smsen, rijden, stuur, automobilist

Rijscholen luiden noodklok over onvoldoende verkeershandhaving

Elke rijles weer probeer je als instructeur je leerlingen bij te brengen hoe ze zich in het verkeer dienen te gedragen. Tegelijkertijd constateer je dagelijks dat veel andere verkeersdeelnemers de regels aan hun laars lappen en dat ze daar doorgaans ook mee wegkomen. Voor de VAHO, een belangenvereniging van zo’n vijftig rijscholen in Helmond en omgeving, was de maat vol. Voorzitter Gerard Smits pleitte voor meer handhaving van de verkeersregels bij drie ministeries en de regionale politie.

“Als er geen of onvoldoende controle plaatsvindt, hoe kunnen wij als opleiders beginnende bestuurders dan nog motiveren om zich te houden aan de regelgeving?”, zo schreef Smits namens de VAHO-leden in een brief aan de ministeries van Infrastructuur en Milieu, Veiligheid en Justitie en Binnenlandse Zaken en aan het politiekorps Zuidoost-Brabant.

Asociaal rijgedrag

Smits heeft voorbeelden te over van wat hij omschrijft als asociaal rijgedrag. Automobilisten die niet-handsfree bellen, bumperkleven en geen richting aangeven, fietsers die aan de verkeerde kant van de rijbaan rijden, zich niet bekommeren om voorrangsregels en desnoods een rotonde omgekeerd nemen, vaak ook nog eens met koptelefoon op, zodat ze niet horen wat er om hen heen gebeurt.

Hoewel de overtredingen niet moeilijk te vinden zijn, handhaaft de politie handhaaft veel te weinig, vindt de VAHO. Dat hoeft niet meteen tot een proces-verbaal te leiden. De voorkeur van de VAHO gaat uit naar allereerst mensen aanspreken op hun gedrag. “Als wij dat doen als opleider, krijgen we alleen maar een grote mond terug.”

Teleurgesteld

Alleen het ministerie van Veiligheid en Justitie reageerde tot dusver op de VAHO-noodkreet. Smits is teleurgesteld over het antwoord. In zijn reactie legt het ministerie vooral uit hoe de handhaving bestuurlijk geregeld is. De lokale politie handhaaft vooral op locaties en tijdstippen waar de pakkans naar verwachting hoog is. Smits leidt uit de brief vooral af dat verkeershandhaving niet zo’n hoge prioriteit heeft. VAHO beraadt zich nog op verdere acties.

Het had volgens Smits voor de hand gelegen om als VAHO samen op te trekken met de landelijke brancheorganisaties. “Het is eigenlijk een landelijk probleem.” Daar vindt de VAHO naar eigen zeggen te weinig gehoor voor dit soort zaken. Gebrek aan verkeershandhaving is niet het enige probleem waar de landelijke organisaties volgens Smits te weinig oog voor hebben. Hij zou ook graag zien dat ze de misstanden bij rijscholen harder aanpakken. De huidige steekproefsgewijze controle van het CBR op de WRM-pas bij de praktijkexamens gaat hem niet ver genoeg.

Aandacht

Voorzitter Peter van Neck van de Vereniging Rijschool Belang (VRB) erkent het probleem dat handhaving van verkeersregels te wensen over laat. “Het heeft zeker onze aandacht.” Gezien de capaciteitsproblemen bij de politie ziet hij weinig heil in speciale acties vanuit de branche. “Je kunt wel een bel rinkelen, maar er is geen beweging in te krijgen.” Controle op WRM-passen daarentegen is wel een onderwerp waar de VRB volgens Van Neck actief mee bezig is.

