Peter van Neck (midden)

‘Opleiding tot rijinstructeur zit momenteel niet goed in elkaar’

Peter van Neck (midden)

Op ‘losse’ oplossingen zoals de invoering van een VOG voor rijinstructeurs zit de Tweede Kamer niet te wachten. Daarom gaan de brancheorganisaties hun plannen voor het verbeteren van de rijschoolwereld bundelen in een startdocument en na de zomer aanbieden in Den Haag. Aanleiding voor het nieuwe plan is het bezoek van Kamerlid Barbara Visser aan meerdere rijscholen in Limburg.

Het is de hoop van brancheorganisaties FAM, VRB en BOVAG Rijscholen dat de plannen nog meegenomen kunnen worden in de nieuwe WRM-wetgeving. Zoals het er nu naar uitziet, worden de plannen vóór het plenaire debat over deze wet aangeboden, wat niet ongunstig is.

Losse oplossingen

VVD’er Visser liet eerder al blijken zich nadrukkelijk in te zetten voor verbeteringen in rijschoolland, gevoed door meerdere misstanden die aan het licht kwamen zoals de trucjes bij het theorie-examen en rijles in natura. Eerdere oproepen vanuit de branche aan het adres van de Tweede Kamer om in te grijpen, leken echter aan dovemansoren gericht.

Daarom praatte Visser tijdens haar bezoek aan twee Limburgse rijscholen met VRB-voorzitter Peter van Neck en FAM-voorzitter Ruud Rutten over het bereiken van politieke invloed. “Te vaak wordt er een losse oplossing aangedragen”, vertelt de VVD’er, waarbij ze als voorbeeld de invoering van een VOG geeft. “Veel effectiever is het als je alle plannen bundelt en deze aanbiedt aan politici.”

Startdocument

Die handschoen heeft vooral Rutten opgepakt. Hij neemt het initiatief in het verzamelen en opschrijven van de plannen van de drie branchepartijen. “Ze weten wel dat er iets moet gebeuren, maar willen van ons weten wat”, vertelt Rutten. “Wij denken dat op dit moment de opleiding tot rijinstructeur niet goed in elkaar zit. Daarvan gaan we opschrijven hoe het volgens ons beter kan. Bijvoorbeeld door er meer praktijk in onder te brengen, en een stukje ondernemerschap.”

Rutten gaat direct aan de slag met het document, dat eind september aan alle Kamerleden wordt aangeboden. “Wij hebben meer dan genoeg input om te bundelen. We weten dankzij Barbara (Visser, red.) ook beter hoe we politici moeten benaderen. Hopelijk mist dat zijn uitwerking niet.”

Blanco WRM

Ook VRB-voorzitter Van Neck is blij met de handvatten die het VVD-Kamerlid de branchepartijen heeft verschaft om meer te kunnen bereiken richting de politiek. “We pakken de huidige WRM-wijzigingen niet als basis, maar beginnen eigenlijk met een blanco vel”, vertelt hij. Van Neck wil ook sterk inzetten op de opleiding tot rijinstructeur. “De huidige docenten hebben te weinig kennis. Wij maken een plan van aanpak om dit te veranderen.”

Van Neck zegt dat er mogelijk ook nog een zwartboek aan het startdocument wordt toegevoegd. “Daarin zijn alle misstanden in de branche samengevat. Niet alleen de welbekende zaken, maar ook dingen die door rijscholen bij ons zijn aangekaart. Er gebeurt een hoop dat niet in de haak is.”

Hart voor de branche

Dat weet ook Visser, die ziet dat momenteel een paar kwaden het verpesten voor de welwillenden. “Juist daarom is het belangrijk dat de brancheorganisaties nu een gezamenlijk geluid laten horen”, vindt ze. “Ik merk aan de gesprekken die ik onder andere met Peter en Ruud voer, dat er mensen zijn met hart voor de branche die de situatie willen verbeteren. Ik neem het startdocument straks zeer serieus. Nu kunnen de brancheorganisaties laten zien dat ze een meerwaarde vormen voor leden.”

