CBR: Toekomst RIS waarschijnlijk later dit jaar duidelijk

Het CBR verwacht later dit jaar duidelijkheid te kunnen geven over de toekomst van de Rijopleiding In Stappen (RIS). Dat laat woordvoerster Nathalie Dingeldein desgevraagd weten. Momenteel is een werkgroep bezig met het formuleren van een aanbeveling voor de toekomst van de RIS. Maar binnen de branche doen al enige tijd verschillende verhalen de ronde over een al definitieve afsluiting van het project per 2017. Dit omdat het CBR meer modulaire elementen in het reguliere B-examen wil verwerken. De CBR-woordvoerster stelt echter dat er nog geen besluiten zijn genomen. “Op dit moment zijn we nog met de branchepartijen in overleg over de denkrichtingen.”

Een werkgroep, waarin onder ander Bovag, FAM, VRB, LBVI en CBR vertegenwoordigd zijn, is momenteel bezig om te bekijken of de huidige reguliere B-rijopleiding herzien moet worden en op welke manier. Vanuit die groep wordt naar verluidt binnenkort een voorstel naar minister van Infrastructuur en Milieu gestuurd. Het gaat daarbij om een advies. De minister kan die aanbeveling als richtlijn voor verdere besluitvorming gebruiken.

Minister

Binnen de rijschoolbranche gaan al een tijdje geruchten over afschaffing van het RIS-examen voor B-kandidaten per 2017. Maar volgens het CBR worden vooralsnog alleen gesprekken gevoerd over mogelijke manieren om de rijopleiding en het daarbij behorende examen een kwaliteitsimpuls te geven. “Het CBR doet dat vanuit het examen-oogpunt, de brancheverenigingen vanuit de opleiding. Het is nu nog te vroeg om er verder iets over te zeggen”, aldus Dingeldein.

Minister Schultz van Haegen zou drie criteria geformuleerd hebben, die in het oog gehouden moeten worden bij een eventuele aanpassing van het huidige praktijk-examen. Te weten: het mag niet te duur worden en het moet voldoen aan de principes van vrijheid van onderwijs en vrijheid van ondernemerschap.

Examen

Vooralsnog kan het dus nog alle kanten op, zo stellen verschillende bronnen. Er bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid dat er één nieuwe examenvorm komt die het reguliere examen én het RIS-examen vervangt. Maar het is ook mogelijk dat de minister niets ziet in het voorstel van de werkgroep en besluit alles bij het oude te laten. In dat geval zou het RIS-examen naast het reguliere examen gehanteerd worden.

VRB-voorzitter Peter van Neck merkt ook dat er geruchten rondgaan over afschaffing van de RIS-opleiding. “Het gonst echt, maar op dit moment valt er nog niets zinnigs te zeggen. Ik kreeg laatst bijvoorbeeld een folder van een opleider toegestuurd. Daar zat een sticker op geplakt: ‘De RIS stopt in 2017’. Waar ze dat vandaan halen, ik heb geen idee. Ja, er wordt gesproken over de mogelijkheden om de rijopleiding in een nieuw jasje te steken. Maar we zijn binnen de werkgroep nog puur aan het brainstormen.” Dat afschaffing van de RIS-opleiding al vaststaat, bestrijdt Van Neck dan ook. “Dat is gewoon onzin. Dat zijn geruchten van geruchten.”

Evaluatie

Omdat de leerlingenaantallen van de RIS-opleiding met 10.000 aangevraagde examens in 2012 achterbleven bij de verwachtingen, voerde het CBR vorig jaar een RIS-evaluatie uit. In de branche bestaat een breed draagvlak voor modulair opleiden, zo werd op basis van de bevindingen door het CBR gesteld. “De betrokkenen vinden dat een modulaire rijopleiding een vorm van kwaliteitsgarantie is en daarmee kan bijdragen aan de professionalisering van de branche.”

In 2008 werd het ‘zelfstandig rijden’ uit de RIS-methode al aan het reguliere B-examen toegevoegd. Na de evaluatie in 2013 kwam het CBR met het voornemen om meer elementen uit de modulaire opleidingsmethode in het examen te integreren. Het CBR stelde toen dat ook met de toevoeging van verschillende modulaire elementen in het B-examen, de Rijopleiding In Stappen gewoon zou blijven bestaan. In hoeverre inmiddels wél over een einddatum van het RIS-project gesproken is, is vooralsnog niet duidelijk.

RIS

De Rijopleiding In Stappen is een methode waarbij leerlingen stapsgewijs leren rijden. Zo bestaat de eerste stap bijvoorbeeld uit huiswerkopdrachten en mag die fase pas worden afgesloten als de kandidaat de stap voldoende beheerst. Gedurende het traject worden vier verschillende modules doorlopen en afgesloten met een toets.