Yvonne Ton

Auteur: Yvonne Ton

9 reacties op “Rijscholen luiden noodklok over onvoldoende verkeershandhaving”

Willy Davina|08.08.16|18:09

Ik kan me dat voorstellen ASO’S tref je overal maar ook gekken.
Ik reed laats in Almelo een 30 km zone binnen, wij kwamen van recht en links kwam een fietser.
Wij reden door maar die fietser ook ik ben toen op de rem gaan staan die vent keek me aan met een blik van je bent gek, toevallig was de vader van het meisje ook buiten die ik les gaf hij zei dan ook tegen de fietser dat hij voorrang moest verlenen, Niet te geloven wat die vent begon te schreeuwen WAAR STAAT DAT, WAAR STAAT DAT.

Willy Davina|08.08.16|18:10

Volgens mij zat hij of onder de drugs of was dronken, met een normaal verstand komt dat niet eens bij je op

Tjeerd Bijzitter|08.08.16|21:19

Nou nou, wat een verbeelding zeg van een clubje instructeurs. Haha lol. De focus op het gedrag van een ander leggen, terwijl je het gedrag zelf in de lesauto hebt gekweekt, haha. Hoe dom ben je dan…

Tjeerd Bijzitter|08.08.16|21:45

Verkeerspro zit zichzelf ook flink te verlagen. Belangrijke ontwikkelingen negeren en dit soort zooi erop te zetten. Elke achter end van een koe kan bedenken dat dit soort lui met deze meningen never gehoor krijgen. Haha. De rijschoolbranche anno “16

Rij School|09.08.16|00:03

Hoeveel instructeurs zitten er tijdens de rijles aan de telefoon, op Facebook, internet, met hun neus in de leskaart, te whatsappen?
Dus meneer Smits en van Neck er is nog een mooie taak voor u weggelegd om uw eigen leden ervan te overtuigen dat ZIJ het voorbeeld voor hun eigen leerlingen zijn! Als hun leerlingen naast een bellende, Faceboekende en whatsappende instructeur zitten zullen zij denken dat dit normaal is! Jongeren betalen voor rijlessen, dus tijdens de les moet de mobiel UIT!

Amptenaar|11.08.16|03:07

Als het kalf verdronken is demp men de put. Er wordt verkeerd gedrag aangeleerd en dan kijken de bovengenoemde heren weg en benoemen gedragingen die door hun zelf gecreëerd zijn, zij het door hun leden de rij instructeurs. Waarom ga je aan het eind van een proces zitten, verkeerd gedrag laten beboeten door de politie terwijl je zelf het verkeerde gedrag hebt aangeleerd. Want we spreken hier over aangeleerd gedrag. Ik heb een rij instructeur gehad die wist hoe het moest.

Amptenaar|11.08.16|03:13

Tevens is het ook een zwakte bod, Je constateert iets, maar wil er zelf niks aan doen. Maar je moet het wel benoemen. En ja laat de politie het maar weer oplossen. Begin eens bij de basis, de instructeurs geef hun nou eens een training waarin je dit soort dingen ter sprake brengt en overtuig hun dan ook eens. O jee het kost geld, nee dat doen we niet, We kijken wel weg, dan is het probleem ook niet zo aanwezig. We moeten geld verdienen niet uitgeven…….En Verkeersveiligheid niet ons probleem

Rijschool JvL|11.08.16|10:15

als je in Amersfoort een waardebon uitgeeft wanneer de kandidaat meer dan 5 politie eenheden ziet tijdens de les !! Ligt de waardebon maanden in de auto. je ziet geen 5 eenheden van agenten te voet, te paard, op de fiets of in de auto(‘s) Je mag blij zijn met één eenheid. Het gaat mij niet om die belachelijke hoge bekeuringen, nee spreek de foute verkeersdeelnemers aan op hun gedrag en de algemene veiligheid. Nederlanders zijn ziek van Stres en asociaal gedrag.

