‘Verkeersangstigen enorme doelgroep voor rijscholen’

“De voorraad technieken om rijbewijsbezitters met verkeersangst te helpen, is enorm”, dat stelt Sjaak de Coninck, NLP-trainer en ontwikkelaar van de Rijinstructeur+-opleiding. “Er worden nog steeds nieuwe interventies ontwikkeld. De groep gecertificeerde Rijinstructeur+’ers heeft regelmatig contact met elkaar en wisselt ideeën en ervaringen uit. Dat blijkt te werken”, zo stelt hij. “Op die manier verspreidt de kennis zich snel. Ik ken rijschoolhouders die zich zó in verkeersangst hebben vastgebeten, dat ze hun agenda soms wekenlang alleen maar met rijangstigen kunnen vullen.”

In Nederland heeft 1 op 10 rijbewijsbezitters verkeersangst, aldus De Coninck. “Dat is een gigantische doelgroep. Het probleem is zó groot, dat we het zelfs met een grote zaal vol instructeurs niet aankunnen.” Daarom geeft hij in november opnieuw twee trainingsdagen NLP en Verkeersangst voor rijinstructeurs. De ééndaagse training met praktische NLP-technieken is een voorproefje op de complete Rijinstructeur+-opleiding, waarmee bestaande instructeurs door een groep van trainers in negentien lesdagen worden opgeleid tot specialisten op het gebied van verkeersangst.

Rijinstructeur

Anders leren praten met je cursist: voor velen klinkt het ietwat zweverig en ongrijpbaar, zo weet ook De Coninck. Daarom maakt hij veel gebruik van ervaringsoefeningen tijdens de trainingsdagen en later ook gedurende de R+-opleiding. “Op die manier kunnen instructeurs in korte tijd ervaren wat het verschil is tussen het werken met of zonder Neurolinguïstisch Programmeren. En dat verschil is groot, kan ik wel stellen. Je kunt pas anderen helpen als je zoiets zelf hebt ervaren.”

Zo maken taalpatronen bijvoorbeeld vaak heel duidelijk hoe een verkeersangstige met zijn angst omgaat, legt de trainer uit. “Als je iemand naar zijn angst vraagt en hij praat erover in de tegenwoordige tijd, dan heeft hij blijkbaar nog geen manier gevonden om uit zijn angst te komen. Dan voelt het voor hem alsof hij op dat moment weer in die situatie zit. Als je vraagt om het verhaal in de verleden tijd te vertellen, dan kan hij er van een afstandje naar kijken en zul je meteen merken dat de cursist rustiger wordt. Want de situatie ‘is al niet meer’. Dat is iets wat rijinstructeurs aan de hand van oefeningen ook zelf heel snel kunnen ervaren.”

NLP

NLP werkt aan de hand van duidelijke structuren. “Dat geeft houvast. Het is eigenlijk zo dat je als instructeur planken, spijkers en een hamer krijgt met de opdracht om daar een hutje mee te bouwen. Gebruik je ook andere materialen en je krijgt je hut niet in elkaar, dan is het moeilijk om te achterhalen bij welk materiaal het fout ging. Gebruik je alleen die planken, spijkers en de hamer, dan kun je heel gemakkelijk achterhalen waar de moeilijkheid zit”, aldus De Coninck. “Zo werkt het ook in de lesauto bij iemand met verkeersangst.”

Rijinstructeurs die vanaf november aan de complete opleiding tot Rijinstructeur+ deelnemen, kunnen daarmee ook meteen vier dagdelen WRM-bijscholing wegstrepen, zo werd in mei van dit jaar bekend. “Het IBKI heeft de opleiding daartoe in mei gecertificeerd, nadat we de leerdoelen van de opleiding hadden samengevoegd. Deelnemers aan de opleiding kunnen dus ook meteen een groot deel van hun theoretische bijscholingsplicht nakomen.”

