Direct beter contact met je leerlingen tijdens de rijles

Het opbouwen van professioneel en beroepsmatig contact met je leerlingen is van cruciaal belang voor een rijinstructeur. Door te herkennen op welke manier je leerling denkt, wordt de aansluiting met hem een stuk gemakkelijker en kunnen verbanden zodanig worden gelegd dat je leerling ze begrijpt. Die speciale wijze van communiceren met behulp van Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) staat centraal in de WRM-bijscholing van DCTM genaamd ‘Leerlingherkenning en begeleiding met behulp van NLP’. 

De WRM-bijscholing beslaat vier dagdelen (twee volle dagen) en wordt 13 en 27 oktober via de VerkeersPro Academy aangeboden in Hoofddorp. Rijinstructeurs zijn iedere vijf jaar verplicht om zes dagdelen bijscholing te volgen, waarvan deze bijscholing dus al tweederde beslaat. Docent van deze cursus is Sjaak de Coninck, NLP-trainer en integratief therapeut. “In twee dagen leer je technieken aan die je direct kunt toepassen in de rijles.”

Gelukstreffers en onzekerheid

‘Ik weet het niet’, ‘Ik blijf maar problemen houden met die koppeling.’ ‘Rotondes vind ik echt
verschrikkelijk.’ ‘Op de snelweg voel ik me nog steeds onzeker.’ Herkenbaar? De Coninck weet dat rijinstructeurs regelmatig tegen dit soort belemmerende gedachten van hun leerlingen aanlopen. “Soms lijkt het een gelukstreffer dat bij een leerling iets lukt.”

Maar hoe kan hier op worden ingespeeld? De Coninck biedt daarvoor in de bijscholing handvatten om meer inzicht te krijgen in het functioneren van je leerling, en dan vooral in de manier waarop hij of zij denkt. “De één denkt bijvoorbeeld in grote lijnen en de ander meer in details”, legt de NLP-trainer uit. “Maar hoe kom je daar achter? De manier waarop een leerling denkt, bepaalt in sterke mate hoe hij zich voelt en hoe hij handelt. Hoe mooi zou het zijn als je dat denken kunt beïnvloeden?”

Uit de negatieve spiraal

Een belangrijk element hiervoor is volgens de Coninck het opbouwen van professioneel en beroepsmatig contact met je leerlingen. “Dit is cruciaal in de rijles. Door de manier van denken van je leerling te leren herkennen, kun je je bij hem aansluiten en verbanden leggen die voor je leerlingen begrijpelijk zijn. Beelden, geluiden en gevoelens spelen hierbij een essentiële rol.”

In de bijscholing legt de therapeut uit op welke manier je leerlingen effectief kunt ondersteunen in resultaatgericht denken. “Je moet praten in termen van wat je wilt in plaats van wat je niet wilt, zodat je ze uit die negatieve spiraal kunt halen. Als je deze vaardigheden leert, kun je makkelijk omschakelen naar een andere aanpak als je huidige werkwijze niets oplevert. Dat noemen we Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP). Het is een nieuwe wereld van communiceren.”

Het verschil maken

Tijdens de tweedaagse WRM 35-training van DCTM krijg je een kijkje in de keuken van NLP en leer je technieken die het verschil maken. Je krijgt inzicht in je eigen functioneren en dat van je leerlingen. Je ontdekt hoe je leerlingen informatie filteren, opslaan en verwerken, en wat ze daar vervolgens mee doen.

Het volgen van de twee dagen training op 13 en 27 oktober telt mee voor 4 dagdelen WRM- en RIS-bijscholing. Allerlei aspecten van NLP komen aan bod, zoals ankertechnieken, waarnemingsposities, omgaan met lastige leerlingen en hun ouders, effectief observeren en het aanbieden van oplossingen. De volledige cursus kost 395 euro.

Schrijf je hier direct in voor de bijscholing via de VerkeersPro Academy.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

2 reacties op “Direct beter contact met je leerlingen tijdens de rijles”

Youran van Ark|01.10.15|13:37

Wat is het uurloon van een therapeut? De functie omschrijving van een rij instructeur en zijn beloning daarvoor, staan wel erg schuin tegenover elkaar. Wat wij allemaal moeten kennen en kunnen, daar hoort echt een ander loon bij. Dus; minder eisen stellen aan instructeurs en laag inkomen/geschoolden accepteren. Of een lager BTW tarief zodat de inkomsten stijgen en hoger geschoolden dit werk willen doen. Ik hoorde dat franchisen bij de A..B bv € 12,50 bruto/uur oplevert. Dat is toch om te janken?

