Platform van 12 rijinstructeurs verenigd tegen taboe op rijangst

Eén miljoen Nederlanders hebben rijangst, zo stellen de twaalf rijinstructeurs van het nieuwe platform Rijangst Nederland. Zij durven de weg niet meer op met de auto of proberen moeilijke handelingen en slecht weer te ontlopen, maar ondernemen veelal geen actie. De geslaagden van de specialistische R+ opleiding die rijinstructeurs leert om mensen van hun rijangst af te helpen, hebben de handen ineen geslagen en zijn een landelijk netwerk begonnen om deze groep mensen te helpen.

De twaalf rijinstructeurs, die wonen in negen verschillende provincies, volgden allemaal de opleiding tot Rijinstructeur + bij Sjaak de Coninck van DCTM. Daar ontstond het idee om niet individueel te blijven werken, maar samen op te trekken in de strijd tegen mensen met rijangst op de weg.

Rijinstructeurs

“We komen allemaal van de 1-jarige NLP-opleiding bij Sjaak af”, vertelt initiatiefnemer Marc Gras. Neuro Linguistisch Programmeren (NLP) is als het ware een gereedschapskist met krachtige technieken om mensen met rijangst te kunnen begeleiden. “Daarna hadden we de insteek om niet los, maar als groep te gaan werken. Dat geeft ook direct een goede uitstraling, en daarnaast kunnen we een landelijk bereik bieden.”

De deelnemende rijinstructeurs komen namelijk uit alle hoeken van Nederland:

  • Marc Gras (Sittard, Limburg)
  • Dirk Hartevelt (Valkenburg, Zuid-Holland)
  • Marianne van Oort (Vianen, Utrecht)
  • Marcel Brands (Enschede, Overijssel)
  • Koen Snijckers (Voerendaal, Limburg)
  • Frank Wijnen (Waddinxveen, Zuid-Holland)
  • Noor Moussault (Amsterdam, Noord-Holland)
  • Hans Dijkstra (Stiens, Friesland)
  • Desiree Schattefor (Asten, Noord-Brabant)
  • Miranda Huiberts-Dictus (Noordwijkerhout, Zuid-Holland)
  • Leonard Roscam Abbing (Lelystad, Flevoland)
  • Aljo Kleefstra (Haren, Groningen)

Specialisatie

Volgens de gespecialiseerde rijinstructeurs zijn er in Nederland zo’n 1 miljoen mensen met rijangst. 200.000 van hen durven hier voor uit te komen, maar slechts de helft van die groep doet er ook echt iets aan. “Dat taboe willen we doorbreken”, vertelt Gras. Het is de basisdoelstelling van de samenwerking van specialisten. “Er zijn instructeurs die zich hier in een bijscholing van een halve dag in verdiepen. Wij zijn hier een jaar mee bezig geweest, en weten dus écht hoe we het hele proces van een persoon met rijangst moeten begeleiden.”

Rijangst is er in verschillende soorten en maten. Het varieert van een lichte spanning tot paniekaanvallen, en van psychische tot fysieke klachten. Rijangst heeft verschillende oorzaken en gevolgen. Een oorzaak kan een situatie zijn die iemand in het verleden heeft meegemaakt waardoor  diegene bijvoorbeeld snelweg, tunnels, bruggen en langs het water rijden vermijdt. “Dit kan je in het dagelijks leven zeer beperken”, vertelt de initiatiefnemer.

Veel voorkomende angsten

Wanneer heeft iemand dan echt rijangst? Er zijn zes veel voorkomende varianten, leggen de instructeurs uit. Zo kan iemand niet durven te parkeren, in- en uitritten vermijden en uitwijken voor tegenliggers. Daarnaast kan iemand zich constant opgejaagd voelen, niet durven te rijden met slecht weer of uberhaupt autorijden zoveel mogelijk proberen te voorkomen.

De NLP-opleiding bij Sjaak de Coninck van DCTM heeft de rijinstructeurs echt gespecialiseerd gemaakt in het verhelpen van deze klachten, stelt Gras. “En wij kunnen er voor zorgen dat zo iemand weer zonder problemen de weg op durft.” De Coninck zelf steunt het initiatief voor de volle honderd procent. “Niet alleen kunnen deze mensen het proces goed begeleiden, zij overleggen ook nog eens met elkaar over cases om zo beter te worden. Dan haal je heel veel uit zo’n samenwerking.”

