vrachtwagen,rijles, transportopleiding, rijexamen

Vrijstelling code 95-nascholing komt te vervallen

De vrijstelling op de code 95-nascholing komt binnenkort te vervallen. De uitzondering voor de groep chauffeurs die geboren is voor 1 juli 1955 wordt geschrapt, omdat het in strijd is met de Europese richtlijn 2003/59. Dat laat het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. Alle chauffeurs moeten na de invoering van de wijziging aan de nascholingsplicht van 35 uur gaan voldoen.  

Onder de huidige regelgeving hoeven chauffeurs in de uitzonderingsgroep geen verplichte nascholing te volgen. De code 95 wordt wel achter de voertuigcategorie op het rijbewijs geplaatst, met dezelfde einddatum als het document.

Beroepschauffeur

Wanneer de wijziging wordt doorgevoerd, is vooralsnog onduidelijk. “De Europese Commissie heeft laten weten de verandering zo snel mogelijk plaats te willen laten vinden. Maar wanneer precies is nog niet zeker. Zodra we meer weten, zullen we dat naar de sector toe communiceren”, aldus een woordvoerder van het ministerie.

Chauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1955 kunnen tot de komende wijziging van de regelgeving gebruik maken van de vrijstelling en de code 95 bij laten schrijven door het rijbewijs te verlengen of te vernieuwen. “We verwachten dan ook dat veel chauffeurs dat vroegtijdig zullen doen. Over hoe het daarna verdergaat hebben we gesprekken met betrokken partijen, waaronder het CBR.”

Code 95

Sinds 10 september 2009 gelden voor professionele vrachtwagenchauffeurs nieuwe vakbekwaamheidsregels. Om de geldigheid van de vakbekwaamheid te verlengen moet per 5 jaar 35 uur aan nascholing worden gevolgd. De wijzigingen zijn afkomstig uit de Europese richtlijn ‘vakbekwaamheid’. Met deze richtlijn wordt naar een verbetering van de verkeersveiligheid en de veiligheid van chauffeurs gestreefd.

In Nederland kunnen chauffeurs door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en door de politie gecontroleerd worden op het hebben van een geldige code vakbekwaamheid.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vrijstelling code 95-nascholing komt te vervallen | RijschoolPro
vrachtwagen,rijles, transportopleiding, rijexamen

Vrijstelling code 95-nascholing komt te vervallen

De vrijstelling op de code 95-nascholing komt binnenkort te vervallen. De uitzondering voor de groep chauffeurs die geboren is voor 1 juli 1955 wordt geschrapt, omdat het in strijd is met de Europese richtlijn 2003/59. Dat laat het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten. Alle chauffeurs moeten na de invoering van de wijziging aan de nascholingsplicht van 35 uur gaan voldoen.  

Onder de huidige regelgeving hoeven chauffeurs in de uitzonderingsgroep geen verplichte nascholing te volgen. De code 95 wordt wel achter de voertuigcategorie op het rijbewijs geplaatst, met dezelfde einddatum als het document.

Beroepschauffeur

Wanneer de wijziging wordt doorgevoerd, is vooralsnog onduidelijk. “De Europese Commissie heeft laten weten de verandering zo snel mogelijk plaats te willen laten vinden. Maar wanneer precies is nog niet zeker. Zodra we meer weten, zullen we dat naar de sector toe communiceren”, aldus een woordvoerder van het ministerie.

Chauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1955 kunnen tot de komende wijziging van de regelgeving gebruik maken van de vrijstelling en de code 95 bij laten schrijven door het rijbewijs te verlengen of te vernieuwen. “We verwachten dan ook dat veel chauffeurs dat vroegtijdig zullen doen. Over hoe het daarna verdergaat hebben we gesprekken met betrokken partijen, waaronder het CBR.”

Code 95

Sinds 10 september 2009 gelden voor professionele vrachtwagenchauffeurs nieuwe vakbekwaamheidsregels. Om de geldigheid van de vakbekwaamheid te verlengen moet per 5 jaar 35 uur aan nascholing worden gevolgd. De wijzigingen zijn afkomstig uit de Europese richtlijn ‘vakbekwaamheid’. Met deze richtlijn wordt naar een verbetering van de verkeersveiligheid en de veiligheid van chauffeurs gestreefd.

In Nederland kunnen chauffeurs door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en door de politie gecontroleerd worden op het hebben van een geldige code vakbekwaamheid.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.