‘Het voelt een beetje of je iemand zijn leven teruggeeft’

Sinds maart van dit jaar hielp hij een tiental verkeersangstige rijbewijsbezitters weer de weg op: rijschoolhouder Gertjan Nederveen van de gelijknamige rijschool uit Hardinxveld-Giessendam. Met ruim twintig jaar als rijinstructeur op zijn cv volgde hij vorig jaar de opleiding tot Rijinstructeur+. Nu zit hij soms 20 uur per week naast verkeersangstigen in de lesauto om ze te begeleiden en van hun angsten af te helpen. “Het gaat vaak om mensen van wie het sociale leven op een laag pitje is komen te staan sinds ze niet meer achter het stuur durven te zitten. Op het moment dat je zo iemand van zijn angst af helpt, voelt het een beetje alsof je die persoon zijn leven weer teruggeeft.”

Het is de algemene visie van de rijschool waarvan Nederveen mede-eigenaar is: ontwikkelingen op de voet volgen en daarop inspelen. Dit om de rijopleidingen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Van de B-categorie tot lessen voor het vaarbewijs worden aangeboden en ook met het T-rijbewijs zal naar verwachting in juli van dit jaar worden gestart. “De opleiding tot Rijinstructeur+ was in die zin een logische keuze. Het is een manier om ons als rijschool verder te ontwikkelen en we boren een extra markt aan. Een hele mooie aanvulling op hetgeen we al deden dus”, zo laat de rijschoolhouder weten.

Rijschool

Kennis vergaren en overbrengen is naar zeggen van Nederveen hetgeen hem drijft in zijn werk. Ook voor zijn werknemers streeft hij die instelling na. “Wij en ons personeel hebben dan ook al vaker op andere gebieden dan verkeersangst met Sjaak de Coninck, de ontwikkelaar van de R+-opleiding gewerkt. We willen net dat stapje extra doen, voor zowel onze leerlingen als voor het personeel. Écht doen, niet alleen maar roepen. Toen ik hoorde dat hij ook een opleiding tot Rijinstructeur+ ging verzorgen, heb ik me eigenlijk vrijwel meteen aangemeld. Ik wist dat de trainingen van Sjaak altijd staan als een huis. Dat ik in de eerste groep van de opleiding zat, heeft dan ook allesbehalve als pionieren gevoeld.”

Dat hij daar ook na afronding van de opleiding nog zo over denkt, blijkt wel uit het feit dat een van de rijinstructeurs van zijn verkeersschool momenteel aan de nieuwe ronde van de R+-opleiding deelneemt, zo stelt hij. “We wilden ook ons personeel de kans geven om dit te ervaren en te groeien binnen hun vakgebied. We zagen het daarnast als een kans voor ons bedrijf: het geeft echt handvatten om het werk met de doelgroep concreet te maken. En ik kan niet alleen verkeersangstigen nu echt helpen, ik heb door de opleiding ook op persoonlijk vlak groei doorgemaakt.  Momenteel volgt een van onze vrouwelijke instructeurs de opleiding. We hebben dus een man en een vrouw die ingeschakeld kunnen worden. Dat kan voor cliënten wellicht een drempel wegnemen.”

R+

Nederveen krijgt wekelijks aanvragen van verkeersangstigen die de eerste stap hebben genomen in de strijd tegen hun angst. “We hebben de begeleiding van verkeersangstigen dan ook als een serieus product in de markt gezet en geven er de nodige aandacht aan. Want het is net als bij reguliere rijlessen: de klanten komen niet vanzelf. Aangezien ik minder in de lesauto zit dan onze instructeurs, kan ik snel tijd vrijmaken als we een telefoontje van een nieuwe cliënt krijgen. Die combinatie werk heel prettig.”

