Vrijwel alle vrachtauto-chauffeurs zijn bezig met Code 95-bijscholing

Ruim 33.000 Nederlandse beroepschauffeurs hebben tot en met 2013 al aan de Code 95-nascholingsplicht voldaan. Zo’n 153.000 chauffeurs waren vóór 1 januari 2014 bezig met de nascholing en hadden op dat moment een of meerdere nascholingsdagen op hun naam staan. En het aantal chauffeurs dat sinds de invoering van de Richtlijn Vakbekwaamheid minimaal drie nascholingsdagen volgde, lag in diezelfde periode op bijna 90.000. “Met het oog op de deadline van een grote groep vrachtautochauffeurs in 2016 lijkt van een positieve tussenstand sprake”, zo laat CBR-woordvoerster Nathalie Dingeldein desgevraagd weten. “Probleem is wel dat we niet precies weten hoeveel chauffeurs er aan de bijscholing moeten voldoen.”

Het bureau spreekt daarmee berichtgeving in media voor de logistieke sector enigszins tegen. Er werd vorige week gemeld dat een ruime meerderheid van alle vrachtauto-chauffeurs te laat klaar dreigt te zijn met de verplichte nascholing en hun bevoegdheid dus mogelijk kwijtraakt.

Nascholing

Maar die conclusie moet genuanceerd worden, antwoordt het CBR. De gemaakte berekening is immers niet volledig, omdat alleen de afgeronde Code 95-nascholingen geteld zijn. Daarnaast zijn de gebruikte cijfers van eind 2013, wat ook de meest recente cijfers zijn. Het aantal gevolgde nascholingsdagen, maar ook het aantal afgeronde bijscholingen, is inmiddels alweer verder opgelopen.

“Het ligt dus iets genuanceerder dan het geschetste beeld”, aldus Dingeldein. Het werkelijke aantal chauffeurs dat te laat zal zijn, ligt volgens haar waarschijnlijk een stuk lager dan wat is geschetst. Er zijn immers al 90.000 chauffeurs die al meerdere dagen gevolgd hebben en op schema liggen op tijd te zijn, maar de totale nascholing nog niet hebben afgerond. En vrijwel alle chauffeurs zijn er al mee bezig geweest.

Chauffeurs

Probleem is echter dat niet bekend is hoeveel chauffeurs er in totaal moeten voldoen aan Code 95. De totale groep bestaat volgens schattingen uit zo’n 160.000 chauffeurs. Daarnaast kunnen chauffeurs die wonen in of werken voor een bedrijf uit een andere EU-lidstaat hun nascholing daar volgen. Pas als de nascholing helemaal is afgerond, wordt dit bij het CBR geregistreerd.

Beroepschauffeurs en werkgevers moeten wel alert blijven op de naderende deadline van 10 september 2016 voor een grote groep vrachtautochauffeurs, zo waarschuwde het CBR afgelopen februari al. De verplichte praktijktrainingen kunnen maar met een beperkt aantal deelnemers gedaan worden. Er kan daardoor een tekort in opleidingscapaciteit ontstaan. Chauffeurs kunnen zien hoe ze ervoor staan als ze inloggen op Mijn CBR.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

5 reacties op “Vrijwel alle vrachtauto-chauffeurs zijn bezig met Code 95-bijscholing”

Martin plopsla|28.08.14|13:54

En Natuurlijk moeten alle chauffeurs net als de rijinstructeurs alle bijscholing zelf betalen en lees vandaag dat alle leraren 500 euro krijgen per jaar en 2 uur les per week doorbetaald om bijscholing te volgen .(belastinggeld)
Ben je als rijinstructeur dan geen leraar????.
tja overheid he.
En alleen Nederlandse chauffeurs moeten dit doen en dan vind je het gek dat er nog meer polen en bulgaarse chauffeurs komen.
Ik ben werkzaam geweest bij diverse uitzendburos en yep alles zelf betalen

rijschool twice|29.08.14|13:52

Nee Je bent instructeur en hebt hiervoor tegenwoordig een certifikaat (was diploma)nodig. Rijinstructie valt onder ministerie van I&M. Om in Nederland onderwijs te mogen geven moet een pedagogische hoger beroepsonderwijs (hbo-)opleiding worden doorlopen, de zogenoemde pedagogische academie voor het basisonderwijs (pabo), of een lerarenopleiding voortgezet onderwijs (lvo) aan een Hogeschool. Dit valt ook onder een ander ministerie nl
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

rijschool twice|29.08.14|13:58

Na Pabo of LVO mag je jezelf leraar/ lerares samengevoegd leerkracht noemen.
De instructeursopleiding heeft nog geen MBO niveau terwijl een leerkracht HBO of hoger is.

John van den Kieboom|29.08.14|17:22

Het is niet zo dat alleen Nederlandse chauffeurs hieraan moeten voldoen. Alle Europese Chauffeurs moeten Code 95 hebben.

