NLP-technieken voor in de lesauto tijdens nieuwe WRM 46

NLP is voor rijinstructeurs inmiddels wel meer dan een hype gebleken. Niet alleen instructeurs, maar ook examinatoren passen de verschillende technieken op de rijbewijskandidaten toe. De nieuwe WRM-cursus over NLP geeft iedereen meer inzicht in de voordelen van Neuro Linguïstisch Programmeren. Dat schrijft Brenda de Coninck van DCTM over de nieuwe WRM 46-cursus ‘basiskennis NLP tijdens de rijles’.

“Je hoort het steeds vaker van je collega’s: ze passen NLP toe tijdens hun rijlessen. Je luisterde er in
het begin een beetje meewarig naar: wéér zo’n hype. Maar dat is het kennelijk niet. Er zijn er steeds
meer die naar die cursussen over NLP gaan. Natuurlijk was het wel slim van je om eerst even ‘de kat
uit de boom te kijken’, maar ja….het lijkt nu toch zo langzamerhand wel handig om er ook iets van af
te weten.”

Examinatoren

“Sommigen collega’s zeggen dat ze de stof wel interessant vonden, maar dat ze er niet zoveel mee
doen in de auto. Andere collega’s hebben NLP ‘ontdekt’ en zijn razend enthousiast over de
toepassingen. Er zijn er zelfs die er hele opleidingen in volgen. ‘Ook goed voor mezelf’ zeggen ze dan.”

“NLP blijkt zelfs bij het CBR bekend – examinatoren houden zich er tegenwoordig ook mee bezig. Die
passen wat ze geleerd hebben bijvoorbeeld toe tijdens het afnemen van een faalangstexamen. ‘Doe
jij aan NLP?’ had er één gevraagd aan een collega van jou.’ ‘Dat kun je wel merken’ had ze gezegd.”

Lastige leerling

“Dus tja….wat ga je doen? Het natuurlijk wel lekker dat je er punten voor krijgt. En ach, misschien kun
je dan net zo goed toch eens naar zo’n cursus gaan. Als NLP ervoor kan zorgen dat je die lastige
leerling beter kan hanteren, of in ieder geval jezelf niet zo irriteert aan hem of haar, dan zit je weer
wat lekkerder in de auto, toch?”

“En wie weet vind je het wel interessanter dan je had gedacht. Bovendien heb je het allemaal wel gezien de afgelopen jaren. Iets nieuws zou wel weer eens een verademing zijn.”

Technieken

“Oké….waar volg je zoiets? En krijg je er ook punten voor als je RIS-instructeur bent? Jazeker! DCTM
geeft een nieuwe WRM/RIS-cursus: ‘basiskennis NLP tijdens de rijles’(WRM 46). Daar leer je wat de
essenties zijn van NLP, hoe je signalen van leerlingen kunt herkennen waar je nu nog geen erg in
hebt, en een aantal technieken waar je meteen mee aan de slag kunt. Want je moet er wel wat aan
hébben natuurlijk.”

Brenda de Coninck

De WRM 46 vindt plaats op dinsdag 30 augustus en dinsdag 6 september a.s. in Driebergen. De kosten bedragen € 395,- voor twee dagen (incl. IBKI-kosten, lunch, consumpties, cursusmateriaal en certificaat) en inschrijven kan via de website van DCTM. Vragen? Mail naar [email protected].

Auteur: Lars Verpalen

11 reacties op “NLP-technieken voor in de lesauto tijdens nieuwe WRM 46”

Anjo Joostens|27.07.16|12:41

NLP is mooi. Ik heb zelf hier ook veel over gelezen en boeken hierover in mijn boekenkast staan. Ik heb wel een vraag. Wat is de reden dat er geen praktijk bijscholing bestaat en je wel een sanctie examen (praktijkbegeleiding) moet afleggen, die volgens vele instructeurs als “toneelstuk” wordt ervaren. Daarna komen er problemen met de leerlingen en die worden dan opgelost met NLP!?

Anjo Joostens|27.07.16|12:42

Rijles is (op mij na) nog nooit goed onderzocht. Hoe kan het dat voortgezette opleidingen op scholen, door de jaren heen innovatie hebben toegepast en bij hun leerlingen geen NLP hoeven te gebruiken. Diezelfde leerlingen zijn daarna opeens 18 jaar en zijn met (WRM) rijinstructie spontaan “probleemleerlingen” waarbij NLP, faalangst, hypnose, enz, moet worden toegepast. Goed bezig met de goedkeuringen van bijscholingen.

