‘NXXT is een hulpmiddel voor een succesvolle eigen rijschool’

VP

Ondanks concurrentie van enkele grote rijscholen zat Hen Engelen in een mum van tijd zestig uur per week volgeboekt. Met een geschiedenis in de fijnmetaal kon hij bij NXXT bouwen aan zijn eigen rijschool. Open en eerlijk zijn tegen de klant staat daarbij centraal. “Als je eigenlijk vrij bent maar een leerling zich nog niet helemaal zeker voelt voor het examen, toch die extra les inplannen. Daar gaat het om.”

36 jaar zat Engelen in de fijnmetaal als profielslijper, maar zijn werkgever ging failliet en zo belandde hij in de WW. “Met mijn werkcoach ging ik bakkelijen over het vervolg van mijn carriere. Sinds jaar en dag ben ik als instructeur betrokken bij de Nationale Reserve van de landmacht, en daardoor kwam de coach op een dag met het beroep rijinstructeur op de proppen.” Daar had hij wel oren naar.

Ervaring opbouwen

Hij haalde zijn papieren bij de VRO. Oorspronkelijk was het daarna de bedoeling dat hij motorinstructeur zou worden, maar dat liep even anders. Hij ging een jaar in loondienst bij een rijschool. Ik zag toen vooral hoe heel veel zaken slecht geregeld waren en niet moesten. Daardoor kwam ik in gesprek met NXXT, waar ik eerst een gesprek had met Jan Catsburg in Oude Tonge. Dat klikte direct heel aardig.”

Dat was vier jaar geleden. “Catsburg was heel eerlijk en vertelde precies hoe de vork in de steel zit”, weet Engelen nog goed. Het grote voordeel vond hij daarbij het minimale aantal leerlingen dat NXXT garandeert. “Het biedt een vast inkomen, terwijl je echt zelfstandig bent. Zolang je goed werk levert, hoef je echt geen verantwoording af te leggen op details.”

Machtspositie

Engelen rijdt nu vier jaar in de regio Venlo. Hij heeft grote rijscholen als ‘concurrenten’, maar ziet hen meer als collega’s. “Ik ben goedkoper dan hen, NXXT hanteert vaste prijzen. En dat krijg ik wel eens te horen. Maar dan zeg ik; ja, jullie zijn gewoon duurder.”

De gevestigde orde had en heeft volgens Engelen een soort machtspositie in de regio, maar met veel mond-tot-mondreclame zat ook hij in een mum van tijd 60 uur per week in de auto. Daar werkt de naam NXXT volgens hem absoluut aan mee. “Zij willen alleen hele goede instructeurs, pakken ook uit hun eigen opleiding echt de krenten uit de pap. Goede mensen met hart voor de zaak. Dat zie je terug in de positieve reviews van leerlingen.”

Proeflessen

NXXT ontvangt op het hoofdkantoor de aanvragen van leerlingen voor een gratis proefles. Die worden direct in de agenda van de betreffende rijschoolhouder ingepland. “Dan moet je je leerlingen binnenhalen”, vertelt Engelen. “Het belangrijkste is om open en eerlijk te zijn, niets vertellen wat je niet waar kunt maken.”

Afspraak is afspraak bij Hen. Dat ziet hij ook als zijn kracht. Hij zet zich honderd procent in voor zijn leerlingen. Op maandag is hij normaliter vrij, maar als zijn leerling nog net even een extra les wil voor zijn examen, dan plant hij die gewoon in. “Tijdens de rijles doe ik ook niets privé met mijn telefoon. De leerling is speciaal en ik sta ten dienste van hem of haar.”

Scepsis tegen franchise

Engelen ziet ook om zich heen dat niet iedereen fan is van franchise-constructies. Dat geldt voor hem niet; hij heeft ervoor gekozen om zijn contract van vijf jaar dat bijna afloopt alweer te verlengen. “Natuurlijk heb je de fee-kosten”, zegt de rijschoolhouder. “Maar dat NXXT de proeflessen verzorgt, is een gigantisch voordeel dat direct leerlingen oplevert. Daarbij is ook de lease-auto en het Dation-systeem heel gemakkelijk. NXXT is echt een hulpmiddel. Als je de kantjes eraf loopt, ga je het niet halen. Maar als je de mogelijkheden benut, haal je er veel uit.”