Maar ook Visser weet dat er ook andere politieke partijen te overtuigen zijn. En met de nieuwe zetelverdeling is het maar de vraag wat er bijvoorbeeld met de WRM-wetgeving gaat gebeuren. “Het gevoel bij alle partijen is dat er meer moet gebeuren dan nu op papier staat”, vertelt Visser. “Mogelijk wordt de wijziging wel aangenomen, maar wel helemaal kapot geamendeerd.” Dat betekent dat er zoveel aanpassingen aan worden doorgevoerd, dat van het originele document eigenlijk weinig over is.

Experimenteerruimte

Wat duidelijk is, is dat er iets gaat gebeuren. Visser vindt dat een betere opleiding en bijscholing in de wet moeten worden vastgelegd, evenals meer bevoegdheden voor het CBR om op te treden wanneer een opleider zich misdraagt. Maar daarnaast heeft ze de branchevoorzitters ook meegegeven om niet alleen over wetswijzigingen na te denken.

“Een lichtend voorbeeld is de invoering van een kentekenplicht voor tractoren”, zegt de VVD’er. “Dat speelt al sinds de jaren 90 en is nog steeds bezig. Wetswijzigingen kosten vaak ongelooflijk veel tijd. Soms kan het slimmer zijn om bij het ministerie te vragen om experimenteerruimte. Bijvoorbeeld door in een bepaalde regio een gedegen mbo-opleiding tot rijinstructeur te testen. Bij succes is de kans op invoering dan veel groter.”

Lars Verpalen

latd banner

Auteur: Lars Verpalen

14 reacties op “‘Opleiding tot rijinstructeur zit momenteel niet goed in elkaar’”

Ad Spijkers|21.07.16|17:14

Komt de BTW onder de aandacht?

Edith Steen|21.07.16|19:59

En hoe zit het met CAO en minimumloon?

Enne Ykema|22.07.16|19:12

Wat zou het mooi zijn als bijvoorbeeld lesauto’s geen bpm hoeven te betalen. En wat is het vreemd dat lesauto’s niet kunnen worden opgevoerd als bedrijfsinvestering. Iedereen is er toch bij gebaat dat de rijopleiding goed is. Op die manier kunnen wij een goedkopere rijles aanbieden aan mensen die nog geen geld hebben en kunnen we ook eens aan pensioenopbouw denken…
In de taxiwereld is dat beter geregeld. Dat zou in de rijschoolwereld toch ook moeten kunnen?

Toon van Werde|22.07.16|22:01

ik heb daar n paar jaar geleden al voor gewaarschuwd als ik me goed herinner. Bart heeft daar zelfs een GASTOPINIE voor ingericht destijds.. Zelfs Jim Schouten bemoeide zich met de discussie.. je ziet het nu.

Toon van Werde|22.07.16|22:08

Ik ben overigens- deels uit protest tegen de gang van zaken- niet meer aktief in de rijschool business

Toon van Werde|22.07.16|22:11

Quote: “de huidige docenten hebben te weinig kennis van zaken….????'”

Toon van Werde|22.07.16|22:13

START EEN DISCUSSIE

Toon van Werde|22.07.16|22:18

Jim… je bent van harte uitgenodigd….liefst aan een tafel met T.V. en heel de rambam erbij

Toon van Werde|22.07.16|22:36

ook het C.B.R. heeft bboter op het hoofd maar verschuilt zich achter haar zgn. onafhankelijke status

ricardo van veen|26.07.16|07:07

Ho Ho dat kan een Toontje lager meneer van Werde. Post uw frustratie aub in 1 post en niet 6 keer een post met 1 zin. We lezen het heus wel, we hebben alleen geen interesse.

Tjeerd Bijzitter|26.07.16|11:47

Wie zijn “we” meneer ricardo van veen die schreeuwt, maar zijn naam verbergt? Als er geen verbeteringen komen, kost het ook jou geld. Alleen je bent te dom om dit te snappen. Als je de brancheorganisaties en de verkeersveiligheid niet dient, verdwijn dan zo snel mogelijk deze branche en heb de leerlingen niet langer voor de gek.

ricardo van veen|28.07.16|15:57

Nou nou Tjeerdje toch doe eens rustig waar komt al die opgekropte frustratie vandaan joh lucht je hart maar kom op.

