‘Kinderziekten in Rijscholenkiezer moeten snel opgelost zijn’

TeamAlert moet alles op alles zetten om de kinderziektes in de nieuwe review-site Rijscholenkiezer zo snel mogelijk te verhelpen. Dat stellen Bovag, FAM en VBR namens de rijschoolbranche. Zo moet het onmogelijk worden om zomaar bij iedere rijschool in Nederland een review achter te laten. Daarnaast moeten rijscholen zonder plaats in hun bedrijfsnaam ook zichtbaar worden in de zoekbalk als op regio wordt gezocht. En rijinstructeurs moeten niet alleen via hun doopnaam, maar ook op roepnaam te vinden zijn. “We wisten niet dat er nog zoveel fouten in de website zaten”, vertelt FAM-vicevoorzitter Ruud Rutten. “Maar het meest verontrustende vind ik dat ons steeds werd verteld dat het review-systeem super betrouwbaar is en dat nu niet helemaal het geval blijkt.”

Als de Rijscholenkiezer van Stichting TeamAlert niet snel kloppend wordt gemaakt, dan moet hij morgen nog uit de lucht, zo laat de FAM-vicevoorzitter weten. “Het gaat veelal om kinderziekten die opgelost moeten worden. Vul je bijvoorbeeld ‘Venlo’ in het zoekveld in, dan krijg je alleen maar rijscholen te zien met ‘Venlo’ in hun naam. Maar wat ons echt verbaasd heeft, is het feit dat iedereen zomaar reviews kan plaatsen zonder bij die rijschool les te hebben gehad of überhaupt iets met rijscholen te maken te hebben. Ons is altijd verteld dat het een eerlijke en niet te manipuleren site zou worden. Maar daar heb ik nu mijn twijfels over.”

Rijscholenkiezer

“Een collega van me nam de proef op de som en plaatste bij wijze van test vanaf één IP-adres een reeks reviews over mijn rijschool”, aldus Rutten. “Daarvoor gebruikte hij e-mailadressen van onder andere hemzelf en zijn vrouw. Als dat soort dingen mogelijk zijn, dan is het dus allemaal niet meer zo eerlijk en transparant als wij allemaal dachten.”

De Rijscholenkiezer werd in samenwerking met het ministerie, CBR en brancheverenigingen door TeamAlert ontwikkeld. “Wij zijn al in het begin van het proces door de stichting benaderd om mee te denken over de invulling van de site. We gingen op dat verzoek in, omdat we voorstander waren van het plan om openheid naar de klant toe te geven via een eerlijke, niet-commerciële site die niet te manipuleren is. Met de kritieken op de inmenging van het CBR bijvoorbeeld ben ik het dan ook niet eens. De enige mogelijkheid om een transparant beeld te geven, is om geslaagden én gezakten reviews in te laten vullen.”

Review

Rutten vervolgt: “Gedurende het hele traject is steeds met ons overlegd en kregen meermaals te horen dat we ons over het review-gedeelte geen zorgen hoefden te maken. Dat dat dichtgetimmerd werd. Wellicht had TeamAlert wat langer moeten wachten met de lancering en eerst alles door en door moeten testen”, zo gaat de vicevoorzitter verder. “Met rijscholen die precies weten waar op gelet moet worden bijvoorbeeld. Want waterdicht is het nog niet.”

Om TeamAlert te wijzen op de mazen in het systeem, deed Rutten namens de FAM een mail uit waarin hij aangaf zich zorgen te maken, zo laat hij weten. “In die mail hebben we een lijst met heikele punten opgenomen. Het zijn, op het review-verhaal na, allemaal kleinigheden. Maar hoewel we voorstander van de website zijn, vinden we wel dat het moet kloppen. Ik heb dagenlang alleen maar met rijschoolhouders aan de telefoon gezeten die hun onvrede wilden uiten en ook op rariteiten waren gestuit. Die punten moeten eruit gehaald worden.”