15 procent van zijn leerlingen stapt van een andere rijschool over naar Engelen. Mensen die niets leerden of geen klik hadden met hun rijinstructeur. Engelen vindt het opvallend. “Ik sta er soms versteld van hoe mensen behandeld worden. Er zit ook gewoon heel veel verschil in kwaliteit tussen rijscholen. als iemand stelt 60 lessen te hebben gehad en nog steeds bij iedere bocht de koppeling ingetrapt houdt, vraag ik me wel eens af waar hij mee bezig is geweest.”

Hardop-denk-methode

Engelen geniet van het werken met jongeren en blijft er naar eigen zeggen zelf ook jong bij. Hij ziet allerlei kandidaten voorbij komen en merkt opvallende verschillen op. “Een bepaald type kandidaat heeft bijvoorbeeld ongelooflijk veel moeite met schakelen, dat eindigt allemaal in een automaat. Jongeren zie je alles heel snel oppakken, terwijl je ouderen bij rijvaardigheidstesten vaak dingen moet afleren, zoals één handje aan het stuur.”

Hij ziet ook een mooi verschil tussen jongens en meiden. “Jongens zijn besluitvaardiger, drukken het gas graag in. Meiden denken meer aan de gevolgen wanneer ze iets doen. Daar moet je op inspelen.” Dat doet de NXXT-franchiser met verschillende methodes voor bepaalde typen leerlingen. “Ik ben persoonlijk bijvoorbeeld fan van de hardop-denk-methode; de leerling zegt alles wat hij ziet en doet. De leerling is zich dan veel bewuster en gaat gestructureerder situaties aanpakken. Dat doen ze vervolgens ook vaak tijdens een praktijkexamen; de examinator vindt dat geweldig.”

Engelen geeft ook graag open opdrachten. “Bijvoorbeeld; je hebt tien minuten om deze rotonde van vier kanten te naderen. Hoe ze dat doen, maakt me niet uit. Als ze het maar veilig en gecontroleerd doen. Daar worden ze pas écht een zelfstandig en veilig automobilist van.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘NXXT is een hulpmiddel voor een succesvolle eigen rijschool’ | RijschoolPro

‘NXXT is een hulpmiddel voor een succesvolle eigen rijschool’

VP

Ondanks concurrentie van enkele grote rijscholen zat Hen Engelen in een mum van tijd zestig uur per week volgeboekt. Met een geschiedenis in de fijnmetaal kon hij bij NXXT bouwen aan zijn eigen rijschool. Open en eerlijk zijn tegen de klant staat daarbij centraal. “Als je eigenlijk vrij bent maar een leerling zich nog niet helemaal zeker voelt voor het examen, toch die extra les inplannen. Daar gaat het om.”

36 jaar zat Engelen in de fijnmetaal als profielslijper, maar zijn werkgever ging failliet en zo belandde hij in de WW. “Met mijn werkcoach ging ik bakkelijen over het vervolg van mijn carriere. Sinds jaar en dag ben ik als instructeur betrokken bij de Nationale Reserve van de landmacht, en daardoor kwam de coach op een dag met het beroep rijinstructeur op de proppen.” Daar had hij wel oren naar.

Ervaring opbouwen

Hij haalde zijn papieren bij de VRO. Oorspronkelijk was het daarna de bedoeling dat hij motorinstructeur zou worden, maar dat liep even anders. Hij ging een jaar in loondienst bij een rijschool. Ik zag toen vooral hoe heel veel zaken slecht geregeld waren en niet moesten. Daardoor kwam ik in gesprek met NXXT, waar ik eerst een gesprek had met Jan Catsburg in Oude Tonge. Dat klikte direct heel aardig.”

Dat was vier jaar geleden. “Catsburg was heel eerlijk en vertelde precies hoe de vork in de steel zit”, weet Engelen nog goed. Het grote voordeel vond hij daarbij het minimale aantal leerlingen dat NXXT garandeert. “Het biedt een vast inkomen, terwijl je echt zelfstandig bent. Zolang je goed werk levert, hoef je echt geen verantwoording af te leggen op details.”