Hij is in de loop der tijd overigens wel strenger geworden in het aannemen van nieuwe cliënten, zo vertelt Nederveen. “Je kunt heel graag klanten willen binnenhalen en ze helpen, maar ze moeten zelf ook echt gemotiveerd zijn. Als de partner van een verkeersangstige opbelt en het initiatief neemt, dan gaan bij mij vaak al alarmbellen rinkelen. Dan moet uit het eerste gesprek met de persoon in kwestie wel blijken dat die ook zelf echt geholpen wil worden en het niet alleen maar doet omdat bijvoorbeeld een familielid het graag wil. Zonder motivatie ben je nergens.”

Opleiding

“Wij hebben natuurlijk het voordeel dat we als rijschool al 42 jaar bestaan. Dat maakt dat het wellicht gemakkelijker werkt als we met een nieuw product komen”, zo legt hij uit. “Maar we zien ook dat klanten anderen tippen en adviseren, bijvoorbeeld door een foldertje over onze begeleiding bij verkeersangst. Daarvan merk je niet meteen het effect, want de verkeersangstigen maken niet van het ene op het andere moment de beslissing om zich bij ons aan te melden. Maar ik hoor vaak terug dat ze via via bij ons terecht zijn gekomen.”

Instructeurs van Verkeersschool Nederveen hebben veelal faalangst-bijscholingen gevolgd en gebruiken de opgedane kennis dan ook in de praktijk. “Maar faalangst is iets heel anders dan verkeersangst. Ik ben dan ook degene die ingeschakeld wordt als een rijbewijskandidaat verkeersangstige trekjes vertoont. Want zelfs met de beste bedoelingen kan een instructeur die angst vergroten. Met de rijangst-bijscholing ligt dat hetzelfde: je kunt in een paar dagdelen niet leren waar wij een heel jaar op aan het trainen zijn geweest.”

Begeleiding

Hij wordt inmiddels ook wel eens ingevlogen om een voortraject met een rijbewijskandidaat te doorlopen, zo vertelt Nederveen. “Als de angst overwonnen is, draag ik de leerling over aan een van onze instructeurs. Bijvoorbeeld bij een vrachtauto-kandidaat die extreme spanningen heeft, wordt een beroep op me gedaan. Ik probeer ze dan tot de inzichten te brengen die nodig zijn om zich veilig te voelen in hun voertuig.”

Daarnaast begeleidt de rijschoolhouder personen die eerder al een traject met een reguliere instructeur volgden, geslaagd zijn, maar bij wie het probleem van angst in het verkeer nooit is opgelost. “Wanneer er angst in het spel is, houdt het niet op bij het behalen van het rijbewijs. Daarom is het zo belangrijk dat je focus ligt op het wegnemen van de angst en niet op het papiertje.”

Persoonlijk

Naast de manier waarop hij zijn professie uitvoert, stelt Nederveen ook op persoonlijk vlak te zijn veranderd door de opleiding. “Je leert aan de hand van het werken met je cliënten zelf heel anders in het leven te staan. Zo ben ik niet altijd iemand die graag op de voorgrond treedt. Maar mijn verkeersangstige cliënten leer ik bijvoorbeeld voor zichzelf op te komen. Je maakt daarin dan zelf ook een omslag: je pikt je eigen tips als het ware mee.”

Tijdens de opleiding tot Rijinstructeur+ kreeg Nederveen in negentien lesdagen en een examendag verschillende technieken aangeleerd om mensen met verkeersangst te benaderen en door op een andere manier van communiceren de angst langzaam weg te nemen. “Als je het eenmaal onder de knie hebt, dan ben je met de wijze van benaderen en communiceren continu bezig. Ik gebruik het ook bij mijn rijbewijskandidaten en thuis. Het kan instructeurs allemaal een beetje zweverig in de oren klinken misschien, maar als je kennis hebt gemaakt met de principes, dan valt er zóveel op z’n plaats. Dan wil je niet meer terug naar hoe het was.”

