Lesauto's, CBR, praktijkexamen

Afname groei aantal rijscholen door record aan uitschrijvingen

Het aantal rijscholen dat bij het CBR staat ingeschreven, groeide in 2013 minder snel dan voorgaande jaren. Dit kwam onder andere door een recordaantal van bijna 540 uitschrijvingen. En hoewel het aantal ingeschreven rijscholen jaarlijks nog steeds stijgt, kwamen er vorig jaar in totaal minder rijscholen bij dan in de twee jaren daarvoor het geval was. In 2011 groeide het totale aantal met 10,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2012 bedroeg de stijging 5,8 procent en in 2013 vlakte dat percentage af tot 3,9 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBR. 

In de loop van 2013 schreven 847 rijscholen zich in bij het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen. Er waren daarentegen 537 ondernemingen die de handdoek in de ring gooiden en zich uitschreven, zo blijkt uit de gegevens. In de afgelopen zes jaar was dat aantal nog nooit zo hoog. Per saldo waren er in 2013 dus 310 extra rijscholen binnen de branche ten opzichte van een jaar eerder, maar de forse toename van het aantal rijscholen lijkt voorbij te zijn.

Rijscholen

Vorig jaar stonden er in het totaal 8177 rijscholen ingeschreven bij het CBR. Samen verzorgden zij zo’n 1,3 miljoen examens. Een jaar eerder waren het 7867 rijscholen die 1,4 miljoen examens voorbereidden. Het aantal starters nam af ten opzichte van een jaar eerder af, het aantal stoppers nam toe.

FAM-vicevoorzitter Ruud Rutten zegt in zijn omgeving veel geluiden te horen van grotere rijscholen, maar ook eenpitters die zich recent bij het CBR hebben uitgeschreven. “Vooral de eenpitters merken inmiddels volgens mij dat het zwaar is om te overleven in de huidige branche. Je ziet ze bijvoorbeeld vaak met lege auto’s rondrijden. Dus als er een vacature bij een grotere jongen vrij komt en ze kunnen bij die rijschool in dienst komen, dan zeggen ze hun eigen onderneming op.”

Vergrijzing

Bovag-voorzitter Frank Hoornenborg denkt dat voornamelijk vergrijzing onder instructeurs oorzaak van de afvlakking van de stijging is. “We merken bijvoorbeeld dat de ondernemers met de voorheen onbeperkte groene instructeurspas ervoor kiezen om geen bijscholingen meer te gaan volgen en dus uit de branche stappen. Dat zal ook een toename van het aantal uitgeschreven rijscholen tot gevolg hebben. Instructeurs met dat bewijs die vóór 2 januari 1945 geboren zijn, moesten immers nog vóór 1 juni van dit jaar aan de bijscholingsplicht voldoen als ze ook ná die datum rijles wilden blijven geven.

“Of instructeurs bereiken een dusdanige leeftijd dat ze het gewoonweg genoeg geweest vinden”, zo stelt de Bovag-voorzitter. Hij vervolgt: “Wat dat betreft bevestigen de cijfers zeker wat wij in de praktijk ook zien.”

Instructeurs

Ook Peter van Neck, voorzitter van de VRB, zegt signalen van afname in de groei van het aantal rijscholen op te pikken. “Al blijft het natuurlijk betrekkelijk: het aantal instructeurs zal daarmee uiteindelijk ongeveer hetzelfde blijven. Ik merk het om me heen: ik hoor collega’s roepen ‘Ik doe het niet meer, ik doe het niet meer’ als het weer tijd wordt voor de verplichte bijscholing. Maar als puntje bij paaltje komt, zitten ze toch weer in de banken. Ze gaan alleen weer steeds vaker in loondienst aan de slag”, zo stelt hij.

Als een gezond aantal rijscholen in Nederland duidt Van Neck tussen de 5.000 en 6.000 ondernemingen aan. “En als ik deze cijfers zie, dan krijg ik toch steeds meer het idee dat het uiteindelijk goed gaat komen.” De VRB-voorzitter zegt daarnaast te merken dat het aantal rijscholen dat zich bij een branchevereniging aansluit enigszins aan begint te trekken. “Het ledenaantal van de VRB is licht stijgend. Ik denk dat ondernemers in deze moeilijke tijden behoefte hebben aan vereniging.”