Tjeerd Bijzitter|27.07.16|13:34

NLP Valentino Rossi (nr 46)Gaat dus met speed vooruit. Mooie foto van de bijscholing. Maar sinds wanneer gaan de leerlingen plaatjes zoeken op de grond. Bij mij willen ze rijden en rijbewijs halen. Of heb ik andere leerlingen.

Amptenaar|27.07.16|19:01

Lees ik dat goed? Lastige leerling? of in ieder geval dat jij jezelf niet zo irriteert aan hem of haar? Waar zou je dan voor moeten kiezen, voor betere rijles technieken of NLP technieken.
Leerling: Oke bedankt. Als ik rijervaring moet opbouwen zal ik even NLP toepassen. Foutje denk ik?

Meeste toepassers van de NLP techniek leggen het probleem bij de leerling neer en gaan er vanuit dat ze het zelf goed doen. BOELSHIT. echt niet.

Zigstra de Groot|28.07.16|13:04

Baadt het niet dan schaadt het niet?
Wel een hoog “hype” karakter (voor een pseudo wetenschap) als aanvulling op werkmethoden in ons vakgebied. Waar de gehanteerde didactische uitgangspunten in de opleiding toch al twijfelachtig zijn gezien de minimale bijval vanaf de “werkvloer”. Een degelijk onderzoek naar werkbaarheid en efficiëntie van de huidige WRM lijkt me urgenter.

Mij dunkt is er meer nodig dan een “hype” om de kwaliteit van de opleiding tot rijinstructeur te verbeteren.

Hendrik Jan Verheijen|28.07.16|18:06

Mijn hysterische collega rond het jaar 1998 vond NLP het “het einde” en dacht dat ze met NLP de gehele wereld aan elkaar kon manipuleren als via een soort sim sala bim truukje. Ik heb het verschil nooit bij haar gemerkt. En als het bij iemand iets had moeten doen was het bij haar geweest. Maar goed, er zijn mensen die er een goede boterham aan verdienen.

Corry de Jong|31.07.16|17:06

Zolang er nog geadverteerd wordt met : Je wordt in 6 maanden klaarGESTOOMD om rij-instructeur te worden, is er iets echt niet goed.
Volgens mij is het nog steeds de wisselwerking tussen leerling en instructeur, een gevoel, met gevoel, aanpassen aan je leerling (niveau, karakter etc) en aanpakken hoe ze aangepakt moeten worden. De een huilt bij een ingreep, de ander lacht je uit daar moet de instr. op inspelen en niet de leerling aan de instr. Maar ach ik geef pas sinds 1981 les dus wie ben ik?

Anjo Joostens|31.07.16|20:11

Beste Corry Ik ben het roerend met je eens dat het onverantwoord is om instructeurs op zeer korte termijn op te leiden. Zeker ethisch onverantwoord richting alle verkeersslachtoffers! Ik lees dat je al heel erg lang les geeft en dat is zeer zeker goed. Je bent wel degelijk iemand! Over de wisselwerking, dit is niet een spel tussen de leerling en de instructeur. De leerling moet namelijk later zelf autorijden en dan ben jij er niet meer bij. De leerling moet daarom balans geven aan zichzelf.

Anjo Joostens|31.07.16|20:19

Uit de pilots met andere instructeurs is gebleken dat je geen gevoel met gevoel hoeft te delen. Ook aanpassen aan de leerling is geen garantie voor borgstelling voor de verkeersveiligheid. Ook niet het aanpakken van een leerling of de wijze van aanpak, dat doet er niet toe. Succesvolle pilots wezen dat uit. Wat er wel toe doet is de onvolmaaktheid van rijinstructie, die juist de leerling in onbalans brengt te verbeteren. Dit kan super simpel door rijinstructie met rijonderwijs uit te breiden.

Anjo Joostens|31.07.16|20:27

Kijk even op mijn Twitter account voor een SWOT rijles analyse van rijbewijsleerlingen.

Rij School|09.08.16|12:26

@Anjo “het onverantwoord is om instructeurs op zeer korte termijn op te leiden. Zeker ethisch onverantwoord richting alle verkeersslachtoffers!” schrijf je hier!! Ben je daarom gestopt met je rijschool?
Waarom accepteren rijscholen, de politiek, het onderwijs, ouders, VVN, het dat jongeren na 30 tot 40 uurtjes waarvan 90% in de bebouwde kom rondrijden dan examen mogen doen om daarna een auto van meer 1000 kilo die harder dan 150 km p/r kan rijden zelfstandig mag besturen? Hou toch op!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NLP-technieken voor in de lesauto tijdens nieuwe WRM 46 | RijschoolPro

NLP-technieken voor in de lesauto tijdens nieuwe WRM 46

NLP is voor rijinstructeurs inmiddels wel meer dan een hype gebleken. Niet alleen instructeurs, maar ook examinatoren passen de verschillende technieken op de rijbewijskandidaten toe. De nieuwe WRM-cursus over NLP geeft iedereen meer inzicht in de voordelen van Neuro Linguïstisch Programmeren. Dat schrijft Brenda de Coninck van DCTM over de nieuwe WRM 46-cursus ‘basiskennis NLP tijdens de rijles’.