TeamAlert

Rutten heeft inmiddels een reactie van de directeur van TeamAlert ontvangen, zo geeft hij aan. “Als ik zijn antwoord op onze mail lees, hou ik wel vertrouwen in het hele concept. Hij liet weten dat TeamAlert zich de kritiek heeft aangetrokken en ermee aan de slag gaat. Nu moet blijken in hoeverre alles wordt aangepast. Als die mazen blijven bestaan, is het geen eerlijke en objectieve website en moeten wij ons als FAM beraden over hoe nu verder. Dat is nu overigens nog niet aan de orde.

VRB-voorzitter Peter van Neck is iets milder gesteld, zo lijkt. “We hebben de afgelopen dagen een hoop mailtjes en belletjes gehad over de Rijscholenkiezer. Daarover hebben we ook contact gehad met TeamAlert. Ze hebben laten weten dat ze heel hard aan het proberen zijn om de problemen te tackelen. Ik heb er vooralsnog wel vertrouwen in. De kinderziekten bestaan en die moeten eruit, maar zoiets moet groeien. Ik denk niet dat je nooit helemaal probleemloos online kunt met zo’n gigantische klus.”

Leerling

Leerlingen die een review hebben geschreven, krijgen nu een mail met een activatielink om de review definitief op de Rijscholenkiezer te plaatsen. Maar veel van die mailtjes belanden in de spam-box van kandidaten, zo stelt Van Neck. “En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. Zo zijn instructeurs alleen met de voornaam te vinden die bij het IBKI geregistreerd staat. Een kandidaat die les had van Jacob, kan hem dus niet vinden als hij niet weet dat de doopnaam van de instructeur Jacobus is. Maar TeamAlert weet daarvan en is bezig daar een oplossing voor te vinden. Daar geloof ik dan ook wel in.”

Wat het review-systeem betreft: daar zegt de VRB-voorzitter vanaf het begin van het proces echter al vraagtekens bij gezet te hebben. “Maar TeamAlert heeft keer op keer aan de brancheorganisaties laten weten alle mogelijke middelen in te zetten om mazen in het systeem te tackelen.” De VRB stelt op de korte termijn met TeamAlert, de andere brancheorganisaties en het ministerie om de tafel te gaan en de mazen te bespreken. “Laat het duidelijk zijn dat review-systemen nooit helemaal waterdicht kunnen zijn. Maar Ruud Rutten heeft wel een punt: het moet kloppend worden. Want je kunt je afvragen wat de toegevoegde waarde van de site is als ook collega’s reviews bij rijscholen kunnen plaatsen.”

Toekomst

Van Neck zegt wel ideeën te hebben over hoe het review-probleem op te lossen. “Het is wellicht mogelijk dat in de toekomst alleen examenkandidaten van het CBR de reviews kunnen plaatsen. Dat ze na hun examen een uitnodiging ontvangen en vervolgens een maand de tijd hebben om hun mening kenbaar te maken. Doen ze dat niet binnen de gestelde tijd, dan komt de mogelijkheid te vervallen.”

Waar de FAM erg uitgesproken is over de mogelijke toekomst van de Rijscholenkiezer, is de VRB minder resoluut. “Dit was en is gewoon een hele mooie kans om een platform te ontwikkelen met duidelijke en transparante beoordingen. Het heeft even tijd nodig denk ik. Ik heb overigens vrijdag een nieuwe leerling in de lesauto zitten die zegt via de Rijscholenkiezer bij mij terecht gekomen te zijn. Dat geeft vertrouwen.”

Brancheorganisaties

Bovag-manager Frans Bastiaansen laat namens de brancheorganisatie weten vooralsnog blij te zijn met de Rijscholenkiezer. “We staan heel positief tegenover dit initiatief, omdat we transparantie en objectiviteit toejuichen in een website waar de keuze voor een rijschool gemaakt kan worden. Ook wij hebben gemerkt dat er nog veel kinderziekten en opstartperikelen bestaan. Maar laten we eerst even afwachten hoe snel die eruit worden gehaald, voordat het het over het offline halen van de site gaan hebben. Ik ga ervan uit dat er momenteel met man en macht wordt gewerkt om dat voor elkaar te krijgen.”

