Eerste theorielokaal van drukkastjes naar tablet-systeem Smit

Rijschool Jan Heezen uit Waalre heeft als eerste rijschool in Nederland het nieuwe theorie-systeem van Smit Rijschoolservice in gebruik genomen. Waar tot voor kort nog met drukkastjes werd gewerkt, is de theoriezaal van de opleider sinds afgelopen week uitgerust met 24 tablets. Ze werken via een systeem dat lijkt op het theorie-afnamesysteem waarmee het CBR gaat werken. “In deze tijd is het belangrijk om als rijschool snel op innovaties in te spelen”, zo laat rijschoolmanager Jorg de Punder weten. “En dat loont, zo blijkt: tot oktober zitten onze theorie-cursussen al vol. We hebben er zelfs extra moeten inplannen. Het is dus ook een soort marketingtool voor ons geworden.”

De rijschool houdt al sinds begin dit jaar de ontwikkelingen rond het nieuwe theorie-afnamesysteem van het CBR scherp in de gaten, aldus de manager. “Wat gaat er gebeuren? Hoe gaat het eruit zien? En hoe kunnen wij als rijschool daarop inspelen? We hebben er bovenop gezeten, zodat we snel van start zouden kunnen gaan en nog tijdens ons 25-jarig bestaan een vernieuwingsslag konden maken.”

Examen

Met het nieuwe systeem start de theorie-docent het examen, waarna leerlingen de toets openen op de tablet en daar hun gegevens kunnen invullen. “Het examen is zo veel mogelijk aangepast naar het CBR-examen. Zo staat ook een balk met de tijd in beeld en is het navigeren door bepaalde delen van het examen mogelijk”, zo laat Bartjan Engelfriet van Smit Rijschoolservice weten. “Een specifieke vraag kan dus overgeslagen worden en later weer teruggeroepen om te beantwoorden. Daarnaast komt de opmaak sterk met die van het CBR-examen overeen.”

Meer dan 90 procent van het examen is in 3D vormgegeven, zo vervolgt Engelfriet. “En als het examen klaar is, krijgt de opleider een totaaloverzicht van de percentages goede en foute antwoorden die bij de vragen zijn gegeven. Doordat de leerlingen vooraf hun gegevens invullen, kan de opleider ook precies zien wie welke vraag wel en niet goed beantwoord heeft. Dat maakt het behandelen van de examenvragen achteraf een stuk efficiënter.”

Afnamesysteem

Smit Rijschoolservice heeft het proef-examen op die manier vormgegeven, dat het iedere keer anders is. “Het heeft geen zin om leerlingen steeds eenzelfde examen te laten maken. Daarom haalt het systeem altijd random vragen uit de vragenbank. En we hebben het zo ingericht dat er geen grote hoeveelheden data gestreamd hoeven te worden. Dat is belangrijk als je 24 tablets op het systeem hebt aangesloten.”

Engelfriet stelt dat voor zijn oude systeem met de drukkastjes inmiddels geen onderdelen meer geleverd kunnen worden. “Dat systeem blijven gebruiken, is dus niet aan te raden als je het mij vraagt. En voor de leerling is het raar als tijdens de theorieles geoefend wordt met het oude systeem, maar opeens op een tablet gewerkt moet worden als hij bij het CBR zijn examen gaat doen. De kandidaat heeft dan al genoeg stress. Gelijke systemen kunnen extra spanning voorkomen.”

Theorie

De rijschool van Jan Heezen deed wat betreft theorie-leermiddelen al zaken met leverancier Smit Rijschoolservice. “We zijn tevreden over hun service, dus waarom dan nog met een andere partij in zee gaan bij de ombouw van ons theorielokaal. Het nieuwe product voor theorie-afname zag er daarnaast goed uit en lijkt erg op het systeem dat het CBR gaat gebruiken. Een leerling die bij ons zijn theorie-cursus heeft gevolgd, zal dus bij het examen al gewend zijn aan de opmaak en vorm.”