Marcel Elmers|11.08.16|12:46

Haha dat heet verkeer. En dat maakt de rijles leuk. Zonder voorbeelden geen uitleg. Zou toch jammer zijn als we allemaal precies hetzelfde zouden zijn nietwaar. Gr.Marcel RVV Amsterdam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijscholen luiden noodklok over onvoldoende verkeershandhaving | RijschoolPro
smsen, rijden, stuur, automobilist

Rijscholen luiden noodklok over onvoldoende verkeershandhaving

Elke rijles weer probeer je als instructeur je leerlingen bij te brengen hoe ze zich in het verkeer dienen te gedragen. Tegelijkertijd constateer je dagelijks dat veel andere verkeersdeelnemers de regels aan hun laars lappen en dat ze daar doorgaans ook mee wegkomen. Voor de VAHO, een belangenvereniging van zo’n vijftig rijscholen in Helmond en omgeving, was de maat vol. Voorzitter Gerard Smits pleitte voor meer handhaving van de verkeersregels bij drie ministeries en de regionale politie.

“Als er geen of onvoldoende controle plaatsvindt, hoe kunnen wij als opleiders beginnende bestuurders dan nog motiveren om zich te houden aan de regelgeving?”, zo schreef Smits namens de VAHO-leden in een brief aan de ministeries van Infrastructuur en Milieu, Veiligheid en Justitie en Binnenlandse Zaken en aan het politiekorps Zuidoost-Brabant.

Asociaal rijgedrag

Smits heeft voorbeelden te over van wat hij omschrijft als asociaal rijgedrag. Automobilisten die niet-handsfree bellen, bumperkleven en geen richting aangeven, fietsers die aan de verkeerde kant van de rijbaan rijden, zich niet bekommeren om voorrangsregels en desnoods een rotonde omgekeerd nemen, vaak ook nog eens met koptelefoon op, zodat ze niet horen wat er om hen heen gebeurt.

Hoewel de overtredingen niet moeilijk te vinden zijn, handhaaft de politie handhaaft veel te weinig, vindt de VAHO. Dat hoeft niet meteen tot een proces-verbaal te leiden. De voorkeur van de VAHO gaat uit naar allereerst mensen aanspreken op hun gedrag. “Als wij dat doen als opleider, krijgen we alleen maar een grote mond terug.”

Teleurgesteld

Alleen het ministerie van Veiligheid en Justitie reageerde tot dusver op de VAHO-noodkreet. Smits is teleurgesteld over het antwoord. In zijn reactie legt het ministerie vooral uit hoe de handhaving bestuurlijk geregeld is. De lokale politie handhaaft vooral op locaties en tijdstippen waar de pakkans naar verwachting hoog is. Smits leidt uit de brief vooral af dat verkeershandhaving niet zo’n hoge prioriteit heeft. VAHO beraadt zich nog op verdere acties.

Het had volgens Smits voor de hand gelegen om als VAHO samen op te trekken met de landelijke brancheorganisaties. “Het is eigenlijk een landelijk probleem.” Daar vindt de VAHO naar eigen zeggen te weinig gehoor voor dit soort zaken. Gebrek aan verkeershandhaving is niet het enige probleem waar de landelijke organisaties volgens Smits te weinig oog voor hebben. Hij zou ook graag zien dat ze de misstanden bij rijscholen harder aanpakken. De huidige steekproefsgewijze controle van het CBR op de WRM-pas bij de praktijkexamens gaat hem niet ver genoeg.

Aandacht

Voorzitter Peter van Neck van de Vereniging Rijschool Belang (VRB) erkent het probleem dat handhaving van verkeersregels te wensen over laat. “Het heeft zeker onze aandacht.” Gezien de capaciteitsproblemen bij de politie ziet hij weinig heil in speciale acties vanuit de branche. “Je kunt wel een bel rinkelen, maar er is geen beweging in te krijgen.” Controle op WRM-passen daarentegen is wel een onderwerp waar de VRB volgens Van Neck actief mee bezig is.