Uitbouw

De meest recente cijfers zijn ook bij de in- en uitbouw van dubbele bediening terug te zien, zo stelt Els Claassen van Peter Claassen Dubbele Bedieningen. “We krijgen van stoppers dagelijks telefonische verzoeken tot uitbouw. Ik merk duidelijk dat er steeds minder ingebouwd moet worden en steeds meer sets dubbele bediening juist uit de lesauto’s moeten worden gehaald.”

In de grafiek hieronder is te zien hoe de groei in het aantal rijscholen zich in de voorbije zes jaar zich ontwikkelde. Het gaat om de som van de nieuw ingeschreven en de uitgeschreven rijscholen. In de curve is het effect van bijvoorbeeld de omscholingen door het UWV duidelijk waarneembaar: tussen 2008 en 2011 werden werklozen financieel gesteund bij hun opleiding tot rijinstructeur. Het ging om mensen met een WW-uitkering die een opleiding volgden waaraan een baangarantie gekoppeld was.

UWV

Volgens officiële cijfers ging het om 560 personen die door het UWV zijn omgeschoold tot rijinstructeur, maar binnen de branche bestaat het vermoeden dat het om veel meer werklozen ging. De opleidingskosten werden door het UWV vergoed en het was mogelijk om met behoud van uitkering een rijschool te starten, wat waarschijnlijk een grote bijdrage leverde aan de groei van het aantal rijschoolondernemingen tussen 2008 en begin 2012.

Het UWV zegt inmiddels vrijwel gestopt te zijn met het omscholen van werklozen tot rijinstructeur. In 2013 was het naar zeggen van het bedrijf nog maximaal dertien keer het geval. Nederlandse gemeenten hebben in de afgelopen paar jaar nog mondjesmaat werklozen omgeschoold tot rijinstructeurs. De WW’ers die wél via die weg de branche binnengekomen zijn, hebben niet met een hele groep tegelijk, maar individueel een traject gevolgd, zo wordt gesteld. De meeste gemeenten zeggen op dit moment niet of amper omscholingen voor de rijschoolbranche te verzorgen, omdat ze de vraag in de markt in het oog houden.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “Afname groei aantal rijscholen door record aan uitschrijvingen”

Jos Dorenbos|26.06.14|12:05

Oke. Dat zou een goed teken zijn. Zeker voor mensen die nog vertrouwen in hebben. Ik heb dat vertrouwen niet. 3 topics eerder is er een open dag. Moet ik dit bericht dan zien als een tussenstap om over een jaar weer te kunnen zeggen “tekort aan rijinstructeurs”? Ik zou pas weer vertrouwen erin krijgen als er een topic zou komen als “dit mag nooit meer gebeuren” Pas dan zou er er in geloven dat er niet weer teveel rijscholen zouden komen.

Marcel Kort|26.06.14|12:57

Ach gisteren stonden er bij het UWV weer meerdere “vacatures” van LesGo…. Hierbij werd WAJONGERS opgeroepen zich te laten omscholen. Kortom…..

John van den Kieboom|26.06.14|13:14

Laten we wel goed blijven begrijpen wat er in dit artikel staat. Er komen nog steeds meer rijscholen bij. En het aantal examens neemt af. Minder groei is groei en dus geen afname!

rijschool twice|26.06.14|19:07

Klopt John. Er is zeker geen reden tot vreugde. UWV adverteert ook nog steeds met omscholing via de autoacademie en baangarantie. Bovag heeft het nog steeds over vergrijzing en houden de poort open om weer terug te komen op hun convenant met UWV. Instructeursopleidingen hebben nog steeds valse vakatures staan en propaganderen instructeurs tekort voor nu en de toekomst.
Cijfers van CBR voorspellen een nog grotere terugloop in examens.Zonder afname van rijscholen ellende in de branche.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Afname groei aantal rijscholen door record aan uitschrijvingen | RijschoolPro
Lesauto's, CBR, praktijkexamen

