Introductie van compacte hatchback Seat Ibiza Cupra

Seat introduceert een compacte hatchback met de nieuwe Ibiza Cupra. Prestaties zoals een topsnelheid van 235 kilometer per uur en optrekken van 0 naar 100 kilometer in 6,7 seconden zijn mogelijk dankzij de 1.8-liter TSI-motor met turbolading. Dit combineert de auto met een prima dagelijkse bruikbaarheid. 

De nieuwe Cupra onderscheidt zich daarnaast met een nieuw premium interieur en opvallende designfeatures. Hij is per direct te bestellen vanaf €22.450 euro en arriveert in januari 2016 bij de Nederlandse dealers. Met die prijsstelling is hij het scherpst geprijsde aanbod in het compact ‘hot hatch’ segment, zo stelt Seat.

TSI-motor

Het hart van de nieuwe Seat Ibiza Cupra is een nieuwe, geavanceerde 1.8 TSI-motor met turbolading en gecombineerd directe/indirecte brandstofinspuiting. De krachtbron levert nu 141 kW/192 pk, een toename van 12 pk ten opzichte van zijn voorganger. Belangrijker is echter de ‘boost’ in trekkracht. In plaats van voorheen 250 Nm heeft de nieuwe 1.8 TSI nu 320 Newtonmeter voorhanden – een toename van liefst 28 procent – over een breed toerengebied tussen 1.450 en 4.200 tpm.

Daarmee heeft de Ibiza CUPRA onder alle omstandigheden een grote hoeveelheid trekkracht paraat. Een sprint van 0-100 km/u in 6,7 seconden en een topsnelheid van 235 km/u plaatsen de SEAT Ibiza CUPRA in de top van de klasse der compacte sportwagens. De 1.8 TSI wordt in de SEAT Ibiza CUPRA standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Maximale wendbaarheid

De Ibiza Cupra beschikt over een onderstel dat is afgestemd op maximale wendbaarheid en precisie. Een standaard element daarin is de adaptieve demping, waarmee de rijeigenschappen van de compacte sportwagen op afroep via een druk op de knop aan de wensen van de bestuurder zijn aan te passen. Het systeem biedt keuze uit een comfortabele en sportieve afstelling van het onderstel, en past tevens het stuurgedrag van de auto aan. Het elektronische XDS sperdifferentieel helpt onderstuur te beperken en zorgt vooral in snelle bochten voor meer tractie.

ESP, hill hold control, een multi-collision remsysteem, een bandenspanning controlesysteem en vermoeidheiddetectie maken alle deel uit van het standaard veiligheidspakket van de Cupra. Met dit veiligheidspakket bereikte de Ibiza de maximale score van 5 sterren in de Euro NCAP botsproefcyclus.

Uiterlijk

Het design van de vorige Ibiza Cupra is door zowel klanten als prospects zeer positief ontvangen, zegt Seat. Daardoor zijn de lijnen voor de nieuwe versie verder geëvolueerd en verfijnd. De flanken van de driedeurs coupé worden getekend door scherp getrokken lijnen en randen. De 17 inch wielen zorgen voor extra kracht. Hoogglans zwarte buitenspiegels vormen een schril contrast met de carrosseriekleur van de auto.

Achter onderscheidt de Cupra zich nadrukkelijk van de overige Ibiza-uitvoeringen door ondermeer een forse achterbumper waarin de matzwart uitgevoerde diffuser met de trapeziumvormige uitlaat is geïntegreerd.

Interieur

Van binnen is de nieuwe Seat op tal van fronten vernieuwd. De horizontale lay-out van de cockpit, de duidelijke focus op de bestuurder en kwalitatief hoogwaardige en zacht aanvoelende materialen voeren hier de boventoon. De aandacht voor details komt bijvoorbeeld terug in het nieuwe stuurwiel – overgenomen van de Leon-familie -, de uitstroomopeningen van de ventilatie, het nieuwe instrumentarium en het infotainmentsysteem.

Het geheel zorgt in de nieuwe Ibiza Cupra voor een aanzienlijk hogere kwaliteitsbeleving. De Cupra sportstoelen hebben een nieuwe bekleding gekregen, een sportief-elegante combinatie van zwarte stof met lichtgrijze inzetstukken. Alcantara-bekleding is optioneel eveneens beschikbaar. Het lederen stuurwiel maakt deel uit van de standaarduitrusting, net als de aluminium-look pedalen.

Connectiviteit

De connectiviteitsfuncties van Apple en Android zijn erin gecombineerd. Gebruikers kunnen online blijven en zich tegelijkertijd volledig op de weg concentreren, door de vele functiemogelijkheden eenvoudig en veilig via het touchscreen van de auto te bedienen. In het geval van Apple CarPlay bestaat het functieaanbod momenteel uit bellen, sms’en, muziek en kaartfragmenten, met meer mogelijkheden in de nabije toekomst.

MirrorLink is een optie die de veilige bediening van smartphones en de vele functies ervan inclusief apps ondersteunt via het infotainmentsysteem, door het scherm van de smartphone te ‘spiegelen’ op het touchscreen van de auto. Deze technologie werkt naadloos samen met een groeiend aantal MirrorLink-compatibele Android smartphones. Android Auto biedt snel en eenvoudig toegang tot navigatie, communicatie en muziekfuncties en –services, en op een veel veiligere manier dan via het scherm van de telefoon tijdens het rijden.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.