er een probleem met het grote aantal snorfietsen op fietspaden. De overlast wordt met name veroorzaakt door de opgevoerde varianten. De gemeente trok hierover verschillende keren bij de overheid aan de bel. Amsterdam kan als wegbeheerder snorfietsers al zonder helm naar de rijbaan verplaatsen, maar wil dit niet vanwege de verkeersveiligheid. Een structurele maatregel vindt ze ondenkbaar zonder de invoering van een helmplicht. En die kan enkel door de landelijke overheid worden doorgevoerd.

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu is geen voorstander van een landelijke helmplicht voor snorfietser gebleken, maar liet maandag in een brief aan de Tweede Kamer weten een plaatselijke plicht wel mogelijk te willen maken. Gemeenten stellen dan zelf gebieden aan waar een helmverplichting gaat gelden en waar de snorfietsers dus van het fietspad af moeten.

Wetsvoorstel

Minister Schultz liet eerder deze week weten het voorstel voor de wetswijziging in de herfst aan het kabinet te willen aanbieden. Bovag en Rai Vereniging roepen de Tweede Kamer op het wetsvoorstel te blokkeren. Zij vinden dat gemeenten er zelf op toe moeten zien dat de maximumsnelheid voor snorfietsen gehandhaafd wordt.

Ralph Klaassen

Lees ook: ‘Gemeente mag lokale helmplicht voor snorfietsers invoeren’

Auteur: Ralph Klaassen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brancheverenigingen: ‘Minder AM-leerlingen door helmplicht’ | RijschoolPro
Brommerles, rijschool SnelWeg, scooterles, De Snelheid

Brancheverenigingen: ‘Minder AM-leerlingen door helmplicht’

Bovag en FAM Verkeersscholen verwachten een terugloop van het aantal AM-rijbewijskandidaten als het gemeentes vrij komt te staan een lokale helmdraagplicht voor snorfietsers in te voeren. De brancheverenigingen stellen dat leerlingen nu juist kiezen voor de snorfiets, omdat daar zonder helm op gereden mag worden. “Een lokale helmdraagplicht zal waarschijnlijk in de Randstad voor een daling van het aantal AM-leerlingen bij rijscholen zorgen”, aldus Bovag-woordvoerder Paul de Waal.

Omdat niet alle steden interesse zullen hebben in de invoering van een helmplicht, verwacht De Waal overigens niet dat de hele AM-categorie opgedoekt gaat worden. “Ik voorzie een terugloop door het besluit, maar niet meteen het einde van de categorie. Het is niet waarschijnlijk dat de wet overal in Nederland wordt toegepast.” Er wordt gedacht dat potentiële kandidaten mogelijk eerder voor de fiets kiezen als alternatief vervoersmiddel of dat ze via 2toDrive hun B-rijbewijs halen.

Helmplicht

Ruud Rutten van FAM Verkeersscholen geeft ook aan met name een terugloop in de grote steden te verwachten. “Daar is het snorfietsverkeer het meest actief. Bij mijn eigen rijschool in Venlo bijvoorbeeld zal ik er weinig van merken. Hier kiezen 16-jarigen vaker voor 2toDrive als alternatief voor de snorfiets.” Ook hij herkent het beeld dat leerlingen voornamelijk voor de snorfiets kiezen, omdat ze dan geen helm hoeven te dragen. Branchevereniging VRB was nog niet bereikbaar voor commentaar.

Volgens Bovag gaat het grote snelheidsverschil tussen snorfietsen en auto’s en vrachtwagens binnen de bebouwde kom tot levensgevaarlijke situaties leiden. “Uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt daarnaast dat de snorfiets een veelgebruikt vervoersmiddel onder 60-plussers is. Die leeftijdsgroep vormt een risicogroep als op de rijbaan gereden moet worden. Door een helm worden ze alleen tegen hoofdletsel beschermd.” , zo zegt Paul de Waal.

Verkeersveiligheid

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid pleitte in een onderzoek uit 2009 voor een oplossing voor het grote aantal snorfietsongevallen. Die oplossing zou bestaan uit twee maatregelen: helmplicht voor de hele categorie AM, dus ook voor brom- en snorfietsers. Daarnaast wil de stichting dat er duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen de categorie ‘bromfiets’ en een fiets met hulpmotor.

RAI Vereniging, ANWB en Veilig Verkeer Nederland zijn evenals Bovag en FAM tegen een helmverplichting voor snorfietsers en daarmee de mogelijkheid tot verplaatsing naar de rijbaan. Zij denken dat die verandering negatief uitpakt voor de verkeersveiligheid. In plaats van het oplossen van de overlast op fietspaden, wordt er volgens hen juist een probleem gecreëerd op de rijbanen van de binnenstad in grote steden.

Snorfiets

Vooral in Amsterdam is er een probleem met het grote aantal snorfietsen op fietspaden. De overlast wordt met name veroorzaakt door de opgevoerde varianten. De gemeente trok hierover verschillende keren bij de overheid aan de bel. Amsterdam kan als wegbeheerder snorfietsers al zonder helm naar de rijbaan verplaatsen, maar wil dit niet vanwege de verkeersveiligheid. Een structurele maatregel vindt ze ondenkbaar zonder de invoering van een helmplicht. En die kan enkel door de landelijke overheid worden doorgevoerd.

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu is geen voorstander van een landelijke helmplicht voor snorfietser gebleken, maar liet maandag in een brief aan de Tweede Kamer weten een plaatselijke plicht wel mogelijk te willen maken. Gemeenten stellen dan zelf gebieden aan waar een helmverplichting gaat gelden en waar de snorfietsers dus van het fietspad af moeten.

Wetsvoorstel

Minister Schultz liet eerder deze week weten het voorstel voor de wetswijziging in de herfst aan het kabinet te willen aanbieden. Bovag en Rai Vereniging roepen de Tweede Kamer op het wetsvoorstel te blokkeren. Zij vinden dat gemeenten er zelf op toe moeten zien dat de maximumsnelheid voor snorfietsen gehandhaafd wordt.

Ralph Klaassen

Lees ook: ‘Gemeente mag lokale helmplicht voor snorfietsers invoeren’

Auteur: Ralph Klaassen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.