RIS maakt gebruik van specifieke begrippen. Wanneer een rijinstructeur bijvoorbeeld aangeeft dat de leerling moet ‘scannen’, dan zal de leerling een rijtje handelingen op kunnen dreunen: 200 meter vooruitkijken, blik niet fixeren, binnenspiegel controleren, voor de auto kijken en buitenspiegels controleren. Na het praktijk-examen, dat overigens overeenkomt met het reguliere examen, wordt de feedback ook in RIS-begrippen gegeven.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “CBR: Toekomst RIS waarschijnlijk later dit jaar duidelijk”

rijschool twice|04.09.14|13:59

Hiermee komt een ander topic hier nl. VerkeersAcademie stapt over op opleiding RIS-rijinstructeurs in een heel ander daglicht te staan. Alle geruchten en aannames zorgen opnieuw voor onduidelijkheid in een branche die er al slecht voor staat. Hopelijk hoeven we niet te lang te wachten op een echte kwaliteitsslag en dat het daarmee ook duidelijkheid verschaft en de branche weer in de lift te helpt.

Rij School|04.09.14|16:45

Voor de RIS was destijds een minimaal aantal examens per jaar afgesproken, dit aantal is nooit gehaald! Logisch dat ze hier mee gaan stoppen! Dat er “iets” nieuws komt is net zo logisch er moet wel geld worden verdiend. Het nieuwe product zal wel worden voorzien van een rapport van de SWOV, en als je dit als rijschool gaat gebruiken krijg je een extra ster bij de vergelijkingssite van team alert. Dus rijscholen betalen straks weer veel geld voor een opleiding die later weer niets waard is!!

John van den Kieboom|04.09.14|17:55

Met het RIS systeem is niets mis. Toch heb ik enkele jaren geleden al voorspeld dat RIS een zachte dood zou sterven. Mijn RIS-pas is nog geldig maar ik ga deze niet verlengen. De RIS-instructiekaart en het RIS-boek zijn voor iedereen te bestellen. De RIS toets 3 is gemakkelijk te vervangen door een gewone TTT. Dus daarvoor is een RIS-pas niet nodig. Men eist voor RIS verlenging RIS bijscholing. Leuk voor de instructeurs die alleen B doen. Bijscholing voor A, C en D is voor RIS niet zo belangrijk

John van den Kieboom|04.09.14|17:58

Daarnaast mag je bij de RIS praktijkbegeleiding niet met een pseudoleerling komen. Dat moet een echte leerling zijn. Maar om nu je toekomst af te laten hangen van een leerling……. (Ziek, vergeten, proefwerk op school om nog maar te zwijgen van het oefenen) Dus ik laat mijn RIS pas verlopen. Ik blijf wel op die manier lesgeven. Want daar is niets mis mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR: Toekomst RIS waarschijnlijk later dit jaar duidelijk | RijschoolPro

CBR: Toekomst RIS waarschijnlijk later dit jaar duidelijk

Het CBR verwacht later dit jaar duidelijkheid te kunnen geven over de toekomst van de Rijopleiding In Stappen (RIS). Dat laat woordvoerster Nathalie Dingeldein desgevraagd weten. Momenteel is een werkgroep bezig met het formuleren van een aanbeveling voor de toekomst van de RIS. Maar binnen de branche doen al enige tijd verschillende verhalen de ronde over een al definitieve afsluiting van het project per 2017. Dit omdat het CBR meer modulaire elementen in het reguliere B-examen wil verwerken. De CBR-woordvoerster stelt echter dat er nog geen besluiten zijn genomen. “Op dit moment zijn we nog met de branchepartijen in overleg over de denkrichtingen.”

Een werkgroep, waarin onder ander Bovag, FAM, VRB, LBVI en CBR vertegenwoordigd zijn, is momenteel bezig om te bekijken of de huidige reguliere B-rijopleiding herzien moet worden en op welke manier. Vanuit die groep wordt naar verluidt binnenkort een voorstel naar minister van Infrastructuur en Milieu gestuurd. Het gaat daarbij om een advies. De minister kan die aanbeveling als richtlijn voor verdere besluitvorming gebruiken.

Minister

Binnen de rijschoolbranche gaan al een tijdje geruchten over afschaffing van het RIS-examen voor B-kandidaten per 2017. Maar volgens het CBR worden vooralsnog alleen gesprekken gevoerd over mogelijke manieren om de rijopleiding en het daarbij behorende examen een kwaliteitsimpuls te geven. “Het CBR doet dat vanuit het examen-oogpunt, de brancheverenigingen vanuit de opleiding. Het is nu nog te vroeg om er verder iets over te zeggen”, aldus Dingeldein.

Minister Schultz van Haegen zou drie criteria geformuleerd hebben, die in het oog gehouden moeten worden bij een eventuele aanpassing van het huidige praktijk-examen. Te weten: het mag niet te duur worden en het moet voldoen aan de principes van vrijheid van onderwijs en vrijheid van ondernemerschap.

Examen

Vooralsnog kan het dus nog alle kanten op, zo stellen verschillende bronnen. Er bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid dat er één nieuwe examenvorm komt die het reguliere examen én het RIS-examen vervangt. Maar het is ook mogelijk dat de minister niets ziet in het voorstel van de werkgroep en besluit alles bij het oude te laten. In dat geval zou het RIS-examen naast het reguliere examen gehanteerd worden.