Naast de kinderziekten die uit de website gefilterd moeten worden, ziet Bastiaansen echter graag nog een andere aanpassing gemaakt worden. “Alle rijscholen die bij een brancheorganisatie zijn aangesloten, worden nu op één hoop gegooid. Dit terwijl er verschil bestaat tussen Bovag en andere brancheorganisaties. Bovag heeft het Bovag Garantiefonds, een Bovag Bemiddelingsbureau en is aangesloten bij de stichting Geschillencommissie Rijopleidingen. De consumentenbelangen zijn daarmee beter gewaarborgd dan bij andere organisaties. Dat mag wat ons betreft zwaarder wegen.”

Minister

Nienke Penterman laat namens Stichting TeamAlert weten: “Er spelen inderdaad wat zaken rondom de functionaliteit van de Rijscholenkiezer. We werken er ontzettend hard aan om alles zo snel mogelijk in orde te hebben. Zo is het inmiddels al niet meer mogelijk om vanaf één IP-adres meerdere reviews te plaatsen bij eenzelfde rijschool. We zijn ook op de hoogte van de wensen die vanuit de branche zijn gekomen en zijn bezig om prioriteiten door te voeren. Overige zaken staan op de rol voor de doorontwikkeling in 2015. We hebben dagelijks contact met de brancheorganisaties om de stand van zaken door te spreken en dit blijven we voorlopig ook nog doen.”

De Rijscholenkiezer van Stichting TeamAlert werd op 7 oktober officieel gelanceerd. Minister Schultz van Haegen plaatste daartoe samen met twee jonge bestuurders de eerste reviews op Rijscholenkiezer.nl tijdens een bijeenkomst op het ministerie van Infrastructuur en Milieu in Den Haag. De website moet het voor aspirant-automobilisten gemakkelijker en overzichtelijker maken om een goede, betrouwbare rijschool te kiezen. Klantenreviews en slagingspercentages van rijscholen zijn de belangrijkste factoren voor hun plek op de pagina van de nieuwe Rijscholenkiezer. Daarnaast spelen onder andere aansluiting bij een branchevereniging en de WRM-bevoegdheden van de rijinstructeurs mee in de weging.

Roosmarijn Dierick

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roosmarijn Dierick

30 reacties op “‘Kinderziekten in Rijscholenkiezer moeten snel opgelost zijn’”

Gerard van der Zalm|15.10.14|18:15

Gerard,
Ik mis een reactie van de ANWB die moet toch opkomen om voor hun 4 miljoen leden een goede rijschool te kunnen kiezen. Of ligt dat aan het aantal sterren wat de ANWB heeft en de rijscholenkiezer niet ziet zitten.

Michel Kerkhof|15.10.14|20:51

Kinderziektes noemt men het , en dit moet de website worden waar men op zoek kan naar een goeie rijschool. Leuk als de gegevens die ze publiceren niet correct zijn. stuur straks naar de BOVAG en melding over deze site eens zien wat ze zeggen als ze er achter komen dat men op de site meld dat instructeurs niet bevoegd zijn terwijl ze dit aantoonbaar wel zijn. schande dat dit gesteund wordt door het ministerie en zeker geen aanwinst voor de rijschoolbranche

Peter Detmers|16.10.14|08:22

Ik kan mijzelf niet vinden in rijscholenkiezer, hebben de brancheorganisaties het met de overheid op een akkoordje gegooid om op deze manier meer leden te werven?
Wij zijn geen lid zoals jullie begrijpen en daar heb ik zo mijn redenen voor.
de rijscholen bij ons in de buurt met een bovag lidmaatschap staan er wel op met naam en toenaam, wij hebben geen link gekregen en ook na he =t aanvragen van een link tot op heden nog niks gehoord.

Ronald de laar|16.10.14|09:08

He Peter dat is raar, ik heb ook niks gehoord.

