‘Rijopleiding moet meer tijd besteden aan ruiters in verkeer’

Tijdens de rijopleiding al zou er meer aandacht moeten zijn voor de positie van ruiters te paard in het verkeer. Door een gebrek aan informatie bij automobilisten ontstaat vaak onbegrip, wat kan leiden tot onveilige situaties. Dat stelt Cindy Esseling van Veilig Verkeer Nederland. Nog geen twee weken geleden werd een VVN-meldpunt speciaal voor ruiters ingericht en inmiddels zijn al 90 meldingen van onveilige verkeerssituaties gemaakt, zo laat ze weten.

“Vooralsnog gaat meer dan de helft van de klachten over asociaal rijgedrag van automobilisten. Rijbewijsbezitters die bijvoorbeeld nogal hard en veel te dicht langs de paarden rijden. En velen lijken niet te weten dat een ruiter te paard ook als bestuurder aan het verkeer deelneemt en er dus dezelfde regels gelden als bij een situatie met een andere auto. Er is vaak sprake van onwetendheid.”

Verkeer

Ruiters zijn een speciale groep binnen het scala aan weggebruikers, zo laat de VVN-woordvoerdster weten. “Je hebt immers niet alleen met de ‘bestuurder’ te maken, maar ook met een paard dat onder controle gehouden moet worden en onvoorspelbaar kan zijn. Het meldpunt is niet per se ingericht vanwege de slachtoffercijfers, maar meer om het gevoel. Het moet niet zo zijn dat ruiters bepaalde routes gaan mijden, omdat ze zich onveilig voelen tussen het andere verkeer. Die signalen kregen wij wel. Er waren alleen geen concrete cijfers bekend.”

Sinds 2012 heeft VVN een meldpunt voor verkeersonveilige situaties. Anderhalve week geleden werd dat meldpunt uitgebreid met een gedeelte speciaal voor ruiters. “We merkten dat voornamelijk automobilisten niet genoeg op de hoogte zijn van de rechten en plichten van de ruiter. Zo heerst er onduidelijkheid over de voorrangsregels. Velen lijken niet te weten dat dezelfde regels gelden als bij een automobilist. Dit terwijl een ruiter te paard juist extra kwetsbaar is.”

Meldpunt

Omdat er jaarlijks 17 miljoen recreatieve paardenritten worden gemaakt, is het volgens VVN dan ook belangrijk om door middel van het meldpunt inzicht te krijgen in de problemen die ruiters tegenkomen. Maar ook automobilisten die onveilige situaties met paarden in het verkeer meemaken, kunnen zich melden. “Want ook de ruiters zelf zijn niet altijd op de hoogte van de verkeersregels die gelden”, aldus Esseling.

Door middel van het meldpunt wil VVN de knelpunten in kaart brengen, voordat actie wordt ondernomen. Esseling: “Het gaat vaak om hele lokale situaties. Personen die zich melden, in dit geval ruiters, geven de onveilige plek soms tot de straat nauwkeurig door. Op het moment dat we alle informatie hebben, kunnen we met partijen als gemeenten aan tafel gaan zitten om te kijken op welke manier een dergelijke situatie in de toekomst voorkomen kan worden.”

Weginrichting

Vervolgens kan onder andere gewerkt worden aan weginrichting en bebording om de verkeerssituaties duidelijker en overzichtelijker te maken. “En we sturen aan op informatieverstrekking. De rijopleiding is daar een goed moment voor. Er zou langer bij de regels stilgestaan mogen worden. Dat scheelt een hoop onbegrip en frustratie op de weg.”