Machtspositie

Engelen rijdt nu vier jaar in de regio Venlo. Hij heeft grote rijscholen als ‘concurrenten’, maar ziet hen meer als collega’s. “Ik ben goedkoper dan hen, NXXT hanteert vaste prijzen. En dat krijg ik wel eens te horen. Maar dan zeg ik; ja, jullie zijn gewoon duurder.”

De gevestigde orde had en heeft volgens Engelen een soort machtspositie in de regio, maar met veel mond-tot-mondreclame zat ook hij in een mum van tijd 60 uur per week in de auto. Daar werkt de naam NXXT volgens hem absoluut aan mee. “Zij willen alleen hele goede instructeurs, pakken ook uit hun eigen opleiding echt de krenten uit de pap. Goede mensen met hart voor de zaak. Dat zie je terug in de positieve reviews van leerlingen.”

Proeflessen

NXXT ontvangt op het hoofdkantoor de aanvragen van leerlingen voor een gratis proefles. Die worden direct in de agenda van de betreffende rijschoolhouder ingepland. “Dan moet je je leerlingen binnenhalen”, vertelt Engelen. “Het belangrijkste is om open en eerlijk te zijn, niets vertellen wat je niet waar kunt maken.”

Afspraak is afspraak bij Hen. Dat ziet hij ook als zijn kracht. Hij zet zich honderd procent in voor zijn leerlingen. Op maandag is hij normaliter vrij, maar als zijn leerling nog net even een extra les wil voor zijn examen, dan plant hij die gewoon in. “Tijdens de rijles doe ik ook niets privé met mijn telefoon. De leerling is speciaal en ik sta ten dienste van hem of haar.”

Scepsis tegen franchise

Engelen ziet ook om zich heen dat niet iedereen fan is van franchise-constructies. Dat geldt voor hem niet; hij heeft ervoor gekozen om zijn contract van vijf jaar dat bijna afloopt alweer te verlengen. “Natuurlijk heb je de fee-kosten”, zegt de rijschoolhouder. “Maar dat NXXT de proeflessen verzorgt, is een gigantisch voordeel dat direct leerlingen oplevert. Daarbij is ook de lease-auto en het Dation-systeem heel gemakkelijk. NXXT is echt een hulpmiddel. Als je de kantjes eraf loopt, ga je het niet halen. Maar als je de mogelijkheden benut, haal je er veel uit.”

15 procent van zijn leerlingen stapt van een andere rijschool over naar Engelen. Mensen die niets leerden of geen klik hadden met hun rijinstructeur. Engelen vindt het opvallend. “Ik sta er soms versteld van hoe mensen behandeld worden. Er zit ook gewoon heel veel verschil in kwaliteit tussen rijscholen. als iemand stelt 60 lessen te hebben gehad en nog steeds bij iedere bocht de koppeling ingetrapt houdt, vraag ik me wel eens af waar hij mee bezig is geweest.”

Hardop-denk-methode

Engelen geniet van het werken met jongeren en blijft er naar eigen zeggen zelf ook jong bij. Hij ziet allerlei kandidaten voorbij komen en merkt opvallende verschillen op. “Een bepaald type kandidaat heeft bijvoorbeeld ongelooflijk veel moeite met schakelen, dat eindigt allemaal in een automaat. Jongeren zie je alles heel snel oppakken, terwijl je ouderen bij rijvaardigheidstesten vaak dingen moet afleren, zoals één handje aan het stuur.”

Hij ziet ook een mooi verschil tussen jongens en meiden. “Jongens zijn besluitvaardiger, drukken het gas graag in. Meiden denken meer aan de gevolgen wanneer ze iets doen. Daar moet je op inspelen.” Dat doet de NXXT-franchiser met verschillende methodes voor bepaalde typen leerlingen. “Ik ben persoonlijk bijvoorbeeld fan van de hardop-denk-methode; de leerling zegt alles wat hij ziet en doet. De leerling is zich dan veel bewuster en gaat gestructureerder situaties aanpakken. Dat doen ze vervolgens ook vaak tijdens een praktijkexamen; de examinator vindt dat geweldig.”

Engelen geeft ook graag open opdrachten. “Bijvoorbeeld; je hebt tien minuten om deze rotonde van vier kanten te naderen. Hoe ze dat doen, maakt me niet uit. Als ze het maar veilig en gecontroleerd doen. Daar worden ze pas écht een zelfstandig en veilig automobilist van.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.