Nienke Penterman|16.10.14|10:15

Wanneer u geen activatielink heeft ontvangen, stuurt u dan een e-mail met
– Naam rijschool
– Rijschoolnummer
– Het bij het CBR-bekende e-mailadres
– KVK-nummer
naar [email protected]. Dan ontvangt u binnen twee werkdagen van ons de instructies om uw account te activeren in de Rijscholenkiezer.

Mariola Barth|16.10.14|10:38

En voor diegene die het nog steeds niks vinden, kijk ook eens op de website
rijschool.tevreden.nl/home
een platform waar rijscholen klant/leerling tevreden onderzoek kunnen doen en reviews en ratings kunnen verzamelen.
Die je ook nog eens met een widget op je eigen webiste kan zetten!
Oja en we hebben een redactie, die afzenders controleert…zodat je o.a. niet meerdere malen van een IP adres iets kan invullen!

Carla de Ruiter|16.10.14|10:52

Het lijkt me idd veel op Bovag gericht, die zijn het beste en andere niet, stellen ze.Ook wij hebben geen link ontvangen maar na aanvraag wel maar heb nog niet geactiveerd. Eerst maar even wachten

Michael Sonderman|16.10.14|11:00

@nienke
Is er ook nagedacht over een reactie mogelijkheid van de rijschool zelf , zoals “klanten vertellen” ook heeft
Elke rijschool zou zichzelf moeten kunnen verdedigen, en oké dan wordt anoniem wel moeilijk.
Maar wanneer “rijscholenkiezer” een groot succes word dan worden rijscholen terughoudend met aannemen van lastige of kandidaten zonder zelfkritiek, om uit de negatieve aandacht te blijven.
Andersom kan je ook je leerling bedanken voor de samenwerking.
Ik snap de concurenten wel

Michael Sonderman|16.10.14|11:07

Vervolg:
Zoals rijscholen register en boven genoemde tevreden.nl
Maar deze initiatieven hebben zelf een belang, want ik moet geld verdiend worden met de website, klanten vertellen vind ik iets meer recht van spreken hebben, omdat deze alleen een tool leveren tegen betaling.
Wat ik wel vind is dat gebruikers van “klanten vertellen” en meerdere categorieën het lastig hebben, want je hebt dan 2 systemen naast elkaar, idee om beoordelingen van “klanten vertellen” over te nemen en Julie vragenlijst

Michael Sonderman|16.10.14|11:10

te intrigeren, 2 vliegen in een klap. Rijschool betaald “klanten vertellen” ( als ze dat willen) en indien een koppeling, met zelfde vragenlijst om tot zelfde beoordeling te komen.
En wij blij want de widget kan gewoon op onze website, en andere categorieën kunnen ook beoordeeld worden.

Michael Sonderman|16.10.14|11:16

Sorry voor de kromme tekst (spelling correctie ipad)
Er moet geld verdiend worden moet het zijn.
En het idee is dat “rijscholen kiezer” de beoordelingen over nemen van “klanten Vertellen” mits dezelfde vragen lijst, of nog mooier “rijscholen kiezer” besteed het review gedeelte uit aan “klanten vertellen”

Els van Voren|16.10.14|11:31

Als je transparantie wil kan dat naar mijn idee maar op 1 manier. Geen reviews toestaan van “toevallige” bezoekers, zoals anoniem die de rijschool een 9 geeft!
Heel eenvoudig het CBR stuurt een uitnodiging naar geslaagde kandidaat. Het CBR kent de naam en (alleen) de voornaam word standaard geplaats. Wil je dat als leerling niet dan schrijf je geen review!
Rijscholen die al een reviewsysteem hebben en deze eerlijk gebruiken(!) kunnen dan ook de “Rijscholenkiezer” ernaast zetten.