“Je hoort het steeds vaker van je collega’s: ze passen NLP toe tijdens hun rijlessen. Je luisterde er in
het begin een beetje meewarig naar: wéér zo’n hype. Maar dat is het kennelijk niet. Er zijn er steeds
meer die naar die cursussen over NLP gaan. Natuurlijk was het wel slim van je om eerst even ‘de kat
uit de boom te kijken’, maar ja….het lijkt nu toch zo langzamerhand wel handig om er ook iets van af
te weten.”

Examinatoren

“Sommigen collega’s zeggen dat ze de stof wel interessant vonden, maar dat ze er niet zoveel mee
doen in de auto. Andere collega’s hebben NLP ‘ontdekt’ en zijn razend enthousiast over de
toepassingen. Er zijn er zelfs die er hele opleidingen in volgen. ‘Ook goed voor mezelf’ zeggen ze dan.”

“NLP blijkt zelfs bij het CBR bekend – examinatoren houden zich er tegenwoordig ook mee bezig. Die
passen wat ze geleerd hebben bijvoorbeeld toe tijdens het afnemen van een faalangstexamen. ‘Doe
jij aan NLP?’ had er één gevraagd aan een collega van jou.’ ‘Dat kun je wel merken’ had ze gezegd.”

Lastige leerling

“Dus tja….wat ga je doen? Het natuurlijk wel lekker dat je er punten voor krijgt. En ach, misschien kun
je dan net zo goed toch eens naar zo’n cursus gaan. Als NLP ervoor kan zorgen dat je die lastige
leerling beter kan hanteren, of in ieder geval jezelf niet zo irriteert aan hem of haar, dan zit je weer
wat lekkerder in de auto, toch?”

“En wie weet vind je het wel interessanter dan je had gedacht. Bovendien heb je het allemaal wel gezien de afgelopen jaren. Iets nieuws zou wel weer eens een verademing zijn.”

Technieken

“Oké….waar volg je zoiets? En krijg je er ook punten voor als je RIS-instructeur bent? Jazeker! DCTM
geeft een nieuwe WRM/RIS-cursus: ‘basiskennis NLP tijdens de rijles’(WRM 46). Daar leer je wat de
essenties zijn van NLP, hoe je signalen van leerlingen kunt herkennen waar je nu nog geen erg in
hebt, en een aantal technieken waar je meteen mee aan de slag kunt. Want je moet er wel wat aan
hébben natuurlijk.”

Brenda de Coninck

De WRM 46 vindt plaats op dinsdag 30 augustus en dinsdag 6 september a.s. in Driebergen. De kosten bedragen € 395,- voor twee dagen (incl. IBKI-kosten, lunch, consumpties, cursusmateriaal en certificaat) en inschrijven kan via de website van DCTM. Vragen? Mail naar [email protected].

Auteur: Lars Verpalen

11 reacties op “NLP-technieken voor in de lesauto tijdens nieuwe WRM 46”

Anjo Joostens|27.07.16|12:41

NLP is mooi. Ik heb zelf hier ook veel over gelezen en boeken hierover in mijn boekenkast staan. Ik heb wel een vraag. Wat is de reden dat er geen praktijk bijscholing bestaat en je wel een sanctie examen (praktijkbegeleiding) moet afleggen, die volgens vele instructeurs als “toneelstuk” wordt ervaren. Daarna komen er problemen met de leerlingen en die worden dan opgelost met NLP!?

Anjo Joostens|27.07.16|12:42

Rijles is (op mij na) nog nooit goed onderzocht. Hoe kan het dat voortgezette opleidingen op scholen, door de jaren heen innovatie hebben toegepast en bij hun leerlingen geen NLP hoeven te gebruiken. Diezelfde leerlingen zijn daarna opeens 18 jaar en zijn met (WRM) rijinstructie spontaan “probleemleerlingen” waarbij NLP, faalangst, hypnose, enz, moet worden toegepast. Goed bezig met de goedkeuringen van bijscholingen.