Afname groei aantal rijscholen door record aan uitschrijvingen

Het aantal rijscholen dat bij het CBR staat ingeschreven, groeide in 2013 minder snel dan voorgaande jaren. Dit kwam onder andere door een recordaantal van bijna 540 uitschrijvingen. En hoewel het aantal ingeschreven rijscholen jaarlijks nog steeds stijgt, kwamen er vorig jaar in totaal minder rijscholen bij dan in de twee jaren daarvoor het geval was. In 2011 groeide het totale aantal met 10,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2012 bedroeg de stijging 5,8 procent en in 2013 vlakte dat percentage af tot 3,9 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBR. 

In de loop van 2013 schreven 847 rijscholen zich in bij het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen. Er waren daarentegen 537 ondernemingen die de handdoek in de ring gooiden en zich uitschreven, zo blijkt uit de gegevens. In de afgelopen zes jaar was dat aantal nog nooit zo hoog. Per saldo waren er in 2013 dus 310 extra rijscholen binnen de branche ten opzichte van een jaar eerder, maar de forse toename van het aantal rijscholen lijkt voorbij te zijn.

Rijscholen

Vorig jaar stonden er in het totaal 8177 rijscholen ingeschreven bij het CBR. Samen verzorgden zij zo’n 1,3 miljoen examens. Een jaar eerder waren het 7867 rijscholen die 1,4 miljoen examens voorbereidden. Het aantal starters nam af ten opzichte van een jaar eerder af, het aantal stoppers nam toe.

FAM-vicevoorzitter Ruud Rutten zegt in zijn omgeving veel geluiden te horen van grotere rijscholen, maar ook eenpitters die zich recent bij het CBR hebben uitgeschreven. “Vooral de eenpitters merken inmiddels volgens mij dat het zwaar is om te overleven in de huidige branche. Je ziet ze bijvoorbeeld vaak met lege auto’s rondrijden. Dus als er een vacature bij een grotere jongen vrij komt en ze kunnen bij die rijschool in dienst komen, dan zeggen ze hun eigen onderneming op.”

Vergrijzing

Bovag-voorzitter Frank Hoornenborg denkt dat voornamelijk vergrijzing onder instructeurs oorzaak van de afvlakking van de stijging is. “We merken bijvoorbeeld dat de ondernemers met de voorheen onbeperkte groene instructeurspas ervoor kiezen om geen bijscholingen meer te gaan volgen en dus uit de branche stappen. Dat zal ook een toename van het aantal uitgeschreven rijscholen tot gevolg hebben. Instructeurs met dat bewijs die vóór 2 januari 1945 geboren zijn, moesten immers nog vóór 1 juni van dit jaar aan de bijscholingsplicht voldoen als ze ook ná die datum rijles wilden blijven geven.

“Of instructeurs bereiken een dusdanige leeftijd dat ze het gewoonweg genoeg geweest vinden”, zo stelt de Bovag-voorzitter. Hij vervolgt: “Wat dat betreft bevestigen de cijfers zeker wat wij in de praktijk ook zien.”

Instructeurs

Ook Peter van Neck, voorzitter van de VRB, zegt signalen van afname in de groei van het aantal rijscholen op te pikken. “Al blijft het natuurlijk betrekkelijk: het aantal instructeurs zal daarmee uiteindelijk ongeveer hetzelfde blijven. Ik merk het om me heen: ik hoor collega’s roepen ‘Ik doe het niet meer, ik doe het niet meer’ als het weer tijd wordt voor de verplichte bijscholing. Maar als puntje bij paaltje komt, zitten ze toch weer in de banken. Ze gaan alleen weer steeds vaker in loondienst aan de slag”, zo stelt hij.

Als een gezond aantal rijscholen in Nederland duidt Van Neck tussen de 5.000 en 6.000 ondernemingen aan. “En als ik deze cijfers zie, dan krijg ik toch steeds meer het idee dat het uiteindelijk goed gaat komen.” De VRB-voorzitter zegt daarnaast te merken dat het aantal rijscholen dat zich bij een branchevereniging aansluit enigszins aan begint te trekken. “Het ledenaantal van de VRB is licht stijgend. Ik denk dat ondernemers in deze moeilijke tijden behoefte hebben aan vereniging.”

