Automobilist mogelijk opnieuw op rijexamen door EU-regels

De Europese wetgeving voor het rijexamen moet op de schop. In een nieuwe, gefaseerde examinering moeten automobilisten doorlopend updates krijgen over nieuwe technologie in de auto en hoe zij hiermee om moeten gaan. Dat schrijft het Europese adviesbureau ETSC, dat de Europese Commissie en alle 28 lidstaten adviseert over mobiliteit en verkeersveiligheid. Ook een auto zou in de toekomst een rijexamen moeten afleggen.

De European Transport Safety Council (ETSC) schrijft over de Europese wetgeving voor rijexamens in het rapport ‘Prioritising the Safety Potential of Automated Driving in Europe’. Het omvat een weergave van de ontwikkeling van zelfrijdende mobiliteit in de komende jaren, de mogelijke problemen die dit met zich meebrengt en er worden aanbevelingen gedaan voor de nabije toekomst om deze te tackelen. Het advies is gericht aan zowel Europese beleidsmakers als die van de individuele lidstaten.

Opnieuw op rijexamen

Alle lidstaten conformeren zich aan de zogenaamde ‘Driving Licence Directive’. In dit bestand staat onder andere vastgesteld vanaf welke leeftijd iemand voor een bepaalde categorie rijexamen mag doen en de beschrijving van alle categorieën zoals deze worden gehanteerd. Ook is dit het document waarin staat beschreven dat een rijexamen moet bestaan uit een theoretisch en een praktisch deel, waar het CBR de examens op baseert.

ETSC beveelt Brussel aan om dit document te herzien op basis van de ontwikkelingen met geautomatiseerde voertuigen. “Overweeg om overweg te kunnen met assistentiesystemen in de auto onderdeel te maken van het rijexamen. Zorg er daarnaast voor dat automobilisten ook na het behalen van hun rijbewijs regelmatig updates krijgen omdat de technologie zich blijft ontwikkelen.”

Regelmatige updates over nieuwe technologieën in de auto zijn compleet nieuw. Dat zou kunnen betekenen dat iedereen die nu al een rijbewijs bezit mogelijk terug naar het CBR moet voor een opfris-examen over technologie in (semi-)zelfrijdende auto’s, zo schrijft ook het Britse ‘The Telegraph’. De mate waarin automatisering aanwezig is in het betreffende voertuig zou daarnaast betrokken moeten worden in het examen.

Rijopleiding

Ook de rijopleiding moet worden aangepast, zo schrijft ETSC in het rapport. Er moet een lesprogramma worden ontwikkeld zodat automobilisten begrijpen hoe en wanneer ze de automatiseringen in de auto kunnen gebruiken en wat de voordelen en beperkingen ervan zijn. Een dergelijk curriculum, zoals het genoemd wordt, moet op Europees niveau worden ontwikkeld.

Op nationaal niveau adviseert ETSC aan Nederland en de andere lidstaten individueel om een lesplan te ontwikkelen zodat automobilisten semi-zelfrijdende voertuigen kunnen gebruiken en veilig over kunnen schakelen tussen zelfrijdend en zelf rijden.

Auto ook op examen

ETSC adviseert de Europese Commissie ook om zelfrijdende auto’s een nog te ontwikkelen rijexamen te laten doorstaan. “Herzie standaarden om alle nieuwe veiligheidsfuncties van geautomatiseerde voertuigen in kaart te brengen. Laat deze voertuigen een vergelijkbare test aan een rijexamen voor mensen doen, zodat kan worden ingeschat of ze scenario’s met veel risico, vooral met weggebruikers buiten het voertuig, veilig kunnen afwerken.”

Lars Verpalen

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Lars Verpalen

8 reacties op “Automobilist mogelijk opnieuw op rijexamen door EU-regels”

André Meupelenberg|12.05.16|11:09

Heb altijd al aangegeven om eens in de 5 jaar een opfriscursus verplicht te stellen, zonder verlies van rijvaardigheidsbewijs. Maar wel een aantekening of je hem wel of niet hebt gevolgd. Laat bij het niet volgen een boete volgen of een strafmaatregel van b.v. 1 maand rijontzegging. in die maand kunnen ze alsnog hun hun cursus volgen. Op deze manier kun je het doorontwikkelen en blijft iedereen die zijn of haar rijvaardigheidsbewijs behaald altijd up to dat wat betreft voortuigen en regelkennis.

