Kilometerheffing werkt beter dan meer en bredere snelwegen

Meer en bredere snelwegen leveren niets op in het tegengaan van de verkeersdrukte. In plaats daarvan zou een kilometerheffing wel effectief kunnen zijn. Dat stellen het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving in het rapport ‘Kansrijk Mobiliteitsbeleid’.

De planbureaus analyseerden welke vormen van mobiliteit in de toekomst effectief kunnen zijn in het reguleren van de verkeersdrukte. Daarbij werd ook het openbaar vervoer nadrukkelijk betrokken. Er werd niet alleen gekeken naar economische groei en bereikbaarheid, maar ook naar verkeersveiligheid en milieu.

Meer snelwegen

Volgens het rapport heeft het geen zin om extra wegen aan te leggen. Dat komt omdat het verkeer minder snel groeit, maar ook omdat er al heel veel extra snelwegen en rijbanen zijn aangelegd. Daar komt bij dat het juist op de punten waar het druk is op de weg erg duur is om asfalt bij te leggen, en dit gaat zich waarschijnlijk niet terugverdienen. Het is onzeker waar de drukte dermate gaat toenemen dat het wél rendabel is.

Daarentegen zou een kilometerheffing wel effect hebben om files te verminderen en daarnaast gunstig zijn voor het milieu. Een plan hiertoe werd eerder in de politiek afgeschoten. Het heeft volgens het rapport wel als nadeel dat mensen minder bereid zijn om te reizen voor hun werk. De planbureaus tekenen op dat het daarom verstandiger is om ‘alleen op drukke momenten op bepaalde wegen’ een heffing in te voeren. Automobilisten moeten daarbij wel duidelijk hebben waar en wanneer ze de heffing moeten betalen.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kilometerheffing werkt beter dan meer en bredere snelwegen | RijschoolPro

Kilometerheffing werkt beter dan meer en bredere snelwegen

Meer en bredere snelwegen leveren niets op in het tegengaan van de verkeersdrukte. In plaats daarvan zou een kilometerheffing wel effectief kunnen zijn. Dat stellen het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving in het rapport ‘Kansrijk Mobiliteitsbeleid’.

De planbureaus analyseerden welke vormen van mobiliteit in de toekomst effectief kunnen zijn in het reguleren van de verkeersdrukte. Daarbij werd ook het openbaar vervoer nadrukkelijk betrokken. Er werd niet alleen gekeken naar economische groei en bereikbaarheid, maar ook naar verkeersveiligheid en milieu.

Meer snelwegen

Volgens het rapport heeft het geen zin om extra wegen aan te leggen. Dat komt omdat het verkeer minder snel groeit, maar ook omdat er al heel veel extra snelwegen en rijbanen zijn aangelegd. Daar komt bij dat het juist op de punten waar het druk is op de weg erg duur is om asfalt bij te leggen, en dit gaat zich waarschijnlijk niet terugverdienen. Het is onzeker waar de drukte dermate gaat toenemen dat het wél rendabel is.

Daarentegen zou een kilometerheffing wel effect hebben om files te verminderen en daarnaast gunstig zijn voor het milieu. Een plan hiertoe werd eerder in de politiek afgeschoten. Het heeft volgens het rapport wel als nadeel dat mensen minder bereid zijn om te reizen voor hun werk. De planbureaus tekenen op dat het daarom verstandiger is om ‘alleen op drukke momenten op bepaalde wegen’ een heffing in te voeren. Automobilisten moeten daarbij wel duidelijk hebben waar en wanneer ze de heffing moeten betalen.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.