bovemij

Bovemij tevreden met resultaat in nog steeds lastige markt

Bovag-dochter Bovemij Verzekeringsgroep sloot het jaar 2014 af met een nettowinst van 18,97 miljoen euro. Hoewel de winst daalde ten opzichte van 2013, toen het bedrijf 23,11 miljoen winst boekte, is het bedrijf tevreden, zegt het in een toelichting op de jaarcijfers die het naar buiten bracht. “Een prima resultaat, ondanks de nog altijd moeilijke economische omstandigheden, de stijging van de schadelast en de extreem lage rente en daarmee samenhangende lage opbrengsten uit beleggingen.” 

Dertig procent van de winst van het verzekeringsbedrijf gaat terug naar de aandeelhouders. Bovag heeft 83 procent van de aandelen in handen. Ter gelegenheid van het vijftigjarige jubileum keerde Bovemij in 2014 een tussentijds dividend uit aan alle verzekerde Bovag-leden. In totaal, inclusief het reguliere dividend over 2013, keerde Bovema het afgelopen jaar 9,6 miljoen euro aan dividend uit.

Tegenvaller

De premie-omzet van de Bovemij Verzekeringsgroep is gestegen van 277 miljoen euro in 2013 naar 292,4 miljoen in 2014. Een tegenvaller was dat het bedrijf zich geconfronteerd zag met een stijging van de netto schadelast. In 2014 was de nettoschadelast 68 procent, flink hoger dan de 64 procent in 2013. Die gestegen schadelast is vooral te wijten aan de toename van het aantal gestolen fietsen, met name elektrische fietsen.

Ook had Bovemij in het eerste kwartaal last van omvangrijke diefstal van onderdelen bij autobedrijven. “Door intensieve samenwerking met de getroffen autobedrijven en goede risicobeheersing zijn we erin geslaagd een verdere escalatie van deze schades te voorkomen”, laat het bedrijf weten. Grote brand- en hagelschades bleven uit. De stijging van de schadelast werd voor een deel gecompenseerd door lagere bedrijfskosten.

Hernieuwde strategie

Doordat de mobiliteitsbranche onder druk staat als gevolg van dalende autoverkopen en ontwikkelingen als nieuwe vormen van brandstof, de opkomst van de deelauto en en de zelfrijdende auto, ziet Bovemij zich genoodzaakt de strategie aan te passen. Het effect van het lichte economische herstel ziet het bedrijf nog niet echt terug in de branche.

In die nieuwe koers staat ondersteuning van verdere samenwerking in de keten voorop. “Komend jaar gaan we dan ook aan de slag met de nieuwe strategie, waarbij de focus meer en meer zal komen te liggen op het in staat stellen van het netwerk van mobiliteitsbedrijven om de eindklant te kunnen bedienen met aansprekende producten en diensten.”

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.