Bernd Gaykema|12.05.16|11:19

VVN en ANWB organiseren al Opfriscursussen waarbij het rijvaardigheidsgedeelte door rij-instructeurs wordt afgenomen. Ik zou dit niet naar het CBR willen verleggen. Voorlopig zou ik het niet verplicht willen stellen voor bestuurders jonger dan 70. Daarboven wel.

Theun de Vries|12.05.16|11:31

Klinkt goed, keihard ploeteren om je rijbewijs te kunnen betalen en vervolgens geld achteraan gooien omdat je hem hebt! jeej. nee.

Marijke Kusters|12.05.16|13:00

Alleerst mensen buiten Nederland opnieuw hub (Nederlands)rijbewijs laten halen!!!!
Polen, Roemenen enz.

Dan zou ik zeggen: Tja, lang leve Europa toch?

Klaas Kok|12.05.16|13:17

Waar bemoeit Brussel zich mee,wij hebben samen met Duitsland altijd voorop gelopen wat betreft rijopleiding,en nu wil zo,n niets zeggende ambtenaar de hele boel omgooien.Ik zeg niet doen!!

Hendrik Gerrits|12.05.16|16:17

kijk en weer worden we gepakt door die graaiers daar in brussel laten ze eerst dat buitenlands strontvolk eens leren rijden want die verhoorzaken de meeste ellende op onze wegen

Ronald Outlook|12.05.16|21:27

We worden wel geschikt geacht zonder problemen door te werken tot 67
en waarschijnlijk nog langer, maar als we het over rijvaardigheid hebben
dan worden we betutteld. In bijna heel Europa is het toegestaan met een rijbewijs B een tweewieler tot 125 cc te besturen (om o.a. de verkeersdrukte
te ontlasten en vanwege de parkeerproblematiek) en wat doet Nederland ?
Milieuzones voor scooters, helmplicht voor snorfietsers, WOK voor luttele overschrijding van de constructiesnelheid en ga zo maar door.

Willy Davina|12.05.16|22:05

De Nederlandse regering zijn net een stel kippen overal met de bek vooraan staan maar nergens verstand van hebben of niet Schultz Verhagen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Automobilist mogelijk opnieuw op rijexamen door EU-regels | RijschoolPro

Automobilist mogelijk opnieuw op rijexamen door EU-regels

De Europese wetgeving voor het rijexamen moet op de schop. In een nieuwe, gefaseerde examinering moeten automobilisten doorlopend updates krijgen over nieuwe technologie in de auto en hoe zij hiermee om moeten gaan. Dat schrijft het Europese adviesbureau ETSC, dat de Europese Commissie en alle 28 lidstaten adviseert over mobiliteit en verkeersveiligheid. Ook een auto zou in de toekomst een rijexamen moeten afleggen.

De European Transport Safety Council (ETSC) schrijft over de Europese wetgeving voor rijexamens in het rapport ‘Prioritising the Safety Potential of Automated Driving in Europe’. Het omvat een weergave van de ontwikkeling van zelfrijdende mobiliteit in de komende jaren, de mogelijke problemen die dit met zich meebrengt en er worden aanbevelingen gedaan voor de nabije toekomst om deze te tackelen. Het advies is gericht aan zowel Europese beleidsmakers als die van de individuele lidstaten.

Opnieuw op rijexamen

Alle lidstaten conformeren zich aan de zogenaamde ‘Driving Licence Directive’. In dit bestand staat onder andere vastgesteld vanaf welke leeftijd iemand voor een bepaalde categorie rijexamen mag doen en de beschrijving van alle categorieën zoals deze worden gehanteerd. Ook is dit het document waarin staat beschreven dat een rijexamen moet bestaan uit een theoretisch en een praktisch deel, waar het CBR de examens op baseert.

ETSC beveelt Brussel aan om dit document te herzien op basis van de ontwikkelingen met geautomatiseerde voertuigen. “Overweeg om overweg te kunnen met assistentiesystemen in de auto onderdeel te maken van het rijexamen. Zorg er daarnaast voor dat automobilisten ook na het behalen van hun rijbewijs regelmatig updates krijgen omdat de technologie zich blijft ontwikkelen.”