Roosmarijn Dierick

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roosmarijn Dierick

17 reacties op “‘Rijopleiding moet meer tijd besteden aan ruiters in verkeer’”

John van den Kieboom|24.06.14|13:49

Tijdens de rijopleiding wordt er voldoende aandacht besteed aan o.a. ruiters in het verkeer. Elke leerling weet dat een ruiter een bestuurder is. Het probleem is echter dat als men het rijbewijs eenmaal heeft behaald men nooit meer de theorie hoeft op te frissen. Periodieke opfriscursussen voor rijbewijsbezitters is het enige wat hier een oplossing kan bieden.

rijschool twice|24.06.14|14:59

Aan de ene kant heeft John gelijk. Er wordt tijdens de rijles aan zoveel dingen intensief aandacht besteed maar wil niet zeggen dat de rijbewijsbezitter daar later ook wat mee blijft doen. Aan de andere kant is een ruiter ook wel een heel specifiek geval omdat je te maken hebt met het besturen van een dier die onverwachte beslissingen zelf kan nemen. De ruiter is soms niet eens bekwaam om daar goed mee om te gaan. Niet elke instructeur maar ook latere bestuurder houdt hier rekening mee.

Jos Dorenbos|24.06.14|17:19

Een derde van de rijinstructeurs besteed daar aandacht aan. Een derde van de rijinstructeurs besteed daar geen aandacht aan en is meer bezig met de rijschool overeind te houden en is bezig met zichzelf. De overige groep rijinstructeurs behandeld het onderwerp ruiters pas als er tijdens de rijles daadwerkelijk ruiters op de weg zijn en als er gevaar dreigt te ontstaan De focus van rijinstructeurs in het algemeen is meer de rijprocedure en de klant die snel wil slagen. >>

Jos Dorenbos|24.06.14|17:28

Met rijinstructie worden er lesonderwerpen behandeld omdat het IBKI dat zo belangrijk vind. De leerling is in tegenstelling daarin alleen maar geïnteresseerd in het behalen van het rijbewijs. De aap word een kunstje aangeleerd. Het is een illusie van de VVN om daar meer aandacht aan te besteden. Dat gaat niet met “rijinstructie” Daarnaast is het zo dat de leerling verwent is met de grote rijscholen aanbod. Bedachte marktwerking blijkt kwaliteitsachteruitgang.

Jos Dorenbos|24.06.14|17:44

Er worden mensen uitgelachen met “rij psychologie” dat heb ik gelezen vorig jaar. Maar dit is een onderwerp die met psychologie en rijden te maken heeft. Als een automobilist te snel langs een ruiter rijdt wordt er gesuggereerd dat die automobilist de verkeersregels niet kent. In de praktijk blijkt dat de automobilist de ruiter niet “bewust” opmerkt en daardoor het gas niet terug neemt.

Jos Dorenbos|24.06.14|17:47

Zolang het toneelstuk bij het IBKI word opgevoerd en er niets veranderd gaat de leerling zijn wens rijbewijs halen en kunstje aanleren omzetten in ongewenst gedrag in het verkeer
En hier laat ik het erbij. De mensen die hier verantwoordelijk voor zijn reageren hier niet. fijne dag

John van den Kieboom|24.06.14|17:48

Een derde doet dit en een derde doet dat. Wat een onzin. Alsof er een studie is gemaakt naar wat een instructeur wel of niet behandelt. Het staat elke instructeur vrij les te geven naar eigen inzicht. Dus instructeurs die zo graag willen “innoveren” of “revolutionair” willen zijn, zijn daar helemaal vrij in. En als daar verbluffende resultaten mee worden gehaald zal de gehele branche volgen. Maar anoniem in raadsels blijven reageren zal de branche zeker niet veranderen. Laat staan verbeteren.

John van den Kieboom|24.06.14|17:51

En het gaat mij veel te ver de schuld daarvan te leggen bij IBKI of het Ministerie. Ook op reacties als “jij weet niet wat ik weet” of “Je weet niet half wat er speelt” zit niemand te wachten. Log gewoon met je eigen naam in en noem man en paard. Alleen DAN ben je geloofwaardig! Ik ben al genoeg mensen gezien die voor het lesgeven het ei van Columbus hadden uitgevonden. Allemaal grootheidswaanzin. En van al die mensen heb ik nooit meer iets gehoord. En dat zal zeker zo blijven!