Nieuwe gediplomeerden van de NLP-opleiding mogen zich altijd melden bij Rijangst Nederland om eventueel aan te sluiten bij de samenwerking.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

7 reacties op “Platform van 12 rijinstructeurs verenigd tegen taboe op rijangst”

Rij School|23.06.16|10:57

volgens J.O. Stevens in zijn voorwoord bij Frogs, ‘kinderen en volwassenen met ‘leermoeilijkheden’(spel- en leesproblemen, etc.) helpen om zich over die belemmeringen heen te zetten, vaak in minder dan een uur’. Het grootste wonder van NLP is dat therapeuten, onderwijzers, orthopedagogen, mensen uit de wereld van de bedrijfscommunicatie zich in groten getale door zulke volstrekt ongefundeerde beweringen laten verlokken tot het volgen van allerhande kostbare cursussen.
Zie verder: skepsis.nl/nlp/

Anesti Bochem|23.06.16|12:38

Nlp is natuurlijk niet zaligmakend.
Het is zoals gesteld werd; een gereedschap uit de gereedschapskist.
Verdere verdieping en ontwikkeling blijft noodzakelijk.
Net als het met beide benen op de grond blijven staan, mensen kunnen aanvoelen.
Beheers je de kennis en heb je die passie dan ben je in mijn ogen een goede rijangst reductie trainer.

Anjo Joostens|25.06.16|14:13

Rijinstructie dateert al vanaf de eerste auto. Nu met 8 miljoen auto’s in Nederland en met enorme technologische ontwikkelingen en infrastructurele maatregelen, gaat men ervan uit dat rijinstructie nog steeds van deze tijd is. Nou dat is dus niet zo. Rijinstructie kent niet 1 onderzoek naar de oorzaak van menselijk gedrag tijdens het leren autorijden. Als je dat niet doet of weet, krijg je inderdaad mensen met rijangst! Dat kan ik keihard aantonen!

Anjo Joostens|25.06.16|14:18

Een mens wil op een gegeven moment (leren) autorijden. De mens gaat een traject volgen! Bij rijinstructie (WRM) gaat een leerling een traject volgen om het rijbewijs te halen. Daar hoort o.a bij, 1. Zo snel mogelijk 2. Zo goedkoop mogelijk 3. Aardige instructeur die mij helpt 4. Later leer ik autorijden, als ik maar eerst geslaagd ben. Door de verkeerde beeldvorming, ervaren ze inderdaad later tijdens het opbouwen van rijervaring, dat het om iets anders gaat.

Anjo Joostens|25.06.16|14:20

Een mens wil op een gegeven moment (leren) autorijden. De mens gaat een traject volgen! Bij instructievrij onderwijs (rijonderwijs) gaat een leerling een traject volgen om het rijbewijs te halen. Daar hoort o.a bij, 1. Ik kan zelf zien en daardoor kan ik veel eerder zelf autorijden 2. Ik begrijp het en ik neem daarom zelf de verantwoordelijkheid. 3. Ik neem nog wat lessen erbij, ik wil later zelf geen ongelukken krijgen of veroorzaken. De leerling blijkt later dan helemaal geen probleem te zijn.

Anjo Joostens|25.06.16|14:21

Sterker nog, als je kijkt naar het terugdringen van de aantal verkeersdoden tot 2020 en het voorkomen van leed bij verkeersongevallen- kun je meteen de hele WRM (rijnstructie) meteen schrappen. De ministerie zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de WRM. Ik wil weten wie er verantwoordelijk is voor het samenstellen van de WRM, die ook rijangst zelfs veroorzaakt! Wie heeft dat op z’n geweten.