Jac van den Bos|16.10.14|11:35

Wij hebben verzocht om ons met onmiddellijke ingang te verwijderen van deze site. wij vinden dat de criteria die gesteld worden om de kwaliteit aan te geven van de rijschool onterecht, oneerlijk en een totaal vertekend beeld geeft aan een toekomstige leerling. Ik wil wel lid worden van een bedrijfsorganisatie, maar niet van de bestaande!! Deze vragen een hoop contributie, of leden bijdrage, maar doen niets of te weinig voor de rijscholen. De CBR site geeft toch ook informatie?

Bert de Weerd|16.10.14|11:39

Eens met Els, ook mijn idee. Begrijp niet dat ze dat zelf niet konden bedenken.

Michael Sonderman|16.10.14|11:40

@Els
Als ik iets koop bij bijvoorbeeld Scheer en Foppem, en een mail krijg waarin ik de service moet beoordelen, gooi ik hem direct in de prullenbak, voor een rijschool zou ik daar wel tijd voorover hebben, want zij hebben ook tijd in mij geïnvesteerd. Maar 2 reviews achterlaten, nee dat zou ik niet doen.
Daarom moeten de systemen gekoppeld worden, of rijscholenkiezer moet per direct ook de AM2, A en BE gaan ondersteunen, dan houden we het op 1, alleen ” klanten vertellen” is dan niet blij.

Nienke Penterman|16.10.14|12:10

@Michael Sonderman
Er is zeker nagedacht over een reactiemogelijkheid voor de rijscholen zelf, echt kunnen wij deze functionaliteit dit jaar nog niet implementeren. Hij staat zeker op de lijst voor doorontwikkeling in 2015! Dus we zijn er mee bezig.Ook werken we aan een koppeling met Klantenvertellen. Het is helaas niet mogelijk om die reviews een-op-een over te nemen, we zijn wel bezig om bij rijscholen die een account bij Klantenvertellen hebben het cijfer weer te geven op de rijschoolpagina.

Anjo Joostens|16.10.14|12:48

@Nienke. Wat is de reden dat er slechts beoordelingen op basis van lidmaatschap van een brancheorganisatie worden opgenomen? Welke meerwaarde heeft een brancheorganisatie in een vrije onderwijsmarkt t.o.v ontwikkelingen op het geven van rijles en ondersteuning voor de leerling via internet? En wat is de reden dat ik geen uitnodiging bij het realiseren van deze website heb gehad? Niet belangrijk? En wat is de reden dat productontwikkelaars op het gebied van leermiddelen niet mee mochten denken?

Rijschool Alex|16.10.14|16:50

Wij gebruiken klantenvertellen.nl volgens ons een meer onafhankelijke site.
We betalen er voor maar dat geeft niet! We kunnen dan ook onze mening geven.
We staan ook in rijscholenkiezen.nl maar willen daar eigenlijk uit! Hoe kunnen we dat voor elkaar krijgen? Nergens staat iets over uitschrijven!
Met andere woorden: We vinden dit absoluut niet onafhankelijk!

Anja De Roos|16.10.14|17:57

Ik begrijp niet dat iets wat door de overheid gesteund wordt onvolledig de “lucht”in gaat. En waarom krijgt een BOVAG rijschool prioriteit boven een reguliere rijschool. Ik ben niet lid en daar heb ik mijn gegronde redenen voor en daarom kan ik dus nooit met mijn rijschool 5 sterren krijgen?

Ruud Jochems|16.10.14|21:09

Ik begrijp niet dat Bovag dit initiatief heeft ondersteund en blijft ondersteunen nu blijkt dat het niet geaccepteerd wordt en vol fouten zit. Reviews waren er toch met klantenvertellen.nl. Rijschoolregister was er ook. Ik ben het met Michael eens. Gebruik klantenvertellen voor reviews. Veel rijscholen hebben dit. Ga samenwerken met klantenvertellen.nl en met rijschoolregister. Waarom concurreren? Waarom is er niet gestart met een samenwerking tussen de partijen. Politiek? Geld?

Youran van Ark|16.10.14|23:00

Uitschrijven? Gewoon inloggen en je rijschoolnaam en vestigingsplaats veranderen. Dan ben je onvindbaar en is het ook opgelost.

