Sander Borsten, ANWB Rijopleiding, directeur

Aantal vestigingen ANWB Rijopleiding verdubbeld

Het aantal vestigingen van de ANWB Rijopleiding is in anderhalf jaar tijd bijna verdubbeld. Waren er begin 2013 in totaal 22 franchise-vestigingen actief, nu is dat aantal gegroeid naar 43. “We zijn dus goed op weg naar onze doelstelling van 50 vestigingen”, vertelt Sander Borsten, directeur ANWB Rijopleiding. 

Hoewel de rijschoolmarkt in 2014 met 6,5% is teruggelopen, kon de ANWB wel groeien qua omzet. Het marktaandeel nam toe tot 8% in de dekkingsgebieden en 3,5% van het totaal in Nederland. De ambitie is nog steeds om 10% marktaandeel te realiseren.

Conversie

De groei van de ANWB is vooral bereikt door onder meer flink te investeren in online marketing. Dat leidde tot een forse toename in het aantal bezoekers van de website, vertelt Jan Ronald Waanders, marketingmanager ANWB Rijopleidingen. Ook is de conversie zelfs verdrievoudigd. In de eerste tien weken van 2015 werd daardoor maar liefst 20% meer omzet geboekt vergeleken met een jaar eerder.

“De verbeterde online marketing hebben we gerealiseerd door klantgedrag als uitgangspunt te nemen. Insights met betrekking tot het intuïtive voorkeursgedrag van klanten werden vakkundig doorvertaald naar de website. Het vormde zowel de basis voor een localized content strategie als voor optimale user experience”, licht Waanders toe.

Klantgedrag

Het klinkt nogal technisch. Maar het komt erop neer dat ANWB flink heeft geïnvesteerd in het analyseren van klantgedrag op de website. Want het hebben van een goede website is één. Maar weten wanneer klanten boeken of juist afhaken, en vervolgens met die informatie de website doelgericht verbeteren, kan zorgen voor een flink hogere conversie.

En waar de ANWB vroeger zich vooral richtte op grote regionale vestigingen, heeft de organisatie inmiddels ook oog voor regio’s waar kleinere rijscholen goed kunnen renderen. Borsten: “We richten ons bijvoorbeeld ook op kleinere plaatsen in de provincie. Want ook daar is behoefte aan een goede en betrouwbare rijschool.”

Vestiging

Een groot bedrijfspand of de beschikking over een theorie-lokaal is daarbij niet noodzakelijk, vindt de ANWB. “Want een cursus kan ook digitaal of op een externe locatie gegeven worden. Een ondernemer kan bijvoorbeeld een kleine vestiging openen in zijn stad”, vertelt Borsten. “We zijn dus in die regio’s waar we nog niet actief zijn op zoek naar professionele ambitieuze rijschoolhouders die zich bij ons willen aansluiten.”

Zodra de doelstelling van 50 franchise-vestigingen bereikt is, wil de ANWB de volgende stap nemen om daadwerkelijk landelijke dekking te gaan creëren. Borsten: “We kijken ook naar een model waarin kleine zelfstandigen direct onder de vlag van de ANWB gaan opereren. Want uiteindelijk willen we dat alle Nederlanders bij ons op een veilige en betrouwbare manier hun rijopleiding kunnen volgen. Ongeacht hun woonplaats.”

Franchise

Rijschoolhouders die op basis van franchise de merknaam ANWB Rijpleiding willen voeren, betalen eenmalig een entreefee. Daarvoor krijgen ze het recht op het voeren van de naam ANWB Rijopleiding in een eigen exclusief marktgebied. Ook dient de fee als dekking voor de opstartkosten.

“We blijven continu bezig om de doelgroep gericht aan te spreken”, zegt Borsten. “Zo hebben we onlangs tijdens de open dag maar liefst 3500 potentiële leerlingen op bezoek gehad. Met daaruit voortvloeiend een recordaantal boekingen. Want onze ambitie om verder door te groeien kunnen we alleen maar bereiken, door een toenemend aantal leerlingen. We hebben diverse specialisten in ons team die daarbij ondersteunen.”