Willy Davina|27.08.16|19:52

Enne Ykema ik ben het 100% met u eens

Youran van Ark|03.09.16|16:16

Ik ben “we” en tjeerd met lekker zn kanis houden. Anonieme miet. Pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Opleiding tot rijinstructeur zit momenteel niet goed in elkaar’ | RijschoolPro
Peter van Neck (midden)

‘Opleiding tot rijinstructeur zit momenteel niet goed in elkaar’

Peter van Neck (midden)

Op ‘losse’ oplossingen zoals de invoering van een VOG voor rijinstructeurs zit de Tweede Kamer niet te wachten. Daarom gaan de brancheorganisaties hun plannen voor het verbeteren van de rijschoolwereld bundelen in een startdocument en na de zomer aanbieden in Den Haag. Aanleiding voor het nieuwe plan is het bezoek van Kamerlid Barbara Visser aan meerdere rijscholen in Limburg.

Het is de hoop van brancheorganisaties FAM, VRB en BOVAG Rijscholen dat de plannen nog meegenomen kunnen worden in de nieuwe WRM-wetgeving. Zoals het er nu naar uitziet, worden de plannen vóór het plenaire debat over deze wet aangeboden, wat niet ongunstig is.

Losse oplossingen

VVD’er Visser liet eerder al blijken zich nadrukkelijk in te zetten voor verbeteringen in rijschoolland, gevoed door meerdere misstanden die aan het licht kwamen zoals de trucjes bij het theorie-examen en rijles in natura. Eerdere oproepen vanuit de branche aan het adres van de Tweede Kamer om in te grijpen, leken echter aan dovemansoren gericht.

Daarom praatte Visser tijdens haar bezoek aan twee Limburgse rijscholen met VRB-voorzitter Peter van Neck en FAM-voorzitter Ruud Rutten over het bereiken van politieke invloed. “Te vaak wordt er een losse oplossing aangedragen”, vertelt de VVD’er, waarbij ze als voorbeeld de invoering van een VOG geeft. “Veel effectiever is het als je alle plannen bundelt en deze aanbiedt aan politici.”

Startdocument

Die handschoen heeft vooral Rutten opgepakt. Hij neemt het initiatief in het verzamelen en opschrijven van de plannen van de drie branchepartijen. “Ze weten wel dat er iets moet gebeuren, maar willen van ons weten wat”, vertelt Rutten. “Wij denken dat op dit moment de opleiding tot rijinstructeur niet goed in elkaar zit. Daarvan gaan we opschrijven hoe het volgens ons beter kan. Bijvoorbeeld door er meer praktijk in onder te brengen, en een stukje ondernemerschap.”

Rutten gaat direct aan de slag met het document, dat eind september aan alle Kamerleden wordt aangeboden. “Wij hebben meer dan genoeg input om te bundelen. We weten dankzij Barbara (Visser, red.) ook beter hoe we politici moeten benaderen. Hopelijk mist dat zijn uitwerking niet.”

Blanco WRM

Ook VRB-voorzitter Van Neck is blij met de handvatten die het VVD-Kamerlid de branchepartijen heeft verschaft om meer te kunnen bereiken richting de politiek. “We pakken de huidige WRM-wijzigingen niet als basis, maar beginnen eigenlijk met een blanco vel”, vertelt hij. Van Neck wil ook sterk inzetten op de opleiding tot rijinstructeur. “De huidige docenten hebben te weinig kennis. Wij maken een plan van aanpak om dit te veranderen.”

Van Neck zegt dat er mogelijk ook nog een zwartboek aan het startdocument wordt toegevoegd. “Daarin zijn alle misstanden in de branche samengevat. Niet alleen de welbekende zaken, maar ook dingen die door rijscholen bij ons zijn aangekaart. Er gebeurt een hoop dat niet in de haak is.”

Hart voor de branche

Dat weet ook Visser, die ziet dat momenteel een paar kwaden het verpesten voor de welwillenden. “Juist daarom is het belangrijk dat de brancheorganisaties nu een gezamenlijk geluid laten horen”, vindt ze. “Ik merk aan de gesprekken die ik onder andere met Peter en Ruud voer, dat er mensen zijn met hart voor de branche die de situatie willen verbeteren. Ik neem het startdocument straks zeer serieus. Nu kunnen de brancheorganisaties laten zien dat ze een meerwaarde vormen voor leden.”

