Verkeersovertredingen binnen EU binnenkort standaard beboet

Europese automobilisten die binnen de EU verkeersovertredingen begaan, moeten in de meeste gevallen binnenkort gewoon een bekeuring betalen. Het Europees Parlement stemde deze week in met een nieuwe regeling waardoor politie na constatering van onder andere snelheidsovertredingen de namen en adressen kan opvragen bij voertuigen uit alle andere EU-landen. Veel verkeersovertreders in Nederland bijvoorbeeld ontsnappen momenteel nog aan een bekeuring, omdat de politie gegevens van buitenlandse verkeersdeelnemers niet automatisch kan achterhalen. 

De nieuwe regeling gaat gelden voor alle 28 EU-landen en komt in plaats van een afspraak met 11 van de lidstaten. Bestuurders hoeven dus niet meer persoonlijk benaderd te worden na de overtreding om boetes uit te kunnen delen voor bijvoorbeeld roodlichtnegatie, het rijden zonder gordel, motorrijden zonder helm, overtreding van de maximumsnelheid en met te veel drank op achter het stuur zitten. De regeling moet binnen twee jaar zijn geïmplementeerd.

Boete

Door de regeling zullen dus ook automobilisten die in bijvoorbeeld Engeland, Ierland of Denemarken de fout in gingen op de bon worden geslingerd. De hoogte van de bekeuring die ze thuisgestuurd krijgen, zal dan overeen komen met het bedrag dat in het land van de overtreding gehanteerd wordt.

Volgens de Nederlandse Europarlementariër Wim van de Camp is de nieuwe regel ‘een belangrijke stap in de strijd voor een veiliger verkeer’. “Veel buitenlandse verkeersovertreders ontsnappen tot dusver aan een bekeuring, omdat de politie hun gegevens niet automatisch kan achterhalen. Agenten moeten de bestuurders veelal persoonlijk aan de kant zetten. Erg omslachtig, terwijl buitenlandse weggebruikers relatief vaker in de fout gaan dan weggebruikers uit eigen land.”

Verkeersveiligheid

In het Europese verkeer vallen jaarlijks zo’n 25.000 doden. De dreigende bekeuring moet buitenlandse weggebruikers aanzetten tot veiliger weggedrag, zo wordt gesteld.

De huidige 28 EU-lidstaten zijn België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zweden.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkeersovertredingen binnen EU binnenkort standaard beboet | RijschoolPro

Verkeersovertredingen binnen EU binnenkort standaard beboet

Europese automobilisten die binnen de EU verkeersovertredingen begaan, moeten in de meeste gevallen binnenkort gewoon een bekeuring betalen. Het Europees Parlement stemde deze week in met een nieuwe regeling waardoor politie na constatering van onder andere snelheidsovertredingen de namen en adressen kan opvragen bij voertuigen uit alle andere EU-landen. Veel verkeersovertreders in Nederland bijvoorbeeld ontsnappen momenteel nog aan een bekeuring, omdat de politie gegevens van buitenlandse verkeersdeelnemers niet automatisch kan achterhalen. 

De nieuwe regeling gaat gelden voor alle 28 EU-landen en komt in plaats van een afspraak met 11 van de lidstaten. Bestuurders hoeven dus niet meer persoonlijk benaderd te worden na de overtreding om boetes uit te kunnen delen voor bijvoorbeeld roodlichtnegatie, het rijden zonder gordel, motorrijden zonder helm, overtreding van de maximumsnelheid en met te veel drank op achter het stuur zitten. De regeling moet binnen twee jaar zijn geïmplementeerd.

Boete

Door de regeling zullen dus ook automobilisten die in bijvoorbeeld Engeland, Ierland of Denemarken de fout in gingen op de bon worden geslingerd. De hoogte van de bekeuring die ze thuisgestuurd krijgen, zal dan overeen komen met het bedrag dat in het land van de overtreding gehanteerd wordt.

Volgens de Nederlandse Europarlementariër Wim van de Camp is de nieuwe regel ‘een belangrijke stap in de strijd voor een veiliger verkeer’. “Veel buitenlandse verkeersovertreders ontsnappen tot dusver aan een bekeuring, omdat de politie hun gegevens niet automatisch kan achterhalen. Agenten moeten de bestuurders veelal persoonlijk aan de kant zetten. Erg omslachtig, terwijl buitenlandse weggebruikers relatief vaker in de fout gaan dan weggebruikers uit eigen land.”

Verkeersveiligheid

In het Europese verkeer vallen jaarlijks zo’n 25.000 doden. De dreigende bekeuring moet buitenlandse weggebruikers aanzetten tot veiliger weggedrag, zo wordt gesteld.

De huidige 28 EU-lidstaten zijn België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zweden.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.