Theorie

De ANWB profileert zich hierbij vooral als betrouwbare rijopleider. “Dat geldt zowel voor de praktijk- als de theorie-opleiding”, vertelt Waanders. “Volgens jongeren moet het leren van theorie sneller, gemakkelijker en het liefst met garantie.”

“We kregen van onze franchisenemers al snel de vraag hoe we hier invulling aan zouden geven om leidend te worden in de theoriemarkt en het slagingspercentage van theorie examens te vergroten. We hebben de wensen van de franchisenemers en concurrentieaanbod geïnventariseerd. Toen kwamen we op ANWB Trefzeker Theorie, een pakket met theorie examengarantie.”

Slagen

In de presentatiedoos zit een boek en een kaart waarmee online geoefend kan worden. Heeft de leerling alles goed doorlopen, dan heeft hij een grote kans van slagen. Zo niet dan vergoedt de ANWB het herexamen. Waanders: “Vaak komen jongeren voor het eerst in contact met de ANWB als ze hun rijbewijs gaan halen. Zo’n eerste contact moet top zijn. Met zowel theorie als praktijk-examengarantie bieden we de jongeren zekerheid.”

Naast het verder groeien in de landelijke dekking gaat ANWB Rijopleiding verder investeren in productontwikkeling en marktbenadering voor zowel theorie als praktijk, vertelt Borsten. “We gaan nog meer waarde toevoegen aan de rijopleiding om ons nog beter te kunnen onderscheiden. Daarbij kun je denken aan meer gebruik van digitale en technische hulpmiddelen. Ook blijven we bezig met het doorontwikkelen van onze praktijkopleiding. Verkeersveiligheid staat hierbij hoog in het vaandel.”

Kwaliteit

Want om de groei vast te blijven houden, zal de kwaliteit ook in de lesauto terug moeten komen beseft de directeur. “De naam ANWB brengt toch een bepaald verwachtingspatroon met zich mee bij de consument. Dat zullen we moeten blijven waarmaken.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aantal vestigingen ANWB Rijopleiding verdubbeld | RijschoolPro
Sander Borsten, ANWB Rijopleiding, directeur

Aantal vestigingen ANWB Rijopleiding verdubbeld

Het aantal vestigingen van de ANWB Rijopleiding is in anderhalf jaar tijd bijna verdubbeld. Waren er begin 2013 in totaal 22 franchise-vestigingen actief, nu is dat aantal gegroeid naar 43. “We zijn dus goed op weg naar onze doelstelling van 50 vestigingen”, vertelt Sander Borsten, directeur ANWB Rijopleiding. 

Hoewel de rijschoolmarkt in 2014 met 6,5% is teruggelopen, kon de ANWB wel groeien qua omzet. Het marktaandeel nam toe tot 8% in de dekkingsgebieden en 3,5% van het totaal in Nederland. De ambitie is nog steeds om 10% marktaandeel te realiseren.

Conversie

De groei van de ANWB is vooral bereikt door onder meer flink te investeren in online marketing. Dat leidde tot een forse toename in het aantal bezoekers van de website, vertelt Jan Ronald Waanders, marketingmanager ANWB Rijopleidingen. Ook is de conversie zelfs verdrievoudigd. In de eerste tien weken van 2015 werd daardoor maar liefst 20% meer omzet geboekt vergeleken met een jaar eerder.

“De verbeterde online marketing hebben we gerealiseerd door klantgedrag als uitgangspunt te nemen. Insights met betrekking tot het intuïtive voorkeursgedrag van klanten werden vakkundig doorvertaald naar de website. Het vormde zowel de basis voor een localized content strategie als voor optimale user experience”, licht Waanders toe.

Klantgedrag

Het klinkt nogal technisch. Maar het komt erop neer dat ANWB flink heeft geïnvesteerd in het analyseren van klantgedrag op de website. Want het hebben van een goede website is één. Maar weten wanneer klanten boeken of juist afhaken, en vervolgens met die informatie de website doelgericht verbeteren, kan zorgen voor een flink hogere conversie.