Regelmatige updates over nieuwe technologieën in de auto zijn compleet nieuw. Dat zou kunnen betekenen dat iedereen die nu al een rijbewijs bezit mogelijk terug naar het CBR moet voor een opfris-examen over technologie in (semi-)zelfrijdende auto’s, zo schrijft ook het Britse ‘The Telegraph’. De mate waarin automatisering aanwezig is in het betreffende voertuig zou daarnaast betrokken moeten worden in het examen.

Rijopleiding

Ook de rijopleiding moet worden aangepast, zo schrijft ETSC in het rapport. Er moet een lesprogramma worden ontwikkeld zodat automobilisten begrijpen hoe en wanneer ze de automatiseringen in de auto kunnen gebruiken en wat de voordelen en beperkingen ervan zijn. Een dergelijk curriculum, zoals het genoemd wordt, moet op Europees niveau worden ontwikkeld.

Op nationaal niveau adviseert ETSC aan Nederland en de andere lidstaten individueel om een lesplan te ontwikkelen zodat automobilisten semi-zelfrijdende voertuigen kunnen gebruiken en veilig over kunnen schakelen tussen zelfrijdend en zelf rijden.

Auto ook op examen

ETSC adviseert de Europese Commissie ook om zelfrijdende auto’s een nog te ontwikkelen rijexamen te laten doorstaan. “Herzie standaarden om alle nieuwe veiligheidsfuncties van geautomatiseerde voertuigen in kaart te brengen. Laat deze voertuigen een vergelijkbare test aan een rijexamen voor mensen doen, zodat kan worden ingeschat of ze scenario’s met veel risico, vooral met weggebruikers buiten het voertuig, veilig kunnen afwerken.”

Lars Verpalen

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Lars Verpalen

8 reacties op “Automobilist mogelijk opnieuw op rijexamen door EU-regels”

André Meupelenberg|12.05.16|11:09

Heb altijd al aangegeven om eens in de 5 jaar een opfriscursus verplicht te stellen, zonder verlies van rijvaardigheidsbewijs. Maar wel een aantekening of je hem wel of niet hebt gevolgd. Laat bij het niet volgen een boete volgen of een strafmaatregel van b.v. 1 maand rijontzegging. in die maand kunnen ze alsnog hun hun cursus volgen. Op deze manier kun je het doorontwikkelen en blijft iedereen die zijn of haar rijvaardigheidsbewijs behaald altijd up to dat wat betreft voortuigen en regelkennis.

Bernd Gaykema|12.05.16|11:19

VVN en ANWB organiseren al Opfriscursussen waarbij het rijvaardigheidsgedeelte door rij-instructeurs wordt afgenomen. Ik zou dit niet naar het CBR willen verleggen. Voorlopig zou ik het niet verplicht willen stellen voor bestuurders jonger dan 70. Daarboven wel.

Theun de Vries|12.05.16|11:31

Klinkt goed, keihard ploeteren om je rijbewijs te kunnen betalen en vervolgens geld achteraan gooien omdat je hem hebt! jeej. nee.

Marijke Kusters|12.05.16|13:00

Alleerst mensen buiten Nederland opnieuw hub (Nederlands)rijbewijs laten halen!!!!
Polen, Roemenen enz.

Dan zou ik zeggen: Tja, lang leve Europa toch?

Klaas Kok|12.05.16|13:17

Waar bemoeit Brussel zich mee,wij hebben samen met Duitsland altijd voorop gelopen wat betreft rijopleiding,en nu wil zo,n niets zeggende ambtenaar de hele boel omgooien.Ik zeg niet doen!!

Hendrik Gerrits|12.05.16|16:17

kijk en weer worden we gepakt door die graaiers daar in brussel laten ze eerst dat buitenlands strontvolk eens leren rijden want die verhoorzaken de meeste ellende op onze wegen

Ronald Outlook|12.05.16|21:27

We worden wel geschikt geacht zonder problemen door te werken tot 67
en waarschijnlijk nog langer, maar als we het over rijvaardigheid hebben
dan worden we betutteld. In bijna heel Europa is het toegestaan met een rijbewijs B een tweewieler tot 125 cc te besturen (om o.a. de verkeersdrukte
te ontlasten en vanwege de parkeerproblematiek) en wat doet Nederland ?
Milieuzones voor scooters, helmplicht voor snorfietsers, WOK voor luttele overschrijding van de constructiesnelheid en ga zo maar door.

Willy Davina|12.05.16|22:05

De Nederlandse regering zijn net een stel kippen overal met de bek vooraan staan maar nergens verstand van hebben of niet Schultz Verhagen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.