Autorijden

Nederveen begeleidde in de afgelopen maanden vijf cliënten die al zo’n 40 jaar niet gereden hadden. Hun motivatie om weer in de auto te stappen was onder meer de rit naar hun werk die in plaats van een half uur met de auto met het openbaar vervoer soms wel drie uur duurde. “Ik heb personen meegemaakt die zelfs bijna niet mee durfden te rijden, zo diep zat die angst. Maar de motivatie was er. En dan kun je prachtige dingen bereiken.”

“Ik vind alle aspecten van het vak van rijinstructeur geweldig, zowel opleiden vanuit de basis als het begeleiden van verkeersangstigen”, aldus de rijschoolhouder. “Maar als ik moest kiezen, dan ligt mijn passie toch bij het werk als R+’er. Je kunt relatief snel resultaat boeken. En soms voelt het echt alsof je door dit werk mensen hun leven weer een beetje terug kunt geven.”

Cliënt

Zo vertelt Nederveen over een cliënt die wegens zijn grote droom bij de verkeersschool aanklopte. “Hij wilde ontzettend graag met zijn vriendin naar Frankrijk toe. Dat klinkt voor ons als iets relatiefs kleins, maar het was voor hem echt een onhaalbare kaart. Ik ben nog tijdens mijn opleiding met hem aan de slag gegaan. En het is gelukt. Deze zomer kreeg ik een kaartje van hem en zijn vriendin: ze waren door Cannes aan het rijden. Ik kreeg kippenvel toen ik dat las.”

Maar niet alleen vanuit de cliënt, ook vanuit de R+’er moet de motivatie er zijn, zo stelt Nederveen. “Het komt niet gewoon aanwaaien. Je moet dit echt willen, want je bent een klein jaar bezig om de opleiding af te ronden.” Verkeersschool Nederveen is overigens een van de weinige grote verkeersscholen die een verkeersangst-specialist in het team heeft. “In mijn groep waren het voornamelijk eenpitters die de opleiding volgden”, zo stelt hij. “Ik snap dat het voor grote rijscholen lastig is om in een dergelijke opleiding te investeren, maar het is een mooie manier om je onderscheidend in de markt te zetten. Juist in de huidige branche.”

Rijinstructeur

Nederveen: “Als eenpitter maak je voor jezelf de keuze om R+’er te worden en krijg je zelf die extra expertise. Als grotere rijschool ben je natuurlijk afhankelijk van dié werknemers die de opleiding hebben gevolgd. Dat is dus iets kwetsbaars. Maar wanneer het commitment er is, kan het heel veel moois brengen, zo kan ik uit ervaring stellen. Zeker ook voor grote rijscholen. Ik zie het met onze instructrice die nu met de opleiding bezig is. Het is ontzettend fijn om samen te kunnen sparren en van gedachte te wisselen.”

Ook al is het inmiddels ruim negen maanden geleden dat Nederveen het R+-certificaat kreeg uitgereikt, er zijn nog de nodige contactmomenten met Sjaak de Coninck, zo laat hij weten. “Loop je ergens tegen aan of wil iets niet helemaal lukken, dan doe ik even een belletje. Dat is gewoon zo afgesproken. Ook hadden we laatst bijvoorbeeld de eerste terugkomdag. Erg prettig, omdat je weer nieuwe technieken in de vingers krijgt en voortdurend kunt blijven leren. Dat past weer goed bij de visie van mij en mijn verkeersschool: blijven ontwikkelen en die kennis overdragen.”