Uitbouw

De meest recente cijfers zijn ook bij de in- en uitbouw van dubbele bediening terug te zien, zo stelt Els Claassen van Peter Claassen Dubbele Bedieningen. “We krijgen van stoppers dagelijks telefonische verzoeken tot uitbouw. Ik merk duidelijk dat er steeds minder ingebouwd moet worden en steeds meer sets dubbele bediening juist uit de lesauto’s moeten worden gehaald.”

In de grafiek hieronder is te zien hoe de groei in het aantal rijscholen zich in de voorbije zes jaar zich ontwikkelde. Het gaat om de som van de nieuw ingeschreven en de uitgeschreven rijscholen. In de curve is het effect van bijvoorbeeld de omscholingen door het UWV duidelijk waarneembaar: tussen 2008 en 2011 werden werklozen financieel gesteund bij hun opleiding tot rijinstructeur. Het ging om mensen met een WW-uitkering die een opleiding volgden waaraan een baangarantie gekoppeld was.

UWV

Volgens officiële cijfers ging het om 560 personen die door het UWV zijn omgeschoold tot rijinstructeur, maar binnen de branche bestaat het vermoeden dat het om veel meer werklozen ging. De opleidingskosten werden door het UWV vergoed en het was mogelijk om met behoud van uitkering een rijschool te starten, wat waarschijnlijk een grote bijdrage leverde aan de groei van het aantal rijschoolondernemingen tussen 2008 en begin 2012.

Het UWV zegt inmiddels vrijwel gestopt te zijn met het omscholen van werklozen tot rijinstructeur. In 2013 was het naar zeggen van het bedrijf nog maximaal dertien keer het geval. Nederlandse gemeenten hebben in de afgelopen paar jaar nog mondjesmaat werklozen omgeschoold tot rijinstructeurs. De WW’ers die wél via die weg de branche binnengekomen zijn, hebben niet met een hele groep tegelijk, maar individueel een traject gevolgd, zo wordt gesteld. De meeste gemeenten zeggen op dit moment niet of amper omscholingen voor de rijschoolbranche te verzorgen, omdat ze de vraag in de markt in het oog houden.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “Afname groei aantal rijscholen door record aan uitschrijvingen”

Jos Dorenbos|26.06.14|12:05

Oke. Dat zou een goed teken zijn. Zeker voor mensen die nog vertrouwen in hebben. Ik heb dat vertrouwen niet. 3 topics eerder is er een open dag. Moet ik dit bericht dan zien als een tussenstap om over een jaar weer te kunnen zeggen “tekort aan rijinstructeurs”? Ik zou pas weer vertrouwen erin krijgen als er een topic zou komen als “dit mag nooit meer gebeuren” Pas dan zou er er in geloven dat er niet weer teveel rijscholen zouden komen.

Marcel Kort|26.06.14|12:57

Ach gisteren stonden er bij het UWV weer meerdere “vacatures” van LesGo…. Hierbij werd WAJONGERS opgeroepen zich te laten omscholen. Kortom…..

John van den Kieboom|26.06.14|13:14

Laten we wel goed blijven begrijpen wat er in dit artikel staat. Er komen nog steeds meer rijscholen bij. En het aantal examens neemt af. Minder groei is groei en dus geen afname!

rijschool twice|26.06.14|19:07

Klopt John. Er is zeker geen reden tot vreugde. UWV adverteert ook nog steeds met omscholing via de autoacademie en baangarantie. Bovag heeft het nog steeds over vergrijzing en houden de poort open om weer terug te komen op hun convenant met UWV. Instructeursopleidingen hebben nog steeds valse vakatures staan en propaganderen instructeurs tekort voor nu en de toekomst.
Cijfers van CBR voorspellen een nog grotere terugloop in examens.Zonder afname van rijscholen ellende in de branche.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.