En waar de ANWB vroeger zich vooral richtte op grote regionale vestigingen, heeft de organisatie inmiddels ook oog voor regio’s waar kleinere rijscholen goed kunnen renderen. Borsten: “We richten ons bijvoorbeeld ook op kleinere plaatsen in de provincie. Want ook daar is behoefte aan een goede en betrouwbare rijschool.”

Vestiging

Een groot bedrijfspand of de beschikking over een theorie-lokaal is daarbij niet noodzakelijk, vindt de ANWB. “Want een cursus kan ook digitaal of op een externe locatie gegeven worden. Een ondernemer kan bijvoorbeeld een kleine vestiging openen in zijn stad”, vertelt Borsten. “We zijn dus in die regio’s waar we nog niet actief zijn op zoek naar professionele ambitieuze rijschoolhouders die zich bij ons willen aansluiten.”

Zodra de doelstelling van 50 franchise-vestigingen bereikt is, wil de ANWB de volgende stap nemen om daadwerkelijk landelijke dekking te gaan creëren. Borsten: “We kijken ook naar een model waarin kleine zelfstandigen direct onder de vlag van de ANWB gaan opereren. Want uiteindelijk willen we dat alle Nederlanders bij ons op een veilige en betrouwbare manier hun rijopleiding kunnen volgen. Ongeacht hun woonplaats.”

Franchise

Rijschoolhouders die op basis van franchise de merknaam ANWB Rijpleiding willen voeren, betalen eenmalig een entreefee. Daarvoor krijgen ze het recht op het voeren van de naam ANWB Rijopleiding in een eigen exclusief marktgebied. Ook dient de fee als dekking voor de opstartkosten.

“We blijven continu bezig om de doelgroep gericht aan te spreken”, zegt Borsten. “Zo hebben we onlangs tijdens de open dag maar liefst 3500 potentiële leerlingen op bezoek gehad. Met daaruit voortvloeiend een recordaantal boekingen. Want onze ambitie om verder door te groeien kunnen we alleen maar bereiken, door een toenemend aantal leerlingen. We hebben diverse specialisten in ons team die daarbij ondersteunen.”

Theorie

De ANWB profileert zich hierbij vooral als betrouwbare rijopleider. “Dat geldt zowel voor de praktijk- als de theorie-opleiding”, vertelt Waanders. “Volgens jongeren moet het leren van theorie sneller, gemakkelijker en het liefst met garantie.”

“We kregen van onze franchisenemers al snel de vraag hoe we hier invulling aan zouden geven om leidend te worden in de theoriemarkt en het slagingspercentage van theorie examens te vergroten. We hebben de wensen van de franchisenemers en concurrentieaanbod geïnventariseerd. Toen kwamen we op ANWB Trefzeker Theorie, een pakket met theorie examengarantie.”

Slagen

In de presentatiedoos zit een boek en een kaart waarmee online geoefend kan worden. Heeft de leerling alles goed doorlopen, dan heeft hij een grote kans van slagen. Zo niet dan vergoedt de ANWB het herexamen. Waanders: “Vaak komen jongeren voor het eerst in contact met de ANWB als ze hun rijbewijs gaan halen. Zo’n eerste contact moet top zijn. Met zowel theorie als praktijk-examengarantie bieden we de jongeren zekerheid.”

Naast het verder groeien in de landelijke dekking gaat ANWB Rijopleiding verder investeren in productontwikkeling en marktbenadering voor zowel theorie als praktijk, vertelt Borsten. “We gaan nog meer waarde toevoegen aan de rijopleiding om ons nog beter te kunnen onderscheiden. Daarbij kun je denken aan meer gebruik van digitale en technische hulpmiddelen. Ook blijven we bezig met het doorontwikkelen van onze praktijkopleiding. Verkeersveiligheid staat hierbij hoog in het vaandel.”

Kwaliteit

Want om de groei vast te blijven houden, zal de kwaliteit ook in de lesauto terug moeten komen beseft de directeur. “De naam ANWB brengt toch een bepaald verwachtingspatroon met zich mee bij de consument. Dat zullen we moeten blijven waarmaken.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.