Anjo Joostens|25.06.16|14:22

Het is niet de bedoeling dat we niets aan innovatie hoeven te doen, waarbij faalangst, rijangst mensen etc met rijinstructie gemaakt worden, om ze vervolgens met medicijnen als (probleemleerlingen) bijscholingen bij het IBKI te bestrijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Platform van 12 rijinstructeurs verenigd tegen taboe op rijangst | RijschoolPro

Platform van 12 rijinstructeurs verenigd tegen taboe op rijangst

Eén miljoen Nederlanders hebben rijangst, zo stellen de twaalf rijinstructeurs van het nieuwe platform Rijangst Nederland. Zij durven de weg niet meer op met de auto of proberen moeilijke handelingen en slecht weer te ontlopen, maar ondernemen veelal geen actie. De geslaagden van de specialistische R+ opleiding die rijinstructeurs leert om mensen van hun rijangst af te helpen, hebben de handen ineen geslagen en zijn een landelijk netwerk begonnen om deze groep mensen te helpen.

De twaalf rijinstructeurs, die wonen in negen verschillende provincies, volgden allemaal de opleiding tot Rijinstructeur + bij Sjaak de Coninck van DCTM. Daar ontstond het idee om niet individueel te blijven werken, maar samen op te trekken in de strijd tegen mensen met rijangst op de weg.

Rijinstructeurs

“We komen allemaal van de 1-jarige NLP-opleiding bij Sjaak af”, vertelt initiatiefnemer Marc Gras. Neuro Linguistisch Programmeren (NLP) is als het ware een gereedschapskist met krachtige technieken om mensen met rijangst te kunnen begeleiden. “Daarna hadden we de insteek om niet los, maar als groep te gaan werken. Dat geeft ook direct een goede uitstraling, en daarnaast kunnen we een landelijk bereik bieden.”

De deelnemende rijinstructeurs komen namelijk uit alle hoeken van Nederland:

  • Marc Gras (Sittard, Limburg)
  • Dirk Hartevelt (Valkenburg, Zuid-Holland)
  • Marianne van Oort (Vianen, Utrecht)
  • Marcel Brands (Enschede, Overijssel)
  • Koen Snijckers (Voerendaal, Limburg)
  • Frank Wijnen (Waddinxveen, Zuid-Holland)
  • Noor Moussault (Amsterdam, Noord-Holland)
  • Hans Dijkstra (Stiens, Friesland)
  • Desiree Schattefor (Asten, Noord-Brabant)
  • Miranda Huiberts-Dictus (Noordwijkerhout, Zuid-Holland)
  • Leonard Roscam Abbing (Lelystad, Flevoland)
  • Aljo Kleefstra (Haren, Groningen)

Specialisatie

Volgens de gespecialiseerde rijinstructeurs zijn er in Nederland zo’n 1 miljoen mensen met rijangst. 200.000 van hen durven hier voor uit te komen, maar slechts de helft van die groep doet er ook echt iets aan. “Dat taboe willen we doorbreken”, vertelt Gras. Het is de basisdoelstelling van de samenwerking van specialisten. “Er zijn instructeurs die zich hier in een bijscholing van een halve dag in verdiepen. Wij zijn hier een jaar mee bezig geweest, en weten dus écht hoe we het hele proces van een persoon met rijangst moeten begeleiden.”

Rijangst is er in verschillende soorten en maten. Het varieert van een lichte spanning tot paniekaanvallen, en van psychische tot fysieke klachten. Rijangst heeft verschillende oorzaken en gevolgen. Een oorzaak kan een situatie zijn die iemand in het verleden heeft meegemaakt waardoor  diegene bijvoorbeeld snelweg, tunnels, bruggen en langs het water rijden vermijdt. “Dit kan je in het dagelijks leven zeer beperken”, vertelt de initiatiefnemer.

Veel voorkomende angsten

Wanneer heeft iemand dan echt rijangst? Er zijn zes veel voorkomende varianten, leggen de instructeurs uit. Zo kan iemand niet durven te parkeren, in- en uitritten vermijden en uitwijken voor tegenliggers. Daarnaast kan iemand zich constant opgejaagd voelen, niet durven te rijden met slecht weer of uberhaupt autorijden zoveel mogelijk proberen te voorkomen.

De NLP-opleiding bij Sjaak de Coninck van DCTM heeft de rijinstructeurs echt gespecialiseerd gemaakt in het verhelpen van deze klachten, stelt Gras. “En wij kunnen er voor zorgen dat zo iemand weer zonder problemen de weg op durft.” De Coninck zelf steunt het initiatief voor de volle honderd procent. “Niet alleen kunnen deze mensen het proces goed begeleiden, zij overleggen ook nog eens met elkaar over cases om zo beter te worden. Dan haal je heel veel uit zo’n samenwerking.”

