Minister Schultz van Haegen, 2toDrive, begeleid rijden

Experiment begeleid rijden 2toDrive definitief ingevoerd

Het experiment 2toDrive is succesvol en wordt definitief ingevoerd. Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu besloten aan de hand van positieve evaluaties van het project waarbij jongeren vanaf 17 jaar op kunnen voor hun praktijkexamen en onder begeleiding kunnen rijden tot ze 18 zijn. 

Het experiment loopt sinds november 2011 en duurt tot 31 oktober 2017. Daarna wordt het begeleid rijden definitief ingevoerd. Uit een evaluatie blijkt dat de jonge automobilisten het begeleid rijden serieus nemen en alvast veel belangrijke rijervaring opdoen. Zo leren ze op een veilige manier autorijden voordat ze alleen de weg op gaan. “Hiermee is de opzet van 2toDrive geslaagd”, zo stelt de minister. In maart 2015 slaagde de 100.000e 17-jarige via 2toDrive voor het rijexamen.

Lager ongevalsrisico

De minister gaf de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) opdracht om het effect van 2toDrive te meten. Het daaruit voortkomende onderzoek onder ruim 30.000 jongeren toonde aan dat 2toDrivers eenmaal zelfstandig op de weg gemiddeld 561 kilometer per maand rijden. Dat is ruim 150 kilometer meer dan andere jongeren. Daarnaast is het ongevalsrisico voor hen 26 procent lager dan voor bestuurders die niet voor hun 18e startten met autorijden. Die resultaten werden ook in landen als Zweden en Duitsland al behaald.

“Jongeren zijn een kwetsbare doelgroep in het verkeer, en hun onervarenheid speelt hier een belangrijke rol in. Met 2toDrive zorgen we ervoor dat jongeren onder begeleiding van een vriend of familielid kilometers maken, voordat ze in hun eentje de weg op gaan. Daardoor zitten ze straks veilig en vol zelfvertrouwen op de weg”, aldus minister Schultz.

Braaf begeleid rijden

Uit de evaluatie van het project bleek verder dat 18 procent van de 2toDrivers wel eens zonder begeleider heeft gereden tijdens de begeleid rijden-fase. Van de andere jongeren gaf bijna de helft aan (48 procent) wel eens zonder rijinstructeur te hebben gereden voordat zij een rijbewijs hadden.

Uit een procesevaluatie bleek verder dat ook alle andere betrokken partijen, te weten CBR, RDW, Bovag, VRB en FAM, positief zijn over het experiment en goed met elkaar samenwerken. Alles bij elkaar zijn deze resultaten voldoende positief om per 1 november 2017 2toDrive definitief op te nemen in de wetgeving.

Twee aanpassingen

Ten opzichte van de experimentfase komen er wel twee aanpassingen. De beginnersperiode voor 2toDrivers wordt verkort van 7 jaar naar de gebruikelijke 5 jaar voor beginnende automobilisten. “Daarnaast zal bij de definitieve invoering van 2toDrive de juridische figuur van begeleider worden opgenomen in de wet, waarmee ook de inzet van 2toDrivers als Bob wordt tegengegaan”, zo stelt de minister.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Experiment begeleid rijden 2toDrive definitief ingevoerd | RijschoolPro
Minister Schultz van Haegen, 2toDrive, begeleid rijden

Experiment begeleid rijden 2toDrive definitief ingevoerd

Het experiment 2toDrive is succesvol en wordt definitief ingevoerd. Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu besloten aan de hand van positieve evaluaties van het project waarbij jongeren vanaf 17 jaar op kunnen voor hun praktijkexamen en onder begeleiding kunnen rijden tot ze 18 zijn. 

Het experiment loopt sinds november 2011 en duurt tot 31 oktober 2017. Daarna wordt het begeleid rijden definitief ingevoerd. Uit een evaluatie blijkt dat de jonge automobilisten het begeleid rijden serieus nemen en alvast veel belangrijke rijervaring opdoen. Zo leren ze op een veilige manier autorijden voordat ze alleen de weg op gaan. “Hiermee is de opzet van 2toDrive geslaagd”, zo stelt de minister. In maart 2015 slaagde de 100.000e 17-jarige via 2toDrive voor het rijexamen.

Lager ongevalsrisico

De minister gaf de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) opdracht om het effect van 2toDrive te meten. Het daaruit voortkomende onderzoek onder ruim 30.000 jongeren toonde aan dat 2toDrivers eenmaal zelfstandig op de weg gemiddeld 561 kilometer per maand rijden. Dat is ruim 150 kilometer meer dan andere jongeren. Daarnaast is het ongevalsrisico voor hen 26 procent lager dan voor bestuurders die niet voor hun 18e startten met autorijden. Die resultaten werden ook in landen als Zweden en Duitsland al behaald.

“Jongeren zijn een kwetsbare doelgroep in het verkeer, en hun onervarenheid speelt hier een belangrijke rol in. Met 2toDrive zorgen we ervoor dat jongeren onder begeleiding van een vriend of familielid kilometers maken, voordat ze in hun eentje de weg op gaan. Daardoor zitten ze straks veilig en vol zelfvertrouwen op de weg”, aldus minister Schultz.

Braaf begeleid rijden

Uit de evaluatie van het project bleek verder dat 18 procent van de 2toDrivers wel eens zonder begeleider heeft gereden tijdens de begeleid rijden-fase. Van de andere jongeren gaf bijna de helft aan (48 procent) wel eens zonder rijinstructeur te hebben gereden voordat zij een rijbewijs hadden.

Uit een procesevaluatie bleek verder dat ook alle andere betrokken partijen, te weten CBR, RDW, Bovag, VRB en FAM, positief zijn over het experiment en goed met elkaar samenwerken. Alles bij elkaar zijn deze resultaten voldoende positief om per 1 november 2017 2toDrive definitief op te nemen in de wetgeving.

Twee aanpassingen

Ten opzichte van de experimentfase komen er wel twee aanpassingen. De beginnersperiode voor 2toDrivers wordt verkort van 7 jaar naar de gebruikelijke 5 jaar voor beginnende automobilisten. “Daarnaast zal bij de definitieve invoering van 2toDrive de juridische figuur van begeleider worden opgenomen in de wet, waarmee ook de inzet van 2toDrivers als Bob wordt tegengegaan”, zo stelt de minister.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.