Bovemij kan premiegroei van 6 procent noteren over 2015

Bovemij heeft in 2015 een resultaat voor belastingen van 15,5 miljoen euro behaald. De premiegroei van het verzekeringsbedrijf bedroeg 6 procent. Daarnaast verdubbelden de uitgezette financieringen via het financieringsbedrijf tot ruim € 85 miljoen. “Al met al mooie resultaten in deze nog altijd uitdagende economische tijden en een al jaren verzadigde schadeverzekeringsmarkt”, zegt de grootste verzekeraar in de rijschoolbranche.

De daling van de winst ten opzichte van 2014 (€ 24,9 miljoen) is volledig toe te rekenen aan de hoge schadecijfers van met name de WAM-verzekeringen (wettelijke aansprakelijkheid motorrijtuigen) en de fietsverzekeringen. De premie van WAM-verzekeringen staat al jaren onder druk terwijl de kosten van (letsel)schades blijven toenemen. Het aantal gestolen fietsen – in het bijzonder E-bikes – is afgelopen jaar opnieuw fors gestegen.

Dit werd bekend gemaakt tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering op 22 april 2016. De vergadering werd voor de laatste keer geleid door Henk van der Kwast, president-commissaris van de Raad van Commissarissen, die zijn voorzittershamer overdroeg aan oud-Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine. Van der Kwast werd daarna door BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt tot erelid van BOVAG benoemd.

Financiële hoofdpunten 2015

Premie
De premiegroei van Bovemij zette in 2015 opnieuw door. Het bedrijf ontving afgelopen jaar voor € 309,5 miljoen euro aan premies; een stijging van € 17,5 miljoen (oftewel 6,0%) ten opzichte van 2014 (€ 292,1 miljoen). Het financieringsbedrijf groeide in 2015 met 193%. Eind 2015 bedroeg het bedrag van de uitgezette financieringen in totaal € 85 miljoen.

Schade
De netto schadelast is in 2015 met 69,5% duidelijk hoger dan de afgelopen jaren; in 2014 lag dit percentage op 66,9% en in 2013 zelfs op 64,0%. De grootste oorzaak voor de gestegen schadelast is de sterk gestegen combined ratio van met name de WAM-verzekeringen en het gestegen aantal fietsdiefstallen. Ook werd Bovemij in het eerste kwartaal geraakt door een aantal grote branden bij BOVAG-bedrijven en in augustus door forse hagelschaden. De technische resultaten van de overige branches waren over het algemeen wel goed.

Vooruitzichten

De komende jaren worden opnieuw uitdagende jaren voor de verzekeringsbranche, de mobiliteitsbranche en daarmee ook voor Bovemij, stelt de verzekeraar. “Samenwerking zal daarbij meer dan ooit de sleutel zijn voor succes. Bovemij doet er alles aan de samenwerking in de mobiliteitsketen te ondersteunen en te intensiveren.”

Bovemij wil daarbij meer en meer de verbindende schakel tussen haar zakelijke klanten, haar werknemers en de consumenten (de eindklanten) worden. “Samen met onze zakelijke klanten zijn we in staat de eindklant te bedienen op een wijze die past bij deze tijd door het bieden van ‘mobiliteit op maat’. Gezamenlijk verzekeren wij de klant van goede producten, al dan niet gefinancierd, op het moment en op de wijze die de consument vraagt.”

BOVAG

Kansen voor innovatieve mobiliteitsbedrijven met een goede positie in de markt zijn er volgens Bovemij zeker. Deze positie kan verder worden versterkt door gebruik te maken van het BOVAG-netwerk dat ieder BOVAG-lid ter beschikking staat; een netwerk waar ook Bovemij met haar medewerkers en producten een belangrijke bijdrage aan levert.