Nieuwe gediplomeerden van de NLP-opleiding mogen zich altijd melden bij Rijangst Nederland om eventueel aan te sluiten bij de samenwerking.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

7 reacties op “Platform van 12 rijinstructeurs verenigd tegen taboe op rijangst”

Rij School|23.06.16|10:57

volgens J.O. Stevens in zijn voorwoord bij Frogs, ‘kinderen en volwassenen met ‘leermoeilijkheden’(spel- en leesproblemen, etc.) helpen om zich over die belemmeringen heen te zetten, vaak in minder dan een uur’. Het grootste wonder van NLP is dat therapeuten, onderwijzers, orthopedagogen, mensen uit de wereld van de bedrijfscommunicatie zich in groten getale door zulke volstrekt ongefundeerde beweringen laten verlokken tot het volgen van allerhande kostbare cursussen.
Zie verder: skepsis.nl/nlp/

Anesti Bochem|23.06.16|12:38

Nlp is natuurlijk niet zaligmakend.
Het is zoals gesteld werd; een gereedschap uit de gereedschapskist.
Verdere verdieping en ontwikkeling blijft noodzakelijk.
Net als het met beide benen op de grond blijven staan, mensen kunnen aanvoelen.
Beheers je de kennis en heb je die passie dan ben je in mijn ogen een goede rijangst reductie trainer.

Anjo Joostens|25.06.16|14:13

Rijinstructie dateert al vanaf de eerste auto. Nu met 8 miljoen auto’s in Nederland en met enorme technologische ontwikkelingen en infrastructurele maatregelen, gaat men ervan uit dat rijinstructie nog steeds van deze tijd is. Nou dat is dus niet zo. Rijinstructie kent niet 1 onderzoek naar de oorzaak van menselijk gedrag tijdens het leren autorijden. Als je dat niet doet of weet, krijg je inderdaad mensen met rijangst! Dat kan ik keihard aantonen!

Anjo Joostens|25.06.16|14:18

Een mens wil op een gegeven moment (leren) autorijden. De mens gaat een traject volgen! Bij rijinstructie (WRM) gaat een leerling een traject volgen om het rijbewijs te halen. Daar hoort o.a bij, 1. Zo snel mogelijk 2. Zo goedkoop mogelijk 3. Aardige instructeur die mij helpt 4. Later leer ik autorijden, als ik maar eerst geslaagd ben. Door de verkeerde beeldvorming, ervaren ze inderdaad later tijdens het opbouwen van rijervaring, dat het om iets anders gaat.

Anjo Joostens|25.06.16|14:20

Een mens wil op een gegeven moment (leren) autorijden. De mens gaat een traject volgen! Bij instructievrij onderwijs (rijonderwijs) gaat een leerling een traject volgen om het rijbewijs te halen. Daar hoort o.a bij, 1. Ik kan zelf zien en daardoor kan ik veel eerder zelf autorijden 2. Ik begrijp het en ik neem daarom zelf de verantwoordelijkheid. 3. Ik neem nog wat lessen erbij, ik wil later zelf geen ongelukken krijgen of veroorzaken. De leerling blijkt later dan helemaal geen probleem te zijn.

Anjo Joostens|25.06.16|14:21

Sterker nog, als je kijkt naar het terugdringen van de aantal verkeersdoden tot 2020 en het voorkomen van leed bij verkeersongevallen- kun je meteen de hele WRM (rijnstructie) meteen schrappen. De ministerie zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de WRM. Ik wil weten wie er verantwoordelijk is voor het samenstellen van de WRM, die ook rijangst zelfs veroorzaakt! Wie heeft dat op z’n geweten.

Anjo Joostens|25.06.16|14:22

Het is niet de bedoeling dat we niets aan innovatie hoeven te doen, waarbij faalangst, rijangst mensen etc met rijinstructie gemaakt worden, om ze vervolgens met medicijnen als (probleemleerlingen) bijscholingen bij het IBKI te bestrijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.