Jos Dorenbos|24.06.14|18:11

En er veranderd al helemaal niets bij mensen die jaar in jaar uit alleen maar commentaar overal op hebben en zelf niets ondernemen op het gebied van verbeteringen en bijna alles flauwekul vinden. Dat valt gewoon op uit al je berichten. Anonimiteit is vrij op internet en vele vele mensen hebben anonieme namen op internet zo vreemd is dat niet. Bovendien is het zo als de echte naam bekend is je volop door jou word aangevallen. “de beste stuurlui staan aan wal” Je hebt op alles commentaar.

Jos Dorenbos|24.06.14|18:11

Fijne dag John. Einde

Bert de Weerd|24.06.14|22:16

Een verkeersinzichtelijke vraag in het theorie-examen bij het CBR lijkt mij voldoende. Verplichte bijscholing voor rijbewijsbezitters lijkt mij sowieso goed om in te voeren. Ook tijdens deze bijscholing kan hier nogeens op worden ingegaan. Ook meer aandacht voor verkeer op middelbare scholen zou goed zijn. Dus: permanente verkeerseducatie!! Dit roepen instructeurs al jaren. Ook de politiek is hier van op de hoogte, alleen doet hier om de één of andere reden niets mee.

John van den Kieboom|24.06.14|22:31

Helemaal eens Bert. Nu wil men meer vragen over ruiters, 1 1/2 week geleden wilde het Trimbos instituut meer vragen over drugs en alcohol in het verkeer en volgende week staat de fietsersbond weer op dat daar meer vragen over moeten komen. We kunnen het examen niet naar 200 vragen uitbreiden. Ik ben van mening dat bijscholing van rijbewijsbezitters meer oplevert dan bijscholing van instructeurs. Maar de partij die dat voorstelt zal wel stemmen verliezen. “Het is allemaal al duur genoeg”

Corry de Jong|24.06.14|22:56

Om even terug te komen op dit artikel: Ik ben instructrice (vanaf 1981) en recreatieruiter. Door gebrek aan ruiterpaden moeten wij op de openbare weg rijden, dit doen wij zoveel mogelijk op de fietspaden en berm. Automobilisten (uitzonderingen zijn er helaas altijd) houden vaak rekening met ons maar de ergste zijn in mijn ervaring de WIELRENNERS!! Die vliegen links en rechts langs je en stiekem hopen we dan wel eens dat er een paard ff een kontje geeft. >>

Corry de Jong|24.06.14|23:01

Helaas komen we tijdens de autorijlessen weinig tot geen ruiters tegen. En hoe te reageren bij paarden, stil staan of juist niet dat is dan ook niet uit het theorieboekje te halen, vraag het aan de ruiter(s) laat die het boekje/folder samen stellen. De theorie is iets dat de medeweggebruikers allang (deels) vergeten zijn. Opfriscursussen (verplichten?) zouden een prima idee zijn om mee te beginnen.

Bert de Weerd|25.06.14|07:46

…..en zo’n foldertje kan dan mooi tijdens de opfriscursus worden uitgedeeld…
Opfriscusus zou ik wel verplichten. Degene die vrijwillig naar zo’n cursus toegaan zijn over het algemeen niet degene die zich lomp en onbenullig gedragen in het verkeer. Verder zoals aangegeven ook aandacht voor verkeersregels ed. op middelbare scholen. Pas dan kan er wat veranderen.

Bert de Weerd|25.06.14|07:48

Één ding is iig duidelijk. De praktijkbegeleiding (het examen op het IBKI protocol) die rijinstructeurs moeten doen, helpen geen enkel snars om de verkeersveiligheid te verbeteren!!

rijschool twice|25.06.14|21:02

Juist Bert jammer dat wat Jos Dorenbos schrijft en John Kieboom zich zo tegen verzet neerkomt op wat jij nu schrijft. De praktijkbegeleiding voegt niks toe omdat IBKI en anderen zich blijven verzetten tegen echte vernieuweingen in de rijinstructie. Verkeersveiligheid komt in het geding te lezen in dit topic/trimbos en wie nog komen gaat en vinger wordt gewezen naar de instructeur die volgens protocol van IBKI moet werken. Krom krommer kromst en niemand die ziet dat er een spel gespeeld wordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.