E-learning voor Code 95-bijscholingen kan tijd en geld schelen

De verplichte bijscholing voor vrachtautochauffeurs is voor transportbedrijven, opleiders én chauffeurs een aanslag op hun tijd en geld. Het is voor veel chauffeurs nog maar de vraag of zij voor 10 september de bijscholing voor de Code 95 wel kunnen voldoen. Met de introductie van e-learning voor de bijscholingen creëert Smit Rijschoolservice een gemakkelijke manier om de tijd en kosten langs alle kanten te beperken.

Vrachtautochauffeurs moeten eens in de zoveel tijd verplicht theorie- en praktijkbijscholingen volgen om hun Code 95-papieren te behouden. Wanneer zij dit niet in orde hebben, mogen ze geen transport rijden en riskeren de bedrijven fikse boetes. Dit dreigt ook te gebeuren richting de deadline van 10 september. Smit hoopt met het ontwikkelde online leerplatform uitkomst te kunnen bieden voor chauffeurs.

50 procent

Bij Smit zijn ze zich er terdege van bewust; de verplichte bijscholing is een last voor alle betrokken partijen. En e-learning kan daarin een helpende hand bieden. “Transportbedrijven zijn daardoor hun chauffeurs minder lang kwijt”, vertelt Ronald Brekelmans van Smit. “Daarnaast kunnen opleiders twee cursisten herbergen in een tijdsbestek dat er normaliter maar één ingepast kan worden.”

Vijftig procent van een bijscholing mag namelijk bestaan uit e-learning, vertelt Brekelmans. “Dat maakt het voor de chauffeur ook fijner, want die zitten per definitie ook niet te wachten op leerstof. Zij kunnen hiermee bijvoorbeeld tijdens de rusttijden de stof doorlezen, of wanneer ze wachten bij het laden en lossen. Ze hoeven dan dat klaslokaal niet in.”

Online platform

De e-cursus heeft Smit samen ontwikkeld met ProCademy, een bedrijf dat e-learningsoftware maakt. Het platform is eenvoudig vormgegeven en geeft duidelijk weer welke onderdelen een chauffeur moet volgen en welke hij al voldaan heeft.

“De e-cursus gaat altijd vooraf aan de contacturen”, legt Brekelmans uit. Tien dagen voorafgaand daaraan ontvangt de chauffeur een inlogcode en binnen die dagen moet hij de gestelde uren studeren. Die uren worden geregistreerd per hoofdstuk. “Na ieder hoofdstuk volgt een toets, waarvan 80 procent voldoende moet zijn”, legt hij uit. “Dat is geen moeilijke toets, maar wel om te testen of iemand de stof heeft gelezen en begrepen en niet zijn kind door heeft laten klikken.”

De toets moet gehaald worden, alvorens het volgende hoofdstuk kan worden gelezen. Aan het eind volgt een eindtoets, die voor 70 procent goed moet worden beantwoord. “Dit is je toegangsbewijs tot de contacturen”, vertelt Brekelmans.

ADR

Op dit moment biedt Smit zeven verschillende bijscholingen aan in de e-omgeving:

  • ADR
  • Rijoptimalisatie
  • Digitale Tachograaf / Boordcomputer
  • Lading zekeren
  • Heftruck
  • Actualisatie kennis vakbekwaamheid chauffeur
  • VCA Basis

Smit is de enige in Nederland die een gecertificeerde e-cursus ADR aanbiedt. “Het aantal titels wordt voor het eind van het jaar nog uitgebreid naar vijftien”, voegt Brekelmans toe. Van iedere opleiding is een gecertificeerd lesplan en een powerpoint-presentatie voor de contacturen beschikbaar.

Opleiders kunnen Smit benaderen om een specifieke website-omgeving voor hen te maken. Daarna kunnen zij de chauffeurs de bijscholingen laten maken op een pc, tablet of smartphone. Brekelmans verwacht dat alle partijen hiermee geholpen kunnen worden. “De markt vraagt erom dat bedrijven hun chauffeurs zo min mogelijk kwijt zijn. Dit is een handige manier om dat te beperken.”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.