VRB-voorzitter Peter van Neck merkt ook dat er geruchten rondgaan over afschaffing van de RIS-opleiding. “Het gonst echt, maar op dit moment valt er nog niets zinnigs te zeggen. Ik kreeg laatst bijvoorbeeld een folder van een opleider toegestuurd. Daar zat een sticker op geplakt: ‘De RIS stopt in 2017’. Waar ze dat vandaan halen, ik heb geen idee. Ja, er wordt gesproken over de mogelijkheden om de rijopleiding in een nieuw jasje te steken. Maar we zijn binnen de werkgroep nog puur aan het brainstormen.” Dat afschaffing van de RIS-opleiding al vaststaat, bestrijdt Van Neck dan ook. “Dat is gewoon onzin. Dat zijn geruchten van geruchten.”

Evaluatie

Omdat de leerlingenaantallen van de RIS-opleiding met 10.000 aangevraagde examens in 2012 achterbleven bij de verwachtingen, voerde het CBR vorig jaar een RIS-evaluatie uit. In de branche bestaat een breed draagvlak voor modulair opleiden, zo werd op basis van de bevindingen door het CBR gesteld. “De betrokkenen vinden dat een modulaire rijopleiding een vorm van kwaliteitsgarantie is en daarmee kan bijdragen aan de professionalisering van de branche.”

In 2008 werd het ‘zelfstandig rijden’ uit de RIS-methode al aan het reguliere B-examen toegevoegd. Na de evaluatie in 2013 kwam het CBR met het voornemen om meer elementen uit de modulaire opleidingsmethode in het examen te integreren. Het CBR stelde toen dat ook met de toevoeging van verschillende modulaire elementen in het B-examen, de Rijopleiding In Stappen gewoon zou blijven bestaan. In hoeverre inmiddels wél over een einddatum van het RIS-project gesproken is, is vooralsnog niet duidelijk.

RIS

De Rijopleiding In Stappen is een methode waarbij leerlingen stapsgewijs leren rijden. Zo bestaat de eerste stap bijvoorbeeld uit huiswerkopdrachten en mag die fase pas worden afgesloten als de kandidaat de stap voldoende beheerst. Gedurende het traject worden vier verschillende modules doorlopen en afgesloten met een toets.

RIS maakt gebruik van specifieke begrippen. Wanneer een rijinstructeur bijvoorbeeld aangeeft dat de leerling moet ‘scannen’, dan zal de leerling een rijtje handelingen op kunnen dreunen: 200 meter vooruitkijken, blik niet fixeren, binnenspiegel controleren, voor de auto kijken en buitenspiegels controleren. Na het praktijk-examen, dat overigens overeenkomt met het reguliere examen, wordt de feedback ook in RIS-begrippen gegeven.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “CBR: Toekomst RIS waarschijnlijk later dit jaar duidelijk”

rijschool twice|04.09.14|13:59

Hiermee komt een ander topic hier nl. VerkeersAcademie stapt over op opleiding RIS-rijinstructeurs in een heel ander daglicht te staan. Alle geruchten en aannames zorgen opnieuw voor onduidelijkheid in een branche die er al slecht voor staat. Hopelijk hoeven we niet te lang te wachten op een echte kwaliteitsslag en dat het daarmee ook duidelijkheid verschaft en de branche weer in de lift te helpt.

Rij School|04.09.14|16:45

Voor de RIS was destijds een minimaal aantal examens per jaar afgesproken, dit aantal is nooit gehaald! Logisch dat ze hier mee gaan stoppen! Dat er “iets” nieuws komt is net zo logisch er moet wel geld worden verdiend. Het nieuwe product zal wel worden voorzien van een rapport van de SWOV, en als je dit als rijschool gaat gebruiken krijg je een extra ster bij de vergelijkingssite van team alert. Dus rijscholen betalen straks weer veel geld voor een opleiding die later weer niets waard is!!

John van den Kieboom|04.09.14|17:55

Met het RIS systeem is niets mis. Toch heb ik enkele jaren geleden al voorspeld dat RIS een zachte dood zou sterven. Mijn RIS-pas is nog geldig maar ik ga deze niet verlengen. De RIS-instructiekaart en het RIS-boek zijn voor iedereen te bestellen. De RIS toets 3 is gemakkelijk te vervangen door een gewone TTT. Dus daarvoor is een RIS-pas niet nodig. Men eist voor RIS verlenging RIS bijscholing. Leuk voor de instructeurs die alleen B doen. Bijscholing voor A, C en D is voor RIS niet zo belangrijk

John van den Kieboom|04.09.14|17:58

Daarnaast mag je bij de RIS praktijkbegeleiding niet met een pseudoleerling komen. Dat moet een echte leerling zijn. Maar om nu je toekomst af te laten hangen van een leerling……. (Ziek, vergeten, proefwerk op school om nog maar te zwijgen van het oefenen) Dus ik laat mijn RIS pas verlopen. Ik blijf wel op die manier lesgeven. Want daar is niets mis mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.