R+

De eerste groep van negen R+’ers heeft inmiddels haar diploma op zak. “Om te voorkomen dat ze te lang moeten wachten met het stellen van hun praktische vragen, houden we binnenkort een terugkomdag. Dat zijn momenten om extra aandacht te schenken aan de zaken waar ze in de praktijk tegenaan gelopen zijn. Daarnaast leren ze nieuwe technieken, zodat ze altijd met meer kennis naar huis gaan dan ze hadden toen ze binnenkwamen. En de groep terugkomers zal steeds groter worden. Dat betekent dus ook meer ervaringen om ervaringen met elkaar te kunnen delen.”

Van veel vragen zegt de trainer overigens voor aanvang van die dag al op de hoogte te zijn. “We hebben door het jaar heen al regelmatig contact met elkaar. Bij vragen over cliënten probeer ik steeds een vraagbaak voor ze te zijn. Kennis is er om te delen, dat is mijn uitgangspunt. Want je hebt uiteindelijk allemaal hetzelfde doel voor ogen: mensen met verkeersangst helpen. Dat de R+’ers kaartjes met bedankjes ontvangen van rijbewijsbezitters die hun angsten hebben overwonnen, dat doet ons deugd. Dat maakt ook dat we met z’n allen nog meer energie krijgen om nóg meer verkeersangstigen te helpen”, besluit de trainer.

Roosmarijn Dierick

Trainingsdagen

Ben je geïnteresseerd in de praktische toepassing van NLP tijdens het begeleiden van rijangstige rijbewijsbezitters, geeft Sjaak de Coninck in samenwerking met de VerkeersPro Academy enkele ééndaagse trainingsdagen voor NLP en verkeersangst. Het is een voordelig voorproefje op de complete Rijinstructeur+-opleiding.

De twee trainingsdagen vinden plaats op 4 november in Driebergen en op 18 november in Eindhoven. Voor meer informatie en aanmelden, ga naar https://www.rijschoolpro.nl/academy/opleiding

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Verkeersangstigen enorme doelgroep voor rijscholen’ | RijschoolPro

‘Verkeersangstigen enorme doelgroep voor rijscholen’

“De voorraad technieken om rijbewijsbezitters met verkeersangst te helpen, is enorm”, dat stelt Sjaak de Coninck, NLP-trainer en ontwikkelaar van de Rijinstructeur+-opleiding. “Er worden nog steeds nieuwe interventies ontwikkeld. De groep gecertificeerde Rijinstructeur+’ers heeft regelmatig contact met elkaar en wisselt ideeën en ervaringen uit. Dat blijkt te werken”, zo stelt hij. “Op die manier verspreidt de kennis zich snel. Ik ken rijschoolhouders die zich zó in verkeersangst hebben vastgebeten, dat ze hun agenda soms wekenlang alleen maar met rijangstigen kunnen vullen.”

In Nederland heeft 1 op 10 rijbewijsbezitters verkeersangst, aldus De Coninck. “Dat is een gigantische doelgroep. Het probleem is zó groot, dat we het zelfs met een grote zaal vol instructeurs niet aankunnen.” Daarom geeft hij in november opnieuw twee trainingsdagen NLP en Verkeersangst voor rijinstructeurs. De ééndaagse training met praktische NLP-technieken is een voorproefje op de complete Rijinstructeur+-opleiding, waarmee bestaande instructeurs door een groep van trainers in negentien lesdagen worden opgeleid tot specialisten op het gebied van verkeersangst.

Rijinstructeur

Anders leren praten met je cursist: voor velen klinkt het ietwat zweverig en ongrijpbaar, zo weet ook De Coninck. Daarom maakt hij veel gebruik van ervaringsoefeningen tijdens de trainingsdagen en later ook gedurende de R+-opleiding. “Op die manier kunnen instructeurs in korte tijd ervaren wat het verschil is tussen het werken met of zonder Neurolinguïstisch Programmeren. En dat verschil is groot, kan ik wel stellen. Je kunt pas anderen helpen als je zoiets zelf hebt ervaren.”