John Willemsen|02.10.15|22:39

Waarom vraag je dan niet meer? Legt iemand jou tarieven op? Die mag je toch vrij bepalen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Direct beter contact met je leerlingen tijdens de rijles | RijschoolPro

Direct beter contact met je leerlingen tijdens de rijles

Het opbouwen van professioneel en beroepsmatig contact met je leerlingen is van cruciaal belang voor een rijinstructeur. Door te herkennen op welke manier je leerling denkt, wordt de aansluiting met hem een stuk gemakkelijker en kunnen verbanden zodanig worden gelegd dat je leerling ze begrijpt. Die speciale wijze van communiceren met behulp van Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) staat centraal in de WRM-bijscholing van DCTM genaamd ‘Leerlingherkenning en begeleiding met behulp van NLP’. 

De WRM-bijscholing beslaat vier dagdelen (twee volle dagen) en wordt 13 en 27 oktober via de VerkeersPro Academy aangeboden in Hoofddorp. Rijinstructeurs zijn iedere vijf jaar verplicht om zes dagdelen bijscholing te volgen, waarvan deze bijscholing dus al tweederde beslaat. Docent van deze cursus is Sjaak de Coninck, NLP-trainer en integratief therapeut. “In twee dagen leer je technieken aan die je direct kunt toepassen in de rijles.”

Gelukstreffers en onzekerheid

‘Ik weet het niet’, ‘Ik blijf maar problemen houden met die koppeling.’ ‘Rotondes vind ik echt
verschrikkelijk.’ ‘Op de snelweg voel ik me nog steeds onzeker.’ Herkenbaar? De Coninck weet dat rijinstructeurs regelmatig tegen dit soort belemmerende gedachten van hun leerlingen aanlopen. “Soms lijkt het een gelukstreffer dat bij een leerling iets lukt.”

Maar hoe kan hier op worden ingespeeld? De Coninck biedt daarvoor in de bijscholing handvatten om meer inzicht te krijgen in het functioneren van je leerling, en dan vooral in de manier waarop hij of zij denkt. “De één denkt bijvoorbeeld in grote lijnen en de ander meer in details”, legt de NLP-trainer uit. “Maar hoe kom je daar achter? De manier waarop een leerling denkt, bepaalt in sterke mate hoe hij zich voelt en hoe hij handelt. Hoe mooi zou het zijn als je dat denken kunt beïnvloeden?”

Uit de negatieve spiraal

Een belangrijk element hiervoor is volgens de Coninck het opbouwen van professioneel en beroepsmatig contact met je leerlingen. “Dit is cruciaal in de rijles. Door de manier van denken van je leerling te leren herkennen, kun je je bij hem aansluiten en verbanden leggen die voor je leerlingen begrijpelijk zijn. Beelden, geluiden en gevoelens spelen hierbij een essentiële rol.”

In de bijscholing legt de therapeut uit op welke manier je leerlingen effectief kunt ondersteunen in resultaatgericht denken. “Je moet praten in termen van wat je wilt in plaats van wat je niet wilt, zodat je ze uit die negatieve spiraal kunt halen. Als je deze vaardigheden leert, kun je makkelijk omschakelen naar een andere aanpak als je huidige werkwijze niets oplevert. Dat noemen we Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP). Het is een nieuwe wereld van communiceren.”

Het verschil maken

Tijdens de tweedaagse WRM 35-training van DCTM krijg je een kijkje in de keuken van NLP en leer je technieken die het verschil maken. Je krijgt inzicht in je eigen functioneren en dat van je leerlingen. Je ontdekt hoe je leerlingen informatie filteren, opslaan en verwerken, en wat ze daar vervolgens mee doen.

Het volgen van de twee dagen training op 13 en 27 oktober telt mee voor 4 dagdelen WRM- en RIS-bijscholing. Allerlei aspecten van NLP komen aan bod, zoals ankertechnieken, waarnemingsposities, omgaan met lastige leerlingen en hun ouders, effectief observeren en het aanbieden van oplossingen. De volledige cursus kost 395 euro.

Schrijf je hier direct in voor de bijscholing via de VerkeersPro Academy.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

2 reacties op “Direct beter contact met je leerlingen tijdens de rijles”

Youran van Ark|01.10.15|13:37

Wat is het uurloon van een therapeut? De functie omschrijving van een rij instructeur en zijn beloning daarvoor, staan wel erg schuin tegenover elkaar. Wat wij allemaal moeten kennen en kunnen, daar hoort echt een ander loon bij. Dus; minder eisen stellen aan instructeurs en laag inkomen/geschoolden accepteren. Of een lager BTW tarief zodat de inkomsten stijgen en hoger geschoolden dit werk willen doen. Ik hoorde dat franchisen bij de A..B bv € 12,50 bruto/uur oplevert. Dat is toch om te janken?

John Willemsen|02.10.15|22:39

Waarom vraag je dan niet meer? Legt iemand jou tarieven op? Die mag je toch vrij bepalen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.