Contact

“Daarnaast is het gewoon ook heerlijk dat je weer met de rijinstructeurs bij elkaar bent met wie je zo fanatiek met het behalen van je certificaat bezig bent geweest”, zo besluit Nederveen. “En zeker met de moeilijkheden binnen de branche is het fijn om te merken dat jij en je collega’s ook gewoon naast elkaar kunnen staan, niet alleen maar tegenover elkaar.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Het voelt een beetje of je iemand zijn leven teruggeeft’ | RijschoolPro

‘Het voelt een beetje of je iemand zijn leven teruggeeft’

Sinds maart van dit jaar hielp hij een tiental verkeersangstige rijbewijsbezitters weer de weg op: rijschoolhouder Gertjan Nederveen van de gelijknamige rijschool uit Hardinxveld-Giessendam. Met ruim twintig jaar als rijinstructeur op zijn cv volgde hij vorig jaar de opleiding tot Rijinstructeur+. Nu zit hij soms 20 uur per week naast verkeersangstigen in de lesauto om ze te begeleiden en van hun angsten af te helpen. “Het gaat vaak om mensen van wie het sociale leven op een laag pitje is komen te staan sinds ze niet meer achter het stuur durven te zitten. Op het moment dat je zo iemand van zijn angst af helpt, voelt het een beetje alsof je die persoon zijn leven weer teruggeeft.”

Het is de algemene visie van de rijschool waarvan Nederveen mede-eigenaar is: ontwikkelingen op de voet volgen en daarop inspelen. Dit om de rijopleidingen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Van de B-categorie tot lessen voor het vaarbewijs worden aangeboden en ook met het T-rijbewijs zal naar verwachting in juli van dit jaar worden gestart. “De opleiding tot Rijinstructeur+ was in die zin een logische keuze. Het is een manier om ons als rijschool verder te ontwikkelen en we boren een extra markt aan. Een hele mooie aanvulling op hetgeen we al deden dus”, zo laat de rijschoolhouder weten.

Rijschool

Kennis vergaren en overbrengen is naar zeggen van Nederveen hetgeen hem drijft in zijn werk. Ook voor zijn werknemers streeft hij die instelling na. “Wij en ons personeel hebben dan ook al vaker op andere gebieden dan verkeersangst met Sjaak de Coninck, de ontwikkelaar van de R+-opleiding gewerkt. We willen net dat stapje extra doen, voor zowel onze leerlingen als voor het personeel. Écht doen, niet alleen maar roepen. Toen ik hoorde dat hij ook een opleiding tot Rijinstructeur+ ging verzorgen, heb ik me eigenlijk vrijwel meteen aangemeld. Ik wist dat de trainingen van Sjaak altijd staan als een huis. Dat ik in de eerste groep van de opleiding zat, heeft dan ook allesbehalve als pionieren gevoeld.”

Dat hij daar ook na afronding van de opleiding nog zo over denkt, blijkt wel uit het feit dat een van de rijinstructeurs van zijn verkeersschool momenteel aan de nieuwe ronde van de R+-opleiding deelneemt, zo stelt hij. “We wilden ook ons personeel de kans geven om dit te ervaren en te groeien binnen hun vakgebied. We zagen het daarnast als een kans voor ons bedrijf: het geeft echt handvatten om het werk met de doelgroep concreet te maken. En ik kan niet alleen verkeersangstigen nu echt helpen, ik heb door de opleiding ook op persoonlijk vlak groei doorgemaakt.  Momenteel volgt een van onze vrouwelijke instructeurs de opleiding. We hebben dus een man en een vrouw die ingeschakeld kunnen worden. Dat kan voor cliënten wellicht een drempel wegnemen.”

R+

Nederveen krijgt wekelijks aanvragen van verkeersangstigen die de eerste stap hebben genomen in de strijd tegen hun angst. “We hebben de begeleiding van verkeersangstigen dan ook als een serieus product in de markt gezet en geven er de nodige aandacht aan. Want het is net als bij reguliere rijlessen: de klanten komen niet vanzelf. Aangezien ik minder in de lesauto zit dan onze instructeurs, kan ik snel tijd vrijmaken als we een telefoontje van een nieuwe cliënt krijgen. Die combinatie werk heel prettig.”