Bovemij heeft de ambitie om in dit netwerk de rol van (financiële) serviceprovider, facilitator en platform te vervullen. “Dit doen we via het verzekeringsbedrijf, het financieringsbedrijf en via het internetplatform Helder.nl. Op deze wijze kunnen Bovemij en de aangesloten BOVAG-leden hun toegevoegde waarde ook in de nieuwe, steeds transparantere, digitale wereld blijvend bewijzen en het geld zoveel mogelijk binnen de branche houden. “

Onderwerpen:

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovemij kan premiegroei van 6 procent noteren over 2015 | RijschoolPro

Bovemij kan premiegroei van 6 procent noteren over 2015

Bovemij heeft in 2015 een resultaat voor belastingen van 15,5 miljoen euro behaald. De premiegroei van het verzekeringsbedrijf bedroeg 6 procent. Daarnaast verdubbelden de uitgezette financieringen via het financieringsbedrijf tot ruim € 85 miljoen. “Al met al mooie resultaten in deze nog altijd uitdagende economische tijden en een al jaren verzadigde schadeverzekeringsmarkt”, zegt de grootste verzekeraar in de rijschoolbranche.

De daling van de winst ten opzichte van 2014 (€ 24,9 miljoen) is volledig toe te rekenen aan de hoge schadecijfers van met name de WAM-verzekeringen (wettelijke aansprakelijkheid motorrijtuigen) en de fietsverzekeringen. De premie van WAM-verzekeringen staat al jaren onder druk terwijl de kosten van (letsel)schades blijven toenemen. Het aantal gestolen fietsen – in het bijzonder E-bikes – is afgelopen jaar opnieuw fors gestegen.

Dit werd bekend gemaakt tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering op 22 april 2016. De vergadering werd voor de laatste keer geleid door Henk van der Kwast, president-commissaris van de Raad van Commissarissen, die zijn voorzittershamer overdroeg aan oud-Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine. Van der Kwast werd daarna door BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt tot erelid van BOVAG benoemd.

Financiële hoofdpunten 2015

Premie
De premiegroei van Bovemij zette in 2015 opnieuw door. Het bedrijf ontving afgelopen jaar voor € 309,5 miljoen euro aan premies; een stijging van € 17,5 miljoen (oftewel 6,0%) ten opzichte van 2014 (€ 292,1 miljoen). Het financieringsbedrijf groeide in 2015 met 193%. Eind 2015 bedroeg het bedrag van de uitgezette financieringen in totaal € 85 miljoen.

Schade
De netto schadelast is in 2015 met 69,5% duidelijk hoger dan de afgelopen jaren; in 2014 lag dit percentage op 66,9% en in 2013 zelfs op 64,0%. De grootste oorzaak voor de gestegen schadelast is de sterk gestegen combined ratio van met name de WAM-verzekeringen en het gestegen aantal fietsdiefstallen. Ook werd Bovemij in het eerste kwartaal geraakt door een aantal grote branden bij BOVAG-bedrijven en in augustus door forse hagelschaden. De technische resultaten van de overige branches waren over het algemeen wel goed.

Vooruitzichten

De komende jaren worden opnieuw uitdagende jaren voor de verzekeringsbranche, de mobiliteitsbranche en daarmee ook voor Bovemij, stelt de verzekeraar. “Samenwerking zal daarbij meer dan ooit de sleutel zijn voor succes. Bovemij doet er alles aan de samenwerking in de mobiliteitsketen te ondersteunen en te intensiveren.”

Bovemij wil daarbij meer en meer de verbindende schakel tussen haar zakelijke klanten, haar werknemers en de consumenten (de eindklanten) worden. “Samen met onze zakelijke klanten zijn we in staat de eindklant te bedienen op een wijze die past bij deze tijd door het bieden van ‘mobiliteit op maat’. Gezamenlijk verzekeren wij de klant van goede producten, al dan niet gefinancierd, op het moment en op de wijze die de consument vraagt.”

BOVAG

Kansen voor innovatieve mobiliteitsbedrijven met een goede positie in de markt zijn er volgens Bovemij zeker. Deze positie kan verder worden versterkt door gebruik te maken van het BOVAG-netwerk dat ieder BOVAG-lid ter beschikking staat; een netwerk waar ook Bovemij met haar medewerkers en producten een belangrijke bijdrage aan levert.

Bovemij heeft de ambitie om in dit netwerk de rol van (financiële) serviceprovider, facilitator en platform te vervullen. “Dit doen we via het verzekeringsbedrijf, het financieringsbedrijf en via het internetplatform Helder.nl. Op deze wijze kunnen Bovemij en de aangesloten BOVAG-leden hun toegevoegde waarde ook in de nieuwe, steeds transparantere, digitale wereld blijvend bewijzen en het geld zoveel mogelijk binnen de branche houden. “

Onderwerpen:

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.