Zo maken taalpatronen bijvoorbeeld vaak heel duidelijk hoe een verkeersangstige met zijn angst omgaat, legt de trainer uit. “Als je iemand naar zijn angst vraagt en hij praat erover in de tegenwoordige tijd, dan heeft hij blijkbaar nog geen manier gevonden om uit zijn angst te komen. Dan voelt het voor hem alsof hij op dat moment weer in die situatie zit. Als je vraagt om het verhaal in de verleden tijd te vertellen, dan kan hij er van een afstandje naar kijken en zul je meteen merken dat de cursist rustiger wordt. Want de situatie ‘is al niet meer’. Dat is iets wat rijinstructeurs aan de hand van oefeningen ook zelf heel snel kunnen ervaren.”

NLP

NLP werkt aan de hand van duidelijke structuren. “Dat geeft houvast. Het is eigenlijk zo dat je als instructeur planken, spijkers en een hamer krijgt met de opdracht om daar een hutje mee te bouwen. Gebruik je ook andere materialen en je krijgt je hut niet in elkaar, dan is het moeilijk om te achterhalen bij welk materiaal het fout ging. Gebruik je alleen die planken, spijkers en de hamer, dan kun je heel gemakkelijk achterhalen waar de moeilijkheid zit”, aldus De Coninck. “Zo werkt het ook in de lesauto bij iemand met verkeersangst.”

Rijinstructeurs die vanaf november aan de complete opleiding tot Rijinstructeur+ deelnemen, kunnen daarmee ook meteen vier dagdelen WRM-bijscholing wegstrepen, zo werd in mei van dit jaar bekend. “Het IBKI heeft de opleiding daartoe in mei gecertificeerd, nadat we de leerdoelen van de opleiding hadden samengevoegd. Deelnemers aan de opleiding kunnen dus ook meteen een groot deel van hun theoretische bijscholingsplicht nakomen.”

R+

De eerste groep van negen R+’ers heeft inmiddels haar diploma op zak. “Om te voorkomen dat ze te lang moeten wachten met het stellen van hun praktische vragen, houden we binnenkort een terugkomdag. Dat zijn momenten om extra aandacht te schenken aan de zaken waar ze in de praktijk tegenaan gelopen zijn. Daarnaast leren ze nieuwe technieken, zodat ze altijd met meer kennis naar huis gaan dan ze hadden toen ze binnenkwamen. En de groep terugkomers zal steeds groter worden. Dat betekent dus ook meer ervaringen om ervaringen met elkaar te kunnen delen.”

Van veel vragen zegt de trainer overigens voor aanvang van die dag al op de hoogte te zijn. “We hebben door het jaar heen al regelmatig contact met elkaar. Bij vragen over cliënten probeer ik steeds een vraagbaak voor ze te zijn. Kennis is er om te delen, dat is mijn uitgangspunt. Want je hebt uiteindelijk allemaal hetzelfde doel voor ogen: mensen met verkeersangst helpen. Dat de R+’ers kaartjes met bedankjes ontvangen van rijbewijsbezitters die hun angsten hebben overwonnen, dat doet ons deugd. Dat maakt ook dat we met z’n allen nog meer energie krijgen om nóg meer verkeersangstigen te helpen”, besluit de trainer.

Roosmarijn Dierick

Trainingsdagen

Ben je geïnteresseerd in de praktische toepassing van NLP tijdens het begeleiden van rijangstige rijbewijsbezitters, geeft Sjaak de Coninck in samenwerking met de VerkeersPro Academy enkele ééndaagse trainingsdagen voor NLP en verkeersangst. Het is een voordelig voorproefje op de complete Rijinstructeur+-opleiding.

De twee trainingsdagen vinden plaats op 4 november in Driebergen en op 18 november in Eindhoven. Voor meer informatie en aanmelden, ga naar https://www.rijschoolpro.nl/academy/opleiding

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.