De aanwezigheid van de tablets en het nieuwe theorie-systeem wordt door de rijschool via verschillende kanalen naar de leerling toe gecommuniceerd. Manager De Punder: “Tijdens onze open dag, eind augustus, hebben we veel potentiële leerlingen over de veranderingen verteld. We hebben daarnaast aandacht voor het nieuwe systeem gevraagd in bijvoorbeeld de lokale media. Jongeren lijken het een interessante verandering te vinden. Het systeem wordt nu dan ook al optimaal benut. We hebben zelfs extra dagcursussen moeten inboeken om de vraag aan te kunnen”, zo laat hij weten.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste theorielokaal van drukkastjes naar tablet-systeem Smit | RijschoolPro

Eerste theorielokaal van drukkastjes naar tablet-systeem Smit

Rijschool Jan Heezen uit Waalre heeft als eerste rijschool in Nederland het nieuwe theorie-systeem van Smit Rijschoolservice in gebruik genomen. Waar tot voor kort nog met drukkastjes werd gewerkt, is de theoriezaal van de opleider sinds afgelopen week uitgerust met 24 tablets. Ze werken via een systeem dat lijkt op het theorie-afnamesysteem waarmee het CBR gaat werken. “In deze tijd is het belangrijk om als rijschool snel op innovaties in te spelen”, zo laat rijschoolmanager Jorg de Punder weten. “En dat loont, zo blijkt: tot oktober zitten onze theorie-cursussen al vol. We hebben er zelfs extra moeten inplannen. Het is dus ook een soort marketingtool voor ons geworden.”

De rijschool houdt al sinds begin dit jaar de ontwikkelingen rond het nieuwe theorie-afnamesysteem van het CBR scherp in de gaten, aldus de manager. “Wat gaat er gebeuren? Hoe gaat het eruit zien? En hoe kunnen wij als rijschool daarop inspelen? We hebben er bovenop gezeten, zodat we snel van start zouden kunnen gaan en nog tijdens ons 25-jarig bestaan een vernieuwingsslag konden maken.”

Examen

Met het nieuwe systeem start de theorie-docent het examen, waarna leerlingen de toets openen op de tablet en daar hun gegevens kunnen invullen. “Het examen is zo veel mogelijk aangepast naar het CBR-examen. Zo staat ook een balk met de tijd in beeld en is het navigeren door bepaalde delen van het examen mogelijk”, zo laat Bartjan Engelfriet van Smit Rijschoolservice weten. “Een specifieke vraag kan dus overgeslagen worden en later weer teruggeroepen om te beantwoorden. Daarnaast komt de opmaak sterk met die van het CBR-examen overeen.”

Meer dan 90 procent van het examen is in 3D vormgegeven, zo vervolgt Engelfriet. “En als het examen klaar is, krijgt de opleider een totaaloverzicht van de percentages goede en foute antwoorden die bij de vragen zijn gegeven. Doordat de leerlingen vooraf hun gegevens invullen, kan de opleider ook precies zien wie welke vraag wel en niet goed beantwoord heeft. Dat maakt het behandelen van de examenvragen achteraf een stuk efficiënter.”

Afnamesysteem

Smit Rijschoolservice heeft het proef-examen op die manier vormgegeven, dat het iedere keer anders is. “Het heeft geen zin om leerlingen steeds eenzelfde examen te laten maken. Daarom haalt het systeem altijd random vragen uit de vragenbank. En we hebben het zo ingericht dat er geen grote hoeveelheden data gestreamd hoeven te worden. Dat is belangrijk als je 24 tablets op het systeem hebt aangesloten.”

Engelfriet stelt dat voor zijn oude systeem met de drukkastjes inmiddels geen onderdelen meer geleverd kunnen worden. “Dat systeem blijven gebruiken, is dus niet aan te raden als je het mij vraagt. En voor de leerling is het raar als tijdens de theorieles geoefend wordt met het oude systeem, maar opeens op een tablet gewerkt moet worden als hij bij het CBR zijn examen gaat doen. De kandidaat heeft dan al genoeg stress. Gelijke systemen kunnen extra spanning voorkomen.”

Theorie

De rijschool van Jan Heezen deed wat betreft theorie-leermiddelen al zaken met leverancier Smit Rijschoolservice. “We zijn tevreden over hun service, dus waarom dan nog met een andere partij in zee gaan bij de ombouw van ons theorielokaal. Het nieuwe product voor theorie-afname zag er daarnaast goed uit en lijkt erg op het systeem dat het CBR gaat gebruiken. Een leerling die bij ons zijn theorie-cursus heeft gevolgd, zal dus bij het examen al gewend zijn aan de opmaak en vorm.”

De aanwezigheid van de tablets en het nieuwe theorie-systeem wordt door de rijschool via verschillende kanalen naar de leerling toe gecommuniceerd. Manager De Punder: “Tijdens onze open dag, eind augustus, hebben we veel potentiële leerlingen over de veranderingen verteld. We hebben daarnaast aandacht voor het nieuwe systeem gevraagd in bijvoorbeeld de lokale media. Jongeren lijken het een interessante verandering te vinden. Het systeem wordt nu dan ook al optimaal benut. We hebben zelfs extra dagcursussen moeten inboeken om de vraag aan te kunnen”, zo laat hij weten.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.