Youran van Ark|16.10.14|23:05

Je kan blijkbaar jezelf een 10 geven meneer zonderman.

Michael Sonderman|17.10.14|00:14

Had je het even vanaf de start moeten volgen Youran, want binnen een half uur naar de lancering direct een review van een voor ons onbekende ” Peter van Lange” met een review die echt nergens op sloeg.
Meteen “meld misbruik knop” gebruikt en volgende dag gebeld, maar diegene die erover ging was ziek, en niemand anders kon iets verwijderen.
Vanwege het ontbreken van een reactie mogelijkheid, maar even gereageerd d.m.v. een review.
Afgelopen zaterdag werd de ” laster” review na 4 dagen dan toch

Michael Sonderman|17.10.14|00:17

Verwijderd, maar de reactie dus niet.
En de review is niet onwaar, dus geen fake, maar overbodig.
Kinderziektes!!!
Wat me trouwens opvalt, dat er rijscholen zijn die 1500 examens per jaar doen, zonder een enkele review.
Dus stuurd het CBR überhaupt iets?

Bram Bal|17.10.14|10:39

Eerst beweerde men dat meerdere reviews vanaf 1 IP adres niet mogelijk was. Nu dat toch blijkt te kunnen gaan ze hier op controleren. Zouden de mensen daar onder een steen hebben gelegen? IP controle is O gemakkelijkste omzeilen. Overal gratis WIFI, onbeperkt gratis emailadressen aanmaken enz. Nee, dat review systeem is nooit betrouwbaar te krijgen.

Bram Bal|21.10.14|11:33

En zo zijn we inmiddels 2 weken verder. Problemen opgelost? Nee. Oude slagingspercentages, instructeurs die niet toe te voegen zijn, lidmaatschap van brancheorganisatie die niet genoteerd zijn, reviews die niet binnen komen enz. enz. Het woord amateurisme komt in me op. En dat voor zoveel subsidiegeld. Wordt daar de branche beter van? Een waardeloze, onbetrouwbare website?

Nieke Penterman zegt:Wanneer u geen activatielink heeft ontvangen, stuurt u dan een e-mail met
– Naam rijschool
– Rijschoolnummer
– Het bij het CBR-bekende e-mailadres
– KVK-nummer
naar [email protected]. Dan ontvangt u binnen twee werkdagen van ons de instructies om uw account te activeren in de Rijscholenkiezer.

IK HEB NU AL 2 KEER EEN MAIL GESTUURD MAAR GEEN STEEDS GEEN REACTIE GEHAD

KAN JIJ VERTELLEN WAAROM NIET!!!!!

@ Nienke Penterman
Wij hebben tot 2 x toe een mail gestuurd met alle gegevens erbij maar tot op heden nog niks gehoord. voorlopig zijn wij dus minder goed te vinden voor nieuwe leerlingen, en dat terwijl de rijscholen met een lidmaatschap met een branchevereniging er wel op staan. Is dit de manier om zo in deze moeilijke tijden een rijschool die al 25 jaar, zijn werk naar behoren doet, om zeep te krijgen. Met dank aan het miniterie

Ruud Jochems|23.10.14|22:08

Monique, maak je geen zorgen om het feit dat je hierdoor leerlingen gaat missen. Geloof mij dien komen hier niet. Vraag 1000 jongeren of ze team alert of Reese kiezer kennen en iedereen zegt NEE, Dit brengt geen omzet, alleen maar laster. OMDAT DEZE JONGEREN ORGANISATIE ER NIETS VAN BAKT!!!!! Dit is geen professionele partij. Ik betaal liever ergens voor en krijg serivice en ondersteuning bij een slechte review of recentie

Nog even en de subsidie is op! Stop het vanzelf.

Bram Bal|24.10.14|11:44

Denk ik ook Ruud. Naar rijschoolgegevens kijkt ook geen hond. Hadden ze subsidie maar in verkeerslessen op school gestoken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.