Hij is in de loop der tijd overigens wel strenger geworden in het aannemen van nieuwe cliënten, zo vertelt Nederveen. “Je kunt heel graag klanten willen binnenhalen en ze helpen, maar ze moeten zelf ook echt gemotiveerd zijn. Als de partner van een verkeersangstige opbelt en het initiatief neemt, dan gaan bij mij vaak al alarmbellen rinkelen. Dan moet uit het eerste gesprek met de persoon in kwestie wel blijken dat die ook zelf echt geholpen wil worden en het niet alleen maar doet omdat bijvoorbeeld een familielid het graag wil. Zonder motivatie ben je nergens.”

Opleiding

“Wij hebben natuurlijk het voordeel dat we als rijschool al 42 jaar bestaan. Dat maakt dat het wellicht gemakkelijker werkt als we met een nieuw product komen”, zo legt hij uit. “Maar we zien ook dat klanten anderen tippen en adviseren, bijvoorbeeld door een foldertje over onze begeleiding bij verkeersangst. Daarvan merk je niet meteen het effect, want de verkeersangstigen maken niet van het ene op het andere moment de beslissing om zich bij ons aan te melden. Maar ik hoor vaak terug dat ze via via bij ons terecht zijn gekomen.”

Instructeurs van Verkeersschool Nederveen hebben veelal faalangst-bijscholingen gevolgd en gebruiken de opgedane kennis dan ook in de praktijk. “Maar faalangst is iets heel anders dan verkeersangst. Ik ben dan ook degene die ingeschakeld wordt als een rijbewijskandidaat verkeersangstige trekjes vertoont. Want zelfs met de beste bedoelingen kan een instructeur die angst vergroten. Met de rijangst-bijscholing ligt dat hetzelfde: je kunt in een paar dagdelen niet leren waar wij een heel jaar op aan het trainen zijn geweest.”

Begeleiding

Hij wordt inmiddels ook wel eens ingevlogen om een voortraject met een rijbewijskandidaat te doorlopen, zo vertelt Nederveen. “Als de angst overwonnen is, draag ik de leerling over aan een van onze instructeurs. Bijvoorbeeld bij een vrachtauto-kandidaat die extreme spanningen heeft, wordt een beroep op me gedaan. Ik probeer ze dan tot de inzichten te brengen die nodig zijn om zich veilig te voelen in hun voertuig.”

Daarnaast begeleidt de rijschoolhouder personen die eerder al een traject met een reguliere instructeur volgden, geslaagd zijn, maar bij wie het probleem van angst in het verkeer nooit is opgelost. “Wanneer er angst in het spel is, houdt het niet op bij het behalen van het rijbewijs. Daarom is het zo belangrijk dat je focus ligt op het wegnemen van de angst en niet op het papiertje.”

Persoonlijk

Naast de manier waarop hij zijn professie uitvoert, stelt Nederveen ook op persoonlijk vlak te zijn veranderd door de opleiding. “Je leert aan de hand van het werken met je cliënten zelf heel anders in het leven te staan. Zo ben ik niet altijd iemand die graag op de voorgrond treedt. Maar mijn verkeersangstige cliënten leer ik bijvoorbeeld voor zichzelf op te komen. Je maakt daarin dan zelf ook een omslag: je pikt je eigen tips als het ware mee.”

Tijdens de opleiding tot Rijinstructeur+ kreeg Nederveen in negentien lesdagen en een examendag verschillende technieken aangeleerd om mensen met verkeersangst te benaderen en door op een andere manier van communiceren de angst langzaam weg te nemen. “Als je het eenmaal onder de knie hebt, dan ben je met de wijze van benaderen en communiceren continu bezig. Ik gebruik het ook bij mijn rijbewijskandidaten en thuis. Het kan instructeurs allemaal een beetje zweverig in de oren klinken misschien, maar als je kennis hebt gemaakt met de principes, dan valt er zóveel op z’n plaats. Dan wil je niet meer terug naar hoe het was.”