Tjeerd Bijzitter|27.07.16|13:34

NLP Valentino Rossi (nr 46)Gaat dus met speed vooruit. Mooie foto van de bijscholing. Maar sinds wanneer gaan de leerlingen plaatjes zoeken op de grond. Bij mij willen ze rijden en rijbewijs halen. Of heb ik andere leerlingen.

Amptenaar|27.07.16|19:01

Lees ik dat goed? Lastige leerling? of in ieder geval dat jij jezelf niet zo irriteert aan hem of haar? Waar zou je dan voor moeten kiezen, voor betere rijles technieken of NLP technieken.
Leerling: Oke bedankt. Als ik rijervaring moet opbouwen zal ik even NLP toepassen. Foutje denk ik?

Meeste toepassers van de NLP techniek leggen het probleem bij de leerling neer en gaan er vanuit dat ze het zelf goed doen. BOELSHIT. echt niet.

Zigstra de Groot|28.07.16|13:04

Baadt het niet dan schaadt het niet?
Wel een hoog “hype” karakter (voor een pseudo wetenschap) als aanvulling op werkmethoden in ons vakgebied. Waar de gehanteerde didactische uitgangspunten in de opleiding toch al twijfelachtig zijn gezien de minimale bijval vanaf de “werkvloer”. Een degelijk onderzoek naar werkbaarheid en efficiëntie van de huidige WRM lijkt me urgenter.

Mij dunkt is er meer nodig dan een “hype” om de kwaliteit van de opleiding tot rijinstructeur te verbeteren.

Hendrik Jan Verheijen|28.07.16|18:06

Mijn hysterische collega rond het jaar 1998 vond NLP het “het einde” en dacht dat ze met NLP de gehele wereld aan elkaar kon manipuleren als via een soort sim sala bim truukje. Ik heb het verschil nooit bij haar gemerkt. En als het bij iemand iets had moeten doen was het bij haar geweest. Maar goed, er zijn mensen die er een goede boterham aan verdienen.

Corry de Jong|31.07.16|17:06

Zolang er nog geadverteerd wordt met : Je wordt in 6 maanden klaarGESTOOMD om rij-instructeur te worden, is er iets echt niet goed.
Volgens mij is het nog steeds de wisselwerking tussen leerling en instructeur, een gevoel, met gevoel, aanpassen aan je leerling (niveau, karakter etc) en aanpakken hoe ze aangepakt moeten worden. De een huilt bij een ingreep, de ander lacht je uit daar moet de instr. op inspelen en niet de leerling aan de instr. Maar ach ik geef pas sinds 1981 les dus wie ben ik?

Anjo Joostens|31.07.16|20:11

Beste Corry Ik ben het roerend met je eens dat het onverantwoord is om instructeurs op zeer korte termijn op te leiden. Zeker ethisch onverantwoord richting alle verkeersslachtoffers! Ik lees dat je al heel erg lang les geeft en dat is zeer zeker goed. Je bent wel degelijk iemand! Over de wisselwerking, dit is niet een spel tussen de leerling en de instructeur. De leerling moet namelijk later zelf autorijden en dan ben jij er niet meer bij. De leerling moet daarom balans geven aan zichzelf.

Anjo Joostens|31.07.16|20:19

Uit de pilots met andere instructeurs is gebleken dat je geen gevoel met gevoel hoeft te delen. Ook aanpassen aan de leerling is geen garantie voor borgstelling voor de verkeersveiligheid. Ook niet het aanpakken van een leerling of de wijze van aanpak, dat doet er niet toe. Succesvolle pilots wezen dat uit. Wat er wel toe doet is de onvolmaaktheid van rijinstructie, die juist de leerling in onbalans brengt te verbeteren. Dit kan super simpel door rijinstructie met rijonderwijs uit te breiden.

Anjo Joostens|31.07.16|20:27

Kijk even op mijn Twitter account voor een SWOT rijles analyse van rijbewijsleerlingen.

Rij School|09.08.16|12:26

@Anjo “het onverantwoord is om instructeurs op zeer korte termijn op te leiden. Zeker ethisch onverantwoord richting alle verkeersslachtoffers!” schrijf je hier!! Ben je daarom gestopt met je rijschool?
Waarom accepteren rijscholen, de politiek, het onderwijs, ouders, VVN, het dat jongeren na 30 tot 40 uurtjes waarvan 90% in de bebouwde kom rondrijden dan examen mogen doen om daarna een auto van meer 1000 kilo die harder dan 150 km p/r kan rijden zelfstandig mag besturen? Hou toch op!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.