Maar ook Visser weet dat er ook andere politieke partijen te overtuigen zijn. En met de nieuwe zetelverdeling is het maar de vraag wat er bijvoorbeeld met de WRM-wetgeving gaat gebeuren. “Het gevoel bij alle partijen is dat er meer moet gebeuren dan nu op papier staat”, vertelt Visser. “Mogelijk wordt de wijziging wel aangenomen, maar wel helemaal kapot geamendeerd.” Dat betekent dat er zoveel aanpassingen aan worden doorgevoerd, dat van het originele document eigenlijk weinig over is.

Experimenteerruimte

Wat duidelijk is, is dat er iets gaat gebeuren. Visser vindt dat een betere opleiding en bijscholing in de wet moeten worden vastgelegd, evenals meer bevoegdheden voor het CBR om op te treden wanneer een opleider zich misdraagt. Maar daarnaast heeft ze de branchevoorzitters ook meegegeven om niet alleen over wetswijzigingen na te denken.

“Een lichtend voorbeeld is de invoering van een kentekenplicht voor tractoren”, zegt de VVD’er. “Dat speelt al sinds de jaren 90 en is nog steeds bezig. Wetswijzigingen kosten vaak ongelooflijk veel tijd. Soms kan het slimmer zijn om bij het ministerie te vragen om experimenteerruimte. Bijvoorbeeld door in een bepaalde regio een gedegen mbo-opleiding tot rijinstructeur te testen. Bij succes is de kans op invoering dan veel groter.”

Lars Verpalen

latd banner

Auteur: Lars Verpalen

14 reacties op “‘Opleiding tot rijinstructeur zit momenteel niet goed in elkaar’”

Ad Spijkers|21.07.16|17:14

Komt de BTW onder de aandacht?

Edith Steen|21.07.16|19:59

En hoe zit het met CAO en minimumloon?

Enne Ykema|22.07.16|19:12

Wat zou het mooi zijn als bijvoorbeeld lesauto’s geen bpm hoeven te betalen. En wat is het vreemd dat lesauto’s niet kunnen worden opgevoerd als bedrijfsinvestering. Iedereen is er toch bij gebaat dat de rijopleiding goed is. Op die manier kunnen wij een goedkopere rijles aanbieden aan mensen die nog geen geld hebben en kunnen we ook eens aan pensioenopbouw denken…
In de taxiwereld is dat beter geregeld. Dat zou in de rijschoolwereld toch ook moeten kunnen?

Toon van Werde|22.07.16|22:01

ik heb daar n paar jaar geleden al voor gewaarschuwd als ik me goed herinner. Bart heeft daar zelfs een GASTOPINIE voor ingericht destijds.. Zelfs Jim Schouten bemoeide zich met de discussie.. je ziet het nu.

Toon van Werde|22.07.16|22:08

Ik ben overigens- deels uit protest tegen de gang van zaken- niet meer aktief in de rijschool business

Toon van Werde|22.07.16|22:11

Quote: “de huidige docenten hebben te weinig kennis van zaken….????'”

Toon van Werde|22.07.16|22:13

START EEN DISCUSSIE

Toon van Werde|22.07.16|22:18

Jim… je bent van harte uitgenodigd….liefst aan een tafel met T.V. en heel de rambam erbij

Toon van Werde|22.07.16|22:36

ook het C.B.R. heeft bboter op het hoofd maar verschuilt zich achter haar zgn. onafhankelijke status

ricardo van veen|26.07.16|07:07

Ho Ho dat kan een Toontje lager meneer van Werde. Post uw frustratie aub in 1 post en niet 6 keer een post met 1 zin. We lezen het heus wel, we hebben alleen geen interesse.

Tjeerd Bijzitter|26.07.16|11:47

Wie zijn “we” meneer ricardo van veen die schreeuwt, maar zijn naam verbergt? Als er geen verbeteringen komen, kost het ook jou geld. Alleen je bent te dom om dit te snappen. Als je de brancheorganisaties en de verkeersveiligheid niet dient, verdwijn dan zo snel mogelijk deze branche en heb de leerlingen niet langer voor de gek.

ricardo van veen|28.07.16|15:57

Nou nou Tjeerdje toch doe eens rustig waar komt al die opgekropte frustratie vandaan joh lucht je hart maar kom op.

Willy Davina|27.08.16|19:52

Enne Ykema ik ben het 100% met u eens

Youran van Ark|03.09.16|16:16

Ik ben “we” en tjeerd met lekker zn kanis houden. Anonieme miet. Pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.