Autorijden

Nederveen begeleidde in de afgelopen maanden vijf cliënten die al zo’n 40 jaar niet gereden hadden. Hun motivatie om weer in de auto te stappen was onder meer de rit naar hun werk die in plaats van een half uur met de auto met het openbaar vervoer soms wel drie uur duurde. “Ik heb personen meegemaakt die zelfs bijna niet mee durfden te rijden, zo diep zat die angst. Maar de motivatie was er. En dan kun je prachtige dingen bereiken.”

“Ik vind alle aspecten van het vak van rijinstructeur geweldig, zowel opleiden vanuit de basis als het begeleiden van verkeersangstigen”, aldus de rijschoolhouder. “Maar als ik moest kiezen, dan ligt mijn passie toch bij het werk als R+’er. Je kunt relatief snel resultaat boeken. En soms voelt het echt alsof je door dit werk mensen hun leven weer een beetje terug kunt geven.”

Cliënt

Zo vertelt Nederveen over een cliënt die wegens zijn grote droom bij de verkeersschool aanklopte. “Hij wilde ontzettend graag met zijn vriendin naar Frankrijk toe. Dat klinkt voor ons als iets relatiefs kleins, maar het was voor hem echt een onhaalbare kaart. Ik ben nog tijdens mijn opleiding met hem aan de slag gegaan. En het is gelukt. Deze zomer kreeg ik een kaartje van hem en zijn vriendin: ze waren door Cannes aan het rijden. Ik kreeg kippenvel toen ik dat las.”

Maar niet alleen vanuit de cliënt, ook vanuit de R+’er moet de motivatie er zijn, zo stelt Nederveen. “Het komt niet gewoon aanwaaien. Je moet dit echt willen, want je bent een klein jaar bezig om de opleiding af te ronden.” Verkeersschool Nederveen is overigens een van de weinige grote verkeersscholen die een verkeersangst-specialist in het team heeft. “In mijn groep waren het voornamelijk eenpitters die de opleiding volgden”, zo stelt hij. “Ik snap dat het voor grote rijscholen lastig is om in een dergelijke opleiding te investeren, maar het is een mooie manier om je onderscheidend in de markt te zetten. Juist in de huidige branche.”

Rijinstructeur

Nederveen: “Als eenpitter maak je voor jezelf de keuze om R+’er te worden en krijg je zelf die extra expertise. Als grotere rijschool ben je natuurlijk afhankelijk van dié werknemers die de opleiding hebben gevolgd. Dat is dus iets kwetsbaars. Maar wanneer het commitment er is, kan het heel veel moois brengen, zo kan ik uit ervaring stellen. Zeker ook voor grote rijscholen. Ik zie het met onze instructrice die nu met de opleiding bezig is. Het is ontzettend fijn om samen te kunnen sparren en van gedachte te wisselen.”

Ook al is het inmiddels ruim negen maanden geleden dat Nederveen het R+-certificaat kreeg uitgereikt, er zijn nog de nodige contactmomenten met Sjaak de Coninck, zo laat hij weten. “Loop je ergens tegen aan of wil iets niet helemaal lukken, dan doe ik even een belletje. Dat is gewoon zo afgesproken. Ook hadden we laatst bijvoorbeeld de eerste terugkomdag. Erg prettig, omdat je weer nieuwe technieken in de vingers krijgt en voortdurend kunt blijven leren. Dat past weer goed bij de visie van mij en mijn verkeersschool: blijven ontwikkelen en die kennis overdragen.”

Contact

“Daarnaast is het gewoon ook heerlijk dat je weer met de rijinstructeurs bij elkaar bent met wie je zo fanatiek met het behalen van je certificaat bezig bent geweest”, zo besluit Nederveen. “En zeker met de moeilijkheden binnen de branche is het fijn om te merken dat jij en je collega’s ook gewoon naast elkaar kunnen staan, niet alleen maar tegenover elkaar.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.