Yvonne Ton

Auteur: Yvonne Ton

9 reacties op “Rijscholen luiden noodklok over onvoldoende verkeershandhaving”

Willy Davina|08.08.16|18:09

Ik kan me dat voorstellen ASO’S tref je overal maar ook gekken.
Ik reed laats in Almelo een 30 km zone binnen, wij kwamen van recht en links kwam een fietser.
Wij reden door maar die fietser ook ik ben toen op de rem gaan staan die vent keek me aan met een blik van je bent gek, toevallig was de vader van het meisje ook buiten die ik les gaf hij zei dan ook tegen de fietser dat hij voorrang moest verlenen, Niet te geloven wat die vent begon te schreeuwen WAAR STAAT DAT, WAAR STAAT DAT.

Willy Davina|08.08.16|18:10

Volgens mij zat hij of onder de drugs of was dronken, met een normaal verstand komt dat niet eens bij je op

Tjeerd Bijzitter|08.08.16|21:19

Nou nou, wat een verbeelding zeg van een clubje instructeurs. Haha lol. De focus op het gedrag van een ander leggen, terwijl je het gedrag zelf in de lesauto hebt gekweekt, haha. Hoe dom ben je dan…

Tjeerd Bijzitter|08.08.16|21:45

Verkeerspro zit zichzelf ook flink te verlagen. Belangrijke ontwikkelingen negeren en dit soort zooi erop te zetten. Elke achter end van een koe kan bedenken dat dit soort lui met deze meningen never gehoor krijgen. Haha. De rijschoolbranche anno “16

Rij School|09.08.16|00:03

Hoeveel instructeurs zitten er tijdens de rijles aan de telefoon, op Facebook, internet, met hun neus in de leskaart, te whatsappen?
Dus meneer Smits en van Neck er is nog een mooie taak voor u weggelegd om uw eigen leden ervan te overtuigen dat ZIJ het voorbeeld voor hun eigen leerlingen zijn! Als hun leerlingen naast een bellende, Faceboekende en whatsappende instructeur zitten zullen zij denken dat dit normaal is! Jongeren betalen voor rijlessen, dus tijdens de les moet de mobiel UIT!

Amptenaar|11.08.16|03:07

Als het kalf verdronken is demp men de put. Er wordt verkeerd gedrag aangeleerd en dan kijken de bovengenoemde heren weg en benoemen gedragingen die door hun zelf gecreëerd zijn, zij het door hun leden de rij instructeurs. Waarom ga je aan het eind van een proces zitten, verkeerd gedrag laten beboeten door de politie terwijl je zelf het verkeerde gedrag hebt aangeleerd. Want we spreken hier over aangeleerd gedrag. Ik heb een rij instructeur gehad die wist hoe het moest.

Amptenaar|11.08.16|03:13

Tevens is het ook een zwakte bod, Je constateert iets, maar wil er zelf niks aan doen. Maar je moet het wel benoemen. En ja laat de politie het maar weer oplossen. Begin eens bij de basis, de instructeurs geef hun nou eens een training waarin je dit soort dingen ter sprake brengt en overtuig hun dan ook eens. O jee het kost geld, nee dat doen we niet, We kijken wel weg, dan is het probleem ook niet zo aanwezig. We moeten geld verdienen niet uitgeven…….En Verkeersveiligheid niet ons probleem

Rijschool JvL|11.08.16|10:15

als je in Amersfoort een waardebon uitgeeft wanneer de kandidaat meer dan 5 politie eenheden ziet tijdens de les !! Ligt de waardebon maanden in de auto. je ziet geen 5 eenheden van agenten te voet, te paard, op de fiets of in de auto(‘s) Je mag blij zijn met één eenheid. Het gaat mij niet om die belachelijke hoge bekeuringen, nee spreek de foute verkeersdeelnemers aan op hun gedrag en de algemene veiligheid. Nederlanders zijn ziek van Stres en asociaal gedrag.

Marcel Elmers|11.08.16|12:46

Haha dat heet verkeer. En dat maakt de rijles leuk. Zonder voorbeelden geen uitleg. Zou toch jammer zijn als we allemaal precies hetzelfde zouden zijn nietwaar. Gr.Marcel RVV Amsterdam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.