Bram Bal|29.08.14|18:18

De instructeursopleiding is dan ook een cursus en de Pabo een HBO studie. Volkomen terecht dat instructeurs niet onder het Ministerie van onderwijs vallen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vrijwel alle vrachtauto-chauffeurs zijn bezig met Code 95-bijscholing | RijschoolPro

Vrijwel alle vrachtauto-chauffeurs zijn bezig met Code 95-bijscholing

Ruim 33.000 Nederlandse beroepschauffeurs hebben tot en met 2013 al aan de Code 95-nascholingsplicht voldaan. Zo’n 153.000 chauffeurs waren vóór 1 januari 2014 bezig met de nascholing en hadden op dat moment een of meerdere nascholingsdagen op hun naam staan. En het aantal chauffeurs dat sinds de invoering van de Richtlijn Vakbekwaamheid minimaal drie nascholingsdagen volgde, lag in diezelfde periode op bijna 90.000. “Met het oog op de deadline van een grote groep vrachtautochauffeurs in 2016 lijkt van een positieve tussenstand sprake”, zo laat CBR-woordvoerster Nathalie Dingeldein desgevraagd weten. “Probleem is wel dat we niet precies weten hoeveel chauffeurs er aan de bijscholing moeten voldoen.”

Het bureau spreekt daarmee berichtgeving in media voor de logistieke sector enigszins tegen. Er werd vorige week gemeld dat een ruime meerderheid van alle vrachtauto-chauffeurs te laat klaar dreigt te zijn met de verplichte nascholing en hun bevoegdheid dus mogelijk kwijtraakt.

Nascholing

Maar die conclusie moet genuanceerd worden, antwoordt het CBR. De gemaakte berekening is immers niet volledig, omdat alleen de afgeronde Code 95-nascholingen geteld zijn. Daarnaast zijn de gebruikte cijfers van eind 2013, wat ook de meest recente cijfers zijn. Het aantal gevolgde nascholingsdagen, maar ook het aantal afgeronde bijscholingen, is inmiddels alweer verder opgelopen.

“Het ligt dus iets genuanceerder dan het geschetste beeld”, aldus Dingeldein. Het werkelijke aantal chauffeurs dat te laat zal zijn, ligt volgens haar waarschijnlijk een stuk lager dan wat is geschetst. Er zijn immers al 90.000 chauffeurs die al meerdere dagen gevolgd hebben en op schema liggen op tijd te zijn, maar de totale nascholing nog niet hebben afgerond. En vrijwel alle chauffeurs zijn er al mee bezig geweest.

Chauffeurs

Probleem is echter dat niet bekend is hoeveel chauffeurs er in totaal moeten voldoen aan Code 95. De totale groep bestaat volgens schattingen uit zo’n 160.000 chauffeurs. Daarnaast kunnen chauffeurs die wonen in of werken voor een bedrijf uit een andere EU-lidstaat hun nascholing daar volgen. Pas als de nascholing helemaal is afgerond, wordt dit bij het CBR geregistreerd.

Beroepschauffeurs en werkgevers moeten wel alert blijven op de naderende deadline van 10 september 2016 voor een grote groep vrachtautochauffeurs, zo waarschuwde het CBR afgelopen februari al. De verplichte praktijktrainingen kunnen maar met een beperkt aantal deelnemers gedaan worden. Er kan daardoor een tekort in opleidingscapaciteit ontstaan. Chauffeurs kunnen zien hoe ze ervoor staan als ze inloggen op Mijn CBR.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

5 reacties op “Vrijwel alle vrachtauto-chauffeurs zijn bezig met Code 95-bijscholing”

Martin plopsla|28.08.14|13:54

En Natuurlijk moeten alle chauffeurs net als de rijinstructeurs alle bijscholing zelf betalen en lees vandaag dat alle leraren 500 euro krijgen per jaar en 2 uur les per week doorbetaald om bijscholing te volgen .(belastinggeld)
Ben je als rijinstructeur dan geen leraar????.
tja overheid he.
En alleen Nederlandse chauffeurs moeten dit doen en dan vind je het gek dat er nog meer polen en bulgaarse chauffeurs komen.
Ik ben werkzaam geweest bij diverse uitzendburos en yep alles zelf betalen

rijschool twice|29.08.14|13:52

Nee Je bent instructeur en hebt hiervoor tegenwoordig een certifikaat (was diploma)nodig. Rijinstructie valt onder ministerie van I&M. Om in Nederland onderwijs te mogen geven moet een pedagogische hoger beroepsonderwijs (hbo-)opleiding worden doorlopen, de zogenoemde pedagogische academie voor het basisonderwijs (pabo), of een lerarenopleiding voortgezet onderwijs (lvo) aan een Hogeschool. Dit valt ook onder een ander ministerie nl
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

rijschool twice|29.08.14|13:58

Na Pabo of LVO mag je jezelf leraar/ lerares samengevoegd leerkracht noemen.
De instructeursopleiding heeft nog geen MBO niveau terwijl een leerkracht HBO of hoger is.

John van den Kieboom|29.08.14|17:22

Het is niet zo dat alleen Nederlandse chauffeurs hieraan moeten voldoen. Alle Europese Chauffeurs moeten Code 95 hebben.

Bram Bal|29.08.14|18:18

De instructeursopleiding is dan ook een cursus en de Pabo een HBO studie. Volkomen terecht dat instructeurs niet